Ninjala
Arvioitu: | Nintendo Switch |
Genre: | Tappelupelit, Toimintapelit |
Pelaajia: | 1-8 |
Ikärajoitus: | 7 |
Kehittäjä: | GungHo |
Julkaisija: | GungHo Online Entertainment |
Julkaisupäivä: | 24.06.2020 |
Pelin kotisivut |
Ninjalaan matkaavat miljoonat taistelemaan
Elokuussa Ninjalan Twitter-tilillä ilmoitettiin, että kesäkuun lopussa julkaistua peliä oli käynyt lataamassa yhteensä yli 4 miljoonaa pelaajaa. Se on suuri luku ja V2.fi:n toimitus kävikin kurkkaamassa, mistä tässä ilmaismätkinnässä on kyse.
Ninjalan kehittäjänä ja julkaisijana toimii vuonna 1998 perustettu GungHo Online Entertainment. Parhaiten yhtiö on tullut tunnetuksi vuonna 2012 julkaistusta Puzzles & Dragons -mobiilipelistä. Itselleni tutuin on Nintendo 3DS:lle julkaistu Puzzle & Dragons Z + Super Mario Bros. Edition. Nyt julkaistu Ninjala keskittyy selvästi hamuamaan pariinsa tiimimäiskinnästä kiinnostuneita käsikonsolipelaajia ja panokset ovat kovat, sillä peli on jaossa ilmaiseksi. Kaiken huipuksi sitä pystyy pelaamaan ilman aktiivista Nintendo Switch Online -jäsenyyttä. Huimia latausmääriä kerryttänyt mätke on selvästi löytänyt tiensä pelaajien konsoleihin, mutta todelliset tilastot aktiivisesta pelaajamäärästä kiinnostavat enemmän. Tällä hetkellä servereiltä kuitenkin löytyy aktiivisia pelaajia, joten tiimikavereiden löytymisen ei pitäisi olla ongelma.
Jos Ninjalaa pitäisi verrata markkinoilla oleviin teoksiin, tulisi ensimmäisenä mieleen Splatoonin ja Super Smash Brosin yhteinen lapsi. Kyseessä on värikäs ja vauhdikas taistelupeli, jossa ruudulla vilisee hetkittäin niin paljon asioita, että päässä pyörii!
Mukana on muutamia eri pelimuotoja sekä harjoitteluhuone. Muodot ovat Battle Royale, Ninjala Battles ja Room Battles. Jokaisessa pelitilassa on käytössä samat hahmot sekä aseet, vaikka ottelun pelaaja-asetelma muuttuu. Battle Royalessa kaikki soturit ottelevat toisiaan vastaan keräten 240 sekunnin aikana mahdollisimman paljon pisteitä kamppaamalla vastustajia sekä hakkaamalla hajalle areenalle ilmestyviä droneja. Ottelun voittaa eniten pisteitä kerännyt pelaaja. Mukana on myös Team Battle, jossa vastakkain ottelevat kaksi neljän hengen tiimiä, muuten säännöt ovat samat. Lisäksi kummastakin pelitilasta on mukana kilpailullisempi ranked-muoto.
Tällä hetkellä mukana on ainoastaan kaksi karttaa: WNA Academy ja Eagle City. Näistä ensimmäinen on kehämäinen areena, kun taas jälkimmäinen vie taistelijat keskelle kaupungin vilskettä. Kentät ovat mukavan kokoisia ja tarjoavat mittelöintitilaa juuri sopivasti kahdeksalle hengelle. Areenoiden määrä on kieltämättä melko niukka ja jo muutamien tuntien jälkeen ne ovat koluttu läpikotaisin. Mikäli mukaan ei saada pian uusia alueita, voivat aktiivisemmatkin pelaajat turhautua suppeaan valikoimaan.
Ilmainen peli, kuka ja miten kaikki kustannetaan? Myös Ninjala pohjautuu nykyisin jo perinteiseen ansaintalogiikkaan eli mikromaksuihin. Ostettavissa on kausipassi sekä laajalla kirjolla erilaisia kosmeettisia tavaroita. Battle Passin hinta on noin 10 euroa ja mikäli mietit pelikentille siirtymistä, alkoi Ninjalan toinen kausi 26. elokuuta. Rahankeräys ei ole kovinkaan aggressiivista, joten kukkaron nyörit kiinni pitävä voi huoletta tutustua peliin.
Kokeilujakson aikana Ninjala koki muutamia teknisiä parannuksia, joista yksi koski otteluhakua. Aiemmin esimerkiksi odotusaulassa saattoi kulua pitkiäkin aikoja, kunnes haku keskeytyi vajaan tiimin vuoksi. Nyt tilanne on toinen, ja otteluihin pääsee rivakasti täysillä joukkueilla. Pelaaminen onnistuu luontevasti käsikonsolitilassa ja laitteen ollessa kiinni langattomassa verkossa pingi servereille on noin 67-70. Hieman korkeahko viive ei ainakaan tähän mennessä se ei ole vaikuttanut otteluissa pärjäämiseen, vaikka alkuaulassa odotellessa peli jumittaakin välillä. Onneksi otteluissa lagittamista ei ole tapahtunut. Parhaimmillaan Ninjalan tahkoaminen on TV:n kautta, sillä iso ruutu antaa paremman näkymän areenalle ja ainakin itse pidän enemmän Nintendo Pro -ohjaimen käytöstä kuin pienten Joy-Con-ohjainten näpyttelystä.
Voisin kuvitella, että Ninjala on parhaimmillaan ystävien kesken jonkinlaisena party-pelinä esimerkiksi illanistujaisissa. Yksinään mittelöinti on hieman tylsää, vaikka seuraa löytyy myös custom-otteluiden puolelta. Saattaisin pelata Ninjalaa myös bussimatkalla yliopistolle, sillä lyhyet ottelut sopivat mainosti muutaman kilometrin mittaiselle matkalle. Kokeilusession jälkeen en kuitenkaan koe valtavaa intohimoa Ninjalan pelikentille, joten jään odottelemaan mahdollisia peli-iltoja ystävien kanssa.
Lörpähtääkö vahva alku sisällön puutteeseen?
Ninjalan kehittäjänä ja julkaisijana toimii vuonna 1998 perustettu GungHo Online Entertainment. Parhaiten yhtiö on tullut tunnetuksi vuonna 2012 julkaistusta Puzzles & Dragons -mobiilipelistä. Itselleni tutuin on Nintendo 3DS:lle julkaistu Puzzle & Dragons Z + Super Mario Bros. Edition. Nyt julkaistu Ninjala keskittyy selvästi hamuamaan pariinsa tiimimäiskinnästä kiinnostuneita käsikonsolipelaajia ja panokset ovat kovat, sillä peli on jaossa ilmaiseksi. Kaiken huipuksi sitä pystyy pelaamaan ilman aktiivista Nintendo Switch Online -jäsenyyttä. Huimia latausmääriä kerryttänyt mätke on selvästi löytänyt tiensä pelaajien konsoleihin, mutta todelliset tilastot aktiivisesta pelaajamäärästä kiinnostavat enemmän. Tällä hetkellä servereiltä kuitenkin löytyy aktiivisia pelaajia, joten tiimikavereiden löytymisen ei pitäisi olla ongelma.
Jos Ninjalaa pitäisi verrata markkinoilla oleviin teoksiin, tulisi ensimmäisenä mieleen Splatoonin ja Super Smash Brosin yhteinen lapsi. Kyseessä on värikäs ja vauhdikas taistelupeli, jossa ruudulla vilisee hetkittäin niin paljon asioita, että päässä pyörii!
Mukana on muutamia eri pelimuotoja sekä harjoitteluhuone. Muodot ovat Battle Royale, Ninjala Battles ja Room Battles. Jokaisessa pelitilassa on käytössä samat hahmot sekä aseet, vaikka ottelun pelaaja-asetelma muuttuu. Battle Royalessa kaikki soturit ottelevat toisiaan vastaan keräten 240 sekunnin aikana mahdollisimman paljon pisteitä kamppaamalla vastustajia sekä hakkaamalla hajalle areenalle ilmestyviä droneja. Ottelun voittaa eniten pisteitä kerännyt pelaaja. Mukana on myös Team Battle, jossa vastakkain ottelevat kaksi neljän hengen tiimiä, muuten säännöt ovat samat. Lisäksi kummastakin pelitilasta on mukana kilpailullisempi ranked-muoto.
Tällä hetkellä mukana on ainoastaan kaksi karttaa: WNA Academy ja Eagle City. Näistä ensimmäinen on kehämäinen areena, kun taas jälkimmäinen vie taistelijat keskelle kaupungin vilskettä. Kentät ovat mukavan kokoisia ja tarjoavat mittelöintitilaa juuri sopivasti kahdeksalle hengelle. Areenoiden määrä on kieltämättä melko niukka ja jo muutamien tuntien jälkeen ne ovat koluttu läpikotaisin. Mikäli mukaan ei saada pian uusia alueita, voivat aktiivisemmatkin pelaajat turhautua suppeaan valikoimaan.
Mukavaa tekemistä illanviettoihin ja bussimatkalle
Ilmainen peli, kuka ja miten kaikki kustannetaan? Myös Ninjala pohjautuu nykyisin jo perinteiseen ansaintalogiikkaan eli mikromaksuihin. Ostettavissa on kausipassi sekä laajalla kirjolla erilaisia kosmeettisia tavaroita. Battle Passin hinta on noin 10 euroa ja mikäli mietit pelikentille siirtymistä, alkoi Ninjalan toinen kausi 26. elokuuta. Rahankeräys ei ole kovinkaan aggressiivista, joten kukkaron nyörit kiinni pitävä voi huoletta tutustua peliin.
Kokeilujakson aikana Ninjala koki muutamia teknisiä parannuksia, joista yksi koski otteluhakua. Aiemmin esimerkiksi odotusaulassa saattoi kulua pitkiäkin aikoja, kunnes haku keskeytyi vajaan tiimin vuoksi. Nyt tilanne on toinen, ja otteluihin pääsee rivakasti täysillä joukkueilla. Pelaaminen onnistuu luontevasti käsikonsolitilassa ja laitteen ollessa kiinni langattomassa verkossa pingi servereille on noin 67-70. Hieman korkeahko viive ei ainakaan tähän mennessä se ei ole vaikuttanut otteluissa pärjäämiseen, vaikka alkuaulassa odotellessa peli jumittaakin välillä. Onneksi otteluissa lagittamista ei ole tapahtunut. Parhaimmillaan Ninjalan tahkoaminen on TV:n kautta, sillä iso ruutu antaa paremman näkymän areenalle ja ainakin itse pidän enemmän Nintendo Pro -ohjaimen käytöstä kuin pienten Joy-Con-ohjainten näpyttelystä.
Voisin kuvitella, että Ninjala on parhaimmillaan ystävien kesken jonkinlaisena party-pelinä esimerkiksi illanistujaisissa. Yksinään mittelöinti on hieman tylsää, vaikka seuraa löytyy myös custom-otteluiden puolelta. Saattaisin pelata Ninjalaa myös bussimatkalla yliopistolle, sillä lyhyet ottelut sopivat mainosti muutaman kilometrin mittaiselle matkalle. Kokeilusession jälkeen en kuitenkaan koe valtavaa intohimoa Ninjalan pelikentille, joten jään odottelemaan mahdollisia peli-iltoja ystävien kanssa.
Ninjala (Nintendo Switch)
Miljoonia latauskertoja kerännyt Ninjala on värikäs taistelupeli, jossa yhdistyy Splatoon ja Super Smash Bros. Maksuttomuutensa takia sitä kannattaa ainakin kokeilla, jos vaikka rakastuukin värikkääseen sotailuun.
- Ilmainen
- Teknisesti toimivat taistelut
- Custom-otteluiden tekeminen
- Sisällön vähyys
Keskustelut (1 viestiä)
Rekisteröitynyt 28.03.2016
29.08.2020 klo 10.35