Ratchet & Clank: Nexus
Arvioitu: | Playstation 3 |
Genre: | Tasohyppelypelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 7 |
Kehittäjä: | Insomniac Games |
Julkaisija: | Sony Computer Entertainment |
Julkaisupäivä: | 20.11.2013 |
Pelin kotisivut |
Paluu vanhaan hyvään kaavaan
Ratchetin ja Clankin seikkailut ovat olleet pelaajien mieleen yli 10 vuoden ajan. Viimeisimmät vuodet sarja on elänyt erilaisina spin-off-osina, joissa etualalle on nostettu moninpelaaminen. Ne ovat sinänsä olleet mukavia oheistuotteita mahtavalle pelisarjalla, mutta tutumpaa tasoloikintameininkiä on kaivattu. Fanien iloksi karvaturrin uusin seikkailu palauttaa toiminnan alkuperäisen sarjan muottiin, jossa tasohyppelyä ja toimintaa riittää. Nexus toimii Playstation 3:lla nähdyn kolmiosaisen Future-sarjan lopullisesti päättävänä epilogina.
Nexuksen tarina ei varsinaisesti pohjaudu aiempiin osiin, mutta hahmot ovat enimmäkseen vanhoja tuttuja. Ratchet on yhdessä ystävänsä Clankin kanssa suorittamassa tehtävää, jonka tarkoituksena on turvata vankien matka avaruuden lävitse. Vendra Proq näyttää kuitenkin taianomaiset voimansa ja karkaa kuljetuksesta mörssäriveli Neftinin avustamana. Lyhyt, mutta ei millään tavalla toivoton tarina saa tästä alkupotkunsa.
Galaktisen rauhan pelastaminen vaatii jälleen kunnon aseistusta ja sehän Ratchetilla on tunnetusti kunnossa. Erilaisia tussareita on tarjolla kymmenkunta, ja niissä nähdään niin uusia kuin vanhojakin tuttavuuksia. Aseista mieleenpainuvin, taustatulta antava Mr. Zurkon on ottanut tähän taisteluun koko perheensä mukaan, joten hauskuutta tulitaisteluista ei jää puuttumaan. Yleisesti aseet päivittyvät automaattisesti, minkä lisäksi niiden ominaisuuksia pystyy parantamaan keräämällä maastosta sinistä mineraalia. Päivitykset tapahtuvat verkkaisesti, joten koko ajan tapahtuu ja peli kehittyy. Erilaisia vihollisia pelissä on kourallinen, mikä tuntuu ihan riittävältä. Enemmänkin harmittavat pomovastustajat, jotka ovat kukistettavissa turhan yksinkertaisilla keinoilla.
Liikkuminen ja vihollisten pinoon laittaminen on äärimmäisen sulavaa erinomaisten kontrollien ansiosta. Liikkumista jouheuttavia apuvälineitä on muutamia leijusaappaista rakettireppuun. Lentely on varsin mukavaa ja tuo hyvää vaihtelua normaaliin juoksenteluun ja taisteluun, mutta harmittavasti lentokielto estää monessa paikassa ilmassa liitämisen. Muuten lentely on yllättävän vapaata, ja taistelukin sujuu ilmasta käsin vaivatta. Painovoiman pääsee unohtamaan monessa kohtaa myös magneettisia saappaita käyttäen.
Clank on saanut keikalle oman tärkeän tehtävänsä, jossa hän käyttää ulottuvuusaukkoja suljettujen reittien avaamiseen. Aukkoon loikatessa avautuu minipeli, jossa sivusta kuvatun tasohyppelyn hengessä hypitään painovoimaa uhaten. Minipelikentän lopussa torkkuu mörkö, joka tulee houkutella aukkoon vievään lähtöpisteeseen. Nopeat ja pikkutarkat sormet ovat tässä tarpeen.
Tarinatilan läpivientiin kului nelisen tuntia, mutta kaikkien päivitysten ja kultaisten pulttien etsintään saa kulutettua vielä mukavan tovin. Lisätekemistä voi hakea myös gladiaattoriareenan taisteluista, joissa on mahdollisuus kartuttaa tilipussin kokoa ja voittaa muutakin lisäherkkua. Yksinpelin läpäisyn jälkeen avautuva haaste-tila tekee pelistä entistä vaikeamman, mikä lisää omalla tavallaan uudelleenpeluuarvoa. Pelin lyhyempi kesto on huomioitu sen hinnassa, joka on noin 30 euroa. Tuleehan siinä tunnille hintaa, mutta toisaalta peli on alusta loppuun mielenkiintoinen, eikä pelaaminen tunnu missään vaiheessa pakkopullalta.
Karvakorvan uusi tuleminen on kokonaisuutena mukava kokemus. Se on hiottu äärimmäisen laadukkaan tuntuiseksi ja kotimaan kielestä pitäviä hemmotellaan jälleen hyvin toteutetulla suomenkielisellä ääniraidalla. Pituuden eteen kun asettaisi kertoimen kolme, niin käsissämme olisi timantti. Tällaisenaan peli toimii hyvänä pikku kevennyksenä pitkää uraa uurtaneen konsolin loppuhetkille ja seikkailua onkin hyvä lähteä jatkamaan uudella konsolisukupolvella. Pienenä bonuksena Ratchetin seikkailujen muisteluun toimii Intergalaktisen historian museo, jossa opasbotti kertoo sarjan tärkeimmistä hahmoista ja nostaa muistoja pintaan.
Nexuksen tarina ei varsinaisesti pohjaudu aiempiin osiin, mutta hahmot ovat enimmäkseen vanhoja tuttuja. Ratchet on yhdessä ystävänsä Clankin kanssa suorittamassa tehtävää, jonka tarkoituksena on turvata vankien matka avaruuden lävitse. Vendra Proq näyttää kuitenkin taianomaiset voimansa ja karkaa kuljetuksesta mörssäriveli Neftinin avustamana. Lyhyt, mutta ei millään tavalla toivoton tarina saa tästä alkupotkunsa.
Tuttua, turvallista ja pientä uutta
Galaktisen rauhan pelastaminen vaatii jälleen kunnon aseistusta ja sehän Ratchetilla on tunnetusti kunnossa. Erilaisia tussareita on tarjolla kymmenkunta, ja niissä nähdään niin uusia kuin vanhojakin tuttavuuksia. Aseista mieleenpainuvin, taustatulta antava Mr. Zurkon on ottanut tähän taisteluun koko perheensä mukaan, joten hauskuutta tulitaisteluista ei jää puuttumaan. Yleisesti aseet päivittyvät automaattisesti, minkä lisäksi niiden ominaisuuksia pystyy parantamaan keräämällä maastosta sinistä mineraalia. Päivitykset tapahtuvat verkkaisesti, joten koko ajan tapahtuu ja peli kehittyy. Erilaisia vihollisia pelissä on kourallinen, mikä tuntuu ihan riittävältä. Enemmänkin harmittavat pomovastustajat, jotka ovat kukistettavissa turhan yksinkertaisilla keinoilla.
Liikkuminen ja vihollisten pinoon laittaminen on äärimmäisen sulavaa erinomaisten kontrollien ansiosta. Liikkumista jouheuttavia apuvälineitä on muutamia leijusaappaista rakettireppuun. Lentely on varsin mukavaa ja tuo hyvää vaihtelua normaaliin juoksenteluun ja taisteluun, mutta harmittavasti lentokielto estää monessa paikassa ilmassa liitämisen. Muuten lentely on yllättävän vapaata, ja taistelukin sujuu ilmasta käsin vaivatta. Painovoiman pääsee unohtamaan monessa kohtaa myös magneettisia saappaita käyttäen.
Clank on saanut keikalle oman tärkeän tehtävänsä, jossa hän käyttää ulottuvuusaukkoja suljettujen reittien avaamiseen. Aukkoon loikatessa avautuu minipeli, jossa sivusta kuvatun tasohyppelyn hengessä hypitään painovoimaa uhaten. Minipelikentän lopussa torkkuu mörkö, joka tulee houkutella aukkoon vievään lähtöpisteeseen. Nopeat ja pikkutarkat sormet ovat tässä tarpeen.
Kaavan tulema jää lyhyeksi
Tarinatilan läpivientiin kului nelisen tuntia, mutta kaikkien päivitysten ja kultaisten pulttien etsintään saa kulutettua vielä mukavan tovin. Lisätekemistä voi hakea myös gladiaattoriareenan taisteluista, joissa on mahdollisuus kartuttaa tilipussin kokoa ja voittaa muutakin lisäherkkua. Yksinpelin läpäisyn jälkeen avautuva haaste-tila tekee pelistä entistä vaikeamman, mikä lisää omalla tavallaan uudelleenpeluuarvoa. Pelin lyhyempi kesto on huomioitu sen hinnassa, joka on noin 30 euroa. Tuleehan siinä tunnille hintaa, mutta toisaalta peli on alusta loppuun mielenkiintoinen, eikä pelaaminen tunnu missään vaiheessa pakkopullalta.
Karvakorvan uusi tuleminen on kokonaisuutena mukava kokemus. Se on hiottu äärimmäisen laadukkaan tuntuiseksi ja kotimaan kielestä pitäviä hemmotellaan jälleen hyvin toteutetulla suomenkielisellä ääniraidalla. Pituuden eteen kun asettaisi kertoimen kolme, niin käsissämme olisi timantti. Tällaisenaan peli toimii hyvänä pikku kevennyksenä pitkää uraa uurtaneen konsolin loppuhetkille ja seikkailua onkin hyvä lähteä jatkamaan uudella konsolisukupolvella. Pienenä bonuksena Ratchetin seikkailujen muisteluun toimii Intergalaktisen historian museo, jossa opasbotti kertoo sarjan tärkeimmistä hahmoista ja nostaa muistoja pintaan.
Ratchet & Clank: Nexus (Playstation 3)
Ratchetin ja hänen robottiystävänsä Clankin toiminnantäyteisistä seikkailuista ei voi olla pitämättä. Paluu alkuperäiseen kaavaan maistuu hyvältä, mutta kaipaisi lisää pituutta.
- Perinteinen karvanaaman seikkailu toimii aina
- Runsaasti pieniä uudistuksia
- Tylsät pomovastukset
- Kauhian lyhyt
Keskustelut (4 viestiä)
Rekisteröitynyt 11.05.2011
25.11.2013 klo 18.01 2
26.11.2013 klo 16.36
Onks jotkut muut huomannut tätä asiaa tai kokenut samaa?
28.11.2013 klo 14.00
Joululahja toive :) Tuosta hinnasta vielä, ettei peli ole kaikkialla Suomessa maksanut 30€. Joissakin CM:n liikkeissä peli maksoi 35€ ja Prismassa 39.99€. Kärkkäisessä hintana oli 50€. Kun tiedustelin asiaa näistä liikkeistä hinnan suhteen perustelemalla, että Insomniac on itse määritellyt hinnan 30€ johtuen pelin lyhyestä kestosta, sain myyjiltä vastaukseksi, ettei Insomniac ole jälleenmyyjä Suomessa.
Onks jotkut muut huomannut tätä asiaa tai kokenut samaa?
CD-ON:ista pelin saa mukaansa 32,95€. En muista millä hinnalla sen Storesta saa, mutta tuskin yli 30€ joutuu maksamaan. En kyllä maksaisi tuosta 35€ enempää.
Peli vielä kesken, onhan tuo todella hyvä, mutta en ymmärrä miksi täytyy tehdä näin lyhyitä pelejä. Taso on yhtä korkealla kuin TOD ja Crack in timessa, mutta lyhyys kyllä verottaa paljon. Harminpaikka jos isot pelifirmat eivät näe pitkissä tasoloikkapeleissä tulevaisuutta, vaan pelataan varman päälle näillä lyhyillä.
05.12.2013 klo 22.36
Itse pelistä kuitenkin pidin lähinnä Clankin minipelien takia, vaikka tämä ohjattavuus olikin aivan.....