WWE 2K16
Arvioitu: | Playstation 4 |
Genre: | Tappelupelit, Urheilupelit |
Pelaajia: | 1, moninpeli |
Ikärajoitus: | 16 |
Kehittäjä: | Yuke's |
Julkaisija: | 2K Sports |
Julkaisupäivä: | 30.10.2015 |
Pelin kotisivut |
Tuolista naamaan ja onnea
Showpaini, tuo modernin maailman kreikkalainen tragedia. Jos oma WWE-historia rajoittuu Sub-TV:ltä tulleisiin satunnaisiin kohtaamisiin Booker T:n ja Stone Cold Steve Austinin parissa, ohjelmaan perustuvat pelit tuntuvat lähtökohtaisesti jokseenkin kummalta. Kun oikeaakin painia (tai ultimate fightingia!) on olemassa, mitä tarkoitusta näytellyn keuhkoamisen simulointi ajaa? Kun vuotta aiemmin ilmestynyt WWE 2K15 sai sekin osakseen lähinnä pyyhkeitä, on epäluulo hikisen pullistelun vetovoimaa kohtaan tavallaan ansaittua. Eihän ne edes oikeasti toisiaan hakkaa!
Negailu on kuitenkin harhaanjohtavaa – hämmennys on huomattavasti parempi sana WWE 2K16:n ensireaktiolle. Noin kymmenessä ja puolessa sekunnissa on ilmiselvää, ettei WWE 2K16 ole showpainiin perehtymättömien peli. Nämä kymmenen ja puoli sekuntia kuluvat nimittäin jonkinlaista lajin saloihin perehdyttävää opasta etsiessä, kunnes peli ilmoittaa koko gameplay manualin löytyvän verkosta. Kerrataanpa: pelissä on kohta nimeltä “gameplay manual”, jota klikkaamalla ilmestyvä inforuutu kehottaa vierailemaan pelin nettisivuilla. Mitä täällä nyt ihan oikeasti tapahtuu? Mitä tapahtui vanhoille kunnon tutoriaaleille? Auttakaa nyt vähän nyyppää mäessä, hei.
Onneksi ohjeet on tehty heikoille, eli sekaan vain, sanoi mummo sote-kriisissä. Erilaisia pelimuotoja nimittäin riittää, kun kaivelemaan kerran lähtee: lähes jokainen 1v1 – 3v3 -akselin mättömuoto on katettu, ja näistä löytyy variaatioita myös vekkulisti nimetyissä erikoisotteluissa. Käytännössä nyanssierot eivät tottumattomalle kovin ekstensiivisesti aukea, sillä kaava on kaikissa aika lailla sama: turpaan vaan kunnes kaveri ei mattoon painettaessa enää nouse. Hahmokohtaisten erikoiskykyjen ja mittareiden lisäksi peli opastaa toisinaan quicktime event -henkisiä liikkeitä kesken ottelun, mutta valtaosa erilaisista kiinniotoista, heitoista ja syöksyistä on kokeilun ja erehdyksen takana.
Yllä oleva ei olisi välttämättä lainkaan ulinan aihe, jos itse toiminta ei olisi sitä itseään eli teatteripainin simulointia. Koen tämän ainoana selityksenä kömpelöille kontrolleille, joiden ansiosta jokainen ottelu muistuttaa känniördäystä Mantun grillillä. Koska WWE 2K16:ta on kuitenkin kiitelty parhaana painipelinä vuosiin, lienee kyseessä osin orientoitumisongelma: vaikka jo introjen hahmonmallinnus on usein sulavaa kuin Tekken 2:ssa vuonna 1996, kenties hailakkuuden alla piilee kärsivällisyyden palkitseva, sekunnintarkkoja ajoituksia vaativa kuningaslaji. Tai ainoastaan pari keisarin uusia painitrikoita, mene ja tiedä.
Oli niin tai näin, uskollisimmat faninsa WWE 2K16 uskoisi palkitsevan joka tapauksessa. Vaikka peli aukeaa aloittelijalle nihkeästi, rosteri kattaa läjäpäin vanhoja ja uusia painijoita, joiden kykyjä ja “uraa” pääsee rukkaamaan koko sydämensä kyllyydestä. Vaikka henkilökohtaisesti uskon showpainista riittävän materiaalia huomattavasti monipuolisempaankin peliin, voi jähmeän toiminnan ja susirumat bikinidiivat toki suosiolla jättää sitä enemmän arvostaville – kuten heille, jotka eivät viidentoista minuutin jälkeen vaihtaneet Sub-TV:tä toiseen kanavaan.
