Forza Horizon 3
Arvioitu: | Xbox One |
Genre: | Ajopelit |
Pelaajia: | 1, moninpeli |
Ikärajoitus: | 3 |
Kehittäjä: | Playground Games |
Julkaisija: | Microsoft Games |
Julkaisupäivä: | 27.09.2016 |
Pelin kotisivut |
Santsikuppi 100 euroa
Forza Horizon 2 oli erinomainen peli. Se riitti melkein yksinään syyksi koko Xbox Onen hankintaan, etenkin kun nykyisellä konsolisukupolvella tällaisia kevyitä autopelejä ei alkuun ilmestynyt lainkaan liiaksi. Laajennuksineen ja autopaketteineen pelistä on riittänyt iloa tähän päivään asti, joten sarjan kolmososa pääsi ilmestymään puolivarkain ennen kuin ehdin edes kunnolla hypettyä.
Iso asia FH3:ssa on etenkin se, että peli toimii sekä Xbox Onella että Windows 10:llä. Koska jälkimmäinen kieltäytyi päivittymästä pelikoneeseeni siivosti, enkä ollut sillä tuulella jolla haluan asentaa yli 150 sovellusta uudelleen, testailin peliä vain X1:llä.
Tällä kertaa Horizon-festivaali järjestetään Australiassa. Valinta on ihan toimiva, sillä seitsemäs manner sisältää paitsi omituisia pussieläimiä, myös upeita ajomaisemia ja hyvin omintakeista autoilukulttuuria. Kyllä, aussien "uteja" eli henkilöautoa muistuttavia avolavoja pääsee ajamaan. Lisäksi mukana on mm. Mad Maxista tuttu Ford Falcon ja muutakin kengurueksotiikkaa.
Mantereen vaihdos on tuonut mukanaan kiitettävän vaihtelevaa maisemaa, merenrannoista autiomaan kautta reheviin sademetsiin. Kaikkiin näihin pääsee myös ajamaan. Kääntöpuolena on sitten se, että keskimääräinen eurokuski unohtaa jatkuvasti Australian vasemmanpuoleisen liikenteen ja posottelee vastaantulijan keulaan.
Horizon kolmoseen suoraan kakkosesta loikkaavalle päällimmäinen tunne on tuttuus. Kaikki valikoita myöten muistuttaa entisestä, ja vaikka lisäominaisuuksia on tullutkin sinne ja tänne, asiat ovat tutuilla paikoillaan. Tämä on toki enimmäkseen hyvä asia, sillä suurin osa asioista oli Horizon 2:ssa hoidettu kerrassaan erinomaisesti, mutta luo myös välittömän vaikutelman siitä, että osa 3 voisi yhtä hyvin olla osan 2 lisäsisältö.
Uudistuksena taustatarinan kannalta on se, että siinä missä pelaaja on aiemmin osallistunut Horizon-festivaaliin kuljettajana, nyt hän on järjestämässä sitä. Käytännön ero on huomattavasti pienempi kuin voisi ajatella, sillä peliä pelataan edelleen ratin eikä kirjoituspöydän takana. Tavoitteet ovat hieman erilaisia, mutta suoritustapa sama: kierretään mannerta reunasta toiseen ja ajetaan erilaisia kisoja. Muun muassa "kisojen suunnittelu" on reunaehdoiltaan niin tiukkaa, että sitä voi pitää käytännössä yhdentekevänä.
Musiikki oli itselleni kakkososan ikimuistoisia ominaisuuksia (eikä ykkösessäkään huonoa). Pelkkää drum'n'bassia soittava Hospital Records Radio tuntui kuin minulle tehdyltä, ja myös Horizon Bass Arena soi monen kilpailun taustalla. Molemmat ovat mukana nytkin, joskin ne pitää erikseen avata käyttöön. Biisivalikoima on edelleen enemmän kuin kohdallaan, pari kertaa piti oikein pysäyttää auto tien varteen ja kuunnella "stereoista" Future Sound of Londonia ja Adamskia. Mukana on nyt myös "Skill Song", jonka soidessa XP-pisteet saa tuplana.
Tekniikasta ei ole juuri poikkipuolista sanottavaa. Peli pyörii edelleen Forza-moottorin päällä, enkä parempaa pohjaa semirealistiselle konsoliautoilulle äkkiä keksisikään. Ohjaustuntuma on mainio, autot kauniita ja lisenssien rajoittama vauriomallikin ajaa asiansa. Tuki on luvassa myös HDR-kuvantamiselle, jota Xbox One S tukee. Koska Microsoft tekee uutta nihkeilyn maailmanennätystä S-mallin demolaitteiden kanssa, pelasin peliä ihan tällä (aikanaan itse ostamallani) peruslootalla. Sillä havaitsin, että kun autoja on oikein paljon yhdessä nipussa, muuttuu normaalisti sulava ruudunpäivitys huomattavasti vähemmän sulavaksi. Onneksi ongelma on kuitenkin riittävän harvinainen ja esiintyy lähinnä maastokisoissa.
Kokeilussa oli pelin Ultimate-versio, joka sisältää laajimman valikoiman kaikenlaista oheiskrääsää. Se on Microsoft Storessa hinnoiteltu sentin alle sataseen. Vaikka näennäistä digitaalista vastinetta rahalle onkin runsaasti, olisi itselleni aikamoinen kynnys tuutata moinen summa pelkkään latauskoodiin. Erikoispainoksesta johtuen pääsin kuitenkin katsomaan aiemmin kritisoimaani "pay to winiä" myös saamapuolelta: koska olin Horizon VIP, sain mm. tason nousun yhteydessä voitetut krediitit tuplana. Tästä oli ainakin se seuraus, ettei auto- ja viritysosakaupoilla tarvinnut juuri miettiä rahojen riittävyyttä. Mutta kuten tunnettua, ahneudella ei ole ylärajaa: tämäkin erikoispainos haluaa edelleen lisää kolikoita mm. aarrekartasta, joka neuvoo herkkujen sijainnit (ja pilaa samalla löytämisen ilon).
Rakastuin Forza Horizon 2:een jo ensimmäisen illan perusteella ja pidän siitä edelleen kovasti. Ykkösosa jätti rajoituksineen kylmäksi, mutta FH2 oli omaan makuuni juuri sopivan kevyttä ja vapaata kaahailua pienellä realismin sivumaulla. Autovalikoima oli kuumottava ja täydentyi lisäkuumottavuudella, joten peliin tuli palattua ja sisältöpaketteja ostettua. Ja kuten sanottua, musiikkikattaus iski omaan makuhermooni täydellisesti.
Forza Horizon 3 on kaikkea tätä ja vielä enemmän. Mitään ei ole pilattu, kaikkea on pikemminkin lisätty ja hieman parannettu. Miksi en sitten pidä siitä vielä enemmän? Koska yllätysmomenttia ei enää ole. Tiesin jo, että tämä on mainio peli, joten en muuta odottanutkaan kuin laatua. Sen sijaan odotin, että minua olisi sen lisäksi jotenkin ällistytetty siten kuin FH2 teki. Todellisten, tuntuvien uudistusten määrä on kuitenkin likimain olematon. Jos unohdetaan HDR ja Play Anywhere, ensikertalainen saa ihan saman nautinnon ostamalla kakkososan alennusmyynnistä.
Windows 10 -pelaajalle tilanne on selkeämpi, koska Horizon nähdään nyt ensi kertaa olkkarin ulkopuolella. Jos olet kuin minä ja pidät periaatteessa hienoista realistisista autopeleistä, mutta käytännössä haluat vain pitää hauskaa erilaisilla autoilla sen sijaan, että käytät kolme tuntia etuilmanohjaimen kulman optimaalisen säädön etsintään, Forza Horizon 3 on täydellinen paketti. Lue FH2-arvostelusta, mistä hommassa on kyse, ja osta sitten peli pois kuleksimasta.
P.S. Arvostelu on tehty ennen julkaisua, joten omien ruutukuvien ottaminen oli erinomaisen hankalaa. Siksi käytämme pressikuvia. Peli on erittäin hyvännäköinen, mutta täydellisiksi hiotuista markkinointikuvista on aina syytä suorittaa ns. bullshot-vähennys.
Iso asia FH3:ssa on etenkin se, että peli toimii sekä Xbox Onella että Windows 10:llä. Koska jälkimmäinen kieltäytyi päivittymästä pelikoneeseeni siivosti, enkä ollut sillä tuulella jolla haluan asentaa yli 150 sovellusta uudelleen, testailin peliä vain X1:llä.
'Straya, mate
Tällä kertaa Horizon-festivaali järjestetään Australiassa. Valinta on ihan toimiva, sillä seitsemäs manner sisältää paitsi omituisia pussieläimiä, myös upeita ajomaisemia ja hyvin omintakeista autoilukulttuuria. Kyllä, aussien "uteja" eli henkilöautoa muistuttavia avolavoja pääsee ajamaan. Lisäksi mukana on mm. Mad Maxista tuttu Ford Falcon ja muutakin kengurueksotiikkaa.
Mantereen vaihdos on tuonut mukanaan kiitettävän vaihtelevaa maisemaa, merenrannoista autiomaan kautta reheviin sademetsiin. Kaikkiin näihin pääsee myös ajamaan. Kääntöpuolena on sitten se, että keskimääräinen eurokuski unohtaa jatkuvasti Australian vasemmanpuoleisen liikenteen ja posottelee vastaantulijan keulaan.
Jatkamme tästä
Horizon kolmoseen suoraan kakkosesta loikkaavalle päällimmäinen tunne on tuttuus. Kaikki valikoita myöten muistuttaa entisestä, ja vaikka lisäominaisuuksia on tullutkin sinne ja tänne, asiat ovat tutuilla paikoillaan. Tämä on toki enimmäkseen hyvä asia, sillä suurin osa asioista oli Horizon 2:ssa hoidettu kerrassaan erinomaisesti, mutta luo myös välittömän vaikutelman siitä, että osa 3 voisi yhtä hyvin olla osan 2 lisäsisältö.
Uudistuksena taustatarinan kannalta on se, että siinä missä pelaaja on aiemmin osallistunut Horizon-festivaaliin kuljettajana, nyt hän on järjestämässä sitä. Käytännön ero on huomattavasti pienempi kuin voisi ajatella, sillä peliä pelataan edelleen ratin eikä kirjoituspöydän takana. Tavoitteet ovat hieman erilaisia, mutta suoritustapa sama: kierretään mannerta reunasta toiseen ja ajetaan erilaisia kisoja. Muun muassa "kisojen suunnittelu" on reunaehdoiltaan niin tiukkaa, että sitä voi pitää käytännössä yhdentekevänä.
Musiikki oli itselleni kakkososan ikimuistoisia ominaisuuksia (eikä ykkösessäkään huonoa). Pelkkää drum'n'bassia soittava Hospital Records Radio tuntui kuin minulle tehdyltä, ja myös Horizon Bass Arena soi monen kilpailun taustalla. Molemmat ovat mukana nytkin, joskin ne pitää erikseen avata käyttöön. Biisivalikoima on edelleen enemmän kuin kohdallaan, pari kertaa piti oikein pysäyttää auto tien varteen ja kuunnella "stereoista" Future Sound of Londonia ja Adamskia. Mukana on nyt myös "Skill Song", jonka soidessa XP-pisteet saa tuplana.
Läpäisee katsastuksen
Tekniikasta ei ole juuri poikkipuolista sanottavaa. Peli pyörii edelleen Forza-moottorin päällä, enkä parempaa pohjaa semirealistiselle konsoliautoilulle äkkiä keksisikään. Ohjaustuntuma on mainio, autot kauniita ja lisenssien rajoittama vauriomallikin ajaa asiansa. Tuki on luvassa myös HDR-kuvantamiselle, jota Xbox One S tukee. Koska Microsoft tekee uutta nihkeilyn maailmanennätystä S-mallin demolaitteiden kanssa, pelasin peliä ihan tällä (aikanaan itse ostamallani) peruslootalla. Sillä havaitsin, että kun autoja on oikein paljon yhdessä nipussa, muuttuu normaalisti sulava ruudunpäivitys huomattavasti vähemmän sulavaksi. Onneksi ongelma on kuitenkin riittävän harvinainen ja esiintyy lähinnä maastokisoissa.
Kokeilussa oli pelin Ultimate-versio, joka sisältää laajimman valikoiman kaikenlaista oheiskrääsää. Se on Microsoft Storessa hinnoiteltu sentin alle sataseen. Vaikka näennäistä digitaalista vastinetta rahalle onkin runsaasti, olisi itselleni aikamoinen kynnys tuutata moinen summa pelkkään latauskoodiin. Erikoispainoksesta johtuen pääsin kuitenkin katsomaan aiemmin kritisoimaani "pay to winiä" myös saamapuolelta: koska olin Horizon VIP, sain mm. tason nousun yhteydessä voitetut krediitit tuplana. Tästä oli ainakin se seuraus, ettei auto- ja viritysosakaupoilla tarvinnut juuri miettiä rahojen riittävyyttä. Mutta kuten tunnettua, ahneudella ei ole ylärajaa: tämäkin erikoispainos haluaa edelleen lisää kolikoita mm. aarrekartasta, joka neuvoo herkkujen sijainnit (ja pilaa samalla löytämisen ilon).
Eka kerta jää mieleen
Rakastuin Forza Horizon 2:een jo ensimmäisen illan perusteella ja pidän siitä edelleen kovasti. Ykkösosa jätti rajoituksineen kylmäksi, mutta FH2 oli omaan makuuni juuri sopivan kevyttä ja vapaata kaahailua pienellä realismin sivumaulla. Autovalikoima oli kuumottava ja täydentyi lisäkuumottavuudella, joten peliin tuli palattua ja sisältöpaketteja ostettua. Ja kuten sanottua, musiikkikattaus iski omaan makuhermooni täydellisesti.
Forza Horizon 3 on kaikkea tätä ja vielä enemmän. Mitään ei ole pilattu, kaikkea on pikemminkin lisätty ja hieman parannettu. Miksi en sitten pidä siitä vielä enemmän? Koska yllätysmomenttia ei enää ole. Tiesin jo, että tämä on mainio peli, joten en muuta odottanutkaan kuin laatua. Sen sijaan odotin, että minua olisi sen lisäksi jotenkin ällistytetty siten kuin FH2 teki. Todellisten, tuntuvien uudistusten määrä on kuitenkin likimain olematon. Jos unohdetaan HDR ja Play Anywhere, ensikertalainen saa ihan saman nautinnon ostamalla kakkososan alennusmyynnistä.
Windows 10 -pelaajalle tilanne on selkeämpi, koska Horizon nähdään nyt ensi kertaa olkkarin ulkopuolella. Jos olet kuin minä ja pidät periaatteessa hienoista realistisista autopeleistä, mutta käytännössä haluat vain pitää hauskaa erilaisilla autoilla sen sijaan, että käytät kolme tuntia etuilmanohjaimen kulman optimaalisen säädön etsintään, Forza Horizon 3 on täydellinen paketti. Lue FH2-arvostelusta, mistä hommassa on kyse, ja osta sitten peli pois kuleksimasta.
P.S. Arvostelu on tehty ennen julkaisua, joten omien ruutukuvien ottaminen oli erinomaisen hankalaa. Siksi käytämme pressikuvia. Peli on erittäin hyvännäköinen, mutta täydellisiksi hiotuista markkinointikuvista on aina syytä suorittaa ns. bullshot-vähennys.
Forza Horizon 3 (Xbox One)
Horizon on yhä markkinoiden parasta autopornoa, mutta kolmososan uudistukset jäivät vähäisiksi.
- Autovalikoima, ajotuntuma, maisemat ja vapaus
- Loistava soundtrack
- Nyt myös Windowsilla
- Niin vähän uutta, että voisi olla DLC
- Harvinainen, mutta ärsyttävä tahmaus
- Satasen peli haluaa edelleen lisää mikromaksuja
Keskustelut (16 viestiä)
Rekisteröitynyt 29.05.2007
20.09.2016 klo 18.04 1
20.09.2016 klo 18.28 5
Hitto sentään. Tahtoisin niin kovasti tätä pelata PC:llä, mutta windows kymppiin päivittäminen pelin takia tuntuu äärimmäisen turhalta.
Jos haluat pelata tätä peliä niin eihän se turhaa ole ja Windows kymmeneen muutenkaan siirtyminen ei todellakaan ole turhaa. Hyvä käyttöjärjestelmä joka tulee vieläpä olemaan "ikuinen".
Itselläni peli on ennakkotilattu Xbox One:lle ja samalla saan myös Windows 10 version mutta pelaan pelin Xbox One:lla. Kaveri taas ennakkotilannut pelin mutta pelaa Win10:llä.
Rekisteröitynyt 27.05.2007
20.09.2016 klo 18.56 5
20.09.2016 klo 20.28
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
20.09.2016 klo 20.34
Miksi kuvakaappausten ottaminen ei luonnistunut? Onko forzamotorsport.netiin uploadaus lukittu ennen virallista julkaisupäivää?
Joo, ne olisi pitänyt erikseen pyytää vetämään sieltä alas, ja rajoitus oli 5 kuvaa per media.
20.09.2016 klo 21.15
Rekisteröitynyt 30.01.2012
21.09.2016 klo 15.10 1
Hyvin harvoin nykypelit yllättää. Joko asia on nähty liki samanlaisena ennenkin..
Jatko-osa on aina jatko-osa.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
21.09.2016 klo 17.02 2
Hitto sentään. Tahtoisin niin kovasti tätä pelata PC:llä, mutta windows kymppiin päivittäminen pelin takia tuntuu äärimmäisen turhalta.
Kannattaa päivittää. Itsekin epäröisin aluksi mutta kuin ihmeen kaupalla päivitys sujui todella hyvin. Kaikki toimi laakista kuten pitääkin. Päivitn vain emolevyn ja äänikortin ajurit ja kaikki ohjelmat, pelit yms. toimii kuten 8.1:ssä.
22.09.2016 klo 06.36
Miksi kuvakaappausten ottaminen ei luonnistunut? Onko forzamotorsport.netiin uploadaus lukittu ennen virallista julkaisupäivää?
Joo, ne olisi pitänyt erikseen pyytää vetämään sieltä alas, ja rajoitus oli 5 kuvaa per media.
Day-0 -patch todennäkösesti tulossa. Ehkä eivät vaan halunneet, että joku nenäilevä toimittaja olisi käyttänyt kuvana jotain taivaalla liihottelevaa kiesiä. :D
22.09.2016 klo 13.26 1
Ja onhan peliin tullut mm. uutena korisarjat. (mm. Liberty Walk ja Rocket Bunny) sekä lisää vanteita (mm. ADV(?) ja Fifteen52).
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
22.09.2016 klo 13.31 3
Ja onhan peliin tullut mm. uutena korisarjat. (mm. Liberty Walk ja Rocket Bunny) sekä lisää vanteita (mm. ADV(?) ja Fifteen52).
Like, whoah.
22.09.2016 klo 17.27
Ja onhan peliin tullut mm. uutena korisarjat. (mm. Liberty Walk ja Rocket Bunny) sekä lisää vanteita (mm. ADV(?) ja Fifteen52).
Like, whoah.
Osa tykkää, osa ei... ilmeisesti...
Rekisteröitynyt 09.08.2009
24.09.2016 klo 15.55
Ja onhan peliin tullut mm. uutena korisarjat. (mm. Liberty Walk ja Rocket Bunny) sekä lisää vanteita (mm. ADV(?) ja Fifteen52).
Like, whoah.
Osa tykkää, osa ei... ilmeisesti...
Kyse ei nyt ole varmastikkaan siitä etteikö tykkäisi vaan siitä että peli eroaa edeltäjästään hyvin vähän.
24.09.2016 klo 23.18
Ehkä vähän ämmämäinen asenne kun itsekin tapana on ollut niitä oikeita rataforziakin pelatessa valita hyvä auto, pintaväri ja sitten hankkia siihen kaikki luokkasopivat päivitysosat. Tarrat, taustapeilimaalaukset ja vanteiden pyörittely jäivät kertakokeiluun ykkösosassa kun tuli todettua että ei perkele oletteko tosissanne. Ihan nättejä autoja toiset ovat toki tehneet...
26.09.2016 klo 13.17
11.10.2016 klo 23.57
Kirjoita kommentti