Left Alive
Arvioitu: | Playstation 4 |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 18 |
Kehittäjä: | Square Enix |
Julkaisija: | Square Enix |
Julkaisupäivä: | 05.03.2019 |
Pelin kotisivut |
Eloonjäämisen vaikeus
Jos olisi ollut mahdollista, en olisi antanut tälle pelille arvosanaa ollenkaan. Vietettyäni Left Aliven parissa ensimmäiset kaksi tuntia, olin valmis repimään itseltäni kädet irti tai väittämään, että koirani söi kaikki taloudessani olevan PlayStation-ohjaimet. Koska rakastan kiduttaa itseäni pelaamalla, päätin sukeltaa Square Enixin teokseen vielä hetkeksi.
Left Aliven tarina sijoittuu kuvitteelliseen Novo Slavan kaupunkiin ja vuoteen 2127. Itse asiassa tarina tutustuttaa pelaajan kolmen eri henkilön elämään, käyden läpi millaista on elää sodan runtelemassa maassa, jossa vastapuolella on käytössään järkyttävän kokoisia robotteja. Ajatuksen tasolla pelin idea ja tarina kuulostavat hyvin mielenkiintoisilta, koska lähitulevaisuuteen liittyvä toimintaseikkailu robotteineen miellyttää aina. Valitettavasti Left Alive on kuitenkin lähes kelvoton pelattavuudeltaan, sillä sen mekaniikka muun muassa liikkumisen suhteen on täysin ala-arvoinen. Luokattoman huonojen kontrollien takia Novo Slavassa tallustaminen on raskaampaa kuin Suomen loskakelissä rämpiminen.
Selviytyminen sinänsä on ihan hauskaa. Pelaajalle annetaan todella vähäinen määrä ammuksia, aseita, ensiapupakkauksia sekä muita tarvikkeita. Maastossa tulee edetä pääsääntöisesti suojasta suojaan vältellen erilaisia vihollisia. Vastajoukko koostuu ihmissotilaista, tankkiroboteista sekä droneista ja niillä tuntuu olevan hetkittäin järkyttävän hyvä tutka, sillä pelkästään hiustupsun näyttäminen herättää koko pitäjän taisteluasemiin. Vaikka Square Enixin tekele tarjoaa sanojensa mukaan Left Alivessa useita etenemismahdollisuuksia, on totuus toista. Kentät tulee pääsääntöisesti opetella ulkoa, jonka jälkeen eteneminen on helppoa. Pelimekaniikka keskittyykin lähinnä virheiden tekemiseen ja kuolemiseen. On outoa, että Left Alive pakottaa pelaajan hiipimään pitkin alueita, mutta se ei kuitenkaan tarjoa tarpeeksi hyviä aseita esimerkiksi vihollisen hiljaiseen tappamiseen. Puute on ongelmallinen, sillä annetuilla varusteilla hiiviskely on lopulta melko turhaa.
Jost Left Alive olisi ilmestynyt PlayStation 3:lle ja Xbox 360:lle, olisi tilanne täysin erilainen. Mekaniikat olisivat enemmän anteeksiannettavissa, ja sama koskee myös pelin grafiikkaa sekä äänimaailmaa. Tuntuu, että kehittäjät ovat menneet sieltä, mistä aita on matalin, tai vaihtoehtoisesti jämähtäneet yli 10 vuoden päähän. Pelimaailma ei näytä nätiltä, vaan hyvinkin rosoiselta sekä epätarkalta. Pahiten eron huomaa, kun siirrytään pelikuvasta esitettyyn videopätkään, joka on pelikuvaa huomattavasti laadukkaampaa.
Valitettavasti myöskään peliäänet eivät pääse loistamaan. Vaikka taisteluissa tykkien rymistessä ja luotien lentäessä äänimaailma hivelee sodantuntuiseina korvia, jäädään muissa kohdissa ala-arvoisen ääninäyttelyn varaan. Tilannetta ei paranna toistuvasti ääneen raikuva "caution, the enemy is approaching" -lause, joka ilmoittaa vihollisen olevan lähellä. Left Alivessa vastustaja hengittää lähes taukoamatta niskaan, joten huudahdusta kuullaan minuutin aika useita kertoja. Rasittavaa.
Ihmettelen edelleen, että miksi? Miksi ihmeessä Square Enix on päästänyt näin huonon tekeleen ulos seulastaan. Lähitulevaisuuteen liittyvässä toimintapelissä olisi ollut runsaasti potentiaalia ja hyvin toteutuessaan se olisi voinut helposti yltää hyviinkin arvosanoihin. Etäisesti Left Aliven robotti-teemasta tulevat mieleen esimerkiksi Wolfenstein ja Titanfall -sarjojen taistelijat,ja niissä peleissä homma hoitui mallikkaasti. Näin ollen pettymykseni toteutukseen on entistä suurempi, sillä Square Enix olisi pystynyt parempaan.
Lähtökohtaisesti olen aina voinut suositella pelaamiani ja arvosteltuja pelejä edes jollekin, Left Aliven kohdalla tilanne on toinen. En suosittele ostamaan peliä edes alelaarista. Jos saat sen lahjaksi, suosittelen suhtautumaan varauksella. Pelikeräilijöille kyseessä on ihan kiva hyllyntäyte, esimerkki epäonnistuneesta teoksesta.
Ajatuksena kiva, toteutuksena surkea
Left Aliven tarina sijoittuu kuvitteelliseen Novo Slavan kaupunkiin ja vuoteen 2127. Itse asiassa tarina tutustuttaa pelaajan kolmen eri henkilön elämään, käyden läpi millaista on elää sodan runtelemassa maassa, jossa vastapuolella on käytössään järkyttävän kokoisia robotteja. Ajatuksen tasolla pelin idea ja tarina kuulostavat hyvin mielenkiintoisilta, koska lähitulevaisuuteen liittyvä toimintaseikkailu robotteineen miellyttää aina. Valitettavasti Left Alive on kuitenkin lähes kelvoton pelattavuudeltaan, sillä sen mekaniikka muun muassa liikkumisen suhteen on täysin ala-arvoinen. Luokattoman huonojen kontrollien takia Novo Slavassa tallustaminen on raskaampaa kuin Suomen loskakelissä rämpiminen.
Selviytyminen sinänsä on ihan hauskaa. Pelaajalle annetaan todella vähäinen määrä ammuksia, aseita, ensiapupakkauksia sekä muita tarvikkeita. Maastossa tulee edetä pääsääntöisesti suojasta suojaan vältellen erilaisia vihollisia. Vastajoukko koostuu ihmissotilaista, tankkiroboteista sekä droneista ja niillä tuntuu olevan hetkittäin järkyttävän hyvä tutka, sillä pelkästään hiustupsun näyttäminen herättää koko pitäjän taisteluasemiin. Vaikka Square Enixin tekele tarjoaa sanojensa mukaan Left Alivessa useita etenemismahdollisuuksia, on totuus toista. Kentät tulee pääsääntöisesti opetella ulkoa, jonka jälkeen eteneminen on helppoa. Pelimekaniikka keskittyykin lähinnä virheiden tekemiseen ja kuolemiseen. On outoa, että Left Alive pakottaa pelaajan hiipimään pitkin alueita, mutta se ei kuitenkaan tarjoa tarpeeksi hyviä aseita esimerkiksi vihollisen hiljaiseen tappamiseen. Puute on ongelmallinen, sillä annetuilla varusteilla hiiviskely on lopulta melko turhaa.
Caution, the enemy is approaching
Jost Left Alive olisi ilmestynyt PlayStation 3:lle ja Xbox 360:lle, olisi tilanne täysin erilainen. Mekaniikat olisivat enemmän anteeksiannettavissa, ja sama koskee myös pelin grafiikkaa sekä äänimaailmaa. Tuntuu, että kehittäjät ovat menneet sieltä, mistä aita on matalin, tai vaihtoehtoisesti jämähtäneet yli 10 vuoden päähän. Pelimaailma ei näytä nätiltä, vaan hyvinkin rosoiselta sekä epätarkalta. Pahiten eron huomaa, kun siirrytään pelikuvasta esitettyyn videopätkään, joka on pelikuvaa huomattavasti laadukkaampaa.
Valitettavasti myöskään peliäänet eivät pääse loistamaan. Vaikka taisteluissa tykkien rymistessä ja luotien lentäessä äänimaailma hivelee sodantuntuiseina korvia, jäädään muissa kohdissa ala-arvoisen ääninäyttelyn varaan. Tilannetta ei paranna toistuvasti ääneen raikuva "caution, the enemy is approaching" -lause, joka ilmoittaa vihollisen olevan lähellä. Left Alivessa vastustaja hengittää lähes taukoamatta niskaan, joten huudahdusta kuullaan minuutin aika useita kertoja. Rasittavaa.
Kierrä erittäin kaukaa
Ihmettelen edelleen, että miksi? Miksi ihmeessä Square Enix on päästänyt näin huonon tekeleen ulos seulastaan. Lähitulevaisuuteen liittyvässä toimintapelissä olisi ollut runsaasti potentiaalia ja hyvin toteutuessaan se olisi voinut helposti yltää hyviinkin arvosanoihin. Etäisesti Left Aliven robotti-teemasta tulevat mieleen esimerkiksi Wolfenstein ja Titanfall -sarjojen taistelijat,ja niissä peleissä homma hoitui mallikkaasti. Näin ollen pettymykseni toteutukseen on entistä suurempi, sillä Square Enix olisi pystynyt parempaan.
Lähtökohtaisesti olen aina voinut suositella pelaamiani ja arvosteltuja pelejä edes jollekin, Left Aliven kohdalla tilanne on toinen. En suosittele ostamaan peliä edes alelaarista. Jos saat sen lahjaksi, suosittelen suhtautumaan varauksella. Pelikeräilijöille kyseessä on ihan kiva hyllyntäyte, esimerkki epäonnistuneesta teoksesta.
Left Alive (Playstation 4)
Left Alive voidaan heittämällä ristiä yhdeksi kevään 2019 huonoimmista peleistä sen luokattoman huonojen kontrollien takia. Löytää varmasti tiensä alelaariin.
- Ajatuksena ihan kiva
- Huonot kontrollit
- Käytännössä kentät pitää opetella ulkoa
- Niin huono peli, että vaikea keksiä hyviä asioita
Keskustelut (5 viestiä)
15.04.2019 klo 21.38
15.04.2019 klo 22.34
15.04.2019 klo 23.32 1
Voise silti olla ihan hyvä peli.
Harmi, kun ei ole mitään demoa tästä pelistä. Myöskään piratisoida ei pysty denuvon takia. Tämä on peli, mitä kannattaa hyvin varovaisesti lähestyä, kun viisi euroakin on todennäköisesti hukkaan heitettyä rahaa.
17.04.2019 klo 09.25
Moderaattori
Rekisteröitynyt 15.05.2017
17.04.2019 klo 09.35
Peli sijoittuu arvostelijan mukaan vuoteen 2027 mutta kuvassa hahmobiossa mainitaan hahmon syntyneen 2083?
Näköjään näpyttelyvirhe iskenyt. Oikea vuosihan on tosiaan 2127.