NightSky
Arvioitu: | Nintendo 3DS |
Genre: | Älypelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 3 |
Kehittäjä: | Nicalis |
Julkaisija: | Nintendo |
Julkaisupäivä: | 25.10.2012 |
Pelin kotisivut |
Pyöri pyöri pikkupallo
Muistaako joku puhelimien värinäyttökauden alkaessa tylsiä hetkiä värittäneen kännykkäpeli Bouncen? Sivusta kuvattu oranssi pallo vilisti kultaisten renkaiden läpi timantteja keräten, määränpäänään kentän loppu. Peli oli siihen aikaan oikein hauska välituntien tappaja. Nykyään on Angry Birdsit ja kumppanit, mutta Bouncen ideaa mukaillen on mahdollista tehdä edelleen huippupeli.
Viime vuosina tiensä miltei jokaiselle mobiilialustalle sekä PC:lle tiensä löytänyt NightSky on paljon Bouncelle velkaa. Pelissä sivulta kuvattu pallo pyrkii pääsemään erilaisia esteitä sisältävät kentät läpi ehjin nahoin. Pallon ominaisuuksiin lukeutuu mahdollisuus himmata tiukoissa tilanteissa vauhtia jarrun avulla. Vaihteleva toinen ominaisuus antaa pallolle välillä lisävauhtia ja muuttaa välillä painovoiman lait päinvastaisiksi.
NightSkyn graafinen ilme on melko synkkä, mutta erittäin tyylikäs, tuoden mieleen jonkinlaisen unimaailman. Silhueteilla leikittelevä ulkoasu on hakenut oman inspiraationsa suositusta Limbo-pelistä. Mystiikalla maustetut ja sateenpisaroiden ropinalla tehostetut taustamusiikit tekevät pelaamisesta oikein tunnelmallista. Pelin taustalla tunnelmaa luova musiikki on grafiikan ohella myös kuin suoraan Limbon maailmasta. Siskonikin sanoi heti ”Tämähän on kuin Limbo” nähdessään NightSkyn.
Kentät on rakennettu kolmesta ruudun kokoisesta palasesta, jotka sisältävät erilaisia, sormia koville laittavia esteitä ja välillä hoksottimetkin ovat rasituksella. Palasen lopussa kamera hyppää seuraavaan osioon, mikä on tuttua Bouncesta. Pallon pudotessa ansaan matka taas jatkuu kentän ensimmäisen palan alusta. Yhden kentän läpäisee yleensä alle minuutissa ja kymmenestä maailmasta koostuvaan peliin saa kulutettua aikaa yhteensä parisen tuntia. Lisää pelattavaa tarjoillaan loppuun pääsyn jälkeen vaikeammalla vaikeusasteella. Pelitila tuo samat kentät pelattavaksi hieman haasteellisemmiksi muovattuina.
Pyörimisestä unimaailmassa tulee heti kättelyssä mieleen muita tuttuja pelejä, mutta tietynlainen kopiointi on sallittua ja oikeastaan suositeltavaa. NightSkyssa on onnistuttu yhdistelemään tyylikkäästi suosittujen pelien hyviä puolia ja tekemään paketista omanlainen kokonaisuutensa. 3DS:n kontrolleilla peli toimi sujuvasti, kuten myös pikaisesti testatussa PC-versiossa. Pelkkään kosketusnäyttöön nojaava puhelinversio ei toiminut lainkaan näin sulavasti omissa hyppysissäni (alla hyvää ja huonoa -tuomiot eivät päde siis puhelinversion kohdalla).
Viime vuosina tiensä miltei jokaiselle mobiilialustalle sekä PC:lle tiensä löytänyt NightSky on paljon Bouncelle velkaa. Pelissä sivulta kuvattu pallo pyrkii pääsemään erilaisia esteitä sisältävät kentät läpi ehjin nahoin. Pallon ominaisuuksiin lukeutuu mahdollisuus himmata tiukoissa tilanteissa vauhtia jarrun avulla. Vaihteleva toinen ominaisuus antaa pallolle välillä lisävauhtia ja muuttaa välillä painovoiman lait päinvastaisiksi.
NightSkyn graafinen ilme on melko synkkä, mutta erittäin tyylikäs, tuoden mieleen jonkinlaisen unimaailman. Silhueteilla leikittelevä ulkoasu on hakenut oman inspiraationsa suositusta Limbo-pelistä. Mystiikalla maustetut ja sateenpisaroiden ropinalla tehostetut taustamusiikit tekevät pelaamisesta oikein tunnelmallista. Pelin taustalla tunnelmaa luova musiikki on grafiikan ohella myös kuin suoraan Limbon maailmasta. Siskonikin sanoi heti ”Tämähän on kuin Limbo” nähdessään NightSkyn.
Kentät on rakennettu kolmesta ruudun kokoisesta palasesta, jotka sisältävät erilaisia, sormia koville laittavia esteitä ja välillä hoksottimetkin ovat rasituksella. Palasen lopussa kamera hyppää seuraavaan osioon, mikä on tuttua Bouncesta. Pallon pudotessa ansaan matka taas jatkuu kentän ensimmäisen palan alusta. Yhden kentän läpäisee yleensä alle minuutissa ja kymmenestä maailmasta koostuvaan peliin saa kulutettua aikaa yhteensä parisen tuntia. Lisää pelattavaa tarjoillaan loppuun pääsyn jälkeen vaikeammalla vaikeusasteella. Pelitila tuo samat kentät pelattavaksi hieman haasteellisemmiksi muovattuina.
Pyörimisestä unimaailmassa tulee heti kättelyssä mieleen muita tuttuja pelejä, mutta tietynlainen kopiointi on sallittua ja oikeastaan suositeltavaa. NightSkyssa on onnistuttu yhdistelemään tyylikkäästi suosittujen pelien hyviä puolia ja tekemään paketista omanlainen kokonaisuutensa. 3DS:n kontrolleilla peli toimi sujuvasti, kuten myös pikaisesti testatussa PC-versiossa. Pelkkään kosketusnäyttöön nojaava puhelinversio ei toiminut lainkaan näin sulavasti omissa hyppysissäni (alla hyvää ja huonoa -tuomiot eivät päde siis puhelinversion kohdalla).
NightSky (Nintendo 3DS)
Pienien pelihetkien piristäjä tuo sopivasti haastetta ja onnistumisen iloja.
- Erinomaiset kontrollit
- Tyylikkäät grafiikat
- Koukuttava
- Kymmenen euroa on inan liikaa
Keskustelut (4 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.05.2013 klo 16.18
Ps. kävi kyllä mielessä jos tekis jonkinsortin Humble Bundle miniarvostelu artikkelin jossa kävis nopiaa läpi näitä pelejä ku veikkaan etten oo ainoa jolla ne siellä Steamis vaan "on".
15.05.2013 klo 20.50
16.05.2013 klo 11.42
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
18.05.2013 klo 09.37
Paitsi, että alkuperäinen Nightsky julkaistiin jo vuosia sitten, jopa ennen Limboa ja koko siluetti-grafiikka-buumia.
http://en.wikipedia.org/wiki/NightSky#NightSky