RAD
Arvioitu: | Xbox One |
Genre: | Älypelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 12 |
Kehittäjä: | Double Fine Productions |
Julkaisija: | Namco Bandai |
Julkaisupäivä: | 20.08.2019 |
Pelin kotisivut |
Kasaritunnelmaa huokuva maailmanpelastusseikkailu
Kiinnostaako nähdä millainen maailma on tuhon jälkeen? Kiinnostaisiko sinua vielä enemmän, jos kertoisin, että tuhon jälkeen sinua odottaa kasaritunnelmaa pursuava diskoteekkimusiikki? Entäs jos kerron vielä loppuun, että kyseessä olisi 3D roguelike -peli? Jos vastasin yhteenkään kysymykseen kyllä, on RAD melko varmasti sinulle sopiva toimintapeli.
Maailmanloppu on tullut tai siis ei vain kerran, vaan jopa kahdesti. Elettävä ympäristö on täynnä kaikenlaisia örkkejä, ja jos ne eivät riitä, on alueella ilmassa myös tappavaa kaasua. Valitettavasti ainoa toivo on joukko teini-ikäisiä juppihippipunkkareita, jotka voisivat pelastaa sen mitä jäljellä on. Alussa annetaan mahdollisuus valita sopiva teini pesäpallomailalla varustettuna ja kun valinta on tehty, on aika lähteä pelastamaan maailmaa. Ennen kaasun täyttämään maailmaan astumista alkulöpinöitä selostava maskipäinen hahmo “The Elder” soittaa maagiset sävelet keytarilla eli kaulassa pidettävällä kosketinsoittimella. Soinnut taas antavat sankarille erikoisvoimia kaasulta suojautumista vastaan, joten alueelle voidaan marssia samointein.
Tehtävät suoritetaan Fallow-alueella, josta löytyy monenmoista sopukkaa. Alueelta tulisi löytää esimerkiksi kivipatsaita, jotka avautuessaan muodostavat valomuodostelman, mikä avaa portin salaiseen luolastoon. Luolastossa taas odottaa pomotaistelu, jossa on selviydyttävä erittäin vaativia örkkejä vastaan. Mutta ennen isojen örkkien kaatamista alueelta kannattaa tuhota pienempiä vastustajia sekä tutkia muun muassa salaisia luolastoja. Teinisankari voi löytää alueelta esimerkiksi kykyjä, jotka muuttavat hahmon mutantiksi. Mutaatio ei tapahdu pelkästään sisäisesti vaan myös taistelijan ulkonäkö voi muuttua radikaalisti. Näitä erikoiskykyjä on laidasta laitaan ja niihin kuuluu enemmän ja vähemmän hyödyllisiä ominaisuuksia. Niiden hyöty taas riippuu siitä, millaisia vastustajia juuri silloin alueelta löytyy.
Itselleni hyödyttömiin ominaisuuksiin kuului heittokäsi, sillä sen saantihetkellä vastustajat eivät olleetkaan sillä kukistettavissa. Hyödyllisiin taas kuului esimerkiksi teinin kehoon kasvavat piikit, jotka tekivät osumaa päälle hyökkääviin vihollisiin. Onkin siis melko arpapeliä, milloin mutaatiosta on oikeasti hyötyä ja milloin ehkä jopa hieman haittaa. Kentistä on löydettävissä muitakin hyödyllisiä tarvikkeita kuten suorittamista edistäviä juomia tai ruokia. Sen lisäksi pitkin poikin on ripoteltu kasetteja, jotka ovat käytännössä rahaa. Näillä voi ostaa lisää kykyjä ja tarvikkeita, mutta rahassa piilee myös menettämisen pelko. Nimittäin mikäli kuolema iskee, menettää myös mukana olevat rahat, kyvyt sekä muut tarvikkeet. Mikäli rahoistaan haluaa pitää huolta, tulee ne tallettaa pankkiin ennen kuolemaansa. Tallettaminen on kannattavaa, sillä kuoleman jälkeen ne on nostettavissa takaisin ja niiden kanssa voi suunnata kauppaan ostoksille, jolloin itselleen voi ostaa esimerkiksi taikajuomia.
Roguelike-genreen kuuluu, että teokset ovat haastavia ja kuolemistakin tapahtuu solkenaan. RADissa isoin ongelma kuitenkin on se, että koukuttava tekijä puuttuu täysin. On toki mukava, että kuoleman jälkeen kentät vaihtuvat ja näin ollen niitä ei voi opetella ulkoa. Samoja elementtejä niissä toki on, mutta täysin identtistä aluetta ei tarvitse tai saa tahkota. Olen kuitenkin pelannut esimerkiks The Binding of Isaacia, joka kaikessa ärsyttävyydessään sai minut jatkamaan pelaamista. RADissa eniten ärsyttävät tasojen aloitukset, sillä ensimmäiset noin 10 minuuttia menee aivan turhaan pyörimiseen ja sekoiluun. Turhautumista aiheutuu vielä enemmän, mikäli kuolema korjaa koko ajan. Pelissä eteneminen on todella hidasta ja saa jossain vaiheessa aikaiseksi sen, ettei alueita edes viitsi tai jaksa tutkia. Loppujen lopuksi päätyy vain nopeisiin läpijuoksuihin ja yritykseen voittaa pienet sekä isot örkit.
Mikäli kuitenkin kasaria pursuava todella hidastempoinen roguelike kiinnostaa, kannattaa peli hankkia. Normaalien tehtävien lisäksi tarjolla on päivätehtäviä, joihin voi lukeutua esimerkiksi tietystä alueesta annetussa ajassa suoriutuminen. Tekemistä siis riittää pidemmäksi ajaksi, mikäli örkkien tappaminen kiehtoo.
Pesismaila käteen ja menoksi
Maailmanloppu on tullut tai siis ei vain kerran, vaan jopa kahdesti. Elettävä ympäristö on täynnä kaikenlaisia örkkejä, ja jos ne eivät riitä, on alueella ilmassa myös tappavaa kaasua. Valitettavasti ainoa toivo on joukko teini-ikäisiä juppihippipunkkareita, jotka voisivat pelastaa sen mitä jäljellä on. Alussa annetaan mahdollisuus valita sopiva teini pesäpallomailalla varustettuna ja kun valinta on tehty, on aika lähteä pelastamaan maailmaa. Ennen kaasun täyttämään maailmaan astumista alkulöpinöitä selostava maskipäinen hahmo “The Elder” soittaa maagiset sävelet keytarilla eli kaulassa pidettävällä kosketinsoittimella. Soinnut taas antavat sankarille erikoisvoimia kaasulta suojautumista vastaan, joten alueelle voidaan marssia samointein.
Tehtävät suoritetaan Fallow-alueella, josta löytyy monenmoista sopukkaa. Alueelta tulisi löytää esimerkiksi kivipatsaita, jotka avautuessaan muodostavat valomuodostelman, mikä avaa portin salaiseen luolastoon. Luolastossa taas odottaa pomotaistelu, jossa on selviydyttävä erittäin vaativia örkkejä vastaan. Mutta ennen isojen örkkien kaatamista alueelta kannattaa tuhota pienempiä vastustajia sekä tutkia muun muassa salaisia luolastoja. Teinisankari voi löytää alueelta esimerkiksi kykyjä, jotka muuttavat hahmon mutantiksi. Mutaatio ei tapahdu pelkästään sisäisesti vaan myös taistelijan ulkonäkö voi muuttua radikaalisti. Näitä erikoiskykyjä on laidasta laitaan ja niihin kuuluu enemmän ja vähemmän hyödyllisiä ominaisuuksia. Niiden hyöty taas riippuu siitä, millaisia vastustajia juuri silloin alueelta löytyy.
Itselleni hyödyttömiin ominaisuuksiin kuului heittokäsi, sillä sen saantihetkellä vastustajat eivät olleetkaan sillä kukistettavissa. Hyödyllisiin taas kuului esimerkiksi teinin kehoon kasvavat piikit, jotka tekivät osumaa päälle hyökkääviin vihollisiin. Onkin siis melko arpapeliä, milloin mutaatiosta on oikeasti hyötyä ja milloin ehkä jopa hieman haittaa. Kentistä on löydettävissä muitakin hyödyllisiä tarvikkeita kuten suorittamista edistäviä juomia tai ruokia. Sen lisäksi pitkin poikin on ripoteltu kasetteja, jotka ovat käytännössä rahaa. Näillä voi ostaa lisää kykyjä ja tarvikkeita, mutta rahassa piilee myös menettämisen pelko. Nimittäin mikäli kuolema iskee, menettää myös mukana olevat rahat, kyvyt sekä muut tarvikkeet. Mikäli rahoistaan haluaa pitää huolta, tulee ne tallettaa pankkiin ennen kuolemaansa. Tallettaminen on kannattavaa, sillä kuoleman jälkeen ne on nostettavissa takaisin ja niiden kanssa voi suunnata kauppaan ostoksille, jolloin itselleen voi ostaa esimerkiksi taikajuomia.
Erittäin turhauttava kuolema
Roguelike-genreen kuuluu, että teokset ovat haastavia ja kuolemistakin tapahtuu solkenaan. RADissa isoin ongelma kuitenkin on se, että koukuttava tekijä puuttuu täysin. On toki mukava, että kuoleman jälkeen kentät vaihtuvat ja näin ollen niitä ei voi opetella ulkoa. Samoja elementtejä niissä toki on, mutta täysin identtistä aluetta ei tarvitse tai saa tahkota. Olen kuitenkin pelannut esimerkiks The Binding of Isaacia, joka kaikessa ärsyttävyydessään sai minut jatkamaan pelaamista. RADissa eniten ärsyttävät tasojen aloitukset, sillä ensimmäiset noin 10 minuuttia menee aivan turhaan pyörimiseen ja sekoiluun. Turhautumista aiheutuu vielä enemmän, mikäli kuolema korjaa koko ajan. Pelissä eteneminen on todella hidasta ja saa jossain vaiheessa aikaiseksi sen, ettei alueita edes viitsi tai jaksa tutkia. Loppujen lopuksi päätyy vain nopeisiin läpijuoksuihin ja yritykseen voittaa pienet sekä isot örkit.
Mikäli kuitenkin kasaria pursuava todella hidastempoinen roguelike kiinnostaa, kannattaa peli hankkia. Normaalien tehtävien lisäksi tarjolla on päivätehtäviä, joihin voi lukeutua esimerkiksi tietystä alueesta annetussa ajassa suoriutuminen. Tekemistä siis riittää pidemmäksi ajaksi, mikäli örkkien tappaminen kiehtoo.
RAD (Xbox One)
Kasaritunnelmissa roguelikea tarjoava RAD sopii erityisesti niille, joille genren teokset uppoavat kuin kuuma veitsi voihin.
- Musiikki
- Kasariteema
- Genren pelejä ei ikinä ole liian paljon
- Todella vaikea
- Kentän alut ovat tylsiä
Keskustelut (2 viestiä)
21.12.2019 klo 19.29
24.12.2019 klo 12.42
haHAA miinuspisteitä siitä että peli on liian vaikea. Takaisin Facebookiin ja Farmvillen pariin, neiti peliarvostelija. :D
Agreed.
Heti sen jälkeen kun kerroit pelin vaikeudesta, sanoit vielä paremman pointin koukun puuttumisesta. Pelin vaikeus ei olisi ongelma jos koukku löytyy, joten miksi ihmeessä laitoit vaikeuden miinukseksi, mutta koukun puuttumista et maininnut ollenkaan?