Tuorein sisältö

Command & Conquer: Red Alert 3

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Sotapelit, Strategiapelit
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Electronic Arts
Julkaisija: Electronic Arts
Julkaisupäivä: 31.10.2008
Pelin kotisivut
Timo Koskinen

29.12.2008 klo 10.48 | Luettu: 16369 kertaa | Teksti: Timo Koskinen

Oi suuri ja mahtava Neuvostoliitto
Toim.huom. Vuoden viimeisellä viikolla V2.fi:n arvosteluissa on tarjolla uutuuksia ja vähän aiemminkin julkaistuja pelejä, jotka eivät ole mahtuneet sivustolle aiemmin. Eilen tarjoiltiin kauhua, tänään strategiaa.

Red Alert 3:n tarina on perinteen mukaisesti rehellisen camp-henkinen. Luhistuvan Neuvostoliiton puhemies Cherdenko (Tim Curry) päättää resetoida historian ja lähtee hullun tiedemiehen (aina loistava Peter Stormare) aikakoneella vuoden 1927 Brysseliin murhaamaan Albert Einsteinia. Salamurha onnistuukin, ja liittoutuneiden voitto on kadonnutta historiaa. Paha kyllä aikajatkumoista, perhosefekteistä ynnä muista piittaamaton Cherdenko tulee samalla vaihtoehtoisen aikajanan, jossa keisarillinen Japani on noussut supervallaksi. Hups vaan ja kahden rintaman sota on käsillä.

Tissivakoja ja tuhtia aksenttia


Intron jälkeen näyttämön valtaavat puna-armeijan nahka-asuiset komukkakissat, ja vaihtoehtohistorian sijaan huomio tahtoo kiinnittyä rouva komentajan kauniisiin silmiin. Stratetissi -- strategisena tehtävänä on nipponien invaasion torjuminen ja Euroopan vapauttaminen kapitalismin ikeestä tai jotain sellaista. A-luokan näyttelijät näyttelevät B-luokan näyttelijöitä kieli poskessa ja aksentti itämurteilla. Mitään kovin hulvatonta ei saada aikaan, mutta tunnelma on sopivan kevyt kannattelemaan pöhköä tarinaa.

Kukin kolmesta osapuolesta on luonnollisesti pelattavissa, ja kampanjoiden tarinat nivoutuvat yhteen. Liittoutuneiden ja keisarikunnan kohdalla huumori ei toimi yhtä hyvin kuin neukuilla, mutta ainakin J.K. Simmonsin näyttelemä Yhdysvaltain presidentti jää mieleen.

Vaikka välinäytökset on toteutettu hyvin, niiden merkitys itse pelille on kaksiteräinen miekka. Tavallaan tuntuu, että Red Alert 3:n pakkauksessa tulee kaksi tuotetta: hauskahko camp-elokuva ja keskinkertainen peli. Välinäytösten mahtavien armeijojen jälkeen itse peli näyttää pieneltä ja nuhruiselta. Vuonna 1995 oli ymmärrettävää, että cgi-pätkät olivat kaukana todellisesta pelikokemuksesta, mutta tänään tilanne on toinen.

Ukkosmyrsky kylpyammeessa


On tietysti selvää, että sarjakuvamainen grafiikka on tietoinen suunnitteluvalinta sarjakuvamaiseen suurvaltasodankäyntiin, mutta ongelma ei olekaan pelkästään visuaalisessa ilmeessä. Red Alert 3:n skaala ja taisteluiden intensiteetti jäävät kauas siitä, mitä välinäytökset ohjaavat janoamaan. Vaikka käynnissä on maailmansota, jonka ratkaisusta pelaaja on vastuussa, käytännön tunne on sama kuin liikuttelisi muovisotilaita piskuisella hiekkalaatikolla. Vilinää ja vilskettä syntyy suurempien yksikkömäärien myötä, mutta missä on se mahtipontisuus ja suursodan tuntu, jolla tarina joka välissä leuhkii?

Pitkän linjan pelaajalle Red Alert 3 on jollain tapaa väsyttävä. Niin vähän on muuttunut Command & Conquerin tai miksei jopa Dunen ajoista. Kaikki tuntevat kaavan: kerää, kehitä, jyrää. Monella on varmasti lämpimiä muistoja aiemmista Red Alert –peleistä, mutta jotenkin tahtoo taas kysyä, miksi tämäkin peli on tehty. Kysymys on retorinen, koska kaikki tietävät vastauksen.

90-luku soitti. Se haluaa pelimekaniikkansa takaisin


Jos ajattelisi, että jatko-osat siirtävät vanhojen pelien kulttuuriperintöä nuoremmalle polvelle, sitä toivoisi, että tämä museoaate jalostaisi aarteitaan. Siis otettaisiin hyvät puolet ja unohdettaisiin nuivemmat. Näin ei vain reaaliaikastrategioissa tunnu käyvän. Voi tosin olla, että kyseessä on ikävääristymä. Kahdenkympin jälkeen refleksit alkavat hidastua, eikä maaninen ympäriinsä klikkailu ja varustelukilpajuoksu jaksa oikein työpäivän jälkeen maittaa. Ehkä tempo on nuoremmalle polvelle oivallinen.

Silti sotakoneiston ohjailuun kaipaisi parempia välineitä. Rakennus- ja protokollapuut luonnistuisivat yksinään, mutta kun ympärillä pyörii sotakoneita kuin vihaisia mehiläisiä, stressikäyrä tahtoo kohota. Ainakin minulle on täyttää utopiaa liikutella joukkojani strategisesti, jos strategiaksi ei lasketa kaikki kasaan ja tulta päin. Viheliäisen usein huomasin yksinkertaisesti myöhästyneeni junasta: kun tukikohta ei ole kasassa tarpeeksi pian, vihollisen laskemaa lumipalloa ei voi enää pysäyttää. Toisaalta silloin, kun peli rajaa käytettäväksi vain ennalta annetut joukot, huomasin välillä saaneeni jumitettua tehtävän etenemisen toimimalla ennalta odottamattomalla tavalla.

Pelin eliniän kannalta myönteinen seikka on se, että osapuolten armeijat toimivat eri tavalla. Vaikka erot ovat osittain kosmeettisia, kivi-paperi-sakset-asetelmaa on saatu mutkistettua sen verran, että pelaajan on opittava hyödyntämään sotilasmahtinsa erityisominaisuudet. Erilaisen yksikkövalikoiman lisäksi on hallittava myös yksikköjen erikoishyökkäykset. Luultavasti tästä johtuen tutoriaaleja on puolen tusinaa.

Kampanjoiden alussa pelaajalla on tukenaan tietokoneen ohjastama komentaja, joka huolehtii oman tonttinsa lisäksi helposti myös pelaajan vastaavasta. Tämä on hyvä ratkaisu, mutta tehokkaan AI-kumppanini rinnalla aloin itsekin kaivata koneaivoja. Suurien taistelujen hallinta ja kymmenien yksikkö- ja rakennustyyppien nyanssien tunteminen on sen verran työlästä, että melkein mieluummin olisin katsonut tekoälyarmeijojen tukkanuottasia sivusta.

Ystävyys, yhteistyö ja avunanto


Nostalgia on aivan validi syy käydä koppaamassa Red Alert 3 lähimmästä pelihyllystä. Verrattuna samoista puutteista kärsiviin tusinanaksuihin Red Alertissa on sentään jonkinlaista yritystä. Teslapuolat, taistelukarhut ja Nahka Albertin kanta-asiakaskortista nauttivat amatsoni-ljudmilat ovat kertaluokkaa edellä verrokkejaan. Jotenkin toivoisin silti, että eksploitaatio vietäisiin vielä pitemmälle. Neuvostotytöt voisivat tehtävien introissa vaikka antaa toisilleen pitkiä kielisuudelmia ja hörppiä Ladan etuvalon umpiosta vodkaa.

Toinen hyvää syy pelikaupoille on co-op. Tehtäviä voi vääntää kaverin kanssa netin yli, jolloin voi antaa palttua sille kerskailevalle tekoälyapukomentajalle. YYA-sopimuksen turvin imperialistien kyykyttäminen onkin paljon antoisampaa. Pelkkään yksinpeliin suosittelen suhtautumaan varauksella.

