Battle Chasers: Nightwar
Arvioitu: | Xbox One |
Genre: | Roolipelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 16 |
Kehittäjä: | Airship Syndicate |
Julkaisija: | THQ Nordic |
Julkaisupäivä: | 03.10.2017 |
Pelin kotisivut |
KULTTIMAINEEN SAANUT SARJAKUVA KÄÄNTYI ROOLIPELIKSI
Joe Madureira on tunnetun DarkSiders-pelin luoja, mutta samalla myös Battle Chasers -sarjakuvan isähahmo. Sarjakuvaa julkaistiin vuodesta 1998 aina vuoteen 2001 asti, jonka jälkeen Madureira siirtyi pelialalle. Nykyisin Joe johtaa Airship Syndicate -studiota, joka perustettiin THQ:n ja Vigil Gamesin loppumisen jälkeen ja jonka uusin teos Battle Chasers: Nightwar näki päivänvalon tänä vuonna. Ensimmäisen kerran pelistä vihjailtiin jo vuonna 2015, jolloin käynnistyi myös Kickstarter-kampanja. Sen kautta peliä tuettiin yli 850 000 dollarilla.
Battle Chasers: Nightwar on klassista roolipeliä ja toimintaa yhdistelevä teos, jossa seikkaillaan sarjakuvista tutuilla hahmoilla. Mukaan valitaan kuudesta hahmosta kolme, joiden kanssa suunnataan kohti taistelutantereita. Jokaisella hahmolla on omat kykynsä sekä erikoistaitonsa ja kuten vuoropohjaisissa taisteluissa yleensäkin, myös Nightwarissa on tärkeätä luoda sotasuunnitelma. Vastustajia on useita erilaisia ja heidän vastaiskunsa vaihtelevat aina kovista lyönneistä myrkytettyihin aseisiin, jotka jättävät pahimmillaan karua jälkeä sankareiden kroppiin. On tärkeää, että hahmojen kyvyt opettelee heti, sillä parannusvoimille ja suojausmekanismeille on käyttöä alusta alkaen. Myös esimerkiksi aseiden ja suojusten kehittäminen on tärkeässä osassa, sillä mitä kestävämpi taistelija on, sitä paremmin otteluissa pärjää.
Taisteluiden ohessa pelimaailmaan muodostuu satunnaisesti luolastoja. Näissä pimeissä koloissa piilee erilaisia tehtäviä, joita tulee ratkoa. Yleensä onkalot on täytetty vihollisilla, arkuilla sekä muilla esineillä, mutta hämmentävästi ainakin yhdessä luolastossa sijaitsee lampi, jossa pystyy kalastamaan. Vesistöstä onkin mahdollista saada mitä oudoimpia kalalajikkeita sekä muita vedessä eläviä eliöitä. Tämä hetken hauskuus ja rauhoittuminen tekee terää, sillä Battle Chasers: Nightwar etenee hurjaa vauhtia eteenpäin. Varsinkin pelin alussa vastustajat lähes juostaan läpi, sillä hahmojen tehokkaat kyvyt kaatavat viholaisia suhteellisen helposti.
Tappeleminen on hauskaa, mutta liikkeiden ja taitojen opettelu vie aikaa. Alussa taistelut tuntuvat helpoilta, joten treenaamiseen voi käyttää huoletta aikaa. Myös erilaisten liikkeiden ja hyökkäysten kokeilu on viisasta pelin alkupuolella, kun vastustajat ovat vielä helposti taltutettavia. Myöhemmässä vaiheessa treenaaminen voi olla kohtalokasta.
Alun perin joukkorahoituksen ensimmäinen virstanpylväs oli 500 000 dollaria. Tämän jälkeen potin kasvaessa tekijät lupasivat tietyin rahasummien välein peliin jotain uutta, kuten esimerkiksi uuden pelattavan hahmon tai monipuolisemmat kielivalinnat. Harmittavasti muutamasta tavoitteesta jäätiin niin kauaksi, että ääninäyttelystä mitä ilmeisemmin joustettiin jonkin verran - jos miljoonan dollarin tavoite olisi täyttynyt, olisi ääninäyttelyä ollut enemmän. Miljoonan dollarin myötä myös 2D-animaatioiden määrää olisi lisätty.
Tilanne ei lopullisessa versiossa kuitenkaan ole heikko, sillä ääninäyttelyä kuullaan jonkin verran. Grafiikka on myös erittäin miellyttävää silmälle, sillä värikäs ja eloisa maailma luo hyvän fantasiamaisen tunnelman. En oikeastaan keksi mitään pahaa sanottavaa pelin ulkoasullisista asioista. Musiikillista antia voi kehua enemmän kuin tarpeeksi, on nimittäin ihailtavaa, miten kappalevalinnoilla pelistä saadaan äänimaailmaltaan lähes erinomainen. Sävellysten takana ovat työskennelleet Clark Powell sekä Jesper Kyd ja luojan kiitos, että näitä mahtavia kappaleita voi kuunnella myös esimerkiksi pelin kotisivuilta sekä Clarkin omalta Bandcamp-sivustolta.
Tätä perinteitä kunnioittavaa roolipeliä, joka perustuu kulttimaineen saaneeseen sarjakuvaan voi huoletta suositella vuoropohjaisista toimintapeleistä pitäville. Erityisesti teoksesta nauttivat ne, jotka ovat lukeneet Madureiran sarjakuvia. Ei kuitenkaan kannata huolehtia, mikäli roolipelit ja Battle Chasers ovat jääneet tuntemattomiksi. Itse en ole koskaan ollut kummoinen roolipelien ystävä, mutta Battle Chasersin ansiosta saatoin jopa innostua kyseisen genren peleistä. Pohjimmiltaan maailmani avartuminen johtuu suhteellisen helposta aloituksesta, hiljalleen opettelusta sekä siitä, ettei häviöstä rokoteta liikaa. Peliä ei ole pilattu myöskään hinnalla, sillä 30 euron sijoituksella teoksessa riittää seikkailua useammaksi illaksi.
Kuuden erilaisen hahmon joukkio
Battle Chasers: Nightwar on klassista roolipeliä ja toimintaa yhdistelevä teos, jossa seikkaillaan sarjakuvista tutuilla hahmoilla. Mukaan valitaan kuudesta hahmosta kolme, joiden kanssa suunnataan kohti taistelutantereita. Jokaisella hahmolla on omat kykynsä sekä erikoistaitonsa ja kuten vuoropohjaisissa taisteluissa yleensäkin, myös Nightwarissa on tärkeätä luoda sotasuunnitelma. Vastustajia on useita erilaisia ja heidän vastaiskunsa vaihtelevat aina kovista lyönneistä myrkytettyihin aseisiin, jotka jättävät pahimmillaan karua jälkeä sankareiden kroppiin. On tärkeää, että hahmojen kyvyt opettelee heti, sillä parannusvoimille ja suojausmekanismeille on käyttöä alusta alkaen. Myös esimerkiksi aseiden ja suojusten kehittäminen on tärkeässä osassa, sillä mitä kestävämpi taistelija on, sitä paremmin otteluissa pärjää.
Taisteluiden ohessa pelimaailmaan muodostuu satunnaisesti luolastoja. Näissä pimeissä koloissa piilee erilaisia tehtäviä, joita tulee ratkoa. Yleensä onkalot on täytetty vihollisilla, arkuilla sekä muilla esineillä, mutta hämmentävästi ainakin yhdessä luolastossa sijaitsee lampi, jossa pystyy kalastamaan. Vesistöstä onkin mahdollista saada mitä oudoimpia kalalajikkeita sekä muita vedessä eläviä eliöitä. Tämä hetken hauskuus ja rauhoittuminen tekee terää, sillä Battle Chasers: Nightwar etenee hurjaa vauhtia eteenpäin. Varsinkin pelin alussa vastustajat lähes juostaan läpi, sillä hahmojen tehokkaat kyvyt kaatavat viholaisia suhteellisen helposti.
Tappeleminen on hauskaa, mutta liikkeiden ja taitojen opettelu vie aikaa. Alussa taistelut tuntuvat helpoilta, joten treenaamiseen voi käyttää huoletta aikaa. Myös erilaisten liikkeiden ja hyökkäysten kokeilu on viisasta pelin alkupuolella, kun vastustajat ovat vielä helposti taltutettavia. Myöhemmässä vaiheessa treenaaminen voi olla kohtalokasta.
Sarjakuvan ystäville pakko-ostos
Alun perin joukkorahoituksen ensimmäinen virstanpylväs oli 500 000 dollaria. Tämän jälkeen potin kasvaessa tekijät lupasivat tietyin rahasummien välein peliin jotain uutta, kuten esimerkiksi uuden pelattavan hahmon tai monipuolisemmat kielivalinnat. Harmittavasti muutamasta tavoitteesta jäätiin niin kauaksi, että ääninäyttelystä mitä ilmeisemmin joustettiin jonkin verran - jos miljoonan dollarin tavoite olisi täyttynyt, olisi ääninäyttelyä ollut enemmän. Miljoonan dollarin myötä myös 2D-animaatioiden määrää olisi lisätty.
Tilanne ei lopullisessa versiossa kuitenkaan ole heikko, sillä ääninäyttelyä kuullaan jonkin verran. Grafiikka on myös erittäin miellyttävää silmälle, sillä värikäs ja eloisa maailma luo hyvän fantasiamaisen tunnelman. En oikeastaan keksi mitään pahaa sanottavaa pelin ulkoasullisista asioista. Musiikillista antia voi kehua enemmän kuin tarpeeksi, on nimittäin ihailtavaa, miten kappalevalinnoilla pelistä saadaan äänimaailmaltaan lähes erinomainen. Sävellysten takana ovat työskennelleet Clark Powell sekä Jesper Kyd ja luojan kiitos, että näitä mahtavia kappaleita voi kuunnella myös esimerkiksi pelin kotisivuilta sekä Clarkin omalta Bandcamp-sivustolta.
Tätä perinteitä kunnioittavaa roolipeliä, joka perustuu kulttimaineen saaneeseen sarjakuvaan voi huoletta suositella vuoropohjaisista toimintapeleistä pitäville. Erityisesti teoksesta nauttivat ne, jotka ovat lukeneet Madureiran sarjakuvia. Ei kuitenkaan kannata huolehtia, mikäli roolipelit ja Battle Chasers ovat jääneet tuntemattomiksi. Itse en ole koskaan ollut kummoinen roolipelien ystävä, mutta Battle Chasersin ansiosta saatoin jopa innostua kyseisen genren peleistä. Pohjimmiltaan maailmani avartuminen johtuu suhteellisen helposta aloituksesta, hiljalleen opettelusta sekä siitä, ettei häviöstä rokoteta liikaa. Peliä ei ole pilattu myöskään hinnalla, sillä 30 euron sijoituksella teoksessa riittää seikkailua useammaksi illaksi.
Battle Chasers: Nightwar (Xbox One)
Vuoropohjainen roolipeli, joka on höystetty pulmilla ja satunnaisesti muodostuvilla luolastoilla. Erityismaininta todella korvia kutkuttavista kappaleista.
- Musiikki
- Helppo opetella alkuun
- Sai minut kiinnostumaan roolipeleistä
- Ääninäyttelyä olisi voinut olla enemmän
- Saatu rahoitus määräsi sisällön
Keskustelut (2 viestiä)
Rekisteröitynyt 30.01.2012
17.11.2017 klo 16.33 2
Rekisteröitynyt 23.07.2007
17.11.2017 klo 22.24
Vähän turha valittaa "saadusta rahoituksesta" kun ilman sitä koko peliä ei olisi olemassa. Olisihan Miia varmaan voinut vaikka itse puuttuvat tonnit tekijöille vipata..?
Totta kai siitä voi valittaa jos se vaikuttaa pelin ominaisuuksiin.