Mario Kart 8
Arvioitu: | Wii U |
Genre: | Ajopelit |
Pelaajia: | 1, moninpeli |
Ikärajoitus: | 3 |
Kehittäjä: | Nintendo |
Julkaisija: | Nintendo |
Julkaisupäivä: | 30.05.2014 |
Pelin kotisivut |
Ysin arvoinen kasi
Puolitoista vuotta sitten arvostelin Sonic & All-Stars Racing Transformed -pelin ja vaikka en sitä silloin suoraan kirjoittanutkaan, nostin sen mielessäni yhdeksi kaikkien aikojen parhaista karting-peleistä - Sega-sympatioistani johtuen ehkä jopa parhaaksi. Mario Kart 8 on ollut yksi Wii U:n odotetuimmista peleistä ja se piristi konsolin myyntiä ilmestyessään reilusti, joten olisiko nyt aika taas genren legendan kavuta karting-kuninkaaksi? Kyllä on.
No sehän on selvää, mistä tässä pelissä on kyse. Perusrunkoa ei ole vuosikymmenten aikana muutettu, mutta hyvän rungon päälle on helppo rakentaa. Osa sitä perusrunkoa ovat kontrollit ja niiden suhtautuminen käytettäviin ajoneuvoihin. Radan pystyvät kiertämään kaikki peliä ensimmäistä kertaa kokeilevatkin, mutta vaikeimpien vastustajien päihittäminen oikea-aikaisella driftauksella ja tarkasti säästetyllä ja tähdätyllä lisävoimalla vaatii harjoittelua, kokemusta ja näkemystä. Ikiaikainen peliresepti ‘helppo oppia - vaikea tulla mestariksi’ on Mario Kart 8:ssa omimmillaan.
Toki uudistuksiakin on jonkin verran mukana. Radoilta löytyy sinisiä nuolipalkkeja, jotka ylittämällä kulkuneuvo muuntautuu leijuvaksi kuin rullalauta Paluu tulevaisuuteen -leffassa ikään. Silloin ajelemaan pystyy radan seinillä ja katossakin, vaikkei se siltä ajaessa näytäkään. Radoille on muutenkin tyhjennetty mukavasti mielikuvituslokeroita, vaikka puolet niistä vanhojen maisemien variaatioita ovatkin. Pääasiallisesti ratojen ulkoa oppimisesta ei saa hirveästi etumatkaa ajokisoissa, kunhan reaktiokyvyt ja driftailu on hallussa.
Asepuolella on muutama uutuus. Bumerangin saadessaan sitä voi heitellä useamman kerran ja takaisinpäin tullessaankin se saattaa aiheuttaa tuhoa. Monikäyttöisempi on Piranha plant, joka napsii ympärillä olevia vastustajia, tai jos niitä ei ole, antaa pientä buustia. Uusi Super Horn tuli aina käytettyä reaktionomaisesti liian kaukana vihollisista, sillä se hetkauttaa vain lähellä olevia. Crazy Eight on varsinainen jokerivoima, sillä se antaa käytettäväksi kahdeksan erikoiskykyä ja oletetusti sitä ei kovin usein laatikoista löydy.
Audiovisuaalisena kokemuksena Mario Kart 8 on Nintendon ykköskastia. Taustamusiikit ovat täynnä kaikuja Nintendon historian varrelta, mutta ne soljuvat ja elävät pelin ratojen ja tapahtumienkin mukana vastustamattoman hienosti, eivätkä koskaan ala ärsyttää. Graafisesti kyseessä on tottakai komein Mario Kart koskaan ja erityisesti pidin visuaalisesti hienona pilvissä tapahtuvaa Cloudtop Cruise -kisailua. Peli pitää kuitenkin nähdä liikkeessä, sillä mitään tökkimistä ei ruudunpäivityksessä esiinny. Jokaisen kisan lopuksi nähdään “Mario Kart TV:ssä” kokoelma parhaita hetkiä, joita voi halutessaan hidastella ja kelailla edestakaisin. Näistä se Luigin kuolemankatsekin havaittiin.
Toki olennainen osa Mario Karteja on se epäreiluuden (ja satunnaisesti ragetuksen) tunne, kun kaartaa kohti loppusuoraa ykkösenä ja punainen tai sininen kilpikonnankuori iskeytyy takapuskuriin. Vähän tuntuikin, että vaikeimmassa cupissa vastustajien ajotaidot eivät niinkään kasvaneet, vaan enemmänkin niiden into käyttää koko asearsenaalinsa, mikäli pelaaja sattui johtoon pääsemään. Älkääkä edes aloittako niistä mustekaloista. Argh. Yllättäen verkkopeleissä oltiin paljon reilumpia ja tunsin useimmiten sijoittuvani kisoissa ajotaitojeni mukaisesti. Vain kerran verkkokisoissa tuli yhteysongelma - luulin voittavani kisaa suvereenisti, kunnes havaitsin muiden pelaajien olevan jumissa. Höh. Kohta ruudulla vilkkui ilmoitus verkkovirheestä.
Tiivistettynä, ja ottaen huomioon myös sarjan alkuosien nostalgia-arvon, Mario Kart 8 on kaikkien aikojen paras Mario Kart. Siinä on keskitytty olennaiseen, tehostettu sitä, hiottu vähän kaikkea mahdollisimman hyväksi ja silti säilytetty pelisarjan parhaat puolet. Isoimpana erona Sonicin ajeluun en näe ulkokultaisia arvoja tai edes sisältöä. Mario Kart 8 sai puolen tunnin pikaiset ajelut muuttumaan kolmi-nelituntisiksi, se sai haluamaan aina sen yhden tähden, pokaalin tai päänahan lisää. Siihen ei Sonic pystynyt.
Päin seiniä
No sehän on selvää, mistä tässä pelissä on kyse. Perusrunkoa ei ole vuosikymmenten aikana muutettu, mutta hyvän rungon päälle on helppo rakentaa. Osa sitä perusrunkoa ovat kontrollit ja niiden suhtautuminen käytettäviin ajoneuvoihin. Radan pystyvät kiertämään kaikki peliä ensimmäistä kertaa kokeilevatkin, mutta vaikeimpien vastustajien päihittäminen oikea-aikaisella driftauksella ja tarkasti säästetyllä ja tähdätyllä lisävoimalla vaatii harjoittelua, kokemusta ja näkemystä. Ikiaikainen peliresepti ‘helppo oppia - vaikea tulla mestariksi’ on Mario Kart 8:ssa omimmillaan.
Toki uudistuksiakin on jonkin verran mukana. Radoilta löytyy sinisiä nuolipalkkeja, jotka ylittämällä kulkuneuvo muuntautuu leijuvaksi kuin rullalauta Paluu tulevaisuuteen -leffassa ikään. Silloin ajelemaan pystyy radan seinillä ja katossakin, vaikkei se siltä ajaessa näytäkään. Radoille on muutenkin tyhjennetty mukavasti mielikuvituslokeroita, vaikka puolet niistä vanhojen maisemien variaatioita ovatkin. Pääasiallisesti ratojen ulkoa oppimisesta ei saa hirveästi etumatkaa ajokisoissa, kunhan reaktiokyvyt ja driftailu on hallussa.
Asepuolella on muutama uutuus. Bumerangin saadessaan sitä voi heitellä useamman kerran ja takaisinpäin tullessaankin se saattaa aiheuttaa tuhoa. Monikäyttöisempi on Piranha plant, joka napsii ympärillä olevia vastustajia, tai jos niitä ei ole, antaa pientä buustia. Uusi Super Horn tuli aina käytettyä reaktionomaisesti liian kaukana vihollisista, sillä se hetkauttaa vain lähellä olevia. Crazy Eight on varsinainen jokerivoima, sillä se antaa käytettäväksi kahdeksan erikoiskykyä ja oletetusti sitä ei kovin usein laatikoista löydy.
(Epä?)Reilusti
Audiovisuaalisena kokemuksena Mario Kart 8 on Nintendon ykköskastia. Taustamusiikit ovat täynnä kaikuja Nintendon historian varrelta, mutta ne soljuvat ja elävät pelin ratojen ja tapahtumienkin mukana vastustamattoman hienosti, eivätkä koskaan ala ärsyttää. Graafisesti kyseessä on tottakai komein Mario Kart koskaan ja erityisesti pidin visuaalisesti hienona pilvissä tapahtuvaa Cloudtop Cruise -kisailua. Peli pitää kuitenkin nähdä liikkeessä, sillä mitään tökkimistä ei ruudunpäivityksessä esiinny. Jokaisen kisan lopuksi nähdään “Mario Kart TV:ssä” kokoelma parhaita hetkiä, joita voi halutessaan hidastella ja kelailla edestakaisin. Näistä se Luigin kuolemankatsekin havaittiin.
Toki olennainen osa Mario Karteja on se epäreiluuden (ja satunnaisesti ragetuksen) tunne, kun kaartaa kohti loppusuoraa ykkösenä ja punainen tai sininen kilpikonnankuori iskeytyy takapuskuriin. Vähän tuntuikin, että vaikeimmassa cupissa vastustajien ajotaidot eivät niinkään kasvaneet, vaan enemmänkin niiden into käyttää koko asearsenaalinsa, mikäli pelaaja sattui johtoon pääsemään. Älkääkä edes aloittako niistä mustekaloista. Argh. Yllättäen verkkopeleissä oltiin paljon reilumpia ja tunsin useimmiten sijoittuvani kisoissa ajotaitojeni mukaisesti. Vain kerran verkkokisoissa tuli yhteysongelma - luulin voittavani kisaa suvereenisti, kunnes havaitsin muiden pelaajien olevan jumissa. Höh. Kohta ruudulla vilkkui ilmoitus verkkovirheestä.
Tiivistettynä, ja ottaen huomioon myös sarjan alkuosien nostalgia-arvon, Mario Kart 8 on kaikkien aikojen paras Mario Kart. Siinä on keskitytty olennaiseen, tehostettu sitä, hiottu vähän kaikkea mahdollisimman hyväksi ja silti säilytetty pelisarjan parhaat puolet. Isoimpana erona Sonicin ajeluun en näe ulkokultaisia arvoja tai edes sisältöä. Mario Kart 8 sai puolen tunnin pikaiset ajelut muuttumaan kolmi-nelituntisiksi, se sai haluamaan aina sen yhden tähden, pokaalin tai päänahan lisää. Siihen ei Sonic pystynyt.
Mario Kart 8 (Wii U)
Mario Kart 8 varmistaa putkimiehen paikan kartingpelien korkeimmalla kukkulalla. Kaikin puolin parasta hupiajelua.
- hiotuin Mario Kart
- komein Mario Kart
- koukuttavin kart
- Mario Kart
- toisinaan ottaa pannuun
- joskus potuttaa
- välillä harmittaa
- enemmänkin uutta olisi voinut ympätä mukaan
Keskustelut (16 viestiä)
Rekisteröitynyt 26.09.2007
16.06.2014 klo 14.29 2
Rekisteröitynyt 13.02.2011
16.06.2014 klo 14.42 30
Pukataan vaan Mario Kartteja vuosipäivitykenä kun voisi tehdä vaikkapa uuden F-Zeron!!!!!
Jooh edellinen Mario Kart tuli kotikonsoleille 2008...
16.06.2014 klo 15.02 14
16.06.2014 klo 15.17 1
- En tykkää kun tavaroita ei voi ottaa useampia kerralla. Meinaan siis että jos vaikka pidän banaaninkuorta "hollilla" nappi pohjassa niin en voi ottaa toista tavaraa reserviksi
- Kolikko on tyhmin keksintö ikinä. Jo valmiiksi rasittavasta ykkösenä olosta tekee vielä tukalampaa se että aina tulee noita perskeleen kolikoita joita ei voi käyttää suojaukseen
- Toivoisin että palauttaisivat Double Dashissa olleet hahmokohtaiset itemit. Silloin tuntui että hahmovalinnalla oli vähän enempi merkitystä
- Sinistä kilpeä ei voi ilmeisesti enää taitavasti ajamalla väistää? Meinaan siis sientä käyttämällä tai oikein driftiboostaamalla? Se lootahan tietenkin nyt on tuotu mukaan mutta ihan kuin sitä ikinä saisi...
- Painovoimahässäkkä ei tuo kauheasti lisää peliin muuten kuin maisemallisesti (ja törmäilyllisesti), mutta näinpä mie vähän arvelinkin
- Miksi ne ei voi oppia että se next race -painike sais olla ensimmäinen valinta aina radan jälkeen. Harhapainalluksia tulee tehtyä väkisinkin ku haluais näpyttää vain etiäpäin
- Battlesta on varmaan tarpeeks jo sanottu kakkaa ympäri interneetsejä, mutta todettakoon että vähän laiskuus huokuu tuosta ratkaisusta...
- Yksinpelicontenttia olisi saanut olla enempi. Tuo kun on aina tuota samaa grand prixiä niin jonkinlaisia tehtäväratoja, hippaa, tarkkuusammuntaa, estehyppelyä jne. olisi voinut tuoda pelin sooloeliniän pitkittämiseksi
- Grafiikat on kivoj, mutten nyt ihan ymmärrä miksi noita hehkutetaan joka paikassa. Sonicin kartteiluissa ollu miusta sama taso. Toki Nintendolla on paremmin silmää graafiselle suunnittelulle ja värienkäytölle
- Paras asia pelissä on MONINPELATTAVAT GRANDPRIXIT OMGWTFIHQSUPERIA! Ei tuota olekaan ootettu kuin se 15 vuotta (jos Double Dashia ei lasketa)
Pientä nipotettavaa siis löytyy. Pelinautintoahan tuo ei kauheasti syö, mutta tuollaiset pienet rasittavuudet tapaavat yleensä ottaa päähän pelissä jota on odottanut taas sen 6 vuotta...
16.06.2014 klo 15.40
16.06.2014 klo 15.56 8
16.06.2014 klo 16.27 4
16.06.2014 klo 17.03 24
Huoh...taas samaa paskaa vailla mitään muutosta ja korkeintaan jonkun Android-pelin tasoinen, mutta eipä mitään...V2:n vain sokeasti syöttää 90/100 koska Nintendo. Aivan vitun naurettavaa miten pelimediat yrittävät suojella Nintendoa todellisuudelta minkä kaikki muut peliyhtiöt ja julkaisijat joutuvat kohtaamaan olivatpa sitten pieniä tai suuria.
Joko oot kokeillut ko. peliä?
16.06.2014 klo 17.16 13
Rekisteröitynyt 26.09.2007
16.06.2014 klo 23.42 1
Pukataan vaan Mario Kartteja vuosipäivitykenä kun voisi tehdä vaikkapa uuden F-Zeron!!!!!
Jooh edellinen Mario Kart tuli kotikonsoleille 2008...
Mario Kart 7 tuli 2011. No joo, on siinä pari vuotta välissä kuitenkin. Mutta silti saisivat tehdä uuden F-Zeron.
17.06.2014 klo 08.45 12
Huoh...taas samaa paskaa vailla mitään muutosta ja korkeintaan jonkun Android-pelin tasoinen, mutta eipä mitään...V2:n vain sokeasti syöttää 90/100 koska Nintendo. Aivan vitun naurettavaa miten pelimediat yrittävät suojella Nintendoa todellisuudelta minkä kaikki muut peliyhtiöt ja julkaisijat joutuvat kohtaamaan olivatpa sitten pieniä tai suuria.
Miksi hemmetissä pitäisi muuttaa toimivaa reseptiä?
Mario kart on yksi niistä pelisarjoista joita jaksaa pelata vuodesta toiseen frendien kanssa. Jos ei kiinnosta niin ei kannata pelata, hyllyt on CODeja täynnä.
Rekisteröitynyt 12.02.2013
17.06.2014 klo 12.13 8
Siis tää pelihän on hyvä ja loistava ja koukuttava kuten edeltäjänsä. Mut ne miinukset
-Typerät täytehahmot kuten Baby Rosalina, Pink Gold Peach yms. Eli oisivat pitäytyneet vanhoissa (Boo yms). Tosin Petey oli loistava hahmo DDssä. Siitä puheenollen hahmokohtaiset esineet olisivat voineet tulla takaisin.
-Miksi ei DDn kaltaista co-opia?
-Replay ensimmäisenä valitana kisan jälkeen, turhauttavaa (onneksi vaan intensiivisesti näpyttää A:ta niin menee sitte seuraavaan)
-Sisältöä olisi voinut kehittää enempi (modeja)
-Hermojen menetys on kyllä onneksi yhtä kovaa välillä kuin edellisissä MK peleissä ;)
Mutta kolikko. Kolikko on lopulta nerokas tavara. Joudut taktikoimaan ja pitämään ne kilvet ja banaanit itselläsi, etkä vain räiski niitä taaksepäin (olettaen että olet johdossa) sitä mukaa kun uusia laatikoita näkyvissä. Onhan se ihanaa, et oot johdossa ja viimeisessä mutkassa tulee 6 punaista kilpeä \o/
Kaikenkaikkiaan minusta tekoäly on fiksumpi ja tosiaan, taktikoinnin tarve lisääntynyt.
Harmittavaa on myös nettipelin yhteysongelmat, joita tulee ailahtelevasti.
Ne jotka tästä pelistä täällä trollaa ja inisee, ette ole edes pelannet. Menkää pelamaan sitä ahniinihananmahtavaa verimättöänne.
Rekisteröitynyt 22.03.2012
17.06.2014 klo 23.45
siksi tämä peli ärsyttääkin, kun tuntuu enemmän tuuri kuin taitopeliltä useasti.
sama kuinka hyvin ajaa, kun lopussa pommitetaan ties millä sinisillä & punaisilla kilvillä, sit 3-4 menee viimesessä mutkassa ohi.
Rekisteröitynyt 12.02.2013
18.06.2014 klo 09.55 4
*Onhan se ihanaa, et oot johdossa ja viimeisessä mutkassa tulee 6 punaista kilpeä*
siksi tämä peli ärsyttääkin, kun tuntuu enemmän tuuri kuin taitopeliltä useasti.
sama kuinka hyvin ajaa, kun lopussa pommitetaan ties millä sinisillä & punaisilla kilvillä, sit 3-4 menee viimesessä mutkassa ohi.
No mutta siksi ne kilvet ja banaanit pitää säästää siellä johtopaikalla. Itselle kävi kolmesti peräkkäin verkossa niin, että viimeiseen mutkaan johdossa, kilpisade ja sijoitus 9 :P
Olen kyllä huomannut, että kun pääset tarpeeksi edelle, niin siellä on yllättävän rauhallista. Ja hyvällä tuurilla ei se sininen kilpi tulekaan. Pahinta on olla keskijoukoissa. Minusta esineet ovat Mario Kartin suola. Vaikka välillä tekisi mieli hakata gamepadia pöydänkulmaan.
Sinisestä kilvestä puheenollen, lieneekö ainoa tapa torjua kilpi sillä yliäänilaatikolla vaimikäsenyton?
Onneksi verkkopelien tournamenteista löytyy myös tavarattomia kisoja, jos haluaa pelkällä ajotaidolla mitata. Ja niistä puheenollen, minusta hienoa, että voit etsiä ne randomihmiset, joiden kanssa kisailit ja pelata uudestaan heitä vastaan, jos ovat ajelemassa. Ja näyttää vielä hienosti, miten voitot ovat menneet.
Oli pakko opetella ajamaan painavalla hahmolla, kun pienä tyrkittiin jatkuvasti alas jossain sillalla.
19.06.2014 klo 10.02 4
21.06.2014 klo 23.21 1