PlayerUnknown's Battlegrounds (Game Preview)
Arvioitu: | Xbox One |
Genre: | Sotapelit, Toimintapelit |
Pelaajia: | 1-99 |
Ikärajoitus: | 16 |
Kehittäjä: | Bluehole |
Julkaisija: | Microsoft Games |
Julkaisupäivä: | 12.12.2017 |
Pelin kotisivut |
Vihdoin voit voittaa kanan myös Xbox Onella
Maaliskuussa 2017 Steamin Early Access -palvelussa julkaistu PlayerUnknown’s Battlegrounds saavutti marraskuussa yli 20 miljoonan kappaleen myynnin tietokoneversiollaan. Tuttavallisemmin PUBGina tunnettu teos on kasvattanut suosiotaan kuukausi toisensa jälkeen, ja se on ohittanut Steamin yhtäaikaisten pelaajien määrässä mm. Dota 2:n ja Counter Strike: Global Offensiven. Nyt ennen joulua pelin kehittänyt studio Bluehole toi yhdessä Microsoftin kanssa markkinoille hittipelistä myös konsoliversion, joka ensimmäisen vuorokauden aikana saavutti miljoonan kappaleen myynnin. Xboxille julkaistu versio ei ole vielä lopullinen, vaan kyseessä on Game Preview-ohjelmassa mukana oleva kehitettävä teos.
Testauksessa käytettiin vanhaa Xbox One -mallia. Aiemmin aiheesta on julkaistu artikkeli V2.fi selvittää: Mikä on PlayerUnknown's Battlegrounds.
PlayerUnknown’s Battlegroundsin tämänvuotinen urakka on ollut vaiherikkaita tilanteita täynnä. Peli on myynyt todella hyvin ja PC-versiossa kisataan jo eSports-tasolla asti. Väliin on kuitenkin mahtunut pitkiä taukoja päivityksessä ja kansan hieman epäuskoista toivoa siitä, saapuuko tietokoneelle luvattu 1.0.-päivitys ikinä. Konsolipuolella taas epäröitiin saadaanko PUBGia pelikelpoiseksi Xboxille. Valitettavasti osa kriittisistä ennakkoajatuksista pitää paikkaansa ja nyt saapuneeseen versioon kannattaakin suhtautua hieman varauksella.
PC-version kääntäminen konsolille on lähtökohtaisesti aina haastava prosessi. Pelin pitäisi pyöriä mahdollisimman hyvin ja ohjaimelle siirrettyjen komentojen tulisi toimia mahdollisimman puhtaasti. PUBGissa on paljon ominaisuuksia, jotka on ehdottomasti tehty vain tietokoneella pelattavaksi. Hetkellinen nopeus on valttia pelissä pärjäämiseksi, joten minkäänlaista hidastelua ei saisi tapahtua esimerkiksi käyttöliittymän tai ohjauksen kanssa.
Aloitetaan suoraan ongelmista, jotka ovat joko peliä raskaasti haittaavia tekijöitä tai hieman ärsyttäviä, mutta totuteltavissa olevia ongelmia. Ensimmäisenä nostan esiin peliä haittaavan ongelman asetusten suhteen, sillä Xbox-versiossa ei voi säätää grafiikoita. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki mikä liittyy esimerkiksi pelikuvan kirkkauden säätämiseen, ei ole mahdollista. PC-version grafiikoissa pystyy muuttamaan myös esimerkiksi varjojen tasoa, kun taas Xboxilla varjot ovat niin voimakkaita, että pimeissä kohdissa on helppo lymytä ilman, että vastustaja huomaa. Myös pelin kirkkaus on asetettu etukäteen ja ainakin omalla televisiolla se on todella tumma, sillä esimerkiksi siniset kontit näyttävät etäältä katsottuna lähes mustilta. Asetuksista puuttuu myös kokonaan mahdollisuus muuttaa äänien voimakkuutta, jolloin kaikki säätö pitää tehdä joko televisiosta tai kuulokkeista, mikä on melko turhauttavaa.
Pelin ruudunpäivitys on myös melko alkeellisella tasolla. Alunperin lupailtiin, että PUBG pyörisi 60 fps:n tahdilla, mutta totuus on, että kuva liikkuu maksimissaankin vain 30 ruutua sekunnissa. Päivitysnopeuden vaihtelua tapahtuu laidasta laitaan ja välillä kuva jopa jäätyy hetkeksi. Erityisesti nopeissa kohdissa ja lentokoneessa ollessa sekä sieltä hypätessä ruudulla pyörivä kuva muistuttaa enemmän diashowta kuin sulavasti pyörivää peliä. PUBG tukee kuitenkin 4K-ominaisuutta, mutta tästä ei Xbox One X:llä pelaavan ystäväni mielestä ole kamalasti hyötyä, sillä heittelevä ruudupäivitys ja 4K eivät ole kovin hyvä yhdistelmä. Jos peli toimisi paremmin, uudemmasta Xbox-mallista voisi olla enemmän hyötyä. Pelaamisen yhteydessä tapahtuu satunnaisesti myös niin sanottua kuminauha-efektiä, mikä tarkoittaa, että hahmo hyppää aina monta askelta taaksepäin, vaikka olisit menossa eteenpäin. Tähän syynä saattavat olla esimerkiksi runsaat pelaajamäärät servereillä tai jonkinlainen ohjelmointivirhe, jolle pelaaja itse ei voi mitään.
Nykimiset ja ruutujen jäätymiset eivät kuitenkaan ole vain konsoliversion ongelmia, vaan esimerkiksi kuminauha-efektistä kärsitään myös PC-version puolella. 30 sekunnin ruudunpäivitys olisi kyllä varmasti riittävä, jos se olisi tasainen, sillä konsoleilla monikin peli pyörii samalla nopeudella.
Yksi hieman pienemmistä ongelmista on Xboxin ohjaimen käyttäminen varsinkin silloin, jos PC-versiota on tullut tahkottua useamman tunnin ajan. Käytettävissä oleviin namiskoihin on jouduttu tunkemaan valtava määrä erilaisia komentoja, eikä ohjaimen näppäinasetuksia voi muuttaa haluamallaan tavalla, joskin sensitiivisyyttä voi muuttaa tähtäyksessä ja liikkumisessa. Ohjaimella moni liike tuntuu hitaammalta kuin näppäimistöllä tehtäessä, kuten esimerkiksi tavaroiden kerääminen sekä hahmovalikossa asioiden siirtäminen pelin ollessa käynnissä. Koska operoiminen on hieman hitaampaa, on kuoleman vaara läsnä. Ohjaus ei kuitenkaan tuota niin suurta päänvaivaa niille, jotka aloittavat PlayerUnknown’s Battlegroundsin vasta nyt ja opettelevat suoraan ohjaimen komennot.
Vaikka ruudunpäivityksessä ja ohjattavuudessa on vielä paljon kehitettävää, on konsolilla pelaaminen mukavaa ajanviettoa ystävien kanssa tai yksin. Olen huomannut, että PC:llä tulee enemmän pelattua naama irvessä ja ohjain kädessä taas tulee otettua hieman leppoisammin. Muita kehuja on vaikea antaa, sillä peli on vielä suhteellisen alkeellinen versio. Toivoa on kuitenkin paremmasta, sillä Blueholella on suuri tahto kehittää peliä paremmaksi ja 21.12. julkaistu 1.0. päivitys PC:lle toi sillä pelaaville taas hieman uudemman ja parannetumman version.
On siis odotettavissa, että myös Xbox Onen tekelettä kehitetään paremmaksi. Täytyy vaan toivoa, että rahkeet riittävät, sillä nyt jos koskaan tarvitaan kehittämistä ja runsasta päivitystahtia. Tämä onkin osittain jo toteutunut, sillä Xbox-versio on saanut jo muutaman päivityksen, jotka ovat hieman parantaneet esimerkiksi ruudunpäivityksiä koskevia ongelmia sekä pienen kasan muita pienempiä asioita. Mistään suurta ja mullistavaa päivitystä peli ei kuitenkaan ole vielä saanut.
Xbox Onelle julkaistusta versiosta ei löydy paljon kehuttavaa, mutta on muistettava, että samanlaista prosessia on käyty lävitse tietokoneversion kanssa viime keväästä alkaen. PlayerUnknown’s Battlegrounds on kehittynyt kuitenkin suhteellisen paljon niistä ajoista, kun itse aloitin pelaamisen. Suurimpana uudistuksena on mielestäni esimerkiksi se, että nykyään voi kiivetä esteiden kuten esimerkiksi korkeiden muurien ylitse. Tämän lisäksi peliin on saatu jo uusi kartta Miramar, joka nähdään konsolilla myöhemmin. Aika kultaa nopeasti muistot ja on saanut minutkin unohtamaan minkälaista päänsärkyä PC:n puolella on kohdattu. PUBG on kuitenkin pohjimmiltaan edelleen se peli, joka tuo parhaimmillaan nyt uusille pelaajille saman intohimon tunteen laskeutua lentokoneesta maahan yhä uudelleen ja uudelleen, syynä vain ja ainoastaan yksi asia: Winner Winner Chicken Dinner.
Miian mietinnät videokuvan kera.
Testauksessa käytettiin vanhaa Xbox One -mallia. Aiemmin aiheesta on julkaistu artikkeli V2.fi selvittää: Mikä on PlayerUnknown's Battlegrounds.
Kuoppainen matka kohti julkaisua
PlayerUnknown’s Battlegroundsin tämänvuotinen urakka on ollut vaiherikkaita tilanteita täynnä. Peli on myynyt todella hyvin ja PC-versiossa kisataan jo eSports-tasolla asti. Väliin on kuitenkin mahtunut pitkiä taukoja päivityksessä ja kansan hieman epäuskoista toivoa siitä, saapuuko tietokoneelle luvattu 1.0.-päivitys ikinä. Konsolipuolella taas epäröitiin saadaanko PUBGia pelikelpoiseksi Xboxille. Valitettavasti osa kriittisistä ennakkoajatuksista pitää paikkaansa ja nyt saapuneeseen versioon kannattaakin suhtautua hieman varauksella.
PC-version kääntäminen konsolille on lähtökohtaisesti aina haastava prosessi. Pelin pitäisi pyöriä mahdollisimman hyvin ja ohjaimelle siirrettyjen komentojen tulisi toimia mahdollisimman puhtaasti. PUBGissa on paljon ominaisuuksia, jotka on ehdottomasti tehty vain tietokoneella pelattavaksi. Hetkellinen nopeus on valttia pelissä pärjäämiseksi, joten minkäänlaista hidastelua ei saisi tapahtua esimerkiksi käyttöliittymän tai ohjauksen kanssa.
Ongelmia ongelman perään
Aloitetaan suoraan ongelmista, jotka ovat joko peliä raskaasti haittaavia tekijöitä tai hieman ärsyttäviä, mutta totuteltavissa olevia ongelmia. Ensimmäisenä nostan esiin peliä haittaavan ongelman asetusten suhteen, sillä Xbox-versiossa ei voi säätää grafiikoita. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki mikä liittyy esimerkiksi pelikuvan kirkkauden säätämiseen, ei ole mahdollista. PC-version grafiikoissa pystyy muuttamaan myös esimerkiksi varjojen tasoa, kun taas Xboxilla varjot ovat niin voimakkaita, että pimeissä kohdissa on helppo lymytä ilman, että vastustaja huomaa. Myös pelin kirkkaus on asetettu etukäteen ja ainakin omalla televisiolla se on todella tumma, sillä esimerkiksi siniset kontit näyttävät etäältä katsottuna lähes mustilta. Asetuksista puuttuu myös kokonaan mahdollisuus muuttaa äänien voimakkuutta, jolloin kaikki säätö pitää tehdä joko televisiosta tai kuulokkeista, mikä on melko turhauttavaa.
Pelin ruudunpäivitys on myös melko alkeellisella tasolla. Alunperin lupailtiin, että PUBG pyörisi 60 fps:n tahdilla, mutta totuus on, että kuva liikkuu maksimissaankin vain 30 ruutua sekunnissa. Päivitysnopeuden vaihtelua tapahtuu laidasta laitaan ja välillä kuva jopa jäätyy hetkeksi. Erityisesti nopeissa kohdissa ja lentokoneessa ollessa sekä sieltä hypätessä ruudulla pyörivä kuva muistuttaa enemmän diashowta kuin sulavasti pyörivää peliä. PUBG tukee kuitenkin 4K-ominaisuutta, mutta tästä ei Xbox One X:llä pelaavan ystäväni mielestä ole kamalasti hyötyä, sillä heittelevä ruudupäivitys ja 4K eivät ole kovin hyvä yhdistelmä. Jos peli toimisi paremmin, uudemmasta Xbox-mallista voisi olla enemmän hyötyä. Pelaamisen yhteydessä tapahtuu satunnaisesti myös niin sanottua kuminauha-efektiä, mikä tarkoittaa, että hahmo hyppää aina monta askelta taaksepäin, vaikka olisit menossa eteenpäin. Tähän syynä saattavat olla esimerkiksi runsaat pelaajamäärät servereillä tai jonkinlainen ohjelmointivirhe, jolle pelaaja itse ei voi mitään.
Nykimiset ja ruutujen jäätymiset eivät kuitenkaan ole vain konsoliversion ongelmia, vaan esimerkiksi kuminauha-efektistä kärsitään myös PC-version puolella. 30 sekunnin ruudunpäivitys olisi kyllä varmasti riittävä, jos se olisi tasainen, sillä konsoleilla monikin peli pyörii samalla nopeudella.
Yksi hieman pienemmistä ongelmista on Xboxin ohjaimen käyttäminen varsinkin silloin, jos PC-versiota on tullut tahkottua useamman tunnin ajan. Käytettävissä oleviin namiskoihin on jouduttu tunkemaan valtava määrä erilaisia komentoja, eikä ohjaimen näppäinasetuksia voi muuttaa haluamallaan tavalla, joskin sensitiivisyyttä voi muuttaa tähtäyksessä ja liikkumisessa. Ohjaimella moni liike tuntuu hitaammalta kuin näppäimistöllä tehtäessä, kuten esimerkiksi tavaroiden kerääminen sekä hahmovalikossa asioiden siirtäminen pelin ollessa käynnissä. Koska operoiminen on hieman hitaampaa, on kuoleman vaara läsnä. Ohjaus ei kuitenkaan tuota niin suurta päänvaivaa niille, jotka aloittavat PlayerUnknown’s Battlegroundsin vasta nyt ja opettelevat suoraan ohjaimen komennot.
Optimisti uskoo parempaan
Vaikka ruudunpäivityksessä ja ohjattavuudessa on vielä paljon kehitettävää, on konsolilla pelaaminen mukavaa ajanviettoa ystävien kanssa tai yksin. Olen huomannut, että PC:llä tulee enemmän pelattua naama irvessä ja ohjain kädessä taas tulee otettua hieman leppoisammin. Muita kehuja on vaikea antaa, sillä peli on vielä suhteellisen alkeellinen versio. Toivoa on kuitenkin paremmasta, sillä Blueholella on suuri tahto kehittää peliä paremmaksi ja 21.12. julkaistu 1.0. päivitys PC:lle toi sillä pelaaville taas hieman uudemman ja parannetumman version.
On siis odotettavissa, että myös Xbox Onen tekelettä kehitetään paremmaksi. Täytyy vaan toivoa, että rahkeet riittävät, sillä nyt jos koskaan tarvitaan kehittämistä ja runsasta päivitystahtia. Tämä onkin osittain jo toteutunut, sillä Xbox-versio on saanut jo muutaman päivityksen, jotka ovat hieman parantaneet esimerkiksi ruudunpäivityksiä koskevia ongelmia sekä pienen kasan muita pienempiä asioita. Mistään suurta ja mullistavaa päivitystä peli ei kuitenkaan ole vielä saanut.
Xbox Onelle julkaistusta versiosta ei löydy paljon kehuttavaa, mutta on muistettava, että samanlaista prosessia on käyty lävitse tietokoneversion kanssa viime keväästä alkaen. PlayerUnknown’s Battlegrounds on kehittynyt kuitenkin suhteellisen paljon niistä ajoista, kun itse aloitin pelaamisen. Suurimpana uudistuksena on mielestäni esimerkiksi se, että nykyään voi kiivetä esteiden kuten esimerkiksi korkeiden muurien ylitse. Tämän lisäksi peliin on saatu jo uusi kartta Miramar, joka nähdään konsolilla myöhemmin. Aika kultaa nopeasti muistot ja on saanut minutkin unohtamaan minkälaista päänsärkyä PC:n puolella on kohdattu. PUBG on kuitenkin pohjimmiltaan edelleen se peli, joka tuo parhaimmillaan nyt uusille pelaajille saman intohimon tunteen laskeutua lentokoneesta maahan yhä uudelleen ja uudelleen, syynä vain ja ainoastaan yksi asia: Winner Winner Chicken Dinner.
TL;DR? Katso tästä video!
Miian mietinnät videokuvan kera.
PlayerUnknown's Battlegrounds (Game Preview) (Xbox One)
Miljoona myyntejä tehneen pelin konsoliversio on hieman keskeneräinen teos, joka vaatii paljon työstöä, jotta siitä saadaan pelikelpoinen battle royale.
- Peli vielä kehitysvaiheessa
- Ruudunpäivitys
- Xboxin ohjaimella pelaaminen
- Asetuksia ei voi säätää
Keskustelut (5 viestiä)
Rekisteröitynyt 18.01.2015
29.12.2017 klo 21.18 4
Moderaattori
Rekisteröitynyt 15.05.2017
30.12.2017 klo 00.48
Hyvä video, kiitos Miia ja V2.
Kiitos palautteesta :)
30.12.2017 klo 13.53
Moderaattori
Rekisteröitynyt 15.05.2017
30.12.2017 klo 17.08 2
Ei pelin teko helppoa oo mutta eiks tämä ole ollut raakile jo niin kauan että ei pitäisi olla? Varsinkin kun konsepti on kuitenkin hemmetin yksinkertainen. Kasa maata, joukko ukkoja jotka kerää romua ja tappavat toisensa
Kylläpä PC-pelin pitäs mun mielestä kohta olla jo valmiina, tosin onhan se tavallaan nyt 1.0. päivityksen ansiosta. Mutta totuudessahan siinäkin on paljon korjattavaa. Uutta karttaa suunnitellaan, vaikka peli on täynnä bugeja.
Xbox-versio on taas käännetty vasta ja julkaistu, sille suokin vielä vähän kehitysaikaa.
Rekisteröitynyt 06.01.2017
01.01.2018 klo 02.50 1