Peeäs nobot älkööt vaivautuko
Negailu on kuitenkin harhaanjohtavaa – hämmennys on huomattavasti parempi sana WWE 2K16:n ensireaktiolle. Noin kymmenessä ja puolessa sekunnissa on ilmiselvää, ettei WWE 2K16 ole showpainiin perehtymättömien peli. Nämä kymmenen ja puoli sekuntia kuluvat nimittäin jonkinlaista lajin saloihin perehdyttävää opasta etsiessä, kunnes peli ilmoittaa koko gameplay manualin löytyvän verkosta. Kerrataanpa: pelissä on kohta nimeltä “gameplay manual”, jota klikkaamalla ilmestyvä inforuutu kehottaa vierailemaan pelin nettisivuilla. Mitä täällä nyt ihan oikeasti tapahtuu? Mitä tapahtui vanhoille kunnon tutoriaaleille? Auttakaa nyt vähän nyyppää mäessä, hei.
Onneksi ohjeet on tehty heikoille, eli sekaan vain, sanoi mummo sote-kriisissä. Erilaisia pelimuotoja nimittäin riittää, kun kaivelemaan kerran lähtee: lähes jokainen 1v1 – 3v3 -akselin mättömuoto on katettu, ja näistä löytyy variaatioita myös vekkulisti nimetyissä erikoisotteluissa. Käytännössä nyanssierot eivät tottumattomalle kovin ekstensiivisesti aukea, sillä kaava on kaikissa aika lailla sama: turpaan vaan kunnes kaveri ei mattoon painettaessa enää nouse. Hahmokohtaisten erikoiskykyjen ja mittareiden lisäksi peli opastaa toisinaan quicktime event -henkisiä liikkeitä kesken ottelun, mutta valtaosa erilaisista kiinniotoista, heitoista ja syöksyistä on kokeilun ja erehdyksen takana.
Vain parin nakkisämpylän tähden
Yllä oleva ei olisi välttämättä lainkaan ulinan aihe, jos itse toiminta ei olisi sitä itseään eli teatteripainin simulointia. Koen tämän ainoana selityksenä kömpelöille kontrolleille, joiden ansiosta jokainen ottelu muistuttaa känniördäystä Mantun grillillä. Koska WWE 2K16:ta on kuitenkin kiitelty parhaana painipelinä vuosiin, lienee kyseessä osin orientoitumisongelma: vaikka jo introjen hahmonmallinnus on usein sulavaa kuin Tekken 2:ssa vuonna 1996, kenties hailakkuuden alla piilee kärsivällisyyden palkitseva, sekunnintarkkoja ajoituksia vaativa kuningaslaji. Tai ainoastaan pari keisarin uusia painitrikoita, mene ja tiedä.
Oli niin tai näin, uskollisimmat faninsa WWE 2K16 uskoisi palkitsevan joka tapauksessa. Vaikka peli aukeaa aloittelijalle nihkeästi, rosteri kattaa läjäpäin vanhoja ja uusia painijoita, joiden kykyjä ja “uraa” pääsee rukkaamaan koko sydämensä kyllyydestä. Vaikka henkilökohtaisesti uskon showpainista riittävän materiaalia huomattavasti monipuolisempaankin peliin, voi jähmeän toiminnan ja susirumat bikinidiivat toki suosiolla jättää sitä enemmän arvostaville – kuten heille, jotka eivät viidentoista minuutin jälkeen vaihtaneet Sub-TV:tä toiseen kanavaan.
WWE 2K16 (Playstation 4)
Tuskastuttavan kohmeinen ensikosketus showpainiin ensialkajalle, mutta tyydyttänee runsaudellaan sarjan fanien tarpeen nakkikiskatappeluille.
- Laaja taustamateriaali ja historia
- Iso kirjo pelimuotoja
- Paljon moninpelattavaa
- Toiminta tuskastuttavan kömpelöä
- Vähän tarjottavaa ei-painifanille
- PS4-peliksi kumman ruma
Keskustelut (10 viestiä)
03.12.2015 klo 11.51 22
Arvostelulle 0/5.
03.12.2015 klo 17.44 15
"Eihän ne edes oikeasti toisiaan hakkaa!"
No shit, Sherlock.
Rekisteröitynyt 16.02.2014
03.12.2015 klo 20.21 12
Mutta enivei, WWE pelien laatu on jo pitkään ollut tätä 2 tähden luokkaa huolimatta siitä, että onko peli annettu oikealle henkilölle arvosteltavaksi. PS2:lla nämä olivat hulvattoman hauskoja kavereiden kanssa, mutta taso on laskenut sen jälkeen kun 2K ja Visual Concepts rupesivat väsäämään näitä.
03.12.2015 klo 21.19 3
Harmi ettei enää tehdä hyviä painipelejä kuten Nintendo 64 WWF No Mercy tai Pleikkari kakkosen Fire Prowrestling Returns :(
2011 julkaistu WWE All Stars (PS3, X360, 3DS) oli askel oikeaan suuntaan, mutta sillekään ei ole jatkoa kuulunut.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
03.12.2015 klo 21.54 7
Miksi WWE 2K16 on annettu arvosteltavaksi sellaiselle arvostelijalle, joka ei kuulu edes kohdeyleisöön?
Koska kukaan muu ei halunnut edes koskea tähän peliin. Viimevuotinen jäi jo arvostelematta samasta syystä.
03.12.2015 klo 22.26 9
Koska kukaan muu ei halunnut edes koskea tähän peliin. Viimevuotinen jäi jo arvostelematta samasta syystä.
No jättäkää sitten mieluummin arvostelematta sen sijaan, että julkaisette tällaista sisällötöntä tekstiä.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
04.12.2015 klo 13.17 1
No jättäkää sitten mieluummin arvostelematta sen sijaan, että julkaisette tällaista sisällötöntä tekstiä.
Siinä mielessähän tämä nyt kannatti julkaista, että havaitsimme, että joku sentään lukee näitä WWE-pelien arvosteluita ja on kiinnostunut siitä, mitä niissä sanotaan. Monenkaan pelin arvosteluun ei tule kovin paljon kommentteja, vaikka niitä luetaan tuhansia kertoja.
Että ensi vuodelle, jolloin tämäkin taas vääjäämättä materialisoituu, voidaan yrittää kovemmin etsiä joku jolle paini uppoaa.
Rekisteröitynyt 16.02.2014
04.12.2015 klo 17.05
No jättäkää sitten mieluummin arvostelematta sen sijaan, että julkaisette tällaista sisällötöntä tekstiä.
Siinä mielessähän tämä nyt kannatti julkaista, että havaitsimme, että joku sentään lukee näitä WWE-pelien arvosteluita ja on kiinnostunut siitä, mitä niissä sanotaan. Monenkaan pelin arvosteluun ei tule kovin paljon kommentteja, vaikka niitä luetaan tuhansia kertoja.
Että ensi vuodelle, jolloin tämäkin taas vääjäämättä materialisoituu, voidaan yrittää kovemmin etsiä joku jolle paini uppoaa.
En tätä Ainon tekemää arvostelua kritisoi enempää, koska ymmärrän täysin että hänen on hankala arvostella peliä josta hän tietää yhtä paljon kuin Juha Föhr heteroseksistä, mutta jos teiltä ei löydy sopivaa henkilö arvostelemaan esim. näitä WWE-pelejä, niin olisiko mahdollista antaa jonkun V2:n käyttäjän arvostella? Tietysti ylläpito voisi ensin lukea arvostelun ja katsoa onko se arvostelu julkaisemisen arvoinen.
04.12.2015 klo 22.10 1
voidaan yrittää kovemmin etsiä joku jolle paini uppoaa.
Unohtuu vanha totuus että ihmiset muistaa aina kyllä ulista. Jos arvostelu on ok niin mitä sitä kommentoimaan, korkeintaan voi sanoa oman mielipiteensä pelistä jos kovasti polttelee
Mutta jos arvostelijan sanomisiin voi tarttua niin aijai kun on nannaa
05.12.2015 klo 16.27 1
Toki on hyvä tehdä arvosteluja tavispelaajien näkökulmasta. Ei kaikki pelaajat ole hc-kaahailijoita, hc-mätkijöitä tai hc-räiskijöitä vaan hyppivät genreistä toisiin
Kirjoita kommentti