Tuorein sisältö

Here They Lie

Arvioitu: Playstation 4
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: Tangentlemen
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Julkaisupäivä: 13.10.2016
Pelin kotisivut
Kati Alha

22.12.2016 klo 12.35 | Luettu: 9305 kertaa | Teksti: Kati Alha

Etovaa tajunnanvirtakauhua
Yksi virtuaalitodellisuuden odotetuista anneista ovat immersiivisemmät, pelottavammat kauhupelit. Koska Here They Lie on yksi ensimmäisistä PlayStation VR:n kyseisen genren peleistä, sitä voisi ajatella jonkinlaisena ensimmäisenä kokeena tämän vision onnistumisesta. Valitettava tosiseikka kuitenkin on, että ensimmäiset yritykset harvoin onnistuvat, ja sama pätee tämänkin pelin kohdalla.

Surrealistista sikailua



Here They Lie kertoo olevansa ns. psykologista kauhua. Se asettaa pelaajan tuntemattomaan ympäristöön, eikä kerro miten tai miksi tämä on sinne joutunut. Pelin alussa päähahmo haluaisi ilmeisesti palata entisen tyttöystävänsä kanssa takaisin yhteen, mutta koska kumppani ei ole varma haluaako ottaa riskiä uusista pettymyksistä, pari lähtee omille teilleen pohtimaan asioita. Tässä kohdassa asiat alkavat mennä omituiseksi, ja ympäristöön ilmestyy karmivia näkyjä, ovien takaa kuuluu outoja ääniä, ja muuten autiolla asemalla tulee vastaan hirviöitä sekä karreksi palaneita ruumiita. Pelaajan toiminnot jäävät kuitenkin vähäisiksi, lähinnä tehtävänä on kulkea eteenpäin, availla ovia ja pakoilla uhkia.


Alku on melko lailla tuttua tunnelmalähtöistä kauhua aika pliisuissa ympäristöissä, eikä missään vaiheessa oikein pelota. Vasta pidemmällä peli muuttuu sen verran surrealistiseksi, että kiinnostus vähän herää. Meno lähtee kunnolla käsistä kaupungissa, jossa eläinnaamareihin pukeutuneet ihmiset hakkaavat ja tappavat toisiaan, riehuvat, harrastavat haureutta ja nauttivat viihteestä, jossa jengiä mestataan teatterilavalla.

Absurdi meno on pelin paras anti, mutta toimisi paremmin, jos se edes jotenkin nivoutuisi tarinaan, eikä tarvitsisi olla tekijöiden pään sisällä ymmärtääkseen kaikkia metaforia ja kytkentöjä. Tämä on koko pelin ajan yksi sen suurimmista kompastuskivistä: pelaaja kulkee läpi vaihtuvien ympäristöjen, näkee kauheuksia ja julmuuksia, ympäristön vääristymiä, jahtaavia hirviöitä ja vaikka mitä, mutta punainen lanka on täysin hukassa. Toistuvia teemoja pelin sisältä kyllä löytyy, ja sain lopulta muodostettua jonkinlaisen teorian siitä, mitä tapahtumat ehkä mahdollisesti voisivat symboloida, mutta päällimmäinen tunne oli silti melkoinen hämmennys.

Epämiellyttävää liikkumista



Toinen suuri ongelma ja ehkä niistä se suurin on liikkumisen toteutus ja sen vaikutukset pelaajaan. Jokaisen lyhyen lukunsa päätteeksi peli kehottaa pitämään tauon, eikä syyttä: jo hetken pelaamisen jälkeen huono olo alkaa hiipimään, ja lopulta peli on pakko laittaa sivuun jatkuvasti voimistuvan pahoinvoinnin vuoksi. Huonoon oloon ei varsinaisesti auta se, miten käytävät toisinaan liikkuvat ja aaltoilevat niillä kävellessä. Kontrollit ovat myös epäkäytännölliset, sillä kuvakulman vaihto tehdään askeleittain, jolloin erityisesti 90 asteen käännökset ovat aina pienen työn takana.


Here They Lie ei ole varsinaisesti niinkään pelottava, kuin outo ja ihmetyttävä. Sen pelaaminen on kyllä hyvin epämiellyttävää, mutta lähinnä johtuen konkreettisesta pahoinvoinnista, jota pelaaminen aiheuttaa. Se ei ole kovin laadukas niin visuaalisuudeltaan, pelattavuudeltaan kuin tekniseltä puoleltaankaan. Toisinaan seinän lähelle mennessä näki sen takana olevan alueen, kun taas kuolemat teleporttasivat hahmon välillä vasta tulossa olevalle tallennuspisteelle. Surrealismissa ja arvoituksellisuudessa on menty vähän liian pitkälle, jotta kokonaiskuvaa saisi muodostettua, mutta peli tarjoaa kuitenkin ihmetyksen hetkiä ja arveluttavaa viihdettä – jos ei välitä sivuvaikutuksena tulevasta huonosta olosta.

V2.fi | Kati Alha

Here They Lie (Playstation 4)

Surrealistinen kauhupeli, joka tarjoaa pelottavuuden ja pelattavuuden sijaan hämmennystä ja huonoa oloa.
  • Surrealistisuus
  • Pahoinvointi
  • Tarina hukassa
  • Liikkuminen hankalaa
  • Ei pelota
< Dead Rising 4... Pokémon Moon... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (3 viestiä)

Markku

23.12.2016 klo 00.12 6 tykkää tästä

Tästä kyseisestä arvostelusta juolahti mieleeni tarina muutaman tovin takaa. Oltiin juuri Akin kanssa keitetty mojovat saavit pirtua. Sitä siinä sitten keisarin kanssa ränniteltiin kolmisen päivää ja olot alkoivat olla jo kovin surrealistiset. Jälkikäteen kuulin vaimolta, että olin silitellyt ja jutellut puuhöyläkokoelmalleni kokonaisen yön. Tämä ei kuitenkaan ylittänyt Akin harhatiloja; sehän oli luullut Heliä yliahneeksi tavaran myyjäksi ja paukutellut kunnolla turpiin. Helillä olikin sitten aurinkolasit melkein koko viime tuotantokauden.

Terveisin Markku
lainaa
iNdo

Rekisteröitynyt 30.01.2012

26.12.2016 klo 14.12

Ton asteittain kääntymisen tarkoitus on nimenomaan vähentää pahoinvointia, sama systeemi esim. RE7:n VR-demossa.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

01.01.2017 klo 21.02

iNdo kirjoitti:
Ton asteittain kääntymisen tarkoitus on nimenomaan vähentää pahoinvointia, sama systeemi esim. RE7:n VR-demossa.

Juurikin näin. VR ja lähes kaikenlainen liikkuminen on ilmeisesti hyvin helposti pahoinvointia aiheuttava yhdistelmä. Ongelmaa pystyy kuitenkin lievittämään, kun liikettä ei näytetä. Käytännössä eräitä ratkaisuja tähän ovat teleporttailu ja asteittainen kääntyminen. Poikkeuksena liikkumisen aiheuttamaan pahoinvointiin on ainakin erilaisten asioiden kyydissä matkustaminen (esim. avaruusalus, vene), ja niilläkin todennäköisesti tulee ongelmia, jos nopeudet muuttuvat tarpeeksi nopeasti. Omasta mielestäni VR:n suurin ongelma onkin juuri järkevä liikkumistoteutus, ja se on VR:lle aika iso haaste, koska niin monissa peleissä liikkuminen on niin suuressa osassa.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova