Tuorein sisältö

NHL 09

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Urheilupelit
Pelaajia: 1-4, verkkopeli
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Electronic Arts
Julkaisija: Electronic Arts
Julkaisupäivä: 18.09.2008
Pelin kotisivut
Matti Lintula

23.09.2008 klo 11.36 | Luettu: 48096 kertaa | Teksti: Matti Lintula

Vaihtopenkkisimulaattori
Electronic Artsin NHL-jääkiekkopelien sarja on jo noin satakahdeksanvuotias. No ei aivan, mutta 15 vuotta on pitkä aika vuosittain päivittyvälle urheilupelille. Sarjan ensimmäinen osa ihastutti aikoinaan erittäin sulavalla toiminnallaan ja murskasi kaikki kilpailijat alleen. Vuonna 1996 siirryttiin kaksiulotteisesta kiekosta kolmiulotteiseen melkoisen karun näköisen pelimoottorin voimin. Seuraavat 12 vuotta ovat olleet niin kutsuttua vuosittaista rahastusta, uusien ideoiden jäädessä marginaalisiksi. Kaukalon dynamiikkaan on kuitenkin panostettu ja kiekon käsittelyssä voidaankin vuonna 2009 soveltaa melkoista luovuutta vapaasti ohjattavalla mailalla. Uutta tälle tilikaudelle on kuitenkin oikeastaan vain Be a Pro -pelimuoto, jossa pelaaja ottaa vastuulleen yhden ainoan kaukalomörssärin luotsaamisen läpi AHL-liigan aina NHL-sarjan huipulle asti.

Jofat halkeilee


Be a Pro -pelimuodossa käyttäjä saa siis luoda uuden kiekkoilijan tekojäitä kuluttamaan. Nimen, pituuden, kasvonpiirteiden ynnä muun Sims-säätämisen lisäksi pelaajalleen voi valita varusteet. Tässä vaiheessa EA:n tilille ropisee roimasti plussaa, sillä valikoimasta löytyy halkaistavaksi myös klassinen Jofa-kypärä. Erotuomarin ensimmäinen vihellys tulee pelin käynnistyksen yhteydessä näytettävästä kielivalikosta. Latauksen ajaksi toilettiin lähteneelle toimittajalle valikko ei esittäytynyt, sillä peli ohittaa melko nopeasti kielivalinnan ja jatkaa latausta, mikäli pelaaja ei tee mitään. Oletuskieleksi tulee aina englanti. Keskushyökkääjä Nakki Nakkilan luomisen jälkeen, innolla pari peliä pelattuani, tallensin voitokkaat ottelut ja painuin yöpuulle. Seuraavana päivänä yllätys oli suuri kun valppaana poikana ehdin kielivalikon mukaan ja valitsemaan valikkokieleksi kotoisan suomen. Nakki Nakkilalla ei voinutkaan enää pelata, sillä tallennettu uramoodi on sidoksissa valittuun valikkokieleen. Kaksi minuuttia yllättävästä poikittaisesta ja päälle 10 minuutin käytösrangaistus koko EA:n kehitystiimille.

Ei sillä, että kielivalinnalla vähänkään englantia ymmärtävälle olisi tuon taivaallista merkitystä, sillä NHL 09:n käännösversiossa on laiskoteltu ennennäkemättömällä tavalla. Toki valikot ja tekstit on käännetty suhteellisen sujuvasti suomeksi viileällä lätkäslangilla terästettynä, mutta itse matsin alkaminen tipautti aitotamperelaisen kiekkofanin leuan, silmät, korvat ja pari muuta ruumiinosaa lattialle. Missä ovat Juti ja Saukkosen Mika? Hetkinen. Missä ylipäätään luuraa suomenkielinen selostus? Ainoa suomen solkkaaja on kenttäkuuluttaja, jonka murteikasta ääntä kuullaan myös pelin opetustehtävissä. Eipä tässä vielä mitään, mutta kun Tampereen Tappara, tai jenkkiselostajan mukaan Tämperen Täpärä, luikkaroi jäälle, nousee iho kananlihalle. Tervetuloa Helsingin Hartwall-areenalle. Vaikka SM-liigan joukkueet ovatkin pelissä mukana, on ainoana suomalaisena hallina mukaan päässyt narrien Jaffa-kaukalo. Pyh. Olisivat edes sanoneet Hakametsä.

Jatketaan. Kentälle luistelee koko Tapparan diesel-koneisto. Sieltä tulee maalilleen Lehto, pakiksi Grönvall ja keskikentän tehovaari, Janne Ojanen. Mutta hetkinen. Keitä nämä rumat miehet ovat? Selässä ovat kyllä oikeat nimet ja numerot, mutta naamat eivät täsmää pelaajakuvien kanssa. Kasvot ovat jotain sinne päin ja aina ei päästä edes lähelle. Näin on parissa minuutissa romutettu SM-liigan huippuottelu jenkkiselosteiseksi, outojen naamojen välillä väärässä paikassa käytäväksi tragediaksi. Se siitä tunnelmasta sitten.

Sä oot se tähti niinku


Sinivalkoisten lasien hautaanlaskun jälkeen on aika keskittyä AHL-liigaan ja Nakki Nakkilan uudelleen käynnistettyyn uraan. Oma luistelija on aluksi kolmosketjun keskivertojamppa, jolla tulee hiki jo vaihtoaition aidan yli kipuamisesta. Hyvin pelaamalla kerätään hitaasti kehityspisteitä, joilla pelaajalleen voi ostaa erilaisia taitoja peliä piristämään. Taidot kasvavat sen mukaisesti, mikä on pelaajan rooli kentällä. Hyökkääjällä kehittyvät hyökkäystaidot ja puolustajalla puolustustaidot. Kotikutoinen kiekkoihme sijoitetaan aluksi pelaajan haluamaan AHL-joukkueeseen, jonka pomo vaatii tulokkaalta tietenkin saavutuksia. Keskushyökkääjä Nakkilalta toivotaan ensimmäisen kauden aikana kymmentä maalia ja reilua seitsemääkymmentä syöttöpistettä. Pelaajan toimia arvioidaan viiden matsin välein ja 10 ottelun jälkeen maalihanat tehokkaasti avannut Nakkila pyöriikin jo ykkösketjussa.

Otteluissa pelaajan kenttää peluutetaan harvinaisen usein, mikä etenkin helpommilla vaikeustasoilla aiheuttaa pienoisia tilastoihmeitä, kolmosen kavereiden takoessa maalia ja syöttöpistettä taukoamattomasti. Peliminuutteja Nakki Nakkilalle kertyy noin tuplavauhtia realistiseen lukuun verrattuna. Tämä ei ole lainkaan huono asia, sillä kaikessa todenmukaisuudessaan yhden pelaajan simuloiminen on myös paikoin tylsää. Huilatakin pitää, jolloin näkymä siirtyy korkealta hallin katosta pelaajan silmiin, joka tähyilee kenttätilannetta vaihto- tai välillä jäähyaitiosta käsin. Odottelu ei ole kivaa pelaamista, joten pelaaja voikin aina halutessaan vinkata kentällä hääräävän tekoälytunarin vaihtoon ja palata itse jäälle kiekkoa metsästämään.

Uramoodiin kuuluvat tietenkin loukkaantumiset ja siirtosopimusten tekeminen parempiin joukkueisiin. Uramoodin ja dynastia-pelitilan lisäksi NHL 09 tarjoaa perusvaihtoehdot pikamatseihin ja verkkopeleihin. Xbox Livessä pelaaminen toimiikin hienosti ilman viiveitä ja sohva-Selänteen suuhun nousee pian vahva verenmaku piestäessä eläviä jopa 15 pelaajan yhteisotteluissa.

Ruma Mighty Ducksin poikanen


En ole mikään NHL-sarjan asiantuntija, sillä en ole jokaista vuosipäivitystä tahkonnut levyn puhkikulumiseen asti. Siitä huolimatta uusi NHL 09 tuntuu jotenkin oudon rumalta etenkin kenttäpelaajien animoinnin osalta. Tokihan ammattikiekkoilijan on mahdollista liukua jäällä luistimet poikittain tai tehdä nanosekunnin käännöksiä, upottaa maila toisen kaverin mahaan tai tulla lähelle kameraa ja näyttää ontto sisuksensa pelaajan kauhisteltavaksi. Kamalinta katsottavaa ovat hidastukset, joissa näkyy selvästi, kuinka pelaajat törmäävät maaliin ja toisiinsa puoli metriä ennen varsinaista osumista tai miten kiekko kimpoilee kuin epäkeskopallo maalivahdin suojuksiin imeytyen. Kaikenkaikkiaan NHL 09 ei näytä erityisen realistiselta. Melkoisen surullista katseltavaa ovat myös pelitaukojen lähikuvat vaihtoaition tapahtumista ja vastaavista, sillä nämä nykivät fyysistä pahoinvointia aiheuttavissa määrin.

Jotenkin koko NHL 09:stä paistaa läpi kehitystiimin väsähtäminen aiheeseen. Musiikkia on EA:n tapaan mukana, mutta yhtä mieleen jäävää Billy Talentin kappaletta lukuun ottamatta soittolista on melko mitäänsanomaton, eikä nosta pelaajaa lajin vaatimaan taistelutunnelmaan. Kaikki tämä valitus pelin rumuudesta, tylsyydestä ja epäkohdista kumoutuu kuitenkin sentterimme Nakkilan vedettyä hokkarit jalkaansa. Pelimekaniikka nimittäin on hallussa. Luistelija tottelee pelaajan käskyjä hyvin ja toisella tatilla hoidettava mailanheiluttelu toimii luontevasti. Varsinainen pelaaminen on todella hauskaa ja huvi sen kuin paranee ystävien kanssa pelatessa.

Rahaa, rahaa ropisee


Kaikesta narinasta huolimatta NHL 09 on hyvä peli. Ei loistava, mutta hyvä. Pelimekaniikkaan on tehty parannuksia lähinnä puolustuspelin osalta, verkkopelin liigatoimintoja on parannettu ja peliin on lisätty NHL94-tyyliset, vaihtoehtoiset kontrollit. Hyvä peli on hyvä peli, mutta jos se tehdään yli kymmenen kertaa uudestaan, ei sitä voi enää siunata huippupisteillä. EA:n on syytä tehdä lähivuosina jotakin todella uutta. Kenties dynaamiseen liikehdintään räätälöityä Euphoria-moottoria voitaisiin käyttää reaaliajassa, eikä pelkästään ennalta nauhoitettujen animaatioiden tallentamisessa. Lisäksi Tampere vaatii paremman SM-liigan, Hakametsän ja Timo Jutilan lisäämistä ensi vuoden päivitykseen.

V2.fi | Matti Lintula

NHL 09 (Xbox 360)

NHL 09 on pelattavuudellaan loistavaa jääkiekkoa, mutta ei edelleenkään tarjoa paljon kaivattua harppausta sarjan eteenpäinviemiseksi.
  • Pelattavuus
  • Uramoodi
  • Samaa vanhaa täydellä hinnalla
  • Animointi
  • Heikko lokalisointi
< Viva Piñata: Trouble... Smash Court Tennis 3... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (35 viestiä)

Teppolaht

23.09.2008 klo 12.05 1 tykkää tästä

Lyhyestä virsi kaunis: Matilta sysipaska arvio tästä pelistä. :/
lainaa
HiiHaa

23.09.2008 klo 13.13

Teppolaht kirjoitti:
Lyhyestä virsi kaunis: Matilta sysipaska arvio tästä pelistä. :/


Täsmälleen samaa mieltä.
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

23.09.2008 klo 13.57

Saisiko näihin krhm... henkeviin kommentteihin joitakin perusteluitakin?
lainaa
xbotithaisee

Rekisteröitynyt 24.07.2008

23.09.2008 klo 16.33

Jarkko kirjoitti:
Saisiko näihin krhm... henkeviin kommentteihin joitakin perusteluitakin?


Eiköhän toi mun nimimerkki käy noiden kaverien perusteluista ;)
lainaa
i30

23.09.2008 klo 16.35

"Seuraavat 12 vuotta ovat olleet niin kutsuttua vuosittaista rahastusta, uusien ideoiden jäädessä marginaalisiksi."

Eipä tarvinnu pidemmälle lukea, miten oot päätyny tälle alalle...?
Ja samaa mieltä kahden ensimmäisen kanssa, täysin paska arvostelu.
Joko oikeasti vihaat jääkiekkoa tai EA:ta :D
lainaa
Jaakko

23.09.2008 klo 16.41

i30, kerros toki mitä uutta ko. pelisarjaan on tullut?
lainaa
jeje

Rekisteröitynyt 17.08.2008

23.09.2008 klo 17.20

i30 kirjoitti:
"
Eipä tarvinnu pidemmälle lukea, miten oot päätyny tälle alalle...?
Ja samaa mieltä kahden ensimmäisen kanssa, täysin paska arvostelu.
Joko oikeasti vihaat jääkiekkoa tai EA:ta :D


Arvosana on 84 ja haukutaan Jääkiekon ja EA:n vihaajaksi,WTF? Ja toisin kuin teidän kommenteista arvostelusta löytyy perusteet.

Mikähän frisbee-versio muuten mahtaa PC:lle tulla vai tuleeko ollenkaan? Kun ne tähän mennessä on ollu niitä ps2-versioita.
lainaa
Raat0

Rekisteröitynyt 11.04.2007

23.09.2008 klo 18.31

jeje kirjoitti:
Mikähän frisbee-versio muuten mahtaa PC:lle tulla vai tuleeko ollenkaan? Kun ne tähän mennessä on ollu niitä ps2-versioita.

Taitaa olla samaa kauraa kuin edellisetkin, eli NHL 06 vähän viriteltynä. Sanokaa että olen väärässä.
lainaa
Teppolaht

23.09.2008 klo 18.54

Raat0 kirjoitti:
Taitaa olla samaa kauraa kuin edellisetkin, eli NHL 06 vähän viriteltynä. Sanokaa että olen väärässä.
Olet väärässä. 06:n jälkeen on tapahtunut todella paljon, mistä tärkeimpänä tietenkin skill stick -ohjaustapa, joka mullisti tavan jolla jääkiekkopelejä pelataan. 08 jalosti homman uudelle tasolle ja nyt 09 täydentää pakettia huomattavasti parannetulla puolustuspään pelillä, taklaussysteemillä ja kiekon fysiikoilla. Matti ei paljon (lue: ei yhtään) näihin keskittynyt arvostelussaan. Tästä syystä siis kärkäs kommenttini jos jollekulle jäi epäselväksi.

Sanottakoon vielä tähän loppuun, että allekirjoittaneen NHL-peliarvosteluita sai lukea Peliplaneetassa siihen maailman aikaan kun V2:n porukat sitä pyöritti, joten jonkinasteista perspektiiviä asioihin löytyy kyllä.
lainaa
Joni92

Rekisteröitynyt 13.04.2007

23.09.2008 klo 19.30

Teppolaht kirjoitti:
Raat0 kirjoitti:
Taitaa olla samaa kauraa kuin edellisetkin, eli NHL 06 vähän viriteltynä. Sanokaa että olen väärässä.
Olet väärässä. 06:n jälkeen on tapahtunut todella paljon, mistä tärkeimpänä tietenkin skill stick -ohjaustapa, joka mullisti tavan jolla jääkiekkopelejä pelataan. 08 jalosti homman uudelle tasolle ja nyt 09 täydentää pakettia huomattavasti parannetulla puolustuspään pelillä, taklaussysteemillä ja kiekon fysiikoilla.

Paitsi, että puhe oli PC-versiosta.

Ja, ette voi väittää, että toisen mielipide on väärä. Arvostelussa perusteltiin monet huonot puolet, kuten heikko animointi ja lokalisointi.
lainaa
Tukka

23.09.2008 klo 20.24

Oli kyllä varsin surkea arvostelu. Tämän osalta taso laski.
08 jo oli loistava parannus vanhempiin versioihin, ja tähän on vain kehitetty eteenpäin kaikkea. Totta on, että nykii välikatkoilla, mutta juurikin vain niissä kohdissä kun kuvataan vaihtopenkkiä, tämä on todella pieni miinus. Totta on myös että animaatio saattaa olla jossain kohdissa hieman hölmön näköistä, mutta tosiasia on, että ei tuosta hirveästi pysty parantamaan näinkin nopeatempoisessa pelissä jossa myös erilaisia liikkeitä on rutkasti.

Ja grafiikasta yleensäkin, sehän on todella hyvännäköistä pienine yksityiskohtineen. Ja hullun puuhaa olisi jos joka ikiselle pelaajalle mallinnettaisiin oma naama. Hieman järki käteen kun arvostellaan, niin ei tarvitse lähteä absurdeja pikku"vikoja" hakemaan, että saisi jotain valitettavaa pelistä.
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

23.09.2008 klo 21.03

"Totta on myös että animaatio saattaa olla jossain kohdissa hieman hölmön näköistä, mutta tosiasia on, että ei tuosta hirveästi pysty parantamaan näinkin nopeatempoisessa pelissä jossa myös erilaisia liikkeitä on rutkasti."

Totta kai voi parantaa. Se vain vaatisi animaatiojärjestelmän uusimista niin, ettei käytettäisi valmiiksi purkitettuja jaksoja. Myös hahmomallien klippaamisen ja vähän sinnepäin -törmäysmallin voisi ihan hyvin korjata, jos haluja olisi.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.09.2008 klo 21.46

Tässä nyt voin selventää omia lähtökohtiani NHL 09:ään. Olen testannut viime vuoden versiota vain melko pikaisesti ja edellinen tuttavuus taisi olla NHL 2004 PC:llä. Olen kuitenkin satunnaisesti pelaillut EA:n kiekkopelejä aina NHL 94:stä asti, mutta mikään HC-harrastaja en siis ole.

Kuten arvostelussa sanoin, pelattavuus on kohdallaan. Peli on hauska. Kiekkodynamiikasta sen verran, että jos kiekko taistelee kaikkia fysiikan lakeja vastaan ja kampeaa itsensä kiemurrellen maalivahdin suojuksiin (tai syötössä vastaanottajan lapaan) ei paljon hymyä irtoa.

Ja tuo täydellinen laiskottelu lokalisoinnin suhteen on jotenkin omituista, koska aiempina vuosin on nähty jo aikoja sitten mm. pelaajien valokuvista digitoidut kasvot. Miksei tällaista ole enää, sillä järjestelmä oli aivan toimiva ja aidomman näköinen kuin nykyinen ratkaisu? Ja jos jo joskus sarjassa on kuultu suomenkielistä selostusta ja ollut kunnon SM-liiga, miksi ei enää? Tämä on kehitystä väärään suuntaan.

Periaatteessa grafiikka on komeaa, mutta itseäni tuo animoinnin rupuisuus otti silmään todella pahasti. Ehkä pelityylistäni johtuen minulle sitten aukeni eteen nämä kaikkein pahimmat virheet, mistäpä sen tietää. Kerron mitä näen ja mitä koen satunnaisesti NHL-pelejä pelaavan kiekkofanin näkökulmasta ja lopullinen mielipiteeni on, että peli on kiva, mutta jälleen yksi NHL ilman skill stickin tapaisia suuria muutoksia. Eri mieltä saatte olla, mutta muistakaa kirjoittaa perustelunne kommentteihin, kiitos :)
lainaa
JayJay

Rekisteröitynyt 11.09.2008

25.09.2008 klo 11.35

Itselläni ei löydy mitään huonoa sanottavaa pelistä, ostin koko perhanan konsolin vain tämän pelin takia. Be A Pro Mode on juuri se uudistus jota olen toivonut jo NHL-sarjan alusta asti, ja viimeinkin se tuli. Grafiikka on juuri sellaista kuin osasin odottaakin, täydellistä. Myönnän kyllä että fysiikassa on pieniä bugeja, mutta nämä eivät haittaa pelattavuutta lainkaan. Ja porukassahan tästäkin pelistä saa eniten irti, LIVE:n ansiosta on mahdollista pelata verkossa luoden kokonaan oma joukkue, jossa jopa maalivahtina voi olla se naapurin Pertti tai Santeri. Erittäin suuria uudistuksia nämä minusta ovat, en käsitä miten nuo voi jäädä huomiotta. En tule koskaan kyllästymään EA:n NHL-sarjaan, keep em' coming EA!
lainaa
Kuolema

Rekisteröitynyt 25.02.2008

25.09.2008 klo 16.10

Arvostelijan olis hyvä tietää a) jotakin pelistä jota arvostelee b) jotakin lajista, jota peli käsittelee. Kaks vuotta sit pelisarja rakennettiin täysin alusta tulevaisuuden konsoleille. Mitään samaa ei ole aiempiin versioihin verrattuna kuin jääkiekko. Nytkin kehitys menee jatkuvasti parempaan suuntaan, koska tateilla ohjastus (nyt myös puolustuksessa) tuo huimasti lisää realistisuutta ja mahdollisuuksia.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

25.09.2008 klo 22.35

Jälleen, kuten sanottua, ohjaus on toimiva ja peli siltä osin viihdyttävää. Ongelmat ovat mm. pelaajien animoinnissa ja tämä pökkelö törmäystunnistus on seurannut sarjan mukana jo aivan liian monta vuotta. Ja jos vuoden suurin uudistus on se, että puolustuspelissä voi tattiohjaimella saada jotain aikaan.. niin onkohan se ihan 60 euron arvoinen päivitys? Minun mielestäni ei.
lainaa
Joni92

Rekisteröitynyt 13.04.2007

26.09.2008 klo 08.56

Hyvin sanottu Matti. olen samaa mieltä.
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

26.09.2008 klo 09.23

Kuolema kirjoitti:
Arvostelijan olis hyvä tietää a) jotakin pelistä jota arvostelee b) jotakin lajista, jota peli käsittelee. Kaks vuotta sit pelisarja rakennettiin täysin alusta tulevaisuuden konsoleille. Mitään samaa ei ole aiempiin versioihin verrattuna kuin jääkiekko. Nytkin kehitys menee jatkuvasti parempaan suuntaan, koska tateilla ohjastus (nyt myös puolustuksessa) tuo huimasti lisää realistisuutta ja mahdollisuuksia.


Ostin itse aikoinaan NHL 07:n ja olin kyllä tyytyväinen uudistuksiin. Silti aika pian pelin heikkoudet alkoivat tökkiä. Kiekon fysiikkamalli oli täysin naurettava, ja suurin osa maaleista tuli epäuskottavista rotsin kautta sisään -pompuista. Myös kämäinen animaatio ja pelaajien epäluonnolliset liikkeet ärsyttivät. En tuntenut pelaavani jääkiekkoa vaan jääkiekkopeliä.

Hypistelin 09:ää pelikaupassa tuossa viikko sitten ja melkein ostinkin. Matin arvostelun perusteella kuulostaa kuitenkin, ettei riittävän moni asia ole kahdessa versiossa muuttunut. On vaikea perustella itselleen 70 euron latomista tiskiin, jos uudistukset ovat lisäosan tai ilmaisen päivityksen luokkaa. Siitä tulee huijattu olo, että joutuu ostamaan aiemman pelin ongelmien vuoksi täysihintaisen uutuuden.
lainaa
Nelfor

26.09.2008 klo 11.33

ctrl-k, otappa huomioon, etä Matti ei ole pelannu NHL -pelejä sitten NHL 2004:n, joten hänellä ei voi olla tietoa pelin kehityksestä juurikin viime vuosina. Mielestäni Matti oli huono ja epäpätevä valinta arvostelemaan tätä peliä juurikin tästä syystä.

Lisäksi tuntuu, että koko arvostelu pyrkii vaan jauhamaan tästä vuosipäivitys -jutusta, mikä on NHL -pelien kohdalla jo niin kulunutta kamaa. Viime vuodet ovat vieneet NHL -pelejä huomattavasti eteenpäin ja todellinen jääkiekkofani ja pelejä pelannut pelaaja kyllä tämän huomaisi ja sitä arvostaisi.

Yhdyn siis alun kommentteihin, joiden mukaan tämä on sysipaska arvostelu, joka taas johtuu arvostelijan epäpätevyydestä arvostelemaan kyseistä peliä.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

26.09.2008 klo 11.57

Nelfor: Mikäli olet seurannut V2.fi:n uutiskommentteja, tiedät minun olevan varsin usein EA:ta puolustavalla kannalla vuosipäivityksissä. :) Lisäksi olen viimeksi _aktiivisesti_ pelannut NHL 2004:ää, jonka jälkeen olen toki pelannut myös esimerkiksi viimevuotista NHL 08 -kiekkoilua.

Minulle ei riitä, että viime vuodet ovat vieneet peliä eteenpäin, koska jokainen vuosipäivitys maksaa vähintään 60 euroa. Mikäli vuoden 2004 NHL:stä olisikin loikattu suoraan tämän vuoden versioon, olisivat pisteet huomattavasti korkeammat, sillä uudistuksia olisi hintaan nähden tietenkin reilusti enemmän. NHL 09:n voi kokea joko loistavana pelinä tai keskinkertaisena päivityksenä.

Ja aivan kuten ctrl-k totesi, NHL:ää pelatessa tuntee edelleen pelaavansa jääkiekkopeliä, ei jääkiekkoa. On tämä kuitenkin omasta mielestäni vuoden jääkiekkopelien kuningas, mikäli uusimman NHL 2K9:n demoon on luottaminen.

NHL 09 sopiikin parhaiten juuri niille, joilta on jäänyt useampi vuosi väliin, mutta NHL 08:n ostaneille tämä ei hintansa edestä uudistuksia tarjoa.
lainaa
xgg

26.09.2008 klo 17.32

Todella paljon parempi on kuin 08. PS3:sella paljon sulavampi. Lisäksi Be a pro on todella mukava uudistus. Ehottomasti jokaisen 08:sin omistajan pitää saada tämäkin. Ehdoton kiekkopelien kunkku!
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

27.09.2008 klo 09.17

Lätkäpelien pelaajat kaipaavat ilmeisesti mielipiteen sijaan tuoteselosteen!

lainaa
jepeli

28.09.2008 klo 01.26

Jarkolta hyvin sanottu. Aivan ihme kitisemistä asiallisesta arvostelusta. Pakko ei ole samaa mieltä olla, mutta omituista että herättää noin suuret tunteet muissa. :D
lainaa
PPP

29.09.2008 klo 15.51

zeroic kirjoitti:
Nelfor: Mikäli olet seurannut V2.fi:n uutiskommentteja, tiedät minun olevan varsin usein EA:ta puolustavalla kannalla vuosipäivityksissä. :) Lisäksi olen viimeksi _aktiivisesti_ pelannut NHL 2004:ää, jonka jälkeen olen toki pelannut myös esimerkiksi viimevuotista NHL 08 -kiekkoilua.

Minulle ei riitä, että viime vuodet ovat vieneet peliä eteenpäin, koska jokainen vuosipäivitys maksaa vähintään 60 euroa. Mikäli vuoden 2004 NHL:stä olisikin loikattu suoraan tämän vuoden versioon, olisivat pisteet huomattavasti korkeammat, sillä uudistuksia olisi hintaan nähden tietenkin reilusti enemmän. NHL 09:n voi kokea joko loistavana pelinä tai keskinkertaisena päivityksenä.

Ja aivan kuten ctrl-k totesi, NHL:ää pelatessa tuntee edelleen pelaavansa jääkiekkopeliä, ei jääkiekkoa. On tämä kuitenkin omasta mielestäni vuoden jääkiekkopelien kuningas, mikäli uusimman NHL 2K9:n demoon on luottaminen.

NHL 09 sopiikin parhaiten juuri niille, joilta on jäänyt useampi vuosi väliin, mutta NHL 08:n ostaneille tämä ei hintansa edestä uudistuksia tarjoa.


"NHL:ää pelatessa tuntee edelleen pelaavansa jääkiekkopeliä, ei jääkiekkoa." - mahtava huomio! Pitäisköhän vetää munasuojat jalkaan ja hikipuku päälle niin vois vahingossa luulla ihan ite olevansa jäällä...
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.09.2008 klo 00.29

Lähinnä autopeleihin keskittyneenä tiedän mikä ero on tuntea pelaavansa autopeliä tai tuntea ajavansa autoa pelissä. Jääkiekkopelit yltävät harvinaisen heikosti samaan läsnäolemisen tuntuun kuin oikein hyvät autosimulaattorit. Tällaista hiomista kaipaa myös NHL-sarja. Ja on kaivannut sitä jo vuosien ajan.
lainaa
Tahwo

30.09.2008 klo 09.54

Oman tiimin moket ei vielä tähän päivään mennessä ole vakuuttaneet torjuntaosaamisellaan EA:n tuotoksissa. Sen kun saisivat kuntoon, niin voitaisiin jo puhu nhl2k -sarjan haastajasta. Aika reilusti anto pisteitä kyl. Liekköhän 8 ja 4 menny väärään järjestykseen.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.09.2008 klo 11.23

Maalivahdeille löytyy NHL09:stä ainakin yksi verkkopeleissä usein näkyvä temppu, josta syntyy varma maali. Välillä maalivahdit myös bugaavat ja saattavat jäädä maalin taakse laitaa vasten tärisemään kriittisellä hetkellä. Pääasiassa luukkuvahdit kuitenkin toimivat hyvin, joskin välillä kiekkofysiikka (tai sen puute) saa torjunnat näyttämään luonnottomilta.
lainaa
Killah

01.10.2008 klo 18.58

Joo elikkä näitä on tahkottu PC:llä paljon, mutta tätä ihmettelen tuosta arvostelusta että miksi Juti ja Mika on heitetty mäkeen, ne olivat ainoat viisaat selostajat tuossa -08 versiossa.
lainaa
Largezer

Rekisteröitynyt 11.04.2007

02.10.2008 klo 22.40

Ei mitenkään häikäisevä arvostelu. Peruste on se, että kaikki muut lukemani tästä pelistä ovat olleet parempia. Paljon korjaa kuitenkin se, että arvostelija ymmärtää kannattaa oikeaa joukkuetta.
lainaa
Jeesjees

02.10.2008 klo 22.57

EA voisi pistää jääkiekkopelin yhdelle levylle ja siihen sitten luoda ladattavia päivityksiä sitä mukaan kun uusia ideoita (käyttökelpoisia sellaisia) syntyy tai kun grafiikkaa voidaan parantaa...
lainaa
Wamppu

05.10.2008 klo 16.28

Arvostelun kirjoittaja sai pelin kyl kuulostamaan täys p*skalta;(Käy ilmi esim. sanasta "tekoälytunari").
Muuten vois olla ihan hyvä peli. Ja sit ku PS2 -versio tehtäis samanlaiseks ku PS3 ja Xbox 360.
lainaa
Fakta

06.10.2008 klo 15.37

Miksi kaikki olette niin negatiivisia? Loistava peli hakkaa 2k9 demon perusteella 100-0. Suosittelen!
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.10.2008 klo 12.16

Wamppu kirjoitti:
Arvostelun kirjoittaja sai pelin kyl kuulostamaan täys p*skalta;(Käy ilmi esim. sanasta "tekoälytunari").


Tekoälytunariksi lasken (maalivahtien lisäksi) ne hyökkääjät, jotka lähtevät kahveelle siinä vaiheessa kun kiekkoa pitäisi pistää maalin kulmalta reppuun. Kertoo myös jotain puolustuksen tekoälystä, että hyökkäysalueella saa melko pitkänkin tovin kieputella ja odotella sitä kaveria sinne maalin nurkalle, jotta saadaan punavalot syttymään.

Pidin itse 2K-sarjasta kovasti, mutta sarjan uusin tulokas, NHL 2K9, tuntui melkoisen keppaiselta tekeleeltä NHL 09:ään verrattuna. Eli kyllähän tässä taitaa olla kirkkaasti vuoden paras jääkiekkopeli, mutta ei välttämättä niinkään EA:n uudistamisten kuin 2K Sportsin hölmöilyn vuoksi.
lainaa
Killbourne

Rekisteröitynyt 21.06.2008

08.10.2008 klo 15.35

Oi voi kun tekisi köyhän ohjelmoijaopiskelijan mieli päästä kieputtamaan kiekkoa. Mahtaiskohan v2 sponsoroida rekisteröityneitä kommentoijiaan?
[naaaa....aat]
lainaa
Maza

22.12.2008 klo 10.58

Voiko NHL09 X-Box versiossa pelata kokonaista kautta muilla kuin NHL ja AHL joukkueilla? Niinkuin PC:llä pystyi ainakin 08 versiossa. Olis meinaa hyvä jos pystyy.
lainaa

Muita tekstejä tältä kirjoittajalta

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova