Evolve
Arvioitu: | Xbox One |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1-5 |
Ikärajoitus: | 17 |
Kehittäjä: | Turtle Rock Studios |
Julkaisija: | 2K Games |
Julkaisupäivä: | 10.02.2015 |
Pelin kotisivut |
Metsästyskausi on avattu
Rauhallinen pelivuoden alku on vihdoin saavuttanut sen pisteen, jolloin vuoden ensimmäiset huippupelit saapuvat kauppoihin. Evolvea on odotettu kuin kuuta nousevaa, vaikka pieniä pelonaiheita ennakkobetat ovat pelin päälle tuoneetkin. Luottoa kuitenkin pelikansalla riittää, onhan pelin taustalla arvostelumenestystä niittäneiden Left 4 Dead -pelin kehitystiimi, Turtle Rock Studios.
Evolvesta tekee mielenkiintoisen sen luoma peliasetelma. Peliä ei pelata tasatiimein, eikä tietokonetta vastaan, vaan ihmispelaajien voimin yhdellä neljää vastaan. Metsästäjät yrittävät musertaa yksinäänkin mahtavan ja voimakkaan hirviön. Peli voitetaan nujertamalla vastapuoli tai suorittamalla pelimuodon asettama tehtävä. Peliin sisäänpääsy vaatii vasta-alkajalta paljon treenausta korkean oppimiskäyrän vuoksi.
Pelierän alussa monsteri saa hieman etumatkaa ja pääsee piiloutumaan maastoon sekä keräämään voimia syömällä ympäristössä tallaavaa villieläinkantaa. Energian lisäksi syöpöttely antaa mahdollisuuden hirviön kehittämiseksi seuraavalle tasolle. Hahmonkehitys on välttämätöntä, jotta pärjäisi yhteen pelaavia metsästäjiä vastaan. Maksimissaan kolmannelle tasolle evolvoituva peto laajentaa molemmilla kehitystasoilla energiapalkkia ja iskujensa voimia. Vasta kolmannessa olomuodossaan hirviö nousee niskan päälle, minkä vuoksi metsästäjien olisi syytä päättää otuksen päivät mahdollisimman nopeasti.
Metsästäjät liikkuvat neljän hengen porukassa, tai ainakin niin olisi suotavaa suuren mörön ollessa vastassa. Hirviön perässä pysymistä helpottaa rakettireppu, jolla korkeat loikat ja eteenpäin suuntautuvat spurtit onnistuvat vaivatta. Hunterien puolella käytettävissä on hahmoja neljästä eri kategoriasta ja jokaisen luokan edustaja löytyy jokaisesta pelierästä. Peli arpoo pelaajat eri hahmoluokkiin pelaajan ennalta tekemän toivelistan mukaisesti.
Hyökkäyksestä etunenässä vastaava Assault kantaa mukanaan tulivoimaisinta aseistusta ja Trapperin päällimmäisenä hommana on paikallistaa sekä vangita monsteri voimakentällä. Medic taas hoitaa nimensä mukaisesti tovereidensa lääkinnän ja support tukee taistelussa parantamalla kavereiden asetulivoimaa. Kun poppoosta yksikin menettää henkensä, on hirviö välittömästi ottamassa selkeää niskalenkkiä. Henkensä menettäneet eivät putoa täysin pelierästä, vaan he saavat uuden mahdollisuuden parin minuutin odottelun jälkeen. Peliä pelaamalla hahmoluokkiin aukeaa lisää pelattavia hahmoja ja erilaisia kykyjä petraavia perkkejä. Samalla aseiden teho kasvaa. Yhden avautuvan lisähirviön huomasin tuovan selkeää etua sitä käyttäville, mutta muuten päivitykset ovat balanssissa.
Pelimuotoja pelissä on vain neljä, joista selkeimpänä pääpelimuotona oleva Hunt on kaikkein mielenkiintoisin. Siinä huntterit yrittävät tuhota hirviön ja toisinpäin. Kolmannelle tasolle yltänyt monsteri voi saada voiton myös tuhoamalla merkityn generaattorin. Nest-muodossa metsästäjät pyrkivät tuhoamaan kuusi suurta munaa hirviön suojellessa niitä. Hirviö voi hommata itselleen tukea päästämällä munassa olevan hirviön valloilleen. Rescuessa ryhmä paikallistaa haavoittuneet taistelijat ja yrittää pelastaa heidät ennen kuin hirviö pääsee teloitustoimiin. Defendissä suoraan kolmannelle tasolle noussut otus kilpailee tiimin lisäksi kelloa vastaan tuhotessaan kuljetusaluksen voimanlähteitä.
Pelikenttiä pelissä on 12 erilaista, mutta ne tuntuvat kaikki melko samanlaisilta. Otti melkoisesti aikaa ennen kuin oppi erottamaan kartat toisistaan ja näin muistamaan, miten maasto missäkin kartassa on muotoutunut. Kenttien tuntemus on arvokasta liikkeitä taktikoidessa, pelaa kummalla puolella tahansa. Kaikissa mapeissa riittää pusikkoa, johon piiloutua ja erilaisia geneerisiä rakennelmia. Viiden pelaajan poppoolle niissä riittää lääniä sopivasti siihen, että hirviöllä on tilaa liikkua, mutta sen paikallistaminen on kuitenkin mahdollista.
Toiminnan tiimellyksessä korvaan pistävät positiivisella tavalla peliin luodut äänet. Monsterin karjaisut ovat uskottavia ja hätääntynyttä lintuparvea pahimmillaan säikähtää. Ihmishahmot huutelevat jatkuvasti toisilleen, mikä tuo sopivasti fiilistä yksin peliä pelaaville. Graafisesti peli täyttää tämän päivän vaatimukset. Hienompiakin pelejä on nähty, mutta kyllä Evolve keskivertoa paremman näköinen on.
Peli on tehty selkeästi verkkopeliksi. Ensi kertaa pelatessa on kuitenkin sopivaa tutustua pelin maailmaan ja taisteluihin bottien kanssa. Pelin yksinpeli on täysin sitä samaa kuin verkkomoninpeli, mutta ihmisten sijaan muita hahmoja ohjastaa tietokone. Vaikka botit ovatkin melko typeriä ja seuraavat pelaajaa kuin hai laivaa, pelaan mieluummin niiden, kuin sooloilevien ihmisten kanssa. Peli voi olla menetetty hyvinkin äkkiä, jos yksikin neljän hengen ryhmästä lähtee omille teilleen. Onneksi hirviön asema tarjoaa hyvät puitteet pelaamiseen keskittymättä muiden tukemiseen.
Evolve on monella tapaa mielenkiintoinen ja genressään massasta erottuva. Asioita on tehty paljon oikein, vaikka kaikessa ei ole onnistuttu. Pelin tarjoamaa potentiaalia ei valitettavasti ole täysin käytetty hyväksi. Mieleeni tulikin ajatus, että kehitystiimi ei selkeästi halunnut paukuttaa vielä lähellekään kaikkia kortteja pöytään — onhan kokonaisuus jo näinkin omalaatuinen. Se näkyy määrällisesti sisällössä, jota nähtäneen mahdollisessa kakkososassa enemmän.
Yksi betan aikainen huolenaiheeni toteutui melko vahvasti: Kissa ja hiiri -leikki alkoi tuntua nopeasti turhankin tutulta. Aluksi syödään ja kasvetaan, minkä jälkeen tehdään vastapuolesta hakkelusta. Toisaalta pelityylin vaihtelulla saa tohinaan lisäintoa. Taistelut muuttuivat kuitenkin turhan usein sekopäiseksi pyörimiseksi luotien ja liekkien vallatessa taivaan.
Monien innostus Evolveen voi hiipua jo ensituntien aikana, varsinkin jos kaverilistalta ei löydy samaa peliä pelaavia tuttavia. Netin pelisivustoilta voi toki etsiä peliseuraa, mutta kaikki eivät siitä ideasta innostu. Hyvän peliporukan ympärilleen kasanneille peli tuo paljon ilon hetkiä. Riippuu niin pelaajasta, mitä Evolvesta loppujen lopuksi jää käteen.
Evolvesta tekee mielenkiintoisen sen luoma peliasetelma. Peliä ei pelata tasatiimein, eikä tietokonetta vastaan, vaan ihmispelaajien voimin yhdellä neljää vastaan. Metsästäjät yrittävät musertaa yksinäänkin mahtavan ja voimakkaan hirviön. Peli voitetaan nujertamalla vastapuoli tai suorittamalla pelimuodon asettama tehtävä. Peliin sisäänpääsy vaatii vasta-alkajalta paljon treenausta korkean oppimiskäyrän vuoksi.
Pelierän alussa monsteri saa hieman etumatkaa ja pääsee piiloutumaan maastoon sekä keräämään voimia syömällä ympäristössä tallaavaa villieläinkantaa. Energian lisäksi syöpöttely antaa mahdollisuuden hirviön kehittämiseksi seuraavalle tasolle. Hahmonkehitys on välttämätöntä, jotta pärjäisi yhteen pelaavia metsästäjiä vastaan. Maksimissaan kolmannelle tasolle evolvoituva peto laajentaa molemmilla kehitystasoilla energiapalkkia ja iskujensa voimia. Vasta kolmannessa olomuodossaan hirviö nousee niskan päälle, minkä vuoksi metsästäjien olisi syytä päättää otuksen päivät mahdollisimman nopeasti.
Kaikkia tarvitaan
Metsästäjät liikkuvat neljän hengen porukassa, tai ainakin niin olisi suotavaa suuren mörön ollessa vastassa. Hirviön perässä pysymistä helpottaa rakettireppu, jolla korkeat loikat ja eteenpäin suuntautuvat spurtit onnistuvat vaivatta. Hunterien puolella käytettävissä on hahmoja neljästä eri kategoriasta ja jokaisen luokan edustaja löytyy jokaisesta pelierästä. Peli arpoo pelaajat eri hahmoluokkiin pelaajan ennalta tekemän toivelistan mukaisesti.
Hyökkäyksestä etunenässä vastaava Assault kantaa mukanaan tulivoimaisinta aseistusta ja Trapperin päällimmäisenä hommana on paikallistaa sekä vangita monsteri voimakentällä. Medic taas hoitaa nimensä mukaisesti tovereidensa lääkinnän ja support tukee taistelussa parantamalla kavereiden asetulivoimaa. Kun poppoosta yksikin menettää henkensä, on hirviö välittömästi ottamassa selkeää niskalenkkiä. Henkensä menettäneet eivät putoa täysin pelierästä, vaan he saavat uuden mahdollisuuden parin minuutin odottelun jälkeen. Peliä pelaamalla hahmoluokkiin aukeaa lisää pelattavia hahmoja ja erilaisia kykyjä petraavia perkkejä. Samalla aseiden teho kasvaa. Yhden avautuvan lisähirviön huomasin tuovan selkeää etua sitä käyttäville, mutta muuten päivitykset ovat balanssissa.
Pelimuotoja pelissä on vain neljä, joista selkeimpänä pääpelimuotona oleva Hunt on kaikkein mielenkiintoisin. Siinä huntterit yrittävät tuhota hirviön ja toisinpäin. Kolmannelle tasolle yltänyt monsteri voi saada voiton myös tuhoamalla merkityn generaattorin. Nest-muodossa metsästäjät pyrkivät tuhoamaan kuusi suurta munaa hirviön suojellessa niitä. Hirviö voi hommata itselleen tukea päästämällä munassa olevan hirviön valloilleen. Rescuessa ryhmä paikallistaa haavoittuneet taistelijat ja yrittää pelastaa heidät ennen kuin hirviö pääsee teloitustoimiin. Defendissä suoraan kolmannelle tasolle noussut otus kilpailee tiimin lisäksi kelloa vastaan tuhotessaan kuljetusaluksen voimanlähteitä.
Puskaa tuutin täydeltä
Pelikenttiä pelissä on 12 erilaista, mutta ne tuntuvat kaikki melko samanlaisilta. Otti melkoisesti aikaa ennen kuin oppi erottamaan kartat toisistaan ja näin muistamaan, miten maasto missäkin kartassa on muotoutunut. Kenttien tuntemus on arvokasta liikkeitä taktikoidessa, pelaa kummalla puolella tahansa. Kaikissa mapeissa riittää pusikkoa, johon piiloutua ja erilaisia geneerisiä rakennelmia. Viiden pelaajan poppoolle niissä riittää lääniä sopivasti siihen, että hirviöllä on tilaa liikkua, mutta sen paikallistaminen on kuitenkin mahdollista.
Toiminnan tiimellyksessä korvaan pistävät positiivisella tavalla peliin luodut äänet. Monsterin karjaisut ovat uskottavia ja hätääntynyttä lintuparvea pahimmillaan säikähtää. Ihmishahmot huutelevat jatkuvasti toisilleen, mikä tuo sopivasti fiilistä yksin peliä pelaaville. Graafisesti peli täyttää tämän päivän vaatimukset. Hienompiakin pelejä on nähty, mutta kyllä Evolve keskivertoa paremman näköinen on.
Peli on tehty selkeästi verkkopeliksi. Ensi kertaa pelatessa on kuitenkin sopivaa tutustua pelin maailmaan ja taisteluihin bottien kanssa. Pelin yksinpeli on täysin sitä samaa kuin verkkomoninpeli, mutta ihmisten sijaan muita hahmoja ohjastaa tietokone. Vaikka botit ovatkin melko typeriä ja seuraavat pelaajaa kuin hai laivaa, pelaan mieluummin niiden, kuin sooloilevien ihmisten kanssa. Peli voi olla menetetty hyvinkin äkkiä, jos yksikin neljän hengen ryhmästä lähtee omille teilleen. Onneksi hirviön asema tarjoaa hyvät puitteet pelaamiseen keskittymättä muiden tukemiseen.
Kaverit ovat kaikki kaikessa
Evolve on monella tapaa mielenkiintoinen ja genressään massasta erottuva. Asioita on tehty paljon oikein, vaikka kaikessa ei ole onnistuttu. Pelin tarjoamaa potentiaalia ei valitettavasti ole täysin käytetty hyväksi. Mieleeni tulikin ajatus, että kehitystiimi ei selkeästi halunnut paukuttaa vielä lähellekään kaikkia kortteja pöytään — onhan kokonaisuus jo näinkin omalaatuinen. Se näkyy määrällisesti sisällössä, jota nähtäneen mahdollisessa kakkososassa enemmän.
Yksi betan aikainen huolenaiheeni toteutui melko vahvasti: Kissa ja hiiri -leikki alkoi tuntua nopeasti turhankin tutulta. Aluksi syödään ja kasvetaan, minkä jälkeen tehdään vastapuolesta hakkelusta. Toisaalta pelityylin vaihtelulla saa tohinaan lisäintoa. Taistelut muuttuivat kuitenkin turhan usein sekopäiseksi pyörimiseksi luotien ja liekkien vallatessa taivaan.
Monien innostus Evolveen voi hiipua jo ensituntien aikana, varsinkin jos kaverilistalta ei löydy samaa peliä pelaavia tuttavia. Netin pelisivustoilta voi toki etsiä peliseuraa, mutta kaikki eivät siitä ideasta innostu. Hyvän peliporukan ympärilleen kasanneille peli tuo paljon ilon hetkiä. Riippuu niin pelaajasta, mitä Evolvesta loppujen lopuksi jää käteen.
Evolve (Xbox One)
Evolve on idealtaan ainutlaatuinen ja hyvässä, yhteen hiileen puhaltavassa porukassa mainio kokemus. Paikoin asioita on kuitenkin tehty vain sinnepäin ja yksin pelattaessa peli on laimea kokemus.
- Mielenkiintoinen peli-idea
- Hauskaa hyvässä porukassa
- Erilaiselle taktikoinnille on tilaa
- Erilaista pelattavaa sopisi olla enemmänkin
- Alkaa toistaa itseään turhankin nopeasti
- Random-porukalla pelaaminen
Keskustelut (4 viestiä)
20.02.2015 klo 18.21 2
21.02.2015 klo 19.43 3
25.02.2015 klo 10.51 3
Metacriticin käyttäjän arvostelu. Arvosana: 5/10
"What we essentially have here is the gaming industry (at almost every level) making a pretty good game, and then using a business model to turn gamers into money sheep. The gam3e itself is pretty fun, but gets old quick, sort of like Titanfall. There really isn't that much content and after 2 hours you would have seen everything the game has to offer.......except for the DLC that is already available. Yes that is right. Some are just cosmetic skins and future use of Monsters, but if day one already has some DLC, I am sure you know what to expect. Watch a youtube video and within five minutes you will get the gist of the game. Use special abilities of each character to hunt down a large powerful monster and then run or separate when he charges you. Also..please take the time to look at the people who rate these games a 10. These people made an account today or a week ago and have rated this one game....coincidence? C'mon. I know Metacritic is full of trolls and idiots, but some honest personal reviews are on here too. Please, for the love of gaming and all that used to be good, avoid buying this game so 2K and the rest of the fat white bastards that run gaming companies start to understand that we are not all 12 years old, willing to pay 60 dollars for DLC every six months."
ps.
Olen tyytyväinen siihen että ostin Wii U:n. Uusin Smash Bros esimerkiksi. Sain sen 50:lla eurolla ja sisältöä on valtavat määrät eikä dlc:tä tarvitse erikseen ostaa. Sakurai teki peliä terveydensä uhalla ja ties kuinka pitkiä päiviä.
Mario Kart 8:sin dlc paketit maksoi 12 euroa. Niihin sisältyy 16 uutta rataa, 6 hahmoa ja 8 karttia. Not bad. Neogaffin GOTY 2014 listalla Mario Kart oli toinen, Smash Bros kolmas, ensimmäisen sijan vei Bayonetta 2, kaikkien aikojen action peli. Ehkä Nintendo ei ole enää katu-uskottava (varsinkaan suomessa) mutta ei se mitään. Naatin silti.
Nintendo panostaa laatuun eikä määrään, mutta omiin tarpeisiini hyviä/mahtavia pelejä on Wii U:lle julkaistu enemmän kuin kerkeän pelaamaan/pystyn ostamaan. Indie kokoelma on myös paisunut suhteellisen suureksi, osin eshopin alennushässäköiden vuoksi.
Tarkoitus ei ole aloittaa konsolisotaa, vaan osoittaa että Nintendolle laadukkaiden pelien tekeminen/julkaiseminen on kunnia asia, toisin kuin useille länsimaisille ahneille pelitaloille.
25.02.2015 klo 10.57
http://www.pelit.fi/2015/02/pelit-testasi-millainen-pelit