Diablo 3 - Rise of the Necromancer
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Roolipelit, Toimintapelit |
Pelaajia: | 1, moninpeli |
Ikärajoitus: | 17 |
Kehittäjä: | Blizzard Entertainment |
Julkaisija: | Blizzard Entertainment |
Julkaisupäivä: | 27.06.2017 |
Pelin kotisivut |
Ja kuolleetkin nousevat taistelemaan
Diablo 3 on ehtinyt jo kunnioitettavaan 5 vuoden ikään. Puoleen vuosikymmeneen on mahtunut vain yksi laajennusosa, mutta tämän lisäksi alunperin paljon kritiikkiäkin saaneessa kunnossa julkaistua peliä on Blizzardin toimesta paikkailtu parempaan kuosiin lukuisilla ilmaisilla päivityksillä. Nyt Diablo 2:sta tuttu Necromancer-luokka saapuu Diablo 3:een, ja tätä iloa varten kehittäjä pyytää pelaajia avaamaan lompakkoa 15 euron verran. Samalla peliä päivitettiin jälleen monin muinkin tavoin, mutta ainoastaan Necromancerin pelaaminen on maksuseinän takana.
Uuden luokan keskiössä hyörivät erilaiset tietokoneohjeistetut apurit, hieman kuten Witch Doctorilla, ja monipuolinen valikoima loitsuja joilla voi tehdä vahinkoa niin läheltä kuin kaukaa, kuten Wizzardilla. Rinnalleen saa kutsuttua vaikkapa lauman luurankoja tai yhden ison, voimakkaamman mänkin. Aikaisemmasta poiketen seuraajat ilmestyvät taistelukentälle heti kun olet valinnut kyseisen taidon eikä niitä tarvitse erikseen taikoa esiin. Kyseisen taidon käyttäminen sen sijaan aktivoi erilaisia seuraajiin liittyviä erikoistaitoja. Esimerkiksi isomman hirviön saa räjäytettyä läjäksi pienempiä ruumiita.
Tästä olisi vaikea kuvitella olevan mitään hyötyä, jos ei ole tietoinen yhdestä hauskimmista taidoista mitä Diablo 3:ssa on omakohtaisesti tullut vastaan, eli corpse explosionista. Kaikessa yksinkertaisuudessaan osoitat hiirellä kuolleen vastustajan ruhoa ja painat nappulaa, ja ruumis räjähtää tehden merkittävää vahinkoa kaikille vastustajille ympärillään. Äärettömän tyydyttävästi taitoa ei ole rajoitettu millään typerillä reunaehdoilla, vaan yleensä jo ensimmäisistä kuolleista vastustajista massassa lähtee liikenteeseen hykerryttävä, koko ruudun täyttävä veristen räjähdysten ketju jonka päätöksenä isompikin vihollisröykkiö katoaa kartalta sekunneissa.
Yksi suurimmista kritiikin kohteista alkuperäisessä Diablo 3:ssa oli pelin haastetaso. Vaikeustasoja oli vain muutama, ja niistä vaikeimmat menivät hyvin nopeasti erittäin haastaviksi. Sittemmin peliin on lisätty täysin pelaajan itsensä hallitsema vaikeustason säätö, jossa säätövaraa on enemmän kuin riittävästi. Kaikki pelin sisältö on vapaasti pelattavissa missä järjestyksessä ikinä haluaa, millä vaikeustasolla haluaa, palkintojen skaalatessa vaikeuden mukana.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että uuden hahmon saattaminen maksimilevelille on osaavalle pelaajalle parin tunnin juttu, kaverin avustaessa puhutaan minuuteista. Pelin varsinaiseen lihaan, eli maksimitason varusteiden keräämiseen, pääsee siis käsiksi erittäin nopeasti halutessaan. Tämä pätee kaikkiin hahmoluokkiin, joten Necromancerin voimakkuuden arviointi suhteessa muihin luokkiin on vaikeaa, sillä eteneminen on joka tapauksessa yhtä teurastusta, ellei vaikeustasoa säädä tahallaan erityisen haastavaksi. Omakohtaisesti koin Necromancerin vähintäänkin vanhojen hahmoluokkien tasoiseksi tappokoneeksi, mutta ennen kaikkea todella hauskaksi pelattavaksi. Kaikkiin taitoihin on selkeästi panostettu, sillä peli-ilon kannalta luokka ei mielestäni häviä millekään toiselle pelissä. Tämä on ihan hyvä saavutus ottaen huomioon, että muita luokkia on saatu hienosäätää kohdilleen vuosien ajan.
Minua enemmän tunteja peliin pistäneet hardcore-hirmut ovat kertoneet, että aivan loppupeleissä, varusteiden ollessa huipputasoa, Necromancerilla on ainakin toistaiseksi sellainen ongelma, että huippusuorituksia haettaessa vaihtoehtoja sille miten taitonsa valitsee on käytännössä vain yksi. Tasoerot erilaisten taitojen välillä on kuitenkin asia johon odotan Blizzardin jossain vaiheessa puuttuvan taas päivityksen muodossa, joko varustesettien bonuksia tai itse taitoja rukkaamalla.
Rise of the Necromanceria on kritisoitu kovasta hinnasta. Asiaa voi katsoa kahdelta kantilta. Toisaalta olen saanut Diablo 3:sta ja sen yhdestä maksullisesta lisäosasta irti sellaisen määrän pelitunteja ja -iloa, että kutsuisin sitä varauksetta halvaksi huviksi. 15 euroa on kuitenkin kova hinta yhdestä hahmoluokasta, varsinkin ottaen huomioon että rahalla saa juuri ja täsmälleen sen hahmoluokan - kaikki muut päivitykset peliin sitten pelin ainoan laajennuksen ovat kaikkien saatavilla.
Itse mieltäisin asian niin, että tuen Blizzardin hyvää ja jatkuvaa työtä 15 eurolla ja saan siitä hyvästä uuden hahmoluokan. Joku toinen voi katsoa asiaa puhtaasti kulutetun rahan ja siitä saadun, suoran vastineen perusteella. Tällöin on vaikea nähdä 15 euron hahmoluokkaa mitenkään edullisena ostoksena, kun 60 euron emopelissä luokkia oli jo 5, ja päälle sai kokonaisen videopelin. Kukin päättäköön itse mitä asiasta on mieltä, mutta minun on vaikea kuvitella varsinaista Diablo 3 -veteraania - siis juuri sellaista ihmistä joille tämä lisäosa on suunniteltu - nyrpistelemässä nokkaansa tällä sijoitukselle, jos Necromanceria vähänkin tekee mieli päästä hakkaamaan.
Lue myös tekijöiden haastattelu-
Checkpoint TV esittää: Diablo 3: Rise of the Necromancer
(C) 2017 Mediapalvelut
Yhteistyössä: V2.fi
Kuoleman kierre
Uuden luokan keskiössä hyörivät erilaiset tietokoneohjeistetut apurit, hieman kuten Witch Doctorilla, ja monipuolinen valikoima loitsuja joilla voi tehdä vahinkoa niin läheltä kuin kaukaa, kuten Wizzardilla. Rinnalleen saa kutsuttua vaikkapa lauman luurankoja tai yhden ison, voimakkaamman mänkin. Aikaisemmasta poiketen seuraajat ilmestyvät taistelukentälle heti kun olet valinnut kyseisen taidon eikä niitä tarvitse erikseen taikoa esiin. Kyseisen taidon käyttäminen sen sijaan aktivoi erilaisia seuraajiin liittyviä erikoistaitoja. Esimerkiksi isomman hirviön saa räjäytettyä läjäksi pienempiä ruumiita.
Tästä olisi vaikea kuvitella olevan mitään hyötyä, jos ei ole tietoinen yhdestä hauskimmista taidoista mitä Diablo 3:ssa on omakohtaisesti tullut vastaan, eli corpse explosionista. Kaikessa yksinkertaisuudessaan osoitat hiirellä kuolleen vastustajan ruhoa ja painat nappulaa, ja ruumis räjähtää tehden merkittävää vahinkoa kaikille vastustajille ympärillään. Äärettömän tyydyttävästi taitoa ei ole rajoitettu millään typerillä reunaehdoilla, vaan yleensä jo ensimmäisistä kuolleista vastustajista massassa lähtee liikenteeseen hykerryttävä, koko ruudun täyttävä veristen räjähdysten ketju jonka päätöksenä isompikin vihollisröykkiö katoaa kartalta sekunneissa.
Taistelu vai teurastus
Yksi suurimmista kritiikin kohteista alkuperäisessä Diablo 3:ssa oli pelin haastetaso. Vaikeustasoja oli vain muutama, ja niistä vaikeimmat menivät hyvin nopeasti erittäin haastaviksi. Sittemmin peliin on lisätty täysin pelaajan itsensä hallitsema vaikeustason säätö, jossa säätövaraa on enemmän kuin riittävästi. Kaikki pelin sisältö on vapaasti pelattavissa missä järjestyksessä ikinä haluaa, millä vaikeustasolla haluaa, palkintojen skaalatessa vaikeuden mukana.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että uuden hahmon saattaminen maksimilevelille on osaavalle pelaajalle parin tunnin juttu, kaverin avustaessa puhutaan minuuteista. Pelin varsinaiseen lihaan, eli maksimitason varusteiden keräämiseen, pääsee siis käsiksi erittäin nopeasti halutessaan. Tämä pätee kaikkiin hahmoluokkiin, joten Necromancerin voimakkuuden arviointi suhteessa muihin luokkiin on vaikeaa, sillä eteneminen on joka tapauksessa yhtä teurastusta, ellei vaikeustasoa säädä tahallaan erityisen haastavaksi. Omakohtaisesti koin Necromancerin vähintäänkin vanhojen hahmoluokkien tasoiseksi tappokoneeksi, mutta ennen kaikkea todella hauskaksi pelattavaksi. Kaikkiin taitoihin on selkeästi panostettu, sillä peli-ilon kannalta luokka ei mielestäni häviä millekään toiselle pelissä. Tämä on ihan hyvä saavutus ottaen huomioon, että muita luokkia on saatu hienosäätää kohdilleen vuosien ajan.
Minua enemmän tunteja peliin pistäneet hardcore-hirmut ovat kertoneet, että aivan loppupeleissä, varusteiden ollessa huipputasoa, Necromancerilla on ainakin toistaiseksi sellainen ongelma, että huippusuorituksia haettaessa vaihtoehtoja sille miten taitonsa valitsee on käytännössä vain yksi. Tasoerot erilaisten taitojen välillä on kuitenkin asia johon odotan Blizzardin jossain vaiheessa puuttuvan taas päivityksen muodossa, joko varustesettien bonuksia tai itse taitoja rukkaamalla.
Arvo riippuu siitä mistä kokee maksavansa
Rise of the Necromanceria on kritisoitu kovasta hinnasta. Asiaa voi katsoa kahdelta kantilta. Toisaalta olen saanut Diablo 3:sta ja sen yhdestä maksullisesta lisäosasta irti sellaisen määrän pelitunteja ja -iloa, että kutsuisin sitä varauksetta halvaksi huviksi. 15 euroa on kuitenkin kova hinta yhdestä hahmoluokasta, varsinkin ottaen huomioon että rahalla saa juuri ja täsmälleen sen hahmoluokan - kaikki muut päivitykset peliin sitten pelin ainoan laajennuksen ovat kaikkien saatavilla.
Itse mieltäisin asian niin, että tuen Blizzardin hyvää ja jatkuvaa työtä 15 eurolla ja saan siitä hyvästä uuden hahmoluokan. Joku toinen voi katsoa asiaa puhtaasti kulutetun rahan ja siitä saadun, suoran vastineen perusteella. Tällöin on vaikea nähdä 15 euron hahmoluokkaa mitenkään edullisena ostoksena, kun 60 euron emopelissä luokkia oli jo 5, ja päälle sai kokonaisen videopelin. Kukin päättäköön itse mitä asiasta on mieltä, mutta minun on vaikea kuvitella varsinaista Diablo 3 -veteraania - siis juuri sellaista ihmistä joille tämä lisäosa on suunniteltu - nyrpistelemässä nokkaansa tällä sijoitukselle, jos Necromanceria vähänkin tekee mieli päästä hakkaamaan.
Lue myös tekijöiden haastattelu-
Toinen mielipide
Checkpoint TV esittää: Diablo 3: Rise of the Necromancer
(C) 2017 Mediapalvelut
Yhteistyössä: V2.fi
Diablo 3 - Rise of the Necromancer (Tietokonepelit)
Lisää hyvän ja hauskan hahmoluokan Diablo 3:een. Hinta voi tuntua kovalta jos kaikkea peliin tullutta ilmaissisältöä ei ota mukaan laskuihin.
- Necromancer on hauska pelattava
- Mitään muuta uutta ei ole lukittu maksuseinän taakse
- Necromancer on kallis pelattava
- Kunnolliset laajennukset ovat mielenkiintoisempia
Keskustelut (5 viestiä)
31.07.2017 klo 19.50
-Ei konekiväärejä
-Liikaa värejä
-Ei Xboxille
Rekisteröitynyt 11.04.2007
01.08.2017 klo 08.19 2
New Feature: Challenge Rifts
Explore new builds created by your fellow players in a weekly static dungeon! You can access these through the main screen, similar to Adventure Mode and Campaign Mode.
New Zones: The Moors & The Temple of the Firstborn
The fog-enshrouded Moors and the darkened Temple of the Firstborn can be explored in Adventure Mode through a new waypoint on the Act 2 map.
New Bounties: Realms of Fate
Four new Waypoints have appeared in Adventure Mode. Each one has bounties to complete. These Realms of Fate are the unintended consequences of the battle between the nephalem and Diablo in the High Heavens.
01.08.2017 klo 18.55 1
0/10
-Ei konekiväärejä
-Liikaa värejä
-Ei Xboxille
Miten niin ei Xboxille? Sehän on ollut saatavilla Xboxille tasan tarkkaan yhtä kauan kuin Pleikkarillekkin.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
03.08.2017 klo 11.51 1
Ensin mainitaan usempaan otteeseen RotN:n tuoneen peliin muutakin kuin vain necromancerin ja sitten jätetään kokonaan selittämättä mitä tämä sisältö on? Vaikeusasteista kaksi kappaletta vaikka mainitut muutokset tulivat hieman ennen Reaper of Soulsia alkuvuodesta 2014...
Tarkoitukseni oli arvostella se osuus, josta maksetaan. Ostopäätökseen tuskin vaikuttavat asiat, jotka saa joka tapauksessa jos pelin omistaa.
Vaikeustason säätö oli oleellinen asia sen suhteen, minkälainen kokemus uuden hahmon luominen pelissä nykyään on. Ja jos RotN:n ostaa, niin uutta hahmoahan siinä ollaan luomassa, joten katsoin tämän olevan relevanttia, ainakin sellaisille pelaajille jotka eivät peliin kenties hyvään hetkeen ole koskeneet.
Kaikkien muutosten ja pelin nykytilan läpikäynti olisi johtanut aivan tuhottoman pitkään tekstiin, ja kenelle tämä featurelistaus nyt sitten olisi suunnattu? Niille aktiiveille jotka kaikista näistä mekaniikoista ovat jo tietoisia? Kaikki tämä tieto löytyy Googlella sekunneissa.
Jos ostat RotN:n, ostat Necromancer hahmoluokan. Tämä teksti oli mielipiteeni kyseisestä hahmoluokasta, sekä ko. hahmon levelaamisen kokemuksesta.
18.10.2018 klo 19.59
Olen nähnyt YouTubessa Diablo 1:sestä ja 2:sesta pätkiä.
Nuo kaksi peliä ovat oman aikansa merkkipaaluja!
Mutta silti omasta mielestäni Diablo 3 Ros on paras (pomot, superviholliset, tarina, tasot ja Actit, synkkyys (erityisesti 2 Actin Maghda pomon piilopaikka kaupunki sekä Act 3:sen Burning Hells kraateri) !