Tuorein sisältö

Star Wars Battlefront II

Arvioitu: Xbox One
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1-2 co-op, 1-40
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: EA Digital Illusions CE
Julkaisija: Electronic Arts
Julkaisupäivä: 17.11.2017
Pelin kotisivut
Miia Lyyra

20.11.2017 klo 11.24 | Luettu: 27238 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

Sota galaksin herruudesta jatkuu
Star Wars Battlefront II on osa sarjaa, johon kuuluvat muun muassa 2015 vuonna ilmestynyt Star Wars Battlefront sekä 2000-luvun alussa julkaistut samannimiset teokset. Tekijöitä ei voi kiittää selkeästä nimeämisestä, mutta kyseessä onkin alkuperäisen sarjan ”uudelleenlämmittely”. Vuonna 2015 julkaistu Battlefront sai kritiikkiä sekä ylistystä. Suurimpana motkotuksen aiheena oli yksinpelin puute, joka onkin nyt laitettu uuteen teokseen mukaan. Vaan miltä tuntuu juuri julkaistu Battlefront II?

Ennakkokeskustelun tuliset kannat



Ennen pelin julkaisua pelaajat ja Electronic Arts kävivät kovaa sananvaihtoa pelin mikromaksuista sekä lootboxeista. Pelaajat nimittäin pystyivät ostamaan rahalla pelin sisäistä valuuttaa ja sillä taas laatikoita. Niitä avaamalla saa tähtikortteja, joita käyttämällä taas pystyy kehittämään hahmonsa toimintakykyä. Vaihtoehtoisesti boxeja voi avata esimerkiksi matseista saaduilla krediiteillä. Internetin palstoilla keskustelijat kuitenkin laskivat, että hero-hahmojen kuten Darth Vaderin ja Leian sekä monen muun avaaminen käyttöön vaatisi esimerkiksi suhteettoman paljon pelitunteja. Myös fyysisellä valuutalla lootboxien ostamista pidettiin epätasa-arvoisena.


EA päätti hetki ennen julkaisua laskea hero-hahmoihin tarvittavia credit-määriä, mutta samalla se myös laski kampanjasta annettavien krediittien määrää. Yllätykseksi EA on nyt poistanut fyysisen valuutan käytön tällä hetkellä kokonaan pelistään - mikromaksut palaavat mukaan, kun kehittäjät ovat parannelleet peliä. Sitä ei tällä hetkellä tiedä kukaan, mitä tämä tarkoittaa. Epäreiluus kuitenkin ehti tapahtua ainakin PC-pelaajien keskuudessa, sillä Origin Access -palvelussa ehdittiin jo sijoittaa mikromaksuihin ennen niiden poistoa. Alun negatiivisesta keskustelusta huolimatta yritin pistää ennakkoon annetut kritiikit hetkeksi laatikkoon ja lähteä katsomaan uusinta Star Warsia avoimin silmin.

Kuin elokuva


Star Wars Battlefront II sisältää kampanjan sekä moninpelitilan. Kampanja on pituudeltaan noin 4-5 tuntia sen suorittamistavasta riippuen. Ajallisesti se sijoittuu Star Wars: Jedin paluun ja Star Wars: The Force Awakensin väliin.


Iden Versio (Janina Gavankar) kuuluu Galaktisen Imperiumin Inferno Squadiin. Ja kyllä, kampanja aloitetaan pelaamalla vihollisen näkökulmasta, mikä tuo mukavaa vaihtelua Star Warsin maailmaan, jota yleensä esimerkiksi elokuvissa koetaan Kapinaliiton näkökulmasta. Kapinaliitto on kuitenkin päässyt niskan päälle ja räjäyttänyt taas kerran Kuolemantähden. Iden ja hänen kaksi kaveriaan lähtevät listimään kapinallisia pitkin tuttuja maisemia. Kaikki ei kuitenkaan mene niin kuin pitäisi ja suunnitelmat muuttuvat kesken kaiken. Matkalla nähdään useita tuttuja hahmoja sekä päästään taistelemaan niin planeettojen pinnalla kuin avaruudessakin. Kampanja yhdistää mukavasti erilaisia liikkumistapoja sekä maisemia ja on täynnä monipuolista tekemistä.

Harmillisesti kuitenkin Iden Version matka on todella lyhyt ja hampaankoloon jäi tunne, että sotilaan matkassa olisi viihtynyt pidempäänkin. Vaikka tarina on uusi eikä Iden Versiota ole aikaisemmin tavattu, tuntuu Battlefront II:n kampanja sopivalta Star Wars -saagaan. Kaikki on uskottavaa ja istuu kuin nenä päähän alkuperäiseen tarinaan. On jopa hieman masentavaa, jos tästä ei nähdä ikinä elokuvaa. Loppuvaiheessa tarinaa kuullaan myös mielenkiintoisia asioita, jotka herättävät ajatuksia tulevien elokuvien ja hahmojen suhteen. Olen kuitenkin pahoillani kaikkien Star Wars -fanien suhteen, jotka eivät pelaa videopelejä, sillä tämä tarina tulisi kokea.


