Tuorein sisältö

Check Your 6!

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Sotapelit, Strategiapelit
Pelaajia: 1-2
Ikärajoitus: 1
Kehittäjä: The Lordz Games Studio
Julkaisija: Matrix Games
Pelin kotisivut
Jukka O. Kauppinen

05.06.2018 klo 10.00 | Luettu: 6271 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen

Lentäviä heksoja ilmasodan ystäville

Figuuripelit ovat vänkä, viehättävä oma nurkkakuntansa lauta- ja strategiapelien maailmassa. Niiden siirtäminen tietokonemuotoon on omanlaisensa haaste, jossa ei aina aivan täysin onnistuta. Ilmasotafigupelien muuntaminen videopeliksi onkin sekä uhka että mahdollisuus, jossa Check Your 6!:n nopanheitto antaa vähän tavallista paremman tuloksen.

Check pohjautuu samannimiseen uudehkoon eli ”vain” vuosikymmenen ikäiseen lautapeliin, johon on julkaistu kymmenkunta laajennusta. Vastaavia pelejä on toki muitakin ja esimerkiksi omasta hyllystäni löytyy (yhä korkkaamattomana) Wings of War, jossa ilmasoditaan samaan malliin pikku jalustojen päähän tökityillä leikkilentskareilla. Ja pöristetään huulilla tosi kovaa, kun nyt väännetään hurjasti taivaalla!

Lentostrategian ensimmäinen osa pohjautuu pelisarjankin aloittaneeseen teokseen. Lautapeli Check Your 6! Over the Channel: Battle of Britain, samoin kuin tämä digitaaliversio, kuvaa Iso-Britannian Royal Air Forcen ja Saksan Luftwaffen välistä taistelua kesällä ja syksyllä 1940. Saksa koettaa napata ilmaherruuden ja tuhota Britannian sotakoneistoa ilmasta käsin, britit torjuvat lentohunneja parhaansa mukaan. Saksalaispelaajan komennossa on laaja valikoima pommikoneita, syöksypommittajia, kevyitä ja raskaita hävittäjiä sekä hävittäjäpommittajia, joista käytössä on tehtävästä/skenaariosta riippuen milloin mitäkin. Brittikalusto keskittyy hävittäjiin, mutta tunnetuimpien Spittien ja Hurrikaanien lisäksi valikoimassa on myös Blenheim-yöhävittäjiä, Defiantteja ja Battle-pommikoneita.

Luvassa on siis aika kivat ilmakahinat ja tehtävissä riittääkin monipuolisuutta. Molemmille osapuolille löytyy muun muassa pommitus- ja hävittäjäsaattolentoja, torjuntalentoja ja toki myös vanhan koulukunnan hävittäjien keskeisiä ilmataisteluja.

Figustelun tietokoneistaminen on kuitenkin aina haaste siinä mielessä, että lautapelin tunnelma pohjautuu vahvasti fyysisten pikkukoneiden liikutteluun. Videopelin visuaalisen tyylin ja tunnelman rakentaminen niin, että peli toimii myös ruudulla onkin kova haaste suunnittelijoille. Siinä samalla täytyy myös painia lautapelimäisyyden kanssa - Checkissäkin taustalla on hyväksi todetun lautapelin säännöt, mutta miten ne siirretään peliruuduille niin, että myös videopelistrategisti koukuttuu?

Checkissä toteutus on onneksi onnistunut pääosin hyvin. Lentokoneiden liikkuminen, asemat ja korkeuserot erottuvat aika hyvin normaaleissa kuvakulmissa, ja epäselvemmissä tapauksissa kameraa voi pyöritellä ja zoomailla, jotta varmasti erottaisi missä mikin menee. Koneiden korkeus ja nopeus ilmaistaan myös niiden ikonissa, ja täsmällisen sijainnin ja liikkeen näkee myös karttapohjasta. Tosin isomman ilmataistelun ja koneiden sumppuuntumisen myötä tilannekartta muuttuu jo vähän suttuiseksi ja epäselvemmäksi, jolloin kuvaa saa tiirata ja pyöritellä tovin ja toisenkin, että varmasti on kärryillä siitä missä mennään. Kovin iso ongelma tämä ei onneksi ole, sillä ilmataistelut ovat suurimmillaankin suhteellisen pieniä ja hallittavia, enimmillään yleensä tusinan konetta per puoli.

Pelaaminen on kuitenkin myös ristiriitainen kokemus. Käyttöliittymä voisi olla sulavampikin ja informaatiota pantataan turhan hyvin. Virtuaaliohjaussauvan pyörittely on sinänsä loogisesti toteutettu, mutta korkeudenvaihtelut ja nopeudensäädöt tehdään erillisellä rullalla. Tiedonpanttauksen takia tilanteenmukaisten ohjauspäätösten tekeminen voi olla hetkittäin vähän tarpeettoman hankalaa.

Varsinaisessa pelimekaniikassa on muutama veikeä idea. Molemmat osapuolet antavat lentäjilleen alustavat käskyt yhtaikaa, mutta kun siirtoja aletaan toteuttaa voivat taitavammat lentäjät vielä vähän venkslata sauvaansa toisten toimiin reagoiden. Ehkä pikku sivuliirto liu’uttaa koneen pois vastustajan tähtäimistä tai ujuttaa naapurin paremmin omalle piikille. Ja lopuksi sitten vielä ammuskellaan -pelaaja näkee mitä viholliskoneita kukin pilotti voi yrittää ampua ja millä todennäköisyydellä siihen osuu. Pelimekaniikka onnistuu huomioimaan hyvin myös ilmasodan hienouksia, kuten nopeuden ja energian hallitsemisen ja sen, miten jyrkissä sauva mahaan -väännöissä vauhti vähenee kääntösäteen pienentyessä. Erilaisten lähestymis- ja ampumiskulmien puntarointi on tässäkin ihan oma taiteenlajinsa.

Ehkä isoin ja ikävin piirre pelissä on kampanjan jatkumattomuus. Jokainen tehtävä on täysin erillinen, ilman mitään jatkuvuutta. Toki näin peliin saadaan paljon vaihtelua ja erilaisia tilanteita, mutta kun… Esimerkiksi muinaiset Over The Reich ja Achtung Spitfire olivat aika lailla samankaltaisia vuoropohjaisia ilmasotastrategioita, ja niiden herkullisin juju oli nimenomaan jatkuvuus. Samalla laivueella ja piloteilla lennettiin tehtävästä toiseen, kaverit kehittyivät pärjätessään ja kuolivat pois kun homma meni reisille. Se koukutti. Siitäkin voisi vähän moittia, että ohjekirja on aika lailla yhtä tyhjän kanssa. Paljon sanoja ja vähän sisältöä, ei kovin hyvä.

Check Your 6! on toimiva ja kiinnostava, mutta ei koukuttava Ilmasotastrategia. Se on vähän turhan kömpelö, epäselvä ja lautapelimäinen, vaikka toisaalta pelijärjestelmä toimiikin omassa mitassaan hyvin. Ja kyllähän tämä reaktiivinen vuorojärjestelmä luo kivan kuvan ilmasodasta. Mutta kun pelattavaakin on liian vähän. Valmiit skenaariot loppuvat väkisinkin kesken eikä peliin ei sisälly mitään skenaarioeditoria.

Jos hyvin käy, niin ehkä Checkiä tehdään jatkossa lisää ja pelimoottoriin saadaan myös koukuttavampi kampanjasysteemi. Sitä odotellessa pelin suhteen kannattaa käyttää harkintaa ja tarkkailla alennusmyyntejä.

V2.fi | Jukka O. Kauppinen

Check Your 6! (Tietokonepelit)

Kiva ilmasotapeli, joka kaipaisi enemmän sisältöä ja vähän käyttöliittymätuunausta.
  • Lautapelimekaniikka siirretty hyvin näytölle
  • Monipuoliset skenaariot
  • Ilmasodan realismi toteutuu yllättävän hyvin
  • Lentskareita! Strategiaa!
  • Jakaa tietoa epäselvästi
  • Kehnot ohjeet
  • Isommat kahinat muuttuvat visuaalisesti sotkuisiksi
  • Ei kampanjaa
< Transit King... Vampyr... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (1 viestiä)

destev

06.06.2018 klo 07.07

Nopan toiminta perustuu yhtäläiseen todennäköisyyteen saada mikä tahansa numero, jolloin kaikki numerot yhdestä kuuteen ovat tavallisia. Nopalla on siis saatava suurempi kuin kuusi, jotta luku olisi tavallista parempi. Ajattelenko liikaa, vai oliko vertaus todella typerä?
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova