Entwined
Arvioitu: | Playstation 4 |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 3 |
Kehittäjä: | Pixelopus |
Julkaisija: | Sony Computer Entertainment |
Julkaisupäivä: | 10.06.2014 |
Pelin kotisivut |
Sielut solmussa
Viime vuosina indie-genre on tuonut meille useitakin pelejä, jotka perustelevat olemassaolonsa interaktiivisena, taiteellisena elämyksenä. Jotkut ovat olleet sitä enemmän ja jotkut vähemmän, mutta yhteistä niille on ollut, että arvostelijana sitä antaa anteeksi pelimekaniikan puutteita tai pelin keston lyhyyttä sillä, että pelaaminen kokemuksena on ollut hieno - se on herättänyt tunteita tai ajatuksia. Peli on ollut kaunis katsoa ja kuunnella sekä viihdyttänyt sen pari tuntia, jonka sen on tarkoitettukin viihdyttävän. Samaan kategoriaan kuuluu - tai ainakin haluaa kuulua - Sonyn E3-tilaisuudessaan äkkijulkistama Entwined.
Entwinedillä on ohut, katkeransuloinen taustatarina: pelaaja ohjastaa kahta sielua - toinen ilmentyy oranssina kalana, toinen sinisenä lintuna. Sielut ovat rakastuneita toisiinsa, mutta aina erillään - kunnes ne yhdistyvät lohikäärmeeksi. Pelaaja ohjaa toista sielua peliohjaimen vasemmalla tatilla ja toista oikealla. Tavoitteena on lentää pitkin alati etenevää tunnelia, osua oikean värisiin palikoihin ja kerätä palluroita, kunnes mittari täydentyy ja vapaampi, rauhallisempi lohikäärmelentelyhetki voi alkaa.
Pelin ohjausmenetelmä tuo tietenkin mieleen viime vuoden Brothers-pelin, vain huomattavasti simppelimmässä muodossa. Tunnelissa eteneminen yhdistettynä polygonipalikkagrafiikoihin, musiikkiin ja paikoitellen harmonisiin näkymiin tuo taas mieleen Rez-pelin. Summattuna Entwined voisi siis olla vaikka Brothers-Rez-Reikä seinässä. Valitettavasti jo ensimmäisen tason jälkeen syvyydeltään euron mobiilipelin tasoinen pelimekaniikka on nähty. Jos unohdetaan Rezin synesthesia ja Brothersin kaksitattiohjauksen pulmanratkonta, mitä jää jäljelle? Reikä seinässä.
Entwined kaipaisi lisäkikkoja repertuaariinsa - vaikka enemmän yhdistymistä musiikkiin, rytmitystä. Nyt pelasin sen läpi vähän yli tunnissa, yhdeltä istumalta. Epäonnistumisestakaan ei rankaista kuin sillä, että kyseinen tunneli kestää pidempään ja jos vähän mokaileekin, lopulta tulee vastaan sellainen yhdistelmä värineliöitä, että ne on helppo selvittää. Aluksi pidin Entwinedin visuaaleista ja joissain kohdin niistä löytyykin tyylikkäitä yksityiskohtia. Ei tarkemmin katsoessa huikean kauniita, mutta designiltään tyylikkäitä. Mitä enemmän niitä katselin, sitä enemmän ne alkoivat näyttää pelimoottorin kenttäeditorin puolivalmiilta peruspalikoilta.
Kun on pelin ‘tarina’tilan läpäissyt, voi mennä käyttämään aikaansa haastetilassa, jossa pitää päästä mahdollisimman pitkälle, eikä varaa ole kuin kolmeen mokaan. Tämä toiminee illanistujaisissa hetken haasteena. Vaikka Entwined haluaisi päästä samaan joukkoon kuin Flower, Journey, Unfinished Swan, Brothers, Transistor ja vaikka Child of Light, se ei nouse samalle tasolle. Ideaa ei ole viety tarpeeksi pitkälle, maisemia tarpeeksi eteeriksi, eikä tunnelman eheyttä lopulliseksi.
Hinta: 7,95 eur (PSN Store)
Entwinedillä on ohut, katkeransuloinen taustatarina: pelaaja ohjastaa kahta sielua - toinen ilmentyy oranssina kalana, toinen sinisenä lintuna. Sielut ovat rakastuneita toisiinsa, mutta aina erillään - kunnes ne yhdistyvät lohikäärmeeksi. Pelaaja ohjaa toista sielua peliohjaimen vasemmalla tatilla ja toista oikealla. Tavoitteena on lentää pitkin alati etenevää tunnelia, osua oikean värisiin palikoihin ja kerätä palluroita, kunnes mittari täydentyy ja vapaampi, rauhallisempi lohikäärmelentelyhetki voi alkaa.
Tyhjää täynnä
Pelin ohjausmenetelmä tuo tietenkin mieleen viime vuoden Brothers-pelin, vain huomattavasti simppelimmässä muodossa. Tunnelissa eteneminen yhdistettynä polygonipalikkagrafiikoihin, musiikkiin ja paikoitellen harmonisiin näkymiin tuo taas mieleen Rez-pelin. Summattuna Entwined voisi siis olla vaikka Brothers-Rez-Reikä seinässä. Valitettavasti jo ensimmäisen tason jälkeen syvyydeltään euron mobiilipelin tasoinen pelimekaniikka on nähty. Jos unohdetaan Rezin synesthesia ja Brothersin kaksitattiohjauksen pulmanratkonta, mitä jää jäljelle? Reikä seinässä.
Entwined kaipaisi lisäkikkoja repertuaariinsa - vaikka enemmän yhdistymistä musiikkiin, rytmitystä. Nyt pelasin sen läpi vähän yli tunnissa, yhdeltä istumalta. Epäonnistumisestakaan ei rankaista kuin sillä, että kyseinen tunneli kestää pidempään ja jos vähän mokaileekin, lopulta tulee vastaan sellainen yhdistelmä värineliöitä, että ne on helppo selvittää. Aluksi pidin Entwinedin visuaaleista ja joissain kohdin niistä löytyykin tyylikkäitä yksityiskohtia. Ei tarkemmin katsoessa huikean kauniita, mutta designiltään tyylikkäitä. Mitä enemmän niitä katselin, sitä enemmän ne alkoivat näyttää pelimoottorin kenttäeditorin puolivalmiilta peruspalikoilta.
Toteutus solmussa
Kun on pelin ‘tarina’tilan läpäissyt, voi mennä käyttämään aikaansa haastetilassa, jossa pitää päästä mahdollisimman pitkälle, eikä varaa ole kuin kolmeen mokaan. Tämä toiminee illanistujaisissa hetken haasteena. Vaikka Entwined haluaisi päästä samaan joukkoon kuin Flower, Journey, Unfinished Swan, Brothers, Transistor ja vaikka Child of Light, se ei nouse samalle tasolle. Ideaa ei ole viety tarpeeksi pitkälle, maisemia tarpeeksi eteeriksi, eikä tunnelman eheyttä lopulliseksi.
Hinta: 7,95 eur (PSN Store)
Entwined (Playstation 4)
Entwined ei yllä muiden indiehittien tasolle, vaikka sielujen lentelyssä muutama mukava hetki onkin.
- perusasetelma kunnossa
- paikoitellen tyylikästä
- mitään ei ole viety loppuun asti
- ihan liian simppeli
- hetkessä ohi
Keskustelut (4 viestiä)
Rekisteröitynyt 22.03.2012
23.06.2014 klo 18.37 1
Rekisteröitynyt 25.09.2011
23.06.2014 klo 19.18
Conan E3 :)
Ketä vittua?
24.06.2014 klo 01.41 2
Conan E3 :)
Ketä vittua?
Jonnet ei muista. ;)
19.07.2015 klo 13.01
Samoilla linjoilla