Erikoismaininnan noin viisi tuntinen kokemus saa ulkoasusta ja musiikista -
EA ei todellakaan ole mennyt sieltä mistä aita on matalin. Pelissä nähtävä visuaalisuus on parhaimmillaan elokuvamaista antia, jossa mahtavat räjähdykset tai erittäin yksityiskohtaiset maastot eivät loista poissaolollaan.

Monipuoliset verkkopelimahdollisuudet


Hahmojen päivittäminen ja aseistaminen tapahtuu tähtikorttien sekä muiden saavutusten avulla. Saatuja tähtikortteja voi valita maksimissaan kolme kappaletta yhdelle hahmolle. Kykyjä pystyy myös päivittämään erillisten craft-pisteiden avulla. Kortteja ja aseita on tarjolla laidasta laitaan, joten niihin perehtyminen vie runsaasti aikaa. Matseihin voi vapaasti aina kuoleman jälkeen valita uuden hahmon neljästä eri luokasta. Ne jakautuvat karkeasti tarkka-ampujiin, hyökkääjiin, upseereihin sekä raskaisiin taistelijoihin. Jokaisella niistä on tietenkin vielä omat kykynsä ja aseensa. Erikseen avatut herot tulevat pelattavaksi otteluissa vasta, kun battle-pisteitä on kerätty käynnissä olevassa ottelussa tarpeeksi.


Moninpelin puolella pääsee testaamaan yhteensä viittä erilaista pelimuotoa. Tarjolla on esimerkiksi galaktista sotaa, jossa on yhteensä 40 pelaajaa ja hieman pienemmissä otteluissa lennetään muun muassa avaruudessa yrittäen tuhota toisten aluksia. Mukana on myös hieman perinteisempi team death match -tyylinen ottelu, jossa ensimmäiseksi 100 vastajoukkuelaista tappanut puoli voittaa ottelun. Hieman etäisemmäksi minulle jäi Hero vs. Villains, jossa yritetään tappaa aina toisen joukkueen vuoron perään vaihtuva hero-hahmo. Moninpelipuoli saa ehdotonta kiitosta sen monipuolisuudesta, sillä lähes jokaiselle löytyy varmasti oma suosikkimittelö.

Matsien kartat ovat tuttuja kampanjan puolelta ja onkin viisasta pelata tarina ennen verkkopeliin hyppäämistä, sillä sitä kautta alueet tulevat tutummiksi. Mestat ovat muutenkin varmasti suurimmalle osalle tuttuja paikkoja, sillä mukana ovat muun muassa Tatooine, Takodana ja Kashyyk. Kartat ovat suhteellisen hyvin tasapainotettuja ja eläväisiä. Ainoa miinus tulee silmänlumeesta - sellaisen harhan luomisesta, jossa pelaajalle annetaan oletus karttojen suuruudesta. Oikeasti taistelualueet ovat yllättävänkin kapeita ja pelaaja näkee ruudussaan nopeasti tekstin "palaa taistelualueelle". Tämä on hieman kurjaa, sillä laajana näkyvä alue ei ole todellisuudessa lainkaan kokonaan käytössä. Plussaa ropisee kuitenkin pienistä yksityiskohdista sekä eläväisyydestä. Esimerkiksi kaupunkikartoissa juoksee kaupungin asukkaita, kun taas metsissä vilisee muun muassa ewokeja.


Verkkoon ei pääse pelaamaan samalta sohvalta yhdessä ystävän kanssa, mutta onneksi tarjolla on vielä yksi pelitila, Arcade. Maksimissaan kahden pelaajan jaetun ruudun taktiikalla pääsee suorittamaan erilaisia tehtäviä. Arcade ei ole kovinkaan mielenkiintoinen, mutta se on mukavaa tekemistä yhdessä kaverin kanssa ja samalla myös ainoa mahdollisuus pelata yhdessä samalta konsolilta. Minä hyödynsin pelitilaa erilaisten pelitaktiikkojen opettelemiseen.

Mikromaksut ovat syvältä


Kokonaisuudessa Star Wars Battlefront II on sisällöltään edeltäjäänsä monipuolisempi ja parempi. Kampanjan puuttuminen on nyt korjattu ja tarina nostaakin pelin kokonaisarvosanaa roimasti ylöspäin. Täyttä viittä tähteä en anna siksi, että olen kyllästynyt mikromaksupelleilyyn ja siihen, että täysihintaisen pelin päälle minun pitäisi avata vielä lompakkoni, jotta voisin pärjätä pelissä paremmin. Vaikka EA on tällä hetkellä poistanut fyysisen valuutan käytön, odotan hieman kauhulla mikä heidän uusi visionsa on, kun mikromaksut palaavat takaisin.


On kuitenkin syytä hieman toppuutella pelin ympärillä vellovaa negatiivisuuden ilmapiiriä, sillä Battlefront II on kokonaisuutena oikein hyvä peli, jota pelaa mielellään. Olen varma, että palaan kokemaan tarinan tarjoamat fiilikset vielä uudemman kerran.

Viimeiseksi vielä lisään, että sormi kannattaa pitää lähellä näyttökuva-nappulaa koko ajan. Itse huomasin, että pelkästään kampanjan aikana olin ottanut yhteensä yli 80 kuvaa pelistä. Niitä on mukava katsella sekä ihastella ja ehkä ensi kerralla mukaan saadaan vielä valokuvaustila, jotta fotojen ottaminen olisi vielä hauskempaa.


V2.fi | Miia Lyyra

Star Wars Battlefront II (Xbox One)

Täydellistä tasoa hipova kampanja, joka on kuitenkin pituudeltaan liian lyhyt. Moninpelipuolella tarjolla useita eri vaihtoehtoja, joista lähes varmasti löytyy jokaiselle oma suosikki.
  • Kampanja
  • Grafiikka hivelee silmiä
  • Moninpelin useat pelimuodot
  • Musiikit, ne ovat aina parasta
  • EA:n sekoilu mikromaksujen suhteen
  • Kampanjan lyhyys
  • Kenttien laajuus on silmänlumetta
< Wolfenstein II: The ... Life is Strange: Bef... >

Keskustelut (16 viestiä)

IGN

20.11.2017 klo 11.48 10 tykkää tästä

0/10
-Ei USA:n armeijaa
-Ei lootboxeja
lainaa
Maigan

Rekisteröitynyt 15.06.2010

20.11.2017 klo 12.26 15 tykkää tästä

Peli itsessään kyllä kiinnostaisi vanhaa Star Wars-fania, mutta tuo EA:n jatkuva pelleily ja idiotismi saa boikotoimaan.
lainaa
floppi

20.11.2017 klo 13.02 11 tykkää tästä

onko jar jar binks tossa pelissä mukana koska on star warsin paras hahmo ylimoimaisesti.
lainaa
JarJar

20.11.2017 klo 14.33 1 tykkää tästä

floppi kirjoitti:
onko jar jar binks tossa pelissä mukana koska on star warsin paras hahmo ylimoimaisesti.


Little Any jeeeeeeehhhh!!!!
lainaa
jepjep

20.11.2017 klo 15.48 14 tykkää tästä

Ilman mikromaksuja kyseessä olisi silti keskinkertainen lisenssipeli.EA on tehnyt parannuksia mutta ei tarpeeksi.Peli on edeltäjänsä tavoin taas hosuttu markkinoille juuri kuukausi ennen uuden Star Wars elokuvan julkaisua.

-2 vuoden lyhyt kehitysaika

-Edelleen 20vs20

-Raiteilla olevat ajoneuvot

-Ei kunnollisia yksinpelitiloja (Istant Action ja Galactic Conquest)

-Lineaarinen kenttäsuunnittelu

-Mikromaksut

-EA
lainaa
ElectronicArts

20.11.2017 klo 15.55 9 tykkää tästä

Maksa 300 euroa nähdäksesi tämän kommentin!
lainaa
EACommunityTeam-675k

20.11.2017 klo 18.06 2 tykkää tästä

The intent is to provide players with a sense of pride and accomplishment for unlocking different heroes.
As for cost, we selected initial values based upon data from the Open Beta and other adjustments made to milestone rewards before launch. Among other things, we're looking at average per-player credit earn rates on a daily basis, and we'll be making constant adjustments to ensure that players have challenges that are compelling, rewarding, and of course attainable via gameplay.
We appreciate the candid feedback, and the passion the community has put forth around the current topics here on Reddit, our forums and across numerous social media outlets.
Our team will continue to make changes and monitor community feedback and update everyone as soon and as often as we can.
lainaa
Thänks

20.11.2017 klo 18.07 16 tykkää tästä

>kampanja aloitetaan pelaamalla vihollisen näkökulmasta
>viimeisessä kuvassa Iden kapinallisten kuteet päällä

Sellasset kivat pikku spoilerit sieltä sitte.
lainaa
destev

20.11.2017 klo 21.02 3 tykkää tästä

Thänks kirjoitti:
>kampanja aloitetaan pelaamalla vihollisen näkökulmasta
>viimeisessä kuvassa Iden kapinallisten kuteet päällä

Sellasset kivat pikku spoilerit sieltä sitte.

Tulet lukemaan peliarvostelua ja sitten vingut, kun siinä oli spoilereita. Äly hoi...
lainaa
gighnrwhi

20.11.2017 klo 21.30

destev kirjoitti:
Thänks kirjoitti:
>kampanja aloitetaan pelaamalla vihollisen näkökulmasta
>viimeisessä kuvassa Iden kapinallisten kuteet päällä

Sellasset kivat pikku spoilerit sieltä sitte.

Tulet lukemaan peliarvostelua ja sitten vingut, kun siinä oli spoilereita. Äly hoi...


Eikä ollut edes mikään pikaselaus kun itse luin hyvin kursiivisesti ja vasta kommentin jälkeen piti mennä katsomaan että mitkä vaatteet sillä olikaan

Tulee vähän mieleen ne tapaukset kun seurataan kaikki peliin liittyvät uutiset, mahdolliset vuodot yms kahden vuoden ajalta ja sitten on itku kun pelissä ei ollut yllätyksiä

Totta toki on että jotta voi tehdä todella valistuneen päätökset kannattaako peli ostaa niin ensinhän se on pitänyt pelata.
lainaa
EiYllättänyt

20.11.2017 klo 21.41 5 tykkää tästä

gighnrwhi kirjoitti:
destev kirjoitti:
Thänks kirjoitti:
>kampanja aloitetaan pelaamalla vihollisen näkökulmasta
>viimeisessä kuvassa Iden kapinallisten kuteet päällä

Sellasset kivat pikku spoilerit sieltä sitte.

Tulet lukemaan peliarvostelua ja sitten vingut, kun siinä oli spoilereita. Äly hoi...


Eikä ollut edes mikään pikaselaus kun itse luin hyvin kursiivisesti ja vasta kommentin jälkeen piti mennä katsomaan että mitkä vaatteet sillä olikaan

Tulee vähän mieleen ne tapaukset kun seurataan kaikki peliin liittyvät uutiset, mahdolliset vuodot yms kahden vuoden ajalta ja sitten on itku kun pelissä ei ollut yllätyksiä

Totta toki on että jotta voi tehdä todella valistuneen päätökset kannattaako peli ostaa niin ensinhän se on pitänyt pelata.

Valkoritarit sieltä syöksyy heti vetämään defenssit päälle.
lainaa
asdasdasd

21.11.2017 klo 09.39 1 tykkää tästä

Thänks kirjoitti:
>kampanja aloitetaan pelaamalla vihollisen näkökulmasta
>viimeisessä kuvassa Iden kapinallisten kuteet päällä
Sellasset kivat pikku spoilerit sieltä sitte.

Samaa mieltä että spoilerit vois jättää pois arvosteluista, tosin tuon "juonenkäänteen" pystyi ennakoimaan jo kuukausia sitten. Tapahtuihan täsmälleen sama jo Force Unleashedissa.
lainaa
luintyhmänkommentin

21.11.2017 klo 10.32 7 tykkää tästä

destev kirjoitti:
Thänks kirjoitti:
>kampanja aloitetaan pelaamalla vihollisen näkökulmasta
>viimeisessä kuvassa Iden kapinallisten kuteet päällä

Sellasset kivat pikku spoilerit sieltä sitte.

Tulet lukemaan peliarvostelua ja sitten vingut, kun siinä oli spoilereita. Äly hoi...

Mitä helvettiä? Tietenkin tulee lukemaan arvosteluja jos haluaa tietää aiheesta enemmän ja aikooko lähteä kyseiseen peliin. Ehkä aidosti typerin kommentti mitä tällä sivulla on ikinä tullut vastaan.
lainaa
Joni

22.11.2017 klo 23.17 4 tykkää tästä

Nyt on taas arvostelija ihan pihalla peli laadusta. 2/5 korkeintaan.
lainaa
Kielo

23.11.2017 klo 15.04 1 tykkää tästä

Ensimmäinen osa oli niin paljon parempi, esim Herot vastaa vihut on nyt pilattu täysin, ekassa mainio pelimuotu nyt surkea.
lainaa
iNdo

Rekisteröitynyt 30.01.2012

23.11.2017 klo 15.35 1 tykkää tästä

asdasdasd kirjoitti:
Tapahtuihan täsmälleen sama jo Force Unleashedissa.


Kiitti. :'(
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova