STATUS: INSANE
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Älypelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 1 |
Kehittäjä: | Frostbullet |
Julkaisija: | Frostbullet |
Julkaisupäivä: | 13.11.2017 |
Pelin kotisivut |
Jääluodin esikoinen
Suomalainen peliteollisuus on elänyt jo jonkin aikaa suurinta aallonharjaansa, varsinkin mobiilipelien saralla. Elämää on kuitenkin myös ruohonjuuritasolla, siitä esimerkkinä joensuulainen Frostbullet, joka on saanut STATUS: INSANE -esikoispelinsä nikkaroitua valmiiksi.
Igoria pidetään vasten hänen tahtoaan mielisairaalassa, mutta pakkopaitainen sankarimme janoaa vapautta. Valitettavasti laitoksen vartijat ovat aseistautuneet rauhoittavia neuloja ampuvilla tussareilla ja mitä syvemmälle matka jatkuu kohti ulospääsyä, sitä kummallisemmiksi turvatoimet käyvät. Igor saa hiki-pakkopaidassa väistellä mm. sähköistettyjä lattioita, mekanisoituja vartijoita ja neulajyriä tavallisten vartijoiden lisäksi. Tiellä vapauteen kohdataan myös muita potilaita, mutta heistä ei ole edes seuraksi.
Pako suoritetaan väistelemällä vartijoiden katseita ja hiiviskellen sokkelomaisessa mielisairaalassa. Aluksi yksinkertaiselta vaikuttava mekaniikka muuttuu kuitenkin pelin edetessä yhä haastavammaksi. Uusia elementtejä tulee mukaan, kuten kääntyileviä ja liikkuvia vartijoita tavallisten paikallaan seisovien patsastelijoiden lisäksi. Pelin loppuolella pelaaja saa jo tosissaan pysyä kärryillä vartijoiden rutiineista ja sen hetkisen alueen kuolleista kulmista. Onneksi kunkin ympäristön saa näkymään kokonaisuudessaan nappia painamalla. Tämä osoittautui varsin tärkeäksi seikaksi pelin edetessä.
Iso osa STATUS: INSANE -peliä on sen huumori. Igor, laitoksen potilaat, vartijat, sekä ovat huvittavia ilmestyksiä, puhumattakaan loppupuolen sekoiluista. Laitos muuttuu yhä älyvapaammaksi mitä syvemmälle sen syövereihin Igor sukeltaa. Pelin hupaisin anti on laitoksen päälääkäri, (kyllä, hän on irtopää) joka yrittää saada karkurin palaamaan mukavaan pehmoiseen huoneeseensa. Suomalainen sydän sykkii vahvasti päälekurin rallienglannille.
Matkan varrella voi myös keräillä seiniltä hupaisia taideteoksia ja ympäri mielisairaalaa ripoteltuja hattuja, joiden keräily suoritetaan pilke silmäkulmassa. Toisaalta pelin puolivälin paikkeilla hämmensi kohta, jossa pelaajan onkin etsittävä Igorille sopiva hattu, jotta hän pääsee etenemään kohti ulospääsyä. Tällainen yllättävä muutos täysin kosmeettisesta esineestä hyötytavaraksi on hämmentävä.
STATUS: INSANE lisää jatkuvasti uusia ainesosia kaavaansa, pysyen alati viihdyttävänä kokemuksena. Hiippailun peruskaavaan lisätään sopivalla sykkeellä uusia huomioon otettavia tekijöitä. Mielisairaala ei sinäänsä ole järin mielenkiintoinen tai innovatiivinen miljöö pelille, mutta onneksi lopun tieteisfiktiota lähentelevät hi-tech-turvatoimet antavat omaa väriään teokselle. Harmillisesti peli kesti omalla kohdallani vain noin kolme tuntia alusta loppuun. Toisaalta tämän piskuisen aivopähkinän saa höyrykaupasta vain muutamalla eurolla.
PC-tiedot: Intel Xeon CPU E5-1620, RAM 16GB, Nvidia GTX 1060, 6GB
Neulajyriä ja pakkopaitoja
Igoria pidetään vasten hänen tahtoaan mielisairaalassa, mutta pakkopaitainen sankarimme janoaa vapautta. Valitettavasti laitoksen vartijat ovat aseistautuneet rauhoittavia neuloja ampuvilla tussareilla ja mitä syvemmälle matka jatkuu kohti ulospääsyä, sitä kummallisemmiksi turvatoimet käyvät. Igor saa hiki-pakkopaidassa väistellä mm. sähköistettyjä lattioita, mekanisoituja vartijoita ja neulajyriä tavallisten vartijoiden lisäksi. Tiellä vapauteen kohdataan myös muita potilaita, mutta heistä ei ole edes seuraksi.
Pako suoritetaan väistelemällä vartijoiden katseita ja hiiviskellen sokkelomaisessa mielisairaalassa. Aluksi yksinkertaiselta vaikuttava mekaniikka muuttuu kuitenkin pelin edetessä yhä haastavammaksi. Uusia elementtejä tulee mukaan, kuten kääntyileviä ja liikkuvia vartijoita tavallisten paikallaan seisovien patsastelijoiden lisäksi. Pelin loppuolella pelaaja saa jo tosissaan pysyä kärryillä vartijoiden rutiineista ja sen hetkisen alueen kuolleista kulmista. Onneksi kunkin ympäristön saa näkymään kokonaisuudessaan nappia painamalla. Tämä osoittautui varsin tärkeäksi seikaksi pelin edetessä.
Irtopää lentää tukkansa avulla
Iso osa STATUS: INSANE -peliä on sen huumori. Igor, laitoksen potilaat, vartijat, sekä ovat huvittavia ilmestyksiä, puhumattakaan loppupuolen sekoiluista. Laitos muuttuu yhä älyvapaammaksi mitä syvemmälle sen syövereihin Igor sukeltaa. Pelin hupaisin anti on laitoksen päälääkäri, (kyllä, hän on irtopää) joka yrittää saada karkurin palaamaan mukavaan pehmoiseen huoneeseensa. Suomalainen sydän sykkii vahvasti päälekurin rallienglannille.
Matkan varrella voi myös keräillä seiniltä hupaisia taideteoksia ja ympäri mielisairaalaa ripoteltuja hattuja, joiden keräily suoritetaan pilke silmäkulmassa. Toisaalta pelin puolivälin paikkeilla hämmensi kohta, jossa pelaajan onkin etsittävä Igorille sopiva hattu, jotta hän pääsee etenemään kohti ulospääsyä. Tällainen yllättävä muutos täysin kosmeettisesta esineestä hyötytavaraksi on hämmentävä.
Hyvä mutta ah niin lyhyt
STATUS: INSANE lisää jatkuvasti uusia ainesosia kaavaansa, pysyen alati viihdyttävänä kokemuksena. Hiippailun peruskaavaan lisätään sopivalla sykkeellä uusia huomioon otettavia tekijöitä. Mielisairaala ei sinäänsä ole järin mielenkiintoinen tai innovatiivinen miljöö pelille, mutta onneksi lopun tieteisfiktiota lähentelevät hi-tech-turvatoimet antavat omaa väriään teokselle. Harmillisesti peli kesti omalla kohdallani vain noin kolme tuntia alusta loppuun. Toisaalta tämän piskuisen aivopähkinän saa höyrykaupasta vain muutamalla eurolla.
PC-tiedot: Intel Xeon CPU E5-1620, RAM 16GB, Nvidia GTX 1060, 6GB
STATUS: INSANE (Tietokonepelit)
Hupaisa hiippailu läpi mielisairaalan. Kokemus on ytimekäs ja sopivan haastava, mutta harmillisen lyhty.
- Huumori
- Uusiutuva ja viihdyttävä kokonaisuus
- Riemastuttavan kahjo ylilekuri
- Lyhyt kesto
- Ajoittaiset epäloogisuudet ja pari kummallista puzzlea
Keskustelut (2 viestiä)
Rekisteröitynyt 08.01.2017
16.01.2018 klo 01.08 5
16.01.2018 klo 10.22 11
Miten vertaisit pelin huumoria ja tyyliä kulttiklassikko Psychonautsiin? Kuulostaa aika samanlaiselta.
Ainakin näin developperina voin sanoa, että Psychonauts on läpi pelattu, ja muutkin Tim Schaferin tuotokset on lähellä sydäntä.
ps. Kiitokset arviosta!