Anno 1800
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Strategiapelit |
Pelaajia: | 1, 1-4 moninpeli |
Ikärajoitus: | 12 |
Kehittäjä: | Blue Byte |
Julkaisija: | Ubisoft |
Julkaisupäivä: | 16.04.2019 |
Pelin kotisivut |
Anno 1800 näyttää, mitä todellinen kaupunkirakentaminen vaatii
1800-luvulla teollistuminen oli voimakasta. Kansat olivat rauhattomia ja usein tilanteet kärjistyvät vallankumouksiin ja muihin levottomuuksiin asti. Tuolloin keksittiin muun muassa höyryveturit, höyrylaivat sekä valokuvaus. Näistä varsinkin rautateiden rakentaminen ja laivaliikenne ovat isossa osassa Anno 1800 -peliä, jos vaan taidot riittävät rakentamaan yhteiskuntaa sinne saakka.
Anno 1800 on laaja, monipuolinen ja mielenkiintoinen rakennuspeli. Alussa pelaajalle annetaan saari, jossa on ainoastaan kauppapaikka-rakennus. Muutoin alue ammottaa tyhjyyttään ja odottaa rakentajaansa, joka tekisi siitä loistokkaan kaupungin asua. Jotta rakentamisen voi aloittaa, on alueelle asutettava ensimmäiset ihmiset, maanviljelijät. Heidän tehtävänään on muun muassa työskennellä sahalla, tehdä vaatteita ja kalastaa. Koko pelimekaniikka keskittyykin erilaisten tarvikkeiden hankkimiseen ja rakentamiseen. Valitettavasti pohjakastin alimmaiset eli maanviljelijät eivät voi hoitaa tärkeämpiä asioita. Kun kaupunkia on kehitetty tarpeeksi, avautuu mahdollisuus asuttaa taloihin myös työntekijöitä. Nämä paremman luokan kansalaiset taas työskentelevät esimerkiksi sikaloissa ja tiilitehtailla. Kun maanviljelijät ja työntekijät ovat saaneet asemansa kuntoon avautuu vielä kolme yhteiskuntaluokkaa: käsityöläiset, insinöörit ja sijoittajat. Näistä jokaisella on omat tehtävänsä kaupungissa ja jos joku luokka sortuu tai jää esimerkiksi vaille huomiota, koko yhteiskuntarakenne sortuu.
Virheitä voi tehdä heti alusta alkaen ja asukkaat voivat ruveta mellakoimaan jo ennen kuin arvaatkaan. Mellakat voivat pahimmillaan yltyä koko kaupungin mittaisiksi vallankumouksen yrityksiksi, joita on vaikea hallita niiden alettua. Toisaalta jos alamaiset ovat tyytyväisiä, voi alueella alkaa juhlat, jotka tuovat mittavasti rahaa kaupungin rakentajalle. Yhteiskuntaluokkien tasapainottelun lisäksi on tärkeätä pitää huolta asukkaiden hyvinvoinnista ja tunteista. Tätä voidaan säädellä esimerkiksi alueella julkaistavan sanomalehden välityksellä. Pelaaja saa toimittajalta aina luettavaksi valmiin version jutusta, jota voi tarvittaessa editoida. Jos lehdessä on esimerkiksi paljon negatiivisia asioita, voidaan ne korjata positiivista fiilistä tuovilla uutisilla. Propagandassa on kuitenkin vaaransa, sillä siitä voi jäädä kiinni, jolloin kansalaiset ovat hyvinkin vihaisia. Ikuinen valehtelu ei siis aina kannata, joskus kaupunkilaisille on kannattavampaa kertoa totuus.
Uutisoinnin lisäksi asukkaista on pidettävä huolta tarjoamalla heille huveja ja tarvittavia palveluita. Näitä ovat esimerkiksi heti alusta lähtien alueelle tarvittava baari ja kauppa-alue. Myöhemmässä vaiheessa kansa kaipaa myös oppilaitoksia, kirkkoja, palokuntaa, poliisia, teatteria sekä paljon muuta. Mitä ylempään yhteiskuntaluokkaan kaupunkinsa saa edistettyä, sitä vaativimmiksi asukkaiden tarpeet muuttuvat.
Helppoa? Ei todellakaan. Asukkaille lepertelyn ohessa tulee huolehtia myös talouden tasapainosta. Miinukselle ei saisi mennä, mutta sijoituksia tulisi tehdä esimerkiksi isojen tehtaiden kanssa, jotta alueelle saadaan uusia tuotantoja. Väärät liikkeet voivat kuitenkin viedä konkurssiin todella nopeasti. Tappiota tekevä pelaaja voi vaipua syvälle suohon ja näin kävi myös minulle. Olin lähtenyt keulimaan liikaa yhteiskuntaluokan korotuksen kanssa. Maanviljelijöitä oli liikaa työpaikkoihin nähden, kaupunkini teki tappiota, uutiset olivat negatiivisia enkä voinut enää valehdella ja merirosvot olivat hyökänneet kimppuuni sekä tuhonneet kaikki laivani. Kaupan päälle kaupunkini tehdasalueella oli käynnissä tulipalo, joka vei kaiken mennessään. Siitä suosta ei pystynyt enää nousemaan.
Jos taas onnistuukin tasapainoilemaan, saattaa jossain vaiheessa huomata, että omalta saarelta ei saa tiettyä raaka-ainetta. Alueella ei ehkä esimerkiksi voi viljellä rypäleitä tai humalaa, mikä tarkoittaa ettei kansa saa viiniä eikä olutta. Tiedämme, että tämä tarkoittaisi välitöntä sotaa. Silloin pelaajan on valloitettava uusia saaria tai vaihtoehtoisesti käytävä kauppaa muiden pelaajien tai tekoälyjen kanssa. Onneksi esimerkiksi kahden tai useamman oman saaren välillä kauppareitit voidaan automatisoida. Tällöin laivaliikenne kuljettaa automaattisesti valitsemasi tavarat ja tarvikkeet saarelta toiselle. Ominaisuus on hyvinkin tarpeellinen, sillä mitä pidemmälle pelissä edetään, sitä vauhdikkaammaksi alueen hallinnointi muuttuu. Anno 1800:n pelimekaniikka onkin hyvin toimiva, sillä se mukautuu hyvin pienistä linjoista suuriin siirtoihin. Tällöin pelaaja on helppo hallita kasvavaa kokonaisuutta.
Anno 1800 pitää sisällään niin sanotun kampanjatilan sekä moninpelin. Pelata voi tuntemattomien joukossa, mutta myös kolmen kaverin kanssa. Anno 1800:n tarina ei ole oikeastaan kovinkaan kummoinen ja koko pelimuoto toimii lähinnä tutoriaalina teoksen syvimpiin saloihin. Betatestin aikana kokeilin ystävän kanssa moninpeliä ja rakastuin ominaisuuteen täysin. Nyt tätä arvostelua varten kävin myös testaamassa kampanjaa, enkä ilahtunut sen tarjoamasta sisällöstä. Tarinankertojat ovat melko teennäisiä ja kaupungin rakentaminen tuntuu yksinään melko tylsältä. Tosin helpoin vaikeustaso on kampanjatilassa todella helppo, helpompi jopa kuin moninpelin puolella. Näin ollen kaupunkirakentamiseen pääsee kiinni todella nopeasti, kun taas verkkopelissä joutuu tekemään huomattavan paljon enemmän töitä alueen kehittämisen suhteen. Siksi tarinatila on helposti lähestyttävissä ja sopii niille, joille Anno 1800 on tuntemattomampi.
Ystävien kanssa rakentelu on todella hauskaa ja itseasiassa se on koko pelin suola. Vaikeustasoja ja erilaisia säätöjä voi tehdä melko laajasti. Asetusvalikosta voi muun muassa säätää millainen alue on, millä perusteella voitosta kisataan tai millaisen laivaston pelin alussa saa. Peli mahdollistaa myös kavereiden kanssa yhteisrakentamisen tai vaihtoehtoisesti tilanteen, jossa ystäväsi ovat vihollisiasi. Asetuksia säätämällä löytyy varmasti jokaiselle ystäväporukalle mieluisat säädöt taitotasosta riippumatta. Ainoa miinuspuoli kuitenkin on, että tekoälyvastustajia on tarjolla vähäinen määrä. Sen lisäksi ne tuntuvat usein ostavan aina samoja tuotteita matsista toiseen. Olisi mukavaa, jos tietokonevastustajia olisi useita erilaisia, jolloin uutta aluetta rakentaessa saisi mahdollisimman erilaisia vastustajia samojen merien ääreen.
Jotta tämä arvostelu ei mene liian syvälle pelkästään pelimekaniikkaan, puhutaan tähän väliin hetki pelin musiikista. Musiikista vastaa tunnettu Dynamedion, joka on tehnyt aikaisemmin musiikit muun muassa vähän aikaa sitten julkaistuun Mortal Kombat 11:sta, vuonna 2018 päivänvalon nähneeseen Hitman 2:een ja myös aikaisempiin Anno-sarjan peleihin.
Eikä siinä vielä kaikki: kappaleet on äänitetty 70 hengen Brandenburg State Orchestran soittamina. Parhaiten Anno 1800 toimiikin niin, että säätää kaikki muut äänet pois päältä ja laittaa ainoastaan musiikin kuulumaan korviin. Musiikin suurena ystävänä ja vielä pelimusiikkia arvostavana pelaajana täytyykin myöntää, että saatoin hetkittäin jäädä vain kuuntelemaan musiikkia ja lopettamaan pelaamisen. Niin hienoja sävellyksiä on Dynamedion väki tehnyt. Voin myös myöntää, että nämä musiikit veivät minut ostoksille asti. Soundtrackia saa nimittäin myös painettuna 180-grammaiselle vinyylilevylle ja vielä jopa ihan kelpo hintaan (n. 30€).
Oikeastaan haluaisin pelimekaniikan ja musiikin takia antaa pelille täydet viisi tähteä. En kuitenkaan taivu siihen, sillä tarinatila tuotti pienoisen pettymyksen. Vaikka Anno 1800 tarjoaa yksinpelattavaa, on se ehdottomasti parhaimmillaan moninpelinä. Sen lisäksi myös erilaisten tekoälyvastustajien vähäinen määrä laskee arvosanaa puolella tähdellä. Vaikka aivan viiteen tähteen ei päästä, on Anno 1800 takuuvarmasti kaupunkirakennuspelien aatelia ja oman luokkansa parhain teos.
PC-tiedot: Nvidia GTX 1080 Ti, 11 GB, Intel Core i7-7700K CPU, 16 GB DDR4 RAM
Uutta maailmaa rakentamassa
Anno 1800 on laaja, monipuolinen ja mielenkiintoinen rakennuspeli. Alussa pelaajalle annetaan saari, jossa on ainoastaan kauppapaikka-rakennus. Muutoin alue ammottaa tyhjyyttään ja odottaa rakentajaansa, joka tekisi siitä loistokkaan kaupungin asua. Jotta rakentamisen voi aloittaa, on alueelle asutettava ensimmäiset ihmiset, maanviljelijät. Heidän tehtävänään on muun muassa työskennellä sahalla, tehdä vaatteita ja kalastaa. Koko pelimekaniikka keskittyykin erilaisten tarvikkeiden hankkimiseen ja rakentamiseen. Valitettavasti pohjakastin alimmaiset eli maanviljelijät eivät voi hoitaa tärkeämpiä asioita. Kun kaupunkia on kehitetty tarpeeksi, avautuu mahdollisuus asuttaa taloihin myös työntekijöitä. Nämä paremman luokan kansalaiset taas työskentelevät esimerkiksi sikaloissa ja tiilitehtailla. Kun maanviljelijät ja työntekijät ovat saaneet asemansa kuntoon avautuu vielä kolme yhteiskuntaluokkaa: käsityöläiset, insinöörit ja sijoittajat. Näistä jokaisella on omat tehtävänsä kaupungissa ja jos joku luokka sortuu tai jää esimerkiksi vaille huomiota, koko yhteiskuntarakenne sortuu.
Virheitä voi tehdä heti alusta alkaen ja asukkaat voivat ruveta mellakoimaan jo ennen kuin arvaatkaan. Mellakat voivat pahimmillaan yltyä koko kaupungin mittaisiksi vallankumouksen yrityksiksi, joita on vaikea hallita niiden alettua. Toisaalta jos alamaiset ovat tyytyväisiä, voi alueella alkaa juhlat, jotka tuovat mittavasti rahaa kaupungin rakentajalle. Yhteiskuntaluokkien tasapainottelun lisäksi on tärkeätä pitää huolta asukkaiden hyvinvoinnista ja tunteista. Tätä voidaan säädellä esimerkiksi alueella julkaistavan sanomalehden välityksellä. Pelaaja saa toimittajalta aina luettavaksi valmiin version jutusta, jota voi tarvittaessa editoida. Jos lehdessä on esimerkiksi paljon negatiivisia asioita, voidaan ne korjata positiivista fiilistä tuovilla uutisilla. Propagandassa on kuitenkin vaaransa, sillä siitä voi jäädä kiinni, jolloin kansalaiset ovat hyvinkin vihaisia. Ikuinen valehtelu ei siis aina kannata, joskus kaupunkilaisille on kannattavampaa kertoa totuus.
Uutisoinnin lisäksi asukkaista on pidettävä huolta tarjoamalla heille huveja ja tarvittavia palveluita. Näitä ovat esimerkiksi heti alusta lähtien alueelle tarvittava baari ja kauppa-alue. Myöhemmässä vaiheessa kansa kaipaa myös oppilaitoksia, kirkkoja, palokuntaa, poliisia, teatteria sekä paljon muuta. Mitä ylempään yhteiskuntaluokkaan kaupunkinsa saa edistettyä, sitä vaativimmiksi asukkaiden tarpeet muuttuvat.
Rahaa palaa ja konkurssi tulee
Helppoa? Ei todellakaan. Asukkaille lepertelyn ohessa tulee huolehtia myös talouden tasapainosta. Miinukselle ei saisi mennä, mutta sijoituksia tulisi tehdä esimerkiksi isojen tehtaiden kanssa, jotta alueelle saadaan uusia tuotantoja. Väärät liikkeet voivat kuitenkin viedä konkurssiin todella nopeasti. Tappiota tekevä pelaaja voi vaipua syvälle suohon ja näin kävi myös minulle. Olin lähtenyt keulimaan liikaa yhteiskuntaluokan korotuksen kanssa. Maanviljelijöitä oli liikaa työpaikkoihin nähden, kaupunkini teki tappiota, uutiset olivat negatiivisia enkä voinut enää valehdella ja merirosvot olivat hyökänneet kimppuuni sekä tuhonneet kaikki laivani. Kaupan päälle kaupunkini tehdasalueella oli käynnissä tulipalo, joka vei kaiken mennessään. Siitä suosta ei pystynyt enää nousemaan.
Jos taas onnistuukin tasapainoilemaan, saattaa jossain vaiheessa huomata, että omalta saarelta ei saa tiettyä raaka-ainetta. Alueella ei ehkä esimerkiksi voi viljellä rypäleitä tai humalaa, mikä tarkoittaa ettei kansa saa viiniä eikä olutta. Tiedämme, että tämä tarkoittaisi välitöntä sotaa. Silloin pelaajan on valloitettava uusia saaria tai vaihtoehtoisesti käytävä kauppaa muiden pelaajien tai tekoälyjen kanssa. Onneksi esimerkiksi kahden tai useamman oman saaren välillä kauppareitit voidaan automatisoida. Tällöin laivaliikenne kuljettaa automaattisesti valitsemasi tavarat ja tarvikkeet saarelta toiselle. Ominaisuus on hyvinkin tarpeellinen, sillä mitä pidemmälle pelissä edetään, sitä vauhdikkaammaksi alueen hallinnointi muuttuu. Anno 1800:n pelimekaniikka onkin hyvin toimiva, sillä se mukautuu hyvin pienistä linjoista suuriin siirtoihin. Tällöin pelaaja on helppo hallita kasvavaa kokonaisuutta.
Moninpeli on Anno 1800:n suola
Anno 1800 pitää sisällään niin sanotun kampanjatilan sekä moninpelin. Pelata voi tuntemattomien joukossa, mutta myös kolmen kaverin kanssa. Anno 1800:n tarina ei ole oikeastaan kovinkaan kummoinen ja koko pelimuoto toimii lähinnä tutoriaalina teoksen syvimpiin saloihin. Betatestin aikana kokeilin ystävän kanssa moninpeliä ja rakastuin ominaisuuteen täysin. Nyt tätä arvostelua varten kävin myös testaamassa kampanjaa, enkä ilahtunut sen tarjoamasta sisällöstä. Tarinankertojat ovat melko teennäisiä ja kaupungin rakentaminen tuntuu yksinään melko tylsältä. Tosin helpoin vaikeustaso on kampanjatilassa todella helppo, helpompi jopa kuin moninpelin puolella. Näin ollen kaupunkirakentamiseen pääsee kiinni todella nopeasti, kun taas verkkopelissä joutuu tekemään huomattavan paljon enemmän töitä alueen kehittämisen suhteen. Siksi tarinatila on helposti lähestyttävissä ja sopii niille, joille Anno 1800 on tuntemattomampi.
Ystävien kanssa rakentelu on todella hauskaa ja itseasiassa se on koko pelin suola. Vaikeustasoja ja erilaisia säätöjä voi tehdä melko laajasti. Asetusvalikosta voi muun muassa säätää millainen alue on, millä perusteella voitosta kisataan tai millaisen laivaston pelin alussa saa. Peli mahdollistaa myös kavereiden kanssa yhteisrakentamisen tai vaihtoehtoisesti tilanteen, jossa ystäväsi ovat vihollisiasi. Asetuksia säätämällä löytyy varmasti jokaiselle ystäväporukalle mieluisat säädöt taitotasosta riippumatta. Ainoa miinuspuoli kuitenkin on, että tekoälyvastustajia on tarjolla vähäinen määrä. Sen lisäksi ne tuntuvat usein ostavan aina samoja tuotteita matsista toiseen. Olisi mukavaa, jos tietokonevastustajia olisi useita erilaisia, jolloin uutta aluetta rakentaessa saisi mahdollisimman erilaisia vastustajia samojen merien ääreen.
Unohduin kuuntelemaan musiikkia
Jotta tämä arvostelu ei mene liian syvälle pelkästään pelimekaniikkaan, puhutaan tähän väliin hetki pelin musiikista. Musiikista vastaa tunnettu Dynamedion, joka on tehnyt aikaisemmin musiikit muun muassa vähän aikaa sitten julkaistuun Mortal Kombat 11:sta, vuonna 2018 päivänvalon nähneeseen Hitman 2:een ja myös aikaisempiin Anno-sarjan peleihin.
Eikä siinä vielä kaikki: kappaleet on äänitetty 70 hengen Brandenburg State Orchestran soittamina. Parhaiten Anno 1800 toimiikin niin, että säätää kaikki muut äänet pois päältä ja laittaa ainoastaan musiikin kuulumaan korviin. Musiikin suurena ystävänä ja vielä pelimusiikkia arvostavana pelaajana täytyykin myöntää, että saatoin hetkittäin jäädä vain kuuntelemaan musiikkia ja lopettamaan pelaamisen. Niin hienoja sävellyksiä on Dynamedion väki tehnyt. Voin myös myöntää, että nämä musiikit veivät minut ostoksille asti. Soundtrackia saa nimittäin myös painettuna 180-grammaiselle vinyylilevylle ja vielä jopa ihan kelpo hintaan (n. 30€).
Oikeastaan haluaisin pelimekaniikan ja musiikin takia antaa pelille täydet viisi tähteä. En kuitenkaan taivu siihen, sillä tarinatila tuotti pienoisen pettymyksen. Vaikka Anno 1800 tarjoaa yksinpelattavaa, on se ehdottomasti parhaimmillaan moninpelinä. Sen lisäksi myös erilaisten tekoälyvastustajien vähäinen määrä laskee arvosanaa puolella tähdellä. Vaikka aivan viiteen tähteen ei päästä, on Anno 1800 takuuvarmasti kaupunkirakennuspelien aatelia ja oman luokkansa parhain teos.
PC-tiedot: Nvidia GTX 1080 Ti, 11 GB, Intel Core i7-7700K CPU, 16 GB DDR4 RAM
Anno 1800 (Tietokonepelit)
Ehdottomasti kaupunkirakennuspelien kärkinimi. Se tarjoaa haastavaa yhteiskuntaluokkien varaan tukeutuvaa rakentamista, jossa johtaminen ja viisas suunnittelu sekä rakentaminen ovat avainasemassa.
- Mahdollisuus moninpeliin
- Oikeasti haastava kaupunkirakennuspeli
- Musiikki
- Tekoälyvastustajien vähäinen määrä moninpelissä
- Tarinatila on pienoinen pettymys
Keskustelut (1 viestiä)
19.05.2019 klo 14.26