Tuorein sisältö

Driveclub

Arvioitu: Playstation 4
Genre: Ajopelit
Pelaajia: 1, verkkopeli
Ikärajoitus: 3
Kehittäjä: Evolution Studios
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Julkaisupäivä: 08.10.2014
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

07.10.2014 klo 19.57 | Luettu: 39721 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Kerholleee!
Vanha muistisääntö on ollut, että konsolin julkaisuun – tai ainakin pian sen jälkeen – pitäisi saada jonkinlainen autopeli. Driveclubin piti olla se peli Nelospleikkarille jo viime vuoden lopulla, mutta monen viivästyksen jälkeen se ilmestyy lopulta vasta nyt. PS4 on toki pärjännyt ihan mukavasti ilmankin, mutta me autoilun ystävät olemme joutuneet pelaamaan muualla.


Evolution Studios on tehnyt monta mukavaa autopeliä, kuten vanhat WRC:t ja Motorstormit. Ja paino on sanalla mukavaa: ne ovat parhaimmillaan olleet varsin viihdyttäviä, muttei yksikään niistä ole ollut mikään klassikko. Driveclubilla, jonka nimi oli ensin muodikkaasti #DRIVECLUB, sen sijaan on tähdätty alusta asti korkeammalle. Pelin painopisteenä on sosiaalisuus ja muiden haastaminen. Oleellinen käsite on oma autoklubi, jonka mainetta on tarkoitus kasvattaa yhdessä muiden jäsenten kanssa. Varsinaisten moninpelikisojen lisäksi klubimainetta kertyy myös klubihaasteiden kautta ja ihan vain yksinpelistä.

Epäsosiaalisellekin jotain


Yksinpeli on sinällään hyvin tutun oloista toimintaa. Gran Turismo -perinteen mukaisesti pelaajalle tarjotaan kasa eri teemojen ja autoluokkien mukaan ryhmiteltyjä haasteita. Niihin sisältyy erilaisia osatavoitteita, kuten kierrosaikoja, huippunopeuksia ja mahdollisimman siistiä ajamista. Tavoitteista kerätyillä pisteillä kisoja sitten avautuu lisää, ja oman pelaajatason nostaminen tuo valikoimaan lisää autoja. Yksin kisailu on selvästikin tarkoitettu lähinnä tutustuttamaan pelaaja autojen käyttäytymiseen ja pelilogiikkaan.


Ensivaikutelma pelistä riippuu pitkälti siitä, mistä suunnasta sitä lähestyy. Jos vertailukohtana on edellinen konsolisukupolvi, Driveclub näyttää graafisesti erittäin hienolta ja sulavalta (vaikka pyöriikin vain 30 fps eikä 60, kuten alkujaan oli tarkoitus). Jos taas pelin pariin hyppää suoraan vaikkapa Forza Horizon 2:sta, se ei enää erotu edukseen yhtä selkeästi. Forzaan verrattuna myös autojen ajotuntuma on huomattavasti levottomamman tuntuinen, etenkin siksi, että ohjaamonäkymän ratti tuntuu reagoivan tatin liikkeisiin todella ärhäkästi. Tämä on kuitenkin tottumuskysymys, eikä ajotuntuma enää hetken totuttelun jälkeen muodostu pelistä nauttimisen esteeksi.

Moninpelin merkitys näkyy myös siinä, että autojen virittäminen on jätetty kokonaan pois. Ainoa kustomointi liittyy auton teippausten muokkaamiseen. Näin varmistetaan, että liikkeellä ollaan aina samanarvoisella kalustolla. Tarkoituksena ei ole selvästi muutenkaan ollut automäärän kohtuuton paisuttaminen, vaan jokaisesta luokasta mukaan on valittu jokunen kiinnostava menopeli. Ainakin tässä vaiheessa painopiste on selvästi uudemman pään eurooppalaisissa autoissa. Ratojakin on sellainen hieman pienenpuoleinen vakiomäärä, samoin pelitiloja: tarjolla on tällä hetkellä vain kisaa, aika-ajoa ja driftaushaasteita. Lisäsisältöä on varmaankin tulossa.

Romurallia tekoälyn kanssa



Driveclubin perusyksikkönä toimii siis pelaajan ja klubin maine. Monesta muustakin pelistä tuttuun tapaan sitä voi kasvattaa voittamisen lisäksi myös kisojen aikana ajamalla siististi ja näyttävästi. Peli rankaisee reunojen kolhimisesta sekä liiallisesta oikomisesta eri tavoilla: pikkurikkomuksesta tulee vain miinuspisteitä, suuremmasta töhöilystä varsinainen penaltti, jossa moottorin tehoakin rajoitetaan.

Ajatus rangaistuksista kuitenkin toimii lähinnä ideatasolla. Koska autojen vauriot ovat vain kosmeettisia ja rangaistukset ovat tyyliä "hyi hyi, soo soo", on kiusaus kurvien oikomiseen aikamoinen. Hetkellinen moottoritehon rajoitus ei paljon haittaa, jos sillä pääsee jonon kärkeen. Tässä suhteessa pitää taas vinkata kilpailijapelin suuntaan: Forzassa ei tule miinusta kolaroinnista, vaan koko bonusketju katkeaa ja nollautuu. Tämä on usein tehokkaampi pelote kuin parinsadan pisteen vähentäminen.


Lepsuilu on toki sikäli asiallista, että olisi kohtuutonta rankaista pelaajaa kovasti, kun myös tietokoneautot ajavat totaalista sikaa. Ne tunkevat väkisin ohi molemmilta puolilta ja runnovat kurveissa päälle – ja tietenkin pelaaja saa sitten ne "Vehicle Impact" -rangaistukset. Myös "Clean lap" -saavutuksen voi hyvästellä, kun paikallisjuna tulee kaarteessa niskaan.

Lyhyesti voi siis sanoa, että jos tarkoituksesi on vain ajaa yksin AI:tä ja kelloa vastaan, Driveclub ei tarjoa mitään, mitä ei olisi ennen nähty. Gran Turismo tekee miltei kaiken paremmin (paitsi tietysti sen, ettei sitä ole PS4:lle). Onneksi kuitenkin pelin pääpaino on muualla.

Elämää verkossa



Täytyy nostaa hattua Sonylle ja sen Suomen PR-toimistolle, jotka järjestivät hauskan pelimedioiden välisen Driveclub-turnauksen esitelläkseen pelin online-puolta. Ajelimme Manun ja Esan kanssa omassa klubissamme sen, minkä varsinaisilta töiltä ehdimme ja minkä pelipalvelimet toimivat. Aika pian kävi ilmeiseksi lähinnä se, että olemme aika kasuaaleja ja että Livegamers on masentavan hyvä porukka, mutta oli joka tapauksessa hienoa päästä kokeilemaan, miltä peli oikeasti tuntuu verkossa.

Varsinaisen moninpelin lisäksi keskeisin klubien välisen taistelun muoto ovat erilaiset haasteet. Niitä voi julkaista helposti minkä tahansa kisan jälkeen, jos katsoo suorituksen menneen riittävän nappiin. Sen jälkeen haaste on avoinna tietyn ajan, jonka kuluessa voi myös itse käydä parantamassa omaa vetoaan. Haasteen sulkeuduttua jaetaan pisteitä sen mukaan, kuka voitti ja kuinka lähellä oma tulos oli parasta tulosta. Tämän lisäksi peli tekee lisähaasteita itse: liki jokaiseen kurviin tai rataosioon voi ilmestyä vaikkapa keskinopeus- tai ajolinjahaaste, jossa ajetaan joko omaa kaveria tai satunnaista klubilaista vastaan. On huomattavan tyydyttävää lyödä oman kaverin pohjat edes yhdessä mutkassa, vaikka muuten tulisikin takkiin. Aikuisemmille pelaajille on hienoa, että ajamassa voi käydä silloin kun ehtii.


Ja tässä se Driveclubin koukku sitten tuleekin. Peli luottaa siihen, että pelaaja välittää omasta ja klubinsa maineesta tarpeeksi, että hän jaksaa kirjautua ilta toisensa jälkeen ajamaan haasteita ja grindaamaan. Siitä nimittäin on kysymys, sillä pelkkään pisteytykseen perustuva tasojärjestelmä palkitsee käytännössä sen, joka löytää helpoimman keinon tienata pisteitä. Ja se ei aina ole pelkkä paras kierrosaika tai driftaustulos: esimerkiksi ajamalla aika-ajokierrosta uudestaan ja uudestaan saa helposti kasaan kymmeniä tuhansia pojoja. Saman verran on tarjolla usein hankalankin klubihaasteen voittamisesta. Tämä viihdyttää tiettyä ihmistyyppiä, mutta henkilökohtaisesti aloin pitemmän päälle kaivata muutakin sisältöä. Vain kolme peruspelitilaa on lopulta vähän, vaikkei autopeliltä toki voi mahdottomia odottaakaan.

Ei kärjessä, mutta mukana letkassa


Kuten todettua, tänä syksynä autopelimarkkinoilla on tungosta. Ei kuitenkaan PS4:llä, joka suorastaan kärsii niiden puutteesta. Tähän ilmapiiriin Driveclub on iloinen yllätys: se näyttää hieman mihin rauta pystyy, tarjoaa ihan mukavan ajomallin ja verkkopeli on parhaimmillaan koukuttavaa. Jahtasin muutamaa kierrosaikaa ihan oikeasti täpinöissäni.


Konesodankin uhalla on kuitenkin pakko todeta se, mitä totesin Manulle tästä pelistä ensimmäisenä iltana: pitäisin siitä varmasti enemmän, jos en omistaisi myös Xbox Onea ja Forza Horizon 2:ta. FH2 kun sisältää myös eräänlaisen klubisysteemin, mutta sen lisäksi siinä on paljon muutakin sisältöä. Ja huomattavasti parempi tekoäly.

V2.fi | Mikko Heinonen

Driveclub (Playstation 4)

Driveclub ei onnistu olemaan se jumalpeli, jota PS4 olisi ehkä kaivannut – mutta jos pidät kierrosaikojen hieromisesta, tästä riittää hupia.
  • Asiallinen toteutus
  • Innostava haastesysteemi
  • Toistaiseksi PS4:n paras autopeli!
  • Rangaistussysteemi ei toimi
  • Tekoäly on idioottimainen
  • Lopulta aika vähän tekemistä
< Sacred 3... Murasaki Baby... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (26 viestiä)

RealMVP

07.10.2014 klo 20.58 2 tykkää tästä

Nelipyöräinen
lainaa
Ylennetty_Rektaali

07.10.2014 klo 21.31 7 tykkää tästä

Ja vanha kunnon kunnon vanha Mikko the villapaita arvostelee insinöörilinssin läpi :)
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.10.2014 klo 21.44 25 tykkää tästä

Nyt on muuten huikea kommenttien taso.
lainaa
Ville

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.10.2014 klo 21.57 2 tykkää tästä

Parin tunnin testisession jälkeen allekirjoitan noiden AI-autojen typeryyden. Tulee vanha kunnon TOCA mieleen... Ajomallin suhteen itselläni ei ole paljoa moitittavaa (joskin ajan aina konepeltinäkymästä). Ei se simulaatiota ole, mutta kasuaalipelaajakin pääsee jyvälle niin nopeasti, että voi aidosti nauttia vauhdista jo muutaman kisan jälkeen. Autojen virittelymahdollisuuden puutetta ei tämän pelin ollessa kyseessä pahemmin jää kaipaamaan, kun ainakin yksinpeli on aika suoraviivaista touhua. Grafiikat ovat osastoa "ok", eli ei mitenkään nyky(Forza)standardein ihmeellistä. Valoefektit toimivat tosin paremmin ja näyttävät vähemmän päälleliimatuilta kuin FM5:ssa.

lainaa
make

07.10.2014 klo 22.29 7 tykkää tästä

Mikä ihmeen villapaitasetä täällä näitä pelejä oikein arvostelee?
lainaa
hmm

07.10.2014 klo 23.13 1 tykkää tästä

make kirjoitti:
Mikä ihmeen villapaitasetä täällä näitä pelejä oikein arvostelee?


Mee ite arvostelemaan ja tee paremmin jos osaat
lainaa
Ville

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.10.2014 klo 23.35 4 tykkää tästä

...ja jatkettakoon vielä tuosta "rangaistussysteemistä", että siitäkin olen velipojan kanssa samaa mieltä. Muutaman sadan pisteen menettämisellä ei ole mitään merkitystä ja tuo moottoritehoa muutamaksi sekunniksi laskeva sakko vaikka peräänajosta ennen tiukkaa shikaania on toisinaan yhtäkuin helppo tapa jarruttaa kurveja varten. Ja se fiilis, kun on nysvännyt kymmenen kertaa jotain rataa ja yrittänyt saada parhaan kierrosajan huomatakseen vain, että pahassa paikassa rysäyttämällä kunnolla kaiteen kautta, pääsee monta sekuntia alle oman ajamalla ajetun ennätyksensä. Ehkä vähän tyhmää. Ja sitten vielä uudelleen kitisen niistä AI-autoista – menee hommalta vähän hohto, kun kaverit kiilailee ja tuuppii koko ajan perään, eikä autojen keskinäisillä eroilla mallien välillä tunnu olevan mitään logiikkaa tehojen yms. suhteen. Mutta hei, ihan hauskaahan tämä on silti.
lainaa
Unto

08.10.2014 klo 07.11 4 tykkää tästä

Mikko mitä olet tykännyt siitä Microsoftin lahjoittamasta arvosteluläppäristä? Onko toiminut hyvin? Onko sillä hyvä kirjoittaa peliarvosteluja?
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

08.10.2014 klo 08.47 46 tykkää tästä

Unto kirjoitti:
Mikko mitä olet tykännyt siitä Microsoftin lahjoittamasta arvosteluläppäristä? Onko toiminut hyvin? Onko sillä hyvä kirjoittaa peliarvosteluja?


Anteeksi kun en ehtinyt vastata aiemmin, sillä olin aamu-uinnilla Microsoftin lahjoittamassa rahasäiliössäni. Nyt palasin tähän (Microsoftin lahjoittaman) Swarovski-kristallein koristellun näppäimistön ääreen ja täytyy todeta, että pelaa oikein mukavasti. 27 tuuman näyttö oli ehkä vähän liioittelua läppäriin, mutta hei, olen ansainnut sen.
lainaa
PekkaKana69

08.10.2014 klo 11.30 1 tykkää tästä

Pelin julkaisu aivan täysi pannukakku. Pelin sain kyllä ladattua jo eilen ennen puoltayötä, mutta VIELÄKÄÄN ei ota yhteyttä Driveclub-palvelimeen. Onko kellään vastaavaa ongelmaa?
lainaa
Wempula

08.10.2014 klo 22.37 4 tykkää tästä

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että millaisia summia Microsoft maksaa näistä Sonyn yksinoikeuspelien pisteiden alentamisesta/Xboxin kehumisesta? Riippuuko aktiivisten käyttäjien määrästä vai tunnettavuudesta/maineesta? Olen itse vakavasti harkinnut oman pelisivuston perustamista, jonne olisi tarkoitus kirjoitella peliarvosteluja. Aihe siis kiinnostaisi kovasti.
lainaa
Ville

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

08.10.2014 klo 23.04 2 tykkää tästä

Wempula kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että millaisia summia Microsoft maksaa näistä Sonyn yksinoikeuspelien pisteiden alentamisesta/Xboxin kehumisesta? Riippuuko aktiivisten käyttäjien määrästä vai tunnettavuudesta/maineesta? Olen itse vakavasti harkinnut oman pelisivuston perustamista, jonne olisi tarkoitus kirjoitella peliarvosteluja. Aihe siis kiinnostaisi kovasti.


Eiköhän se aihe ole tullut jo käsiteltyä tässä kommenttiketjussa. Ja tervetuloa alalle, kannattanee varoiksi jättää päivätyöt väliin, ettei laitevalmistajien maksamat korruptiorahat täytä koko pankkitiliä.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

09.10.2014 klo 09.01 13 tykkää tästä

Wempula kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että millaisia summia Microsoft maksaa näistä Sonyn yksinoikeuspelien pisteiden alentamisesta/Xboxin kehumisesta?


Ajattelit vertailla Sonyn astroturffauskorvauksiin?

PS4 on parempi konsoli. Forza Horizon 2 on parempi peli. Deal with it.
lainaa
rolcoast

09.10.2014 klo 15.58 3 tykkää tästä

On se hienoa miten kerrasta toiseen tulevia pelejä hehkutetaan Jeesuksen uutena tulemisena ja lopputulos onkin sitten pelkkä "plääh". Ja sitten jaksetaan taas innostua siitä seuraavasta jeesuksesta
lainaa
mulker

09.10.2014 klo 19.21 1 tykkää tästä

rolcoast kirjoitti:
On se hienoa miten kerrasta toiseen tulevia pelejä hehkutetaan Jeesuksen uutena tulemisena ja lopputulos onkin sitten pelkkä "plääh". Ja sitten jaksetaan taas innostua siitä seuraavasta jeesuksesta


ainiin, kannattaa odottaa kaikesta paskaa ja ostaa tuhat kopiota, kun 95% peleistä onkin jollain lailla pelikelvollisia.

idiootti
lainaa
rolcoast

09.10.2014 klo 21.17 3 tykkää tästä

mulker kirjoitti:
rolcoast kirjoitti:
On se hienoa miten kerrasta toiseen tulevia pelejä hehkutetaan Jeesuksen uutena tulemisena ja lopputulos onkin sitten pelkkä "plääh". Ja sitten jaksetaan taas innostua siitä seuraavasta jeesuksesta


ainiin, kannattaa odottaa kaikesta paskaa ja ostaa tuhat kopiota, kun 95% peleistä onkin jollain lailla pelikelvollisia.

idiootti


hienosti vedit överiks

hermanni
lainaa
mulker

10.10.2014 klo 18.50 2 tykkää tästä

rolcoast kirjoitti:
mulker kirjoitti:
rolcoast kirjoitti:
On se hienoa miten kerrasta toiseen tulevia pelejä hehkutetaan Jeesuksen uutena tulemisena ja lopputulos onkin sitten pelkkä "plääh". Ja sitten jaksetaan taas innostua siitä seuraavasta jeesuksesta


ainiin, kannattaa odottaa kaikesta paskaa ja ostaa tuhat kopiota, kun 95% peleistä onkin jollain lailla pelikelvollisia.

idiootti


hienosti vedit överiks

hermanni

Tulit kuitenkin katsomaan sysipaskan viestisi tykkäykset (0)

perskorva
lainaa
esso

10.10.2014 klo 19.47 2 tykkää tästä

Grafiikat ovat osastoa "ok", eli ei mitenkään nyky(Forza)standardein ihmeellistä.

Ja kaikki luotettavuus viesteihisi (ja arvosteluun) ropisi pois. Arvostelut ovat subjektiivisia eikä niiden tarvitse muuta ollakaan. Mutta grafiikoita nyt pystyy suurelta osin tarkastelemaan objektiivisesti - ja kyllä driveclub pyyhkii forzalla persettä. Ei se forzasta huonoa peliä tee (ja kuitenkin avoinmaailma vs. lineaarisuus) mutta kommentistasi se tekee suoranaisen valheen.

Muutenkin vähän hassua, että grafiikka ei yltänyt edes maininnaksi plussiin/yhteenvetoon. Ja jälleen kerran en sano, että peliltä puuttuisi sen ansaitsemia tähtiä vaan mielestäni peliä ei esitelty sen ansaitsemalla tavalla.

Pakko sanoa, että olen vähän pettynyt nykyiseen V2:n tasoon. Tämä tapasi olla ainoita sivuja, jonka arvosteluja ja uutisointia halusi lukea ja piti arvossa.
lainaa
keskinkertaisuutta

11.10.2014 klo 03.19 2 tykkää tästä

esso kirjoitti:
Grafiikat ovat osastoa "ok", eli ei mitenkään nyky(Forza)standardein ihmeellistä.

Ja kaikki luotettavuus viesteihisi (ja arvosteluun) ropisi pois. Arvostelut ovat subjektiivisia eikä niiden tarvitse muuta ollakaan. Mutta grafiikoita nyt pystyy suurelta osin tarkastelemaan objektiivisesti - ja kyllä driveclub pyyhkii forzalla persettä. Ei se forzasta huonoa peliä tee (ja kuitenkin avoinmaailma vs. lineaarisuus) mutta kommentistasi se tekee suoranaisen valheen.

Muutenkin vähän hassua, että grafiikka ei yltänyt edes maininnaksi plussiin/yhteenvetoon. Ja jälleen kerran en sano, että peliltä puuttuisi sen ansaitsemia tähtiä vaan mielestäni peliä ei esitelty sen ansaitsemalla tavalla.

Pakko sanoa, että olen vähän pettynyt nykyiseen V2:n tasoon. Tämä tapasi olla ainoita sivuja, jonka arvosteluja ja uutisointia halusi lukea ja piti arvossa.
Koville tuntuu ottavan. Eipä tämä peli ole muutenkaan kummosia arvioita saanut. Mutta jos grafiikka on kovin juttu sulle, niin silloin peli on kuin sulle tehty. Arvostelussa annettu tähtiä kokonaisuuden suhteen, joka näyttää jääneen ohueksi. Kohtahan pääsette ilmaiseksi kokeilemaan kuinka pitkälle pelkkä grafiikka riittää.
lainaa
esso

11.10.2014 klo 14.38

Ainoa keskinkertainen oli viestisi.

"Arvostelussa annettu tähtiä kokonaisuuden suhteen" (sinä)
"Ja jälleen kerran en sano, että peliltä puuttuisi sen ansaitsemia tähtiä" (minä)

Elikkä jos lukisit viestini ensin ja sen jälkeen vasta lainailisit?

"Eipä tämä peli ole muutenkaan kummosia arvioita saanut" ja olet aivan oikeassa. Mutta voisitko linkata arvostelun, jossa driveclubin grafiikoita ei kehuttaisi, vaan väitettäisiin ok tasoiseksi, sekä samalla vertailtaisiin ja kehuttaisiin Forzaa?

Elikkä nyt vielä kerran teille joilla on vaikeaa ymmärtää näitä viestejäni: driveclubin saama tähtimäärä on kohdillaan, mutta se on perusteltu kyseenalaisesti. Ymmärrän myös hyvin, että kaikkia lukijoita ei miellytä nuo FH2 vertaukset.
lainaa
lolled

Rekisteröitynyt 13.02.2011

11.10.2014 klo 15.48 4 tykkää tästä

esso kirjoitti:
Mutta voisitko linkata arvostelun, jossa driveclubin grafiikoita ei kehuttaisi, vaan väitettäisiin ok tasoiseksi, sekä samalla vertailtaisiin ja kehuttaisiin Forzaa?


Jos luetun ymmärtämisesi olisi parempi niin huomaisit, että tässäkin arvostelussa grafiikoita kehuttiin ja todettiin ettei Driveclub näytä merkittävästi paremmalta kuin kilpailevan konsolin uusin ajopeli Forza Horizon 2 (joka julkaisuajankohtansa ja PS4:n ajopelien puutteen takia on oiva verrannainen).
Muokannut: lolled 11.10.2014 klo 16.44 lainaa
esso

11.10.2014 klo 16.54 1 tykkää tästä

lolled kirjoitti:
esso kirjoitti:
Mutta voisitko linkata arvostelun, jossa driveclubin grafiikoita ei kehuttaisi, vaan väitettäisiin ok tasoiseksi, sekä samalla vertailtaisiin ja kehuttaisiin Forzaa?


Jos luetun ymmärtämisesi olisi parempi niin huomaisit, että tässäkin arvostelussa grafiikoita kehuttiin ja todettiin ettei Driveclub näytä merkittävästi paremmalta kuin kilpailevan konsolin uusin ajopeli Forza Horizon 2 (joka julkaisuajankohtansa ja PS4:n ajopelin puutteen takia on oiva verrannainen).


Halusin vain asiallista ja kriittistä keskustelua pelin grafiikoista ja tähän päädyttiin.

Jospa lolled taas lukisit viestini ennen kuin alat puhua luetun ymmärtämisestä yhtään mitään. Kriitiikkini kohdistui Villen viestissään esittämään väitteeseen. En missään välissä väittänyt, että tämä arvostelu sanoisi grafikoita Forzaa huonommaksi. Niin tekivät muut kommentoijat. Minä kritisoin arvostelussa taas sitä, että grafiikkoja ei ole nostettu yhteenvetoon. Voisitko esittää sille nyt järkevän syyn? Ai et tiedä vai? Ole sitten hiljaa.

Tosiaan ensimmäisen viestini jälkeen luin arvostelun vasta kunnolla. Sitten tajusin mitä aiemmat kommentit Microsoftin lahjuksista tarkoittivat. Siksi toin seuraavasda viestissä esille vertailun. Ja jos osaisit yhtään tulkita lukemaasi olisit vastannut väitteeseeni etkä sen ohi. En sanonut Forzan olevan yhtään huono vertailukohde. Väitän vain ettei vertailu välttämättä kuulu noin suurelta osin arvosteluun. Molempien pelien arvostelut voi itse lukea ja niitä vertailla näin halutessaan. Tämä minun mielipiteeni siis.

Ja tulevan varalta: jos pidätte minua fanipoikana, lainatkaa toki ne osat viesteistäni joissa väitän Forzaa huonommaksi tai Driveclubis paremmaksi.
lainaa
keskinkertaisuutta

11.10.2014 klo 20.07 1 tykkää tästä

Siis + Ylittämättömät grafiikat
- Huono peli

Näyttääkö paremmalta? Kokonaisuus sai ylittämättömillä grafiikoilla 3,5 tähteä. Huono peli hyvillä grafiikoilla sai ansaitsemansa arvostelun. Tosin huonoin lukemani arvostelu antoi 2/5 tähteä, eikä johtunut grafiikoista.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

12.10.2014 klo 13.51 1 tykkää tästä

esso kirjoitti:
Grafiikat ovat osastoa "ok", eli ei mitenkään nyky(Forza)standardein ihmeellistä.

Ja kaikki luotettavuus viesteihisi (ja arvosteluun) ropisi pois.


Huomautan, että tämän kommentin ja arvostelun ovat kirjoittaneet eri ihmiset.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

12.10.2014 klo 13.52 1 tykkää tästä

esso kirjoitti:

Ja tulevan varalta: jos pidätte minua fanipoikana, lainatkaa toki ne osat viesteistäni joissa väitän Forzaa huonommaksi tai Driveclubis paremmaksi.


"Mutta grafiikoita nyt pystyy suurelta osin tarkastelemaan objektiivisesti - ja kyllä driveclub pyyhkii forzalla persettä. Ei se forzasta huonoa peliä tee (ja kuitenkin avoinmaailma vs. lineaarisuus) mutta kommentistasi se tekee suoranaisen valheen."

Ole hyvä.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

12.10.2014 klo 14.09 5 tykkää tästä

esso kirjoitti:
Minä kritisoin arvostelussa taas sitä, että grafiikkoja ei ole nostettu yhteenvetoon. Voisitko esittää sille nyt järkevän syyn? Ai et tiedä vai? Ole sitten hiljaa.


Yhteenvedossa on plussana "Asiallinen toteutus". Tähän sisältyy myös grafiikoiden asiallisuus. Ne eivät näytä ihmeellisiltä, jos on pelannut muita uuden sukupolven tai PC:n paremman pään pelejä. Pikemminkin mm. kojelaudan liialliset heijastukset ja tuulilasin likaantuminen (ilman keinoa puhdistaa sitä) ovat hippasen ärsyttäviä.

Subjektiivista mielipidettäsi perseen pyyhkimisistä en voi jakaa. Driveclub ei näytä ainakaan Forzaa paremmalta, jos ei kovasti huonommaltakaan.

Tilanteessa, jossa moni miettii kumman uuden sukupolven konsolin hankkisi, ja jossa molemmille niistä ilmestyy iso autopeli viikon välein, on täysin perusteltua vertailla niitä keskenään. Siksi otin ne myös molemmat arvosteluun. Jos Sonyn embargo ei olisi ollut pitempi, olisi arvostelut voinut julkaista vaikka samana päivänä. Nyt MS:n embargo päättyi aiemmin, joten tehtiin näin.

Näin anekdoottina, kukaan muukaan meistä kolmesta ei olisi antanut tämän enempää tähtiä, tai hehkuttanut grafiikoita yhtään enempää.

Olen liputtanut aivan avoimesti PlayStation 4:n puolesta, koska MS on mielestäni munannut Xbox Onen lanseerauksen enemmän tai vähemmän ja alkanut vasta nyt reivata kurssia oikeammaksi. Mutta en suinkaan aio antaa sen sumentaa näkökykyäni, kun vertaillaan laitteiden yksittäisiä pelejä. Jos minulla olisi rahaa ostaa vain toinen näistä peleistä, ei olisi epäselvää, kumpi se olisi.

On valitettavaa, jos V2.fi:n linja on mielestäsi jotenkin muuttunut, sillä minusta se ei ole. Kirjoitamme edelleen juuri niin kuin ajattelemme, eikä meille edelleenkään maksa yhtään kukaan mielipiteistä - saati että ottaisimme mitään tällaisia lahjuksia vastaan.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova