Mario Golf: World Tour
Arvioitu: | Nintendo 3DS |
Genre: | Urheilupelit |
Pelaajia: | 1, moninpeli (versus + online) |
Ikärajoitus: | 3 |
Kehittäjä: | Camelot Software Planning |
Julkaisija: | Nintendo |
Julkaisupäivä: | 02.05.2014 |
Pelin kotisivut |
Yhden käden haamuputtaus
Golf on kovin terapeuttinen laji. Oli kyseessä sitten pelaaja tai penkkiurheilija, alkaa tuulen suuntaa mittaillessa ja mäen kaltevuutta tihrustaessa ajatus harhailla. Silloin mieleen voi herätä monia eksistentiaalisia kysymyksiä, kuten esimerkiksi tämä: jos edellinen Mario Golf -sarjan peli julkaistiin vuonna 2004, onkohan jossain päin maailmaa erakkoluola, josta toukokuun ensimmäisinä päivinä kaivautui ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen viisimetristä partaansa repivä mies? Vinoiluajatukset osuvat toki osaksi omaan nilkkaan, sillä ilman fanaattista omistautumistakin Mario Golf on itse asiassa aika viihdyttävä peli.
Golf on niitä harvoja urheilulajeja, joiden simulointi virtuaalisesti on köpöisimmilläänkin edes etäisesti järkeenkäypää. Kyse on puhtaasti arviointihaasteesta, jossa eri olosuhteet parhaiten huomioon ottava ja niitä soveltava pelaaja voittaa. Toisaalta tämä tekee golfista myös vaikeasti lähestyttävän: säätila, maasto, lyönnin voimakkuus, käytetty maila, backspin… eikö nyt vaan olis helpompi mätkiä sitä palloa vaikka paistinlastalla? Monet golfpelit pyrkivätkin kiertämään tätä autismiansaa suoraviivaistamalla pelimekaniikkaa, ja niin tekee myös Mario Golf.
Halutessaan hifistelyn voi siis jättää suosiolla muille. Automaatti helpottaa tulkitsemaan voimaa ja etäisyyksiä, ja peli vihjaa aina optimaalisesta tarkkuudesta. Vaikka näitä hyödyntämällä ei suoraan ykkössijoille vielä kiilatakaan, tutustuttavat ne lempeästi pelimekaniikkaan. Kun luotto omiin kykyihin kasvaa, voi siirtyä hyödyntämään hieman laajempaa arsenaalia ja optimoimaan omaa lyöntityyliä. Tekoälyä vastaan pelatessa edes keskitaso ei ole kovin ankara vastus, eli peli on ehdottoman aloittelijaystävällinen lähes joka saralla. Kunnianhimoisimmille kokonaisuus voi toki olla turhan pelkistetty, mutta ainakin kohdeyleisö on alusta lähtien selvä.
Se, että nimessä komeilee lisenssititteli, asettaa tietysti teknisiä suorituspaineita. Niistä Mario Golf suoriutuu yllättävänkin hyvin. Yksinkertaistettu fysiikka tekee pelattavuudesta eloisaa, mikä sopii selkeästi kevyeksi ajantappoviihteeksi tarkoitetulle käsikonsolipelille. Mario Golf ei selkeästikään pyri uudistamaan golfin tulevaisuutta, vaan paketoimaan mailanhuitomista mahdollisimman aseistariisuvaan muotoon. Jos hutmiminen vie mukanaan, löytyy erilaisia pelimoodeja (haasteet, moninpeli, verkkopeli, harjoitukset) kyllä kyllästymiseen asti.
Mutta mitä mieltä se erakkoluolasta kömpivä parta-Antero sitten olisi vuoden 2014 Mario Golfista? Todennäköisesti Antero ensimmäisenä riemuitsisi siitä, että voi pelata Boo’lla. Sitten masentuisi vinoon kierineestä puttauksesta, kun Boo näyttää epäonnistuessaan niin onnettomalta. Miettisi, miksi Princess Peachille on tehty lobotomia. Kiroilisi paljon, koska edes toimiva pelattavuus ei tee kenestäkään suoraan Mario Woodsia. Sanoisi “no ei mua joku golf kiinnosta muutenkaan!” ja heittäisi pelin luolan nurkkaan. Ja sitten ehkä puttailisi vähän lisää.
Koko perheen golfauskomedia, nyt myös koirille
Golf on niitä harvoja urheilulajeja, joiden simulointi virtuaalisesti on köpöisimmilläänkin edes etäisesti järkeenkäypää. Kyse on puhtaasti arviointihaasteesta, jossa eri olosuhteet parhaiten huomioon ottava ja niitä soveltava pelaaja voittaa. Toisaalta tämä tekee golfista myös vaikeasti lähestyttävän: säätila, maasto, lyönnin voimakkuus, käytetty maila, backspin… eikö nyt vaan olis helpompi mätkiä sitä palloa vaikka paistinlastalla? Monet golfpelit pyrkivätkin kiertämään tätä autismiansaa suoraviivaistamalla pelimekaniikkaa, ja niin tekee myös Mario Golf.
Sieniviheriöiden kutsu
Se, että nimessä komeilee lisenssititteli, asettaa tietysti teknisiä suorituspaineita. Niistä Mario Golf suoriutuu yllättävänkin hyvin. Yksinkertaistettu fysiikka tekee pelattavuudesta eloisaa, mikä sopii selkeästi kevyeksi ajantappoviihteeksi tarkoitetulle käsikonsolipelille. Mario Golf ei selkeästikään pyri uudistamaan golfin tulevaisuutta, vaan paketoimaan mailanhuitomista mahdollisimman aseistariisuvaan muotoon. Jos hutmiminen vie mukanaan, löytyy erilaisia pelimoodeja (haasteet, moninpeli, verkkopeli, harjoitukset) kyllä kyllästymiseen asti.
Mutta mitä mieltä se erakkoluolasta kömpivä parta-Antero sitten olisi vuoden 2014 Mario Golfista? Todennäköisesti Antero ensimmäisenä riemuitsisi siitä, että voi pelata Boo’lla. Sitten masentuisi vinoon kierineestä puttauksesta, kun Boo näyttää epäonnistuessaan niin onnettomalta. Miettisi, miksi Princess Peachille on tehty lobotomia. Kiroilisi paljon, koska edes toimiva pelattavuus ei tee kenestäkään suoraan Mario Woodsia. Sanoisi “no ei mua joku golf kiinnosta muutenkaan!” ja heittäisi pelin luolan nurkkaan. Ja sitten ehkä puttailisi vähän lisää.
Mario Golf: World Tour (Nintendo 3DS)
Jos golf napostelee urheiluna jollain tasolla, laadukkaasti toteutettu Mario Golf on käsikonsolirintamalla jotakuinkin varmin vaihtoehto kesälomalle mukaan otettavaksi. (Jos ei napostele, valitse vaikka Komisario Palmu.)
- Herttainen ja helposti lähestyttävä
- Suoraviivaisuudessaan toimivaa väliaikaviihdettä
- Boo
- No sitä itseään. Ajasta ikuisuuteen.
- Iso osa kentistä aika mielikuvituksettomia
- Kuka sadisti suunnitteli Boo’n feilausanimaation?
Keskustelut (7 viestiä)
Rekisteröitynyt 28.09.2008
26.05.2014 klo 16.31 10
Rekisteröitynyt 26.09.2007
26.05.2014 klo 16.32 1
26.05.2014 klo 16.44
Tämä neito
Melko seksistinen kommentti, sano henkilö. Ja Protec haluaa näköjään NES kakkosen.
Itse pohdin että jos näistä peleistä halutaan varttuneempaakin väkeä viihdyttävää niin kuinka vaikeaa on tehdä supervaikeita vaikeustasoja? Jossain vanhassa Mariossa oli kolme elämää ja jos kuolit niin ekaan kenttään. Nykyään Mario kestää useampia osumia, vaaroja on vähän ja game overinkin jälkeen voi ladata pelin nykyisestä kentästä. Luulis ettei ole kovin vaikea muokata peleistä haastavampia.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
26.05.2014 klo 20.15 1
Ja Protec haluaa näköjään NES kakkosen.
Kyllähän tuo itsellekkin kelpaisi. Rehellinen pelikone ilman gimmickkejä
Itse pohdin että jos näistä peleistä halutaan varttuneempaakin väkeä viihdyttävää niin kuinka vaikeaa on tehdä supervaikeita vaikeustasoja? Jossain vanhassa Mariossa oli kolme elämää ja jos kuolit niin ekaan kenttään. Nykyään Mario kestää useampia osumia, vaaroja on vähän ja game overinkin jälkeen voi ladata pelin nykyisestä kentästä. Luulis ettei ole kovin vaikea muokata peleistä haastavampia.
Puhumattakaan siitä, että nykyisissä mario-peleissä jos kuolet muutaman kerran, niin pelaajalle aletaan tyrkyttämään kuolemattomuutta tai koko kentän skippaamista. Pelaajaa pitäisi motivoida yrittämään, eikä päinvastoin.
Rekisteröitynyt 28.09.2008
26.05.2014 klo 23.28 3
Tämä neito
Melko seksistinen kommentti, sano henkilö. Ja Protec haluaa näköjään NES kakkosen.
Ei helvetti. Oikeasti mietin laitanko "likka", "tyttö", "nainen", vai mitä sanaa tulisi käyttää. Näemmä harkitsin ihan aiheesta, mutten kuitenkaan tarpeeksi.
27.05.2014 klo 00.43 7
Tämä neito
Melko seksistinen kommentti, sano henkilö.
Olisiko sanomista tullut jos miespuolisesta arvostelijasta olisi käytetty nimitystä "herra" tai "mies"? Ihme ammattiloukkaantujat.
27.05.2014 klo 23.11 1