Pokémon Battle Revolution
Arvioitu: | Nintendo Wii |
Genre: | Lastenpelit, Strategiapelit |
Pelaajia: | 1-4 |
Ikärajoitus: | 7 |
Kehittäjä: | Genius Sonority |
Julkaisija: | Nintendo |
Julkaisupäivä: | 07.12.2007 |
Pelin kotisivut |
Rahastuksen synonyymi tietosanakirjassa
Ennen kuin Pokémon Battle Revolution voidaan arvostella, on selvitettävä yksi pikku juttu. Millä mielellä minä olisin, jos GameCuben Pokémon Gale of Darkness julkaistaisiin Wiille parannetulla grafiikalla, nettipelillä, ja tuella viimeisimmille Pokémon-taskupeleille? Pelkäänpä, että antaisin 60 pistettä sellaisin perusteluin, