Tuorein sisältö

Prey

Arvioitu: Playstation 4
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: Arkane Studios
Julkaisija: Bethesda Softworks
Julkaisupäivä: 05.05.2017
Pelin kotisivut
Miia Lyyra

09.05.2017 klo 21.07 | Luettu: 20897 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

MUSTAT MÖYKYT VS. IHMISKUNTA
Kuuta kiertävä avaruusasema Talos 1 on joutunut alieneiden valtaamaksi. Typhoneiksi kutsuttu joukko on eliminoitava hinnalla millä hyvänsä. Asemalla vapaasti seikkailevan Morgan Yun on keksittävä keino pelastaakseen avaruusasema. Helppoa homma ei kuitenkaan ole, sillä lähes jokainen aluksen ovista on lukittu ja avainkortit ovat kadonneet teille tietämättömille.

Ei nimi peliä pahenna



Heti alkuun on sanottava, että pelin nimi ei välttämättä olen paras mahdollinen. Väärinkäsitysten välttämiseksi käydään läpi pieni historian kertauskurssi. Alkuperäinen Prey julkaistiin vuonna 2006. Ensimmäisen persoonan ammuntapelissä päähenkilö Tommy ja hänen lähimmäisensä kaapataan Maata kiertävälle alukselle.

Vuonna 2011 E3-messuilla esiteltiin jatko-osa Prey 2:n traileri. Pelikansa oli innoissaan, mutta hieman turhaan. Human Head Studios ilmoitti myöhemmin, että peliä ei tulla näkemään ja koko projekti peruutettiin. Nyt muutama vuosi myöhemmin Arkane Studios esittelee oman tuotoksensa avaruusmittelöstä. Nimestä huolimatta taivasseikkailulla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen Preyn kanssa.


Arkane Studios ei kuitenkaan ole ensikertalaisena liikenteessä, sillä firman tunnetuimpia tuotoksia ovat Dishonored-sarja, BioShock 2 sekä Call of Duty: World at War. Edellä mainittujen teoksien vaikutusta ei voi olla havainnoimatta Preyta pelatessa. Avaruusseikkailua voisi luonnehtia Dishonoredin, DOOMin ja Alienin yhteiseksi lapseksi. Arkanen Dishonoredista mukaan on napattu hiippailu, taiteellinen tyyli sekä pikkutarkkoihin yksityiskohtiin panostaminen.

Epäonnistuneen kokeilun lopputulos


Morgan Yu herää idyllisestä asunnostaan pilvenpiirtäjän huipulta. Alkutöikseen hahmo iskee työasunsa päälle ja juo lasillisen vettä. On vuosi 2032 ja on Morganin ensimmäinen työpäivä avaruusasema Talos 1:llä. Ensimmäiseksi työpaikalla joudutaan omituiseen testiin, joka päättyy olioiden hyökkäykseen ja siihen, että Yu kaasutetaan tainnuksiin. Hetkeä myöhemmin Morgan herää uudelleen asunnostaan. Tavanomaisesti hän iskee päälleen työasunsa, mutta vilkaisee tällä kertaa sähköpostiaan, jossa on useita viestejä samalla sisällöllä: ”pakene”.


Avaruusasema Talos 1 on vallattu. Aluksella työskennelleiden tutkijoiden suorittamat kokeet olivat menneet hieman plörinäksi, jonka johdosta osa työntekijöistä oli kuollut tai muuttunut avaruushirviöiksi. Pieleen menneiden kokeiden lopputuotokset, Typhonit, voivat muuntautua lähes miksi tahansa. Kahvikupiksi, aseeksi, banaaniksi, ihmiseksi tai vaikka ruukkukasviksi. Tämä tekee pahiksien kukistamisesta hankalaa, sillä koskaan ei tiedä, missä alieni lymyää.

Omasta toimistostaan Morgan löytää videon. Pätkällä puhuu hänen veljensä Alex, jolla on vain yksi käsky. Talos on vallattava takaisin hinnalla millä hyvänsä tai muuten käy todella huonosti. Aseman puhdistamisessa auttaa tekoälymasiina January ja satunnaiset hengissä olevat työntekijät.

Kadonneiden avainten metsästys



Prey on avoimen maailman peli, jossa Morgan seikkailee pitkin avaruusalusta. Asemaa voi tutkia vapautuneesti, milloin ja miten haluaa. Suoritettavat tehtävät on sijoitettu aluksen eri osioihin. Päästäkseen eri paikkoihin Morganin on löydettävä avainkortteja ja turvakoodeja. Useimmiten tunnukset ovat kuolleiden ihmisten taskuista ja työpöydillä tai aluksella olevien tietokoneiden syövereissä. Tunnuslukujen googlettaminen on turhaa, sillä osa koodeista vaihtuu, joten toisten käyttämistä tunnuksista ei ole hyötyä. Numeroiden ja korttien etsiminen on suhteellisen kivaa, mutta hieman puuduttavaa. Välillä tuntuu, että olisi kiva päästä ovesta sisään ilman, että joutuu harhailemaan pitkin alusta. Luulisi, että jollakin työntekijällä olisi koko asemalle käyvä yleisavain. Näin ei kuitenkaan ole.

Seikkailun vaikeustason voi valita neljästä vaihtoehdosta. Tarinaa edetessä tuli huomattua, että easy-vaihtoehto oli suhteellisen haastava. Heti alussa Morganin on oltava valppaana, sillä kyvyt ja aseet ovat todella vähissä. Menee pitkään ennen kuin Yu saa jakoavaimen rinnalle jonkun hieman pätevämmän aseen. Siihen asti on vain hiippailtava ja tutkittava ympäristöä vältellen mörköjen hyökkäyksiä.

Syö ruokaa, se auttaa



Aseita ja muita tarvikkeita on etsittävä alukselta. Tuliaseista tarjolla on haulikkoa ja pistoolia, tarkkuutta vaativia osumia Yu voi hoitaa jousipyssyllä. Varustuksen on ehdottomasti oltava kunnossa, sillä avaruustyöntekijän pukua ja elintoimintoja on parannettava itse niiden ottaessa iskua. Elintoiminnot pysyvät vakaana ruokaa ja lääkkeitä syömällä, kun taas avaruusasua voi korjata erillisellä korjauspakkauksella. Kaikkia löydettyjä tavaroita Morgan ei voi kuitenkaan kantaa mukanaan, sillä repun tila on rajallinen. Onneksi alukselle on sijoitettu kierrätyslaitoksia, joissa turhat tavarat voi muuttaa rakennusmateriaaleiksi ja josta ne voi muuttaa uudelleenrakennuskoneella tarvikkeiksi, kuten esimerkiksi ammuksiksi ja ensiapupakkauksiksi. Kerrassaan kätevää! Banaaninkuorista ja tupakantumpeista on kerrankin hyötyä.

Morganin taitojen päivittäminen onnistuu neuromods-palikoiden avulla. Yllätyksekseni täytyy sanoa, että Preyn kykypuu on laaja. Taitoja pystyy hinkkaamaan aina telepatiasta hakkerointiin. Valittavissa ovat myös normaalit ominaisuudet kuten kestävyys, latausnopeudet ja suojuksen parantaminen. Päivittämiseen tarvittavia palikoita ei turhan usein Morganille lahjoiteta, joten niiden löytäminen piilopaikoista on tärkeää. Tietenkään piilojen sijainteja ei kerrota, joten ne löytyvät lähinnä sattumalta. Neuromods-palikoiden puute vaikeuttaa seikkailussa etenemistä, sillä kykypuun ominaisuudet ovat tärkeä osa Morganin pärjäämistä Typhoneita vastaan.

Jos et muuta keksi, muuntaudu kahvikupiksi



Prey on kaikkeudessaan suhteellisen mukava avaruusseikkailu. Scifistä ja tulevaisuusajattelusta pitävälle pelaajalle teos sopii kuin nenä päähän. Vaikka tarina on selvästi toissijainen, on aluksella seikkailu jännittävää. Koskaan ei tiedä mistä hyökkää alieni ja miten sen voisi kukistaa. Vastustajia voi kuitenkin skannata Morganin päässä olevalla tutkalla. Lisätietojen jälkeen olioiden kukistaminen on helpompaa. Samaisella vermeellä Yu voi halutessaan muuttua lähimpänä olevaksi esineeksi, vaikka tuoliksi tai kahvikupiksi. Muuntautumalla esineeksi voi piiloutua vihollisilta tai ohittaa ne vaikeissa tilanteissa.

Ihan täysiä pisteitä pelille ei voi kuitenkaan antaa. Selviytyminen on aika yksitoikkoista ja ennalta-arvattavaa. Näin ollen eteneminen on hieman tylsää ja toivo lopputekstien saavuttamisesta alkaa hiipua. Ikävästi henkilöhahmotkaan eivät ole tarpeeksi mielenkiintoisia. Matkan varrella tavataan muutamia työntekijöitä, joita lähinnä pelastetaan tai tapetaan. Pelatessa on hankala kiintyä edes itse Morganiin. Mietinkin, että miksei heti alussa Morgan vain hanki pommia ja räjäytä koko alusta taivaan tuuliin. Miksi käydä koko alusta läpi ja yrittää edes selviytyä?


Pelastusoperaation aikana ohjain tekisi mieli laittaa pöydälle useammin kuin kerran ja lopettaa homma kesken. Suoritin erästä tehtävää neljän tunnin ajan, koska halusin löytää kaikki alukselle piilotetut tiedostot. Prosessi tuntui kestävän ikuisuuden ja välillä en tiennyt mistä ihmeestä lähtisin tavaroita etsimään. Olin kirjaimellisesti hukassa. Kaikesta huolimatta Prey koukuttaa ja vetää mukaansa. Luulen, että isoimpana syynä on kiinnostus selvittää se, voiko avaruusalusta pelastaa.

Loppuun mainittakoon, että Preyn paras anti on Mick Gordonin Everything Is Going to Be Ok - biisi. Tätä laadukasta kappaletta luukutetaan monta kertaa seikkailun aikana, mutta biisiin ei kuitenkaan kyllästy. Gordonia voisi kutsua pelimusiikin ylijumalaksi, joten tästä syystä annettakoon taiteilijalle tämä oma tekstikappale arvostelun yhteydessä. Mickin tekemää musiikkia voi kuulla myös esimerkiksi muutama vuosi sitten julkaistussa Wolfenstein-sarjassa.

V2.fi | Miia Lyyra

Prey (Playstation 4)

Alieneiden lahtaamiseen keskittyvä scifi-peli avaruusseikkailua rakastaville astronauteille. Ei kuitenkaan suositeltavissa jos odotit pelistä Prey 2:sta.
  • Mick Gordonin musiikit
  • Avaruus aiheena enemmän kuin kiva!
  • Eteneminen ei ole liian helppoa
  • Hieman tylsä tarina
  • Avainkorttien ja tunnuslukujen etsiminen on vaivalloista
  • Henkilöt ja Typhonit ovat aika mitäänsanomattomia
< Expeditions: Viking... Syberia 3... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (10 viestiä)

Lauri

10.05.2017 klo 00.46

Mick Gordon vastasi myös Doomin uudelleenlämmittelyn soundtrackistä.
lainaa
MiiaLyyra

10.05.2017 klo 08.23

Jep! Siinäkin oli kovat musat. :)
lainaa
Kheetor

10.05.2017 klo 11.34 1 tykkää tästä

Prey on kyllä temmannut hyvin mukaansa. Kuvailisin omalta pelauspohjalta Half-Life-2 / Fallout3 tyyppiseksi seikkailuksi. 20 tuntia mennyt paikkoja kolutessa ja kuulemma en ole vielä edes päätarinan puolessavälissä. On kyllä ollut 60 euron arvonen omasta mielestä.
lainaa
ASKO78

Rekisteröitynyt 06.01.2017

10.05.2017 klo 14.24 1 tykkää tästä

Alkuperäisestä Prey:Stä pidin paljon mutta tosiaan ei taida olla juurikaan tekemistä sen kanssa tällä. Kyllä tämä jossain vaiheessa peluuseen menee.
lainaa
gneiwohe

10.05.2017 klo 22.37

Tekstin puolesta aika lailla just sitä mitä toivoin uuden ajan Resident Evilin olevan ja vois olla 10/10. Kaikki ovet lukossa, rajattu reppu, muuttuvat pelikerrat... Mutta jo kuvia katsoessa tulee ajatus että hirveän muovista ja persoonatonta mössöä. Kaipais vähän enemmän Dead Spacea ja vähemmän Bioshockia.
lainaa
Kheetor

11.05.2017 klo 21.06

gneiwohe kirjoitti:
Tekstin puolesta aika lailla just sitä mitä toivoin uuden ajan Resident Evilin olevan ja vois olla 10/10. Kaikki ovet lukossa, rajattu reppu, muuttuvat pelikerrat... Mutta jo kuvia katsoessa tulee ajatus että hirveän muovista ja persoonatonta mössöä. Kaipais vähän enemmän Dead Spacea ja vähemmän Bioshockia.


Itse asiassa minä ostin tämän juuri Resident Evil-nälkään ja se on kyllä kutkutellut samoja osa-alueita. Etenkin tutkiminen ja tarina liimaavat armottomasti penkkiin. Minusta Bioshockissa oli persoonallisempi tatsi kuin Dead Spacessa, vaikka tykkäsin kyllä molempien pelien level designista ylipäänsä.

Minusta ei ole ollut persoonatonta mössöä, Preyn maailma on kiehtova alternative future (Kylmän sodan ja avaruuskilvan "totuus", Kennedy lavasti kuolemansa jotta pääsi elämään tällä asemalla jne) jossa lähes kaikki on kulunut vakuuttavan näköisesti, on naarmuja ja tahroja ja level designia on tehty tuhoutuneilla rakenteilla. Visuaalisesti peli on sci-fi-genressä parasta mitä olen nähnyt tämän vuoden julkaisuista, sanon näin lähinnä koska oikeita olemassa olevia aseita/varusteita on niin helppo tehdä realistisesti, toisin kuin tieteiskuvitelmaa.
lainaa
iNdo

Rekisteröitynyt 30.01.2012

13.05.2017 klo 15.26

Ellei nimenomaan virkkeiden lukumäärästä makseta jotain provikkaa, sitä tuskin tarvitsee yrittää maksimoida. Raskasta (yrittää) lukea tekstiä jossa ei ole minkäännäköistä jatkuvuutta.

https://fi.wiktionary.org/wiki/konjunktio
lainaa
ÄläkääJaksako

15.05.2017 klo 18.10

iNdo kirjoitti:
Ellei nimenomaan virkkeiden lukumäärästä makseta jotain provikkaa, sitä tuskin tarvitsee yrittää maksimoida. Raskasta (yrittää) lukea tekstiä jossa ei ole minkäännäköistä jatkuvuutta.

https://fi.wiktionary.org/wiki/konjunktio


Ei.
lainaa
xx_xx_xxxx

Rekisteröitynyt 12.04.2007

15.05.2017 klo 18.57

Kovin paljoa ei ole tämän pelin pelaaminen kiinnostanut, mutta Wolfensteineissa musiikki loi niin suuren palan tunnelmaa, että menee tämäkin vain sen takia ostoslistalle. Kiitoksia tiedosta!

https://www.youtube.com/watch?v=YyHIAtfTkKU
Muokannut: xx_xx_xxxx 15.05.2017 klo 19.17 lainaa
Leponius

12.07.2017 klo 11.48 1 tykkää tästä

Outoja virheitä arvostelussa, onkohan peliä pelattu miten paljon? Morganin toimiston videolla ei puhu Alex vaan joku aivan muu ja viestikin on eri. Eikä tuolla "päässä olevalla tutkalla" muotoa muuteta kahvikupiksi, vaan sekin tapahtuu aivan muuta kautta. En ole vakuuttunut.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova