Geometry Wars 3: Dimensions
Arvioitu: | Xbox One |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1 pelaaja (verkossa 2- 4) |
Ikärajoitus: | 3 |
Kehittäjä: | Lucid Games |
Julkaisija: | Sierra |
Julkaisupäivä: | 26.11.2014 |
Pelin kotisivut |
Kuviollinen sotatanner
Geometry Wars –pelejä on pelattu jo yli kymmenen vuoden ajan. Pelisarjan ensiesitys nähtiin Project Gotham Racing 2 –pelissä, jossa autoilun välissä saattoi sukeltaa kevyen räiskintäminipelin maailmaan. Sittemmin sarja on saanut jatkoa muun muassa Xbox 360:llä ja PC:llä.
Pelisarjan kolmas osa kantaa lisänimeä Dimensions. Aiemmat osat kehittänyt Bizarre Creations on tänä päivänä kuollut ja kuopattu, mutta sen tuhkista noussut Lucid Games on ottanut vastuun pelisarjan jatkosta. Samalla julkaisija on vaihtunut Microsoftista pelimaailmaan palanneeseen Sierra Entertainmentiin. Julkaisijan vaihtuminen tarkoittaa myös käytännössä sitä, että peliä on saatavilla aiempaa useammalle eri pelialustalle.
Pelin perustavoite ei ole aikojen saatossa muuttunut. Tälläkin kertaa pelaajan yksinkertaisen näköinen alus pyrkii tuhoamaan kaikki sen ympärillä liikkuvat geometriset viholliset. Ohjaimen toisella tatilla pelaajan alus liikkuu ja toisella se ampuu sihdattuun suuntaan. Aiemmasta poiketen taustalla näkyvä vektorimainen pohja ei ole aina lättänä kuin pizza, vaan se on saanut 3D-mäisiä muotoja. Tasot saattavat olla esimerkiksi pallomaisia tai kuutiomaisia.
Hetken pelaamisen jälkeen kenttä täyttyy vihollisista niin, että silmät eivät meinaa millään pysyä perässä. Itselleni suureksi ongelmaksi vuosien harjoittelusta huolimatta koitui silmien kuivuminen kun yksi räpsäys saattoi viedä hengen. Useimmissa pelimuodoissa yksi kuolema ei lopettanut peliä, mutta aikaa vastaan kisattaessa huippupisteet oli jo silloin menetetty.
Peliin on aiemmin nähtyjen pelimuotojen lisäksi liitetty yksinpelikampanja, jossa pelattavaa riittää 50 kentän verran. Kentät ovat enimmäkseen sellaisia, joissa tarvitsee vastustajia tuhoamalla saavuttaa mahdollisimman paljon pisteitä annetussa ajassa. Pelissä on myös pomokenttiä ja muita vaihtelevia haasteita. Jokaiseen tasoon pelaajalle annetaan tavoitepistemäärät, joiden mukaan jaetaan suorituksen jälkeen yhdestä kolmeen tähteä. Helpoimman tavoitteen läpäisemällä ei pitkälle pötkitä, koska uudet kentät alkavat nopeasti vaatia enemmän tähtiä. Tässä monella tulee varmasti seinä vastaan, sillä annetut pistetavoitteet eivät ole mitään läpihuutojuttuja. Alukseen saa onneksi pultattua erilaisia apuja, mutta niidenkin saaminen vaatii haastavaa pisteiden keräystä.
Geometry Wars: Retro Evolvedin musiikkiraita on jäänyt pysyvästi mieleeni ja vieläkin voin kuvitella sen jumputuksen. Harmittavasti Dimensionsissa ei ääniraidan kanssa ylletä samaan. Huonompien kappaleiden lisäksi pelin musiikki kuulostaa jostain syystä ärsyttävän rakeiselta. Ihan kuin kotiteatterissani ja kuulokkeissani olisi jotain häikkää. Toinen selkeä miinus tulee pelin verkkopelistä. Se ei ole ilmeisen houkutteleva, koska kertaakaan testisession aikana en onnistunut löytämään peliseuraa.
Geometry Wars 3: Dimensions on onnistunut paketti vanhaa kauraa ja oivia uudistuksia. Moni lähtisi varmasti vertaamaan peliä kotimaisen Housemarquen Super Stardust ja Resogun -peleihin ja syystäkin, onhan niillä hyvin paljon samankaltaisuuksia. Tykkään molemmista peleistä ja onkin päivästä kiinni, kumman niistä valitsisin paremmaksi. Varsinkin Xbox-pelaajille Geometry Wars on erittäin suositeltava hankinta, jos haluaa nauttia geometristen kuvioiden tuottamasta pikseli-ilotulituksesta ja samalla haastavan koukuttavasta pikkutarkasta räiskinnästä.
Pelisarjan kolmas osa kantaa lisänimeä Dimensions. Aiemmat osat kehittänyt Bizarre Creations on tänä päivänä kuollut ja kuopattu, mutta sen tuhkista noussut Lucid Games on ottanut vastuun pelisarjan jatkosta. Samalla julkaisija on vaihtunut Microsoftista pelimaailmaan palanneeseen Sierra Entertainmentiin. Julkaisijan vaihtuminen tarkoittaa myös käytännössä sitä, että peliä on saatavilla aiempaa useammalle eri pelialustalle.
Pelin perustavoite ei ole aikojen saatossa muuttunut. Tälläkin kertaa pelaajan yksinkertaisen näköinen alus pyrkii tuhoamaan kaikki sen ympärillä liikkuvat geometriset viholliset. Ohjaimen toisella tatilla pelaajan alus liikkuu ja toisella se ampuu sihdattuun suuntaan. Aiemmasta poiketen taustalla näkyvä vektorimainen pohja ei ole aina lättänä kuin pizza, vaan se on saanut 3D-mäisiä muotoja. Tasot saattavat olla esimerkiksi pallomaisia tai kuutiomaisia.
Haastavaa ilotulitusta
Hetken pelaamisen jälkeen kenttä täyttyy vihollisista niin, että silmät eivät meinaa millään pysyä perässä. Itselleni suureksi ongelmaksi vuosien harjoittelusta huolimatta koitui silmien kuivuminen kun yksi räpsäys saattoi viedä hengen. Useimmissa pelimuodoissa yksi kuolema ei lopettanut peliä, mutta aikaa vastaan kisattaessa huippupisteet oli jo silloin menetetty.
Peliin on aiemmin nähtyjen pelimuotojen lisäksi liitetty yksinpelikampanja, jossa pelattavaa riittää 50 kentän verran. Kentät ovat enimmäkseen sellaisia, joissa tarvitsee vastustajia tuhoamalla saavuttaa mahdollisimman paljon pisteitä annetussa ajassa. Pelissä on myös pomokenttiä ja muita vaihtelevia haasteita. Jokaiseen tasoon pelaajalle annetaan tavoitepistemäärät, joiden mukaan jaetaan suorituksen jälkeen yhdestä kolmeen tähteä. Helpoimman tavoitteen läpäisemällä ei pitkälle pötkitä, koska uudet kentät alkavat nopeasti vaatia enemmän tähtiä. Tässä monella tulee varmasti seinä vastaan, sillä annetut pistetavoitteet eivät ole mitään läpihuutojuttuja. Alukseen saa onneksi pultattua erilaisia apuja, mutta niidenkin saaminen vaatii haastavaa pisteiden keräystä.
Onko vika kuulijassa vai soittajassa?
Geometry Wars: Retro Evolvedin musiikkiraita on jäänyt pysyvästi mieleeni ja vieläkin voin kuvitella sen jumputuksen. Harmittavasti Dimensionsissa ei ääniraidan kanssa ylletä samaan. Huonompien kappaleiden lisäksi pelin musiikki kuulostaa jostain syystä ärsyttävän rakeiselta. Ihan kuin kotiteatterissani ja kuulokkeissani olisi jotain häikkää. Toinen selkeä miinus tulee pelin verkkopelistä. Se ei ole ilmeisen houkutteleva, koska kertaakaan testisession aikana en onnistunut löytämään peliseuraa.
Geometry Wars 3: Dimensions on onnistunut paketti vanhaa kauraa ja oivia uudistuksia. Moni lähtisi varmasti vertaamaan peliä kotimaisen Housemarquen Super Stardust ja Resogun -peleihin ja syystäkin, onhan niillä hyvin paljon samankaltaisuuksia. Tykkään molemmista peleistä ja onkin päivästä kiinni, kumman niistä valitsisin paremmaksi. Varsinkin Xbox-pelaajille Geometry Wars on erittäin suositeltava hankinta, jos haluaa nauttia geometristen kuvioiden tuottamasta pikseli-ilotulituksesta ja samalla haastavan koukuttavasta pikkutarkasta räiskinnästä.
Geometry Wars 3: Dimensions (Xbox One)
Yksinkertaisten kuvioiden ilotulitus on saanut kasan uudistuksia ja koukuttaa entisaikojen malliin.
- Haastava
- Mainiot lisäykset
- Näyttää hienolta
- Kehno musiikki
- Kuollut verkkopeli
Keskustelut (1 viestiä)
01.01.2015 klo 23.54