V2.fi | Timo Koskinen

Command & Conquer: Red Alert 3 (Tietokonepelit)

Perinteisen reaaliaikastrategian suola on välinäytöksissä. Muut mausteet ovat unohtuneet.
  • Camp-henkinen tieteispunanostalgia hymyilyttää
  • Mielikuvituksellinen yksikkövalikoima
  • Co-op
  • Kaikki lajin helmasynnit: kaaottisuus, kilpajuoksu, käyttöliittymä
  • Sarjakuvamaisuus ja pieni skaala eivät oikein iske
  • Ei oikein mitään uutta
< Siren: Blood Curse... Scene It! Box Office... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (6 viestiä)

AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

31.12.2008 klo 00.55

RedAlert3 ja Tiberium Wars nyt eivät edes kunnolla istu koko Command and Conquer universumiin. Varsinkin kun ottaa huomioon, että Red Alert1 ja Command and Conquer1&2 ovat yhtä ja samaa universumia.

RedAlert3 on kyllä kivaa moninpelinä. Ja tervetullut päivitys Vistan ja uudempien Windowsien kannalta yhteensopivuus ongelmista kärsivän RedAlert2n tilalle.
lainaa
LoneGoat

Rekisteröitynyt 07.08.2007

01.01.2009 klo 16.57

Sinänsä tämän hankkisi, mutta epäilyttää. Red Alert 2 oli aivan liian nopeatempoinen verrattuna Red Alert 1:een, mutta kyllähän sitä vielä mätti.
lainaa
Purkaja

Rekisteröitynyt 08.06.2008

03.01.2009 klo 01.05

Minä en ymmärrä miksi Red Alert-sarjan humoristisuudesta on tehty selviö? Itse asiassa en pidä ensimmäistä Allerttia todellakaan "hauskana", minusta kampanja oli juonivetoinen, vakava ja loistavasti tehty. Neukkujen ensimmäisessä tehtävässä taidettiin tappaa siviileitä, hauskuutta sillä tuskin haettiin ellei satu olemaan kiero kuin korkkiruuvi.

Muistan myös ahdistavana kohtauksen kun Tanyaa yritetään kiduttaa neukkujen toimesta jollain myrkkyruiskulla kun olin pieni.

Myönnetään, että toisessa osassa tätä hauskuutta tuotiin hieman lisää ja kolmosessa kaikki on mennyt pelleilyksi.

Mutta viihdyttävä peli, kyllä tätä pelaa vaikka muinainen ja ameeban tasolle jäänyt pelattavuus välillä häiritseekin: kerää resursseja, valmista parisataa tankkia ja jyrää vihollinen.
lainaa
Coledash

Rekisteröitynyt 20.08.2007

07.01.2009 klo 01.33

Purkaja kirjoitti:

Mutta viihdyttävä peli, kyllä tätä pelaa vaikka muinainen ja ameeban tasolle jäänyt pelattavuus välillä häiritseekin: kerää resursseja, valmista parisataa tankkia ja jyrää vihollinen.


Tokkopa tuo pelin vika on, jos pelaajan kyvyt ei tuota parempaan suoritukseen riitä.

Itse tykkäilen pelistä kovastikin, mutta se suurin kompastuskivi on ehdottomasti EA:n surkeasti toteutettu nettipeli. Välillä saa odotella 20 minuuttiakin että saa 1v1 matsin, vaikka pelaajia taatusti olisi riittämiin.

Harmi kyllä kun hyvin moni tämän tyylinen peli arvostellaan vain yksinpelinä, vaikka todella monelle pääpaino on ehdottomasti moninpelissä. Kun Dunesta puhuttiin, niin on taitanut arvostelijoidenkin aivot jäädä sille aikakaudelle
lainaa
Janne

21.02.2009 klo 15.46

Miksiköhän rahankeruun ääriyksinkertaistamista ole mitenkään kommentoitu arvostelussa.... (?)
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

02.03.2009 klo 12.52

Janne kirjoitti:
Miksiköhän rahankeruun ääriyksinkertaistamista ole mitenkään kommentoitu arvostelussa.... (?)


Arvostelun näkökulma rajaa aina käsiteltäviä aiheita. En oikeastaan kiinnittänyt asiaan erityisemmin huomiota, koska näin suurempia ongelmia muualla.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova