Tuorein sisältö

Gone Home

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Seikkailupelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 1
Kehittäjä: The Fullbright Company
Julkaisija: The Fullbright Company
Julkaisupäivä: 15.08.2013
Pelin kotisivut
Matias Puro

30.12.2013 klo 14.28 | Luettu: 18702 kertaa | Teksti: Matias Puro

Kotia kohti
On vuosi 1995. Kesäkuinen rankkasade piiskaa oregonilaisen omakotitalon ikkunoita ja salamat valaisevat terassia. Kaitlin Greenbriarin vuoden pituinen ulkomaanmatka on takana, mutta tervetuliaisparaati loistaa poissaoloaan. Ulko-oveen kiinnitetty viesti enteilee pahaa: "Sisko, älä yritä löytää minua. En halua kenenkään tietävän missä olen".

Paketillinen postikortteja



Gone Homen sisältönä toimii salapoliisimainen autiotalon tutkiminen vihjeiden toivossa. Erilaisia objekteja, kuten paperilappuja, maalauksia tai muita henkilökohtaisia esineitä tutkimalla tarina etenee pienissä sykäyksissä, valoittaen vaihtoehtoisesti Kaitlinin vanhempien, siskon, tai talon entisen omistajan tarinaa. Loppua kohden irtonaiset langanpätkät alkavat muodostua eheäksi kokonaisuudeksi, paljastaen kollaasimaisen tarinan yhden perheen tapahtumarikkaasta vuodesta. Gone Homen suurin vahvuus onkin jokaisen pelaajan henkilökohtainen tapa kokea tarina, sillä vaikka pelissä tietyt tapahtumat onkin rajattu pelin loppupuolelle, suurin osa talon tutkimisesta tapahtuu vapaavalintaisessa järjestyksessä.

Gone Home tähtää koko olemuksellaan interaktiiviseen tarinankerrontaan, unohtaen perinteiset pelimekaniikat. Pelaajan toiminnot on riisuttu minimiin, joten käyttöä on vain liikkumisnapeille sekä hiirelle, jolla tutkitaan objekteja ympäristöstä. Muut käytössä olevat namiskat ovat omistettu inventaariolle sekä kartalle. Näinkin pitkälle minimalisoitu ohjaus on omiaan tarinan maailmaan uppoutumista varten, sillä pelaaja ei missään vaiheessa joudu havahtumaan oikean napin etsimiseen. On jokaisesta itsestään kiinni, haluaako Gone Homea edes kutsua enää peliksi, vai tulisiko nimikkeenä olla yksinomaan interaktiivinen tarina. Tämänkaltaiset pohdinnat ovat kuitenkin lähinnä turhaa semantiikkaa, erilainen nimike ei muuta interaktiivisen teoksen tasoa suuntaan tai toiseen.

Välkkyvät valot ja pitkät varjot



Tunnelma vaihtelee onnistuneesti lämpimän tunteellisista hetkistä paranormaalin ahdistaviin. Katilinin poissaolon aikana perhe on vaihtanut kotiosoitetta, ja satavuotias puutalo on omiaan rakentamaan tunnelmaa. Narisevat lattialaudat tai välkkyvät sähkövalot eivät häiritse kliseisyydellään, vaan edesauttavat syventymistä entuudestaan täysin tuntemattoman tilan hahmottamiseen.

Pelintekijät onnistuvatkin leikittelemään kauhupelien peruselementeillä pelaajan kustannuksella, mutta hyvin realistisessa valossa; taustalla vellova tunne on täydellinen simulaatio todellisesta yksinharhailusta tyhjässä talossa, joka leikkii aisteillamme. Pimeä huone rakentaa mielissämme itsestään kauhuskenaarion, joka väistyy helpotuksen ja rentoutumisen tieltä valojen syttyessä.

Kasetti kasetin perään



Kaitlinin matkasta Greenbriarin perheen mysteerien selvittämiseen ei voi paljon puhua, sillä koko pelin viehätys perustuu tarinan hitaaseen avautumiseen omien toimintojen kautta. Hyvin rikkaaksi sekä moniulotteiseksi rakennettu tarina on erinomaisesti kirjoitettu ja rytmitetty; keveämpiä naurunhetkiä saattaa seurata selän takaa kuuluva, niskavillat nostattava ovennarina. Tämän jälkeen tunnelma vaihtuukin sitten vaikka soljuvasti salapoliisimaiseen mysteerien selvittelyyn. Erilaiset tunnetilat eivät kuitenkaan tunnu tökeröiltä tai päälle liimatuilta, vaan ehostavat entisestäänkin Gone Homen erinomaisesti luotua mielikuvaa realistisesta autiotalon tutkimisesta.

Yksi Gone Homen valttikortteja on sen tarinan tapa käsitellä monia vaikeita sekä ajankohtaisia aiheita poikkeuksellisen aikuismaisesti ja vastuullisesti. Pikkusisar Sam on konkreettista juonta edistävistä elementeistä suurin, mutta syvemmällä tasolla tarinan käsittelemiin aihepiireihin lukeutuvat muun muassa teini-ikä, itsetunto-ongelmat sekä masentuneisuus. Peli ottaa ajankohtaisesti myös vahvasti kantaa ihmisoikeuskysymyksiin, antaen hyvin realistisen kuvan erilaisista näkökulmista ja ihmistyypeistä.


Gone Home ansaitsee erityispisteitä sen tavasta nostaa aiheet pöydälle hieromatta niitä eksploitaatiomaisesti pelaajan naamaan. Erilaiset mysteerit sekä niiden vaikutukset saattavat jopa jäädä kokonaan huomioimatta huolimattomalta pelaajalta. Hieman vaillinaiseksi ja epäselväksi jäänyt pelikokemus saattaakin hyötyä toisesta pelikerrasta, jolloin voi keskittyä rauhanomaisemmin palapelin kokoamiseen. Pelin kestokin palvelee tätä tarkoitusta hyvin, sillä omakotitalon läpikäymiseen kuluu vain kolmesta neljään tuntia. Lyhyeltä kuulostava kesto ei kuitenkaan ole huono asia, sillä peli ei vesitä valttikorttiaan - eli tarinaa - pitkitetyllä kestolla, vaan pitää paketin eheänä kokonaisuutena.

“Ai niin, näitäkin oli olemassa!”


Vahvimmiksi myyntivalteiksi tarinan ohella nousee nostalginen aikamatka 90-luvulle. Pienet yksityskohdat, tarkasti mallinnetut esineet sekä maininnat maailmantilasta auttavat uppoutumaan lapsuuden maisemiin, vaikka tapahtumat sijoittuivatkin Amerikan mantereelle. Useammin kuin kerran pelaaja huomaa pysähtyvänsä katselemaan 90-luvun puolivälin televisiosarjojen listausta, kuuntelevansa aikakautensa feminismiliikehdinnän Riot grrrl’n musiikkia tai noukkivansa maasta vanhoja kasetteja.


90-luvun nostalgisoinnin lisäksi hieman varttuneemmat pelaajat saavat myös onnistuneen aikahypyn teini-ikään. Keskivertotuotoksista poiketen Gone Home onnistuu luomaan erittäin positiivisena yllätyksenä uskottavan teini-ikäisen hahmon. Samiin on saatu iskostettua kaikki teini-iälle ominaiset sisäiset sekä ulkoiset paineet ja vaikeudet ilman turvautumista helppoon stereotypiaan vastaan tappelevasta ongelmateinistä.

90-luku ei toimi ainoastaan hauskana tapahtuma-aikana tarinalle, vaan sillä on selvä funktio juonessa. Gone Homen tarina tyttärestä, joka vuoden matkailun vuoksi on ollut pitkälti kommunikaatiolakossa perheensä kanssa, olisi mahdotonta toteuttaa nykyaikaan sijoittuvassa pelissä. Älypuhelinten, sähköpostin, jatkuvan internet-yhteyden, läppäreiden sekä täppäreiden informaatioaikakautena samankaltainen vuoden erakoituminen olisi ollut miltei mahdotonta sulatella. Sama pätee myös Kaitlinin salapoliisimaiseen omakotitalon tutkimiseen; 2000-luvun versiossa mysteerit selviäisivät yhdellä puhelinsoitolla.

Kun vain pääsisi pelaamaan



Teknisesti Gone Home on moitteeton teos. Äänisuunnittelu on minimalistista mutta toimivaa, ääninäyttely taasen hoitaa homman sujuvasti kotiin. Visuaalisestikin pelissä on kauniin yksinkertainen tyyli. Ikävä kyllä en ole ikinä kokenut yhtä suuria ongelmia saada peliä käynnistymään. Unitylla tehty peli kamppailee tiedetysti vastaan niin 64-bittisen Windowsin, eri virusturvaohjelmien kuin käyttöjärjestelmien hallinointioikeuksienkin kanssa. Pelaajayhteisö tarjoaa kyllä kymmenittäin neuvoja pelin pyörittämiseen, mutta ongelman iskiessä jokaisen niksin ja vinkin kokeileminen jää pelaajan itsensä harteille.

Gone Home kulkee samalla tiellä kuin aikaisemmat tunnelmointiin ja tarinaan vahvasti nojaavat pelit To The Moon, Brothers - A Tale Of Two Sons tai The Walking Dead. Innostavia pelimekaniikkoja, vangitsevaa toimintaa tai esimerkiksi nokkelia puzzleja hamuavien ihmisten kannattaa suosiolla kääntää katseensa muualle. Gone Home on täyttä tarinaa koettuna interaktiivisessa ympäristössä - ja siinä Gone Home tekee kunnarin.

V2.fi | Matias Puro

Gone Home (Tietokonepelit)

Gone Home luo tunnelmallisen matkan perheen elämään ja heidän mysteereihinsä.
  • Tarina erittäin vahva sekä syvällinen
  • Hahmot ovat moniulotteisesti rakennettuna
  • Tunnelma katossa läpi pelin
  • Pelin toimimaan saaminen saattaa olla ongelmallista

Pelikuvat

< Bravely Default... Doki-Doki Universe... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (11 viestiä)

Slash80fin

30.12.2013 klo 15.37 1 tykkää tästä

OS X versiossa en havainnut mitään ongelmia toimimisen kans. Loistava kokemus, oli sitten peli tai ei.
lainaa
entue

30.12.2013 klo 16.45 13 tykkää tästä

tämä paska on siis taas syynä sille että jatkossa yhä useampi peli muuttuu leffaksi jossa vähän painellaan nappeja. nämä kuuluisi arvostella tuolla teidän Viihdepuolella
lainaa
asdqweqw

30.12.2013 klo 19.36 15 tykkää tästä

Gone Homo.
lainaa
LeoReo

31.12.2013 klo 22.58 8 tykkää tästä

Haters gonna hate. Huvittaa lukea joka helvetin videossa, jossa tämä mainitaan kuinka "TÄMÄ EI OLE PELI TÄMÄ ON INTERAKTIIVINEN KIRJA PASKAA 1/5".
lainaa
Sleepyruby

01.01.2014 klo 16.43

Tämähän itseasiassa ei ole peli vaan interaktiivinen kertomus. En ole mikään fanaatikko että mikä on peli ja mikä ei, mutta Gone Home:n kohalla tarttee jos sanoa että tämä ei ole peli, ei ansaitse niin isoa julkisuutta kun se on saanut sekä tarinan itse läpäistyäni voi muuta sano ku että hävettää että hinta lappu on 20€ paikkeilla jostain mikä on max 10 minuutin pitkä.
lainaa
herne

01.01.2014 klo 20.06 1 tykkää tästä

Sleepyruby kirjoitti:
Tämähän itseasiassa ei ole peli vaan interaktiivinen kertomus. En ole mikään fanaatikko että mikä on peli ja mikä ei, mutta Gone Home:n kohalla tarttee jos sanoa että tämä ei ole peli, ei ansaitse niin isoa julkisuutta kun se on saanut sekä tarinan itse läpäistyäni voi muuta sano ku että hävettää että hinta lappu on 20€ paikkeilla jostain mikä on max 10 minuutin pitkä.
Doom on interaktiivinen kertomus sotilaasta jopa ampuu demoneja. Hinnasta olen kanssasi tosin samaa mieltä. Oli peli miten hyvä vaan, noin kahdesta tunnista 20e on liikaa, itse maksoin ~7,5e mikä tuntui hyvältä. Max 10 min? Keskiarvo kaksi tuntia, ja kuten tekijät kommenttiraidalla sanovat(+tunti pelattavaa) peli on mahdollita läpäistä alle minuutissa.
lainaa
outstanding

02.01.2014 klo 00.20

mä alan kans tekemään "pelejä" joissa pelaaja pyörii yhdessä huoneessa ja pyydän 500 euroo ja saan täydet arvosanat
lainaa
HipstersDigIt

02.01.2014 klo 20.04 1 tykkää tästä

Saivathan ne hipsteritkin vihdoin sen tekotaiteellisen paskansa jolle voivat joukossa rinkirunkata ja tuntea suurta ylemmyydentunnetta.
lainaa
lol

02.01.2014 klo 23.23

Tyttöystävä pelas tän läpi eilen ja vielä tänäänki sano kuinka v:ttaa kun peli oli niin huono.
lainaa
mäyrä

03.01.2014 klo 08.20 1 tykkää tästä

Gone Home ei ole samalla tavalla peli kuin vaikkapa GTA:t, Falloutit tai Elder Scrollsit (joissa nyt on yleensä enemmän tai vähemmän vapaa ja pelimäinen tunnelma), mutta en tiedä miksi jokaisen pelin pitäisikään olla. Ei kukaan pakota kokeilemaan "paskoja hipsterpelejä" (koska kaikki joka ei ole AAA+ multiplayermättöä on luonnollisesti vain sitä itseään) jos ei halua. :D
lainaa
IsoMahaMatti

08.01.2015 klo 08.27

Näin yli vuosi viimeisen kommentin jälkeen on todettava, että tämä "peli" on aivan kauheaa kuraa ja olen todella pettynyt, että tuli tällainen paskake hankittua(vaikka en maksanut kuin senttejä). Itken itseni uneen.
lainaa

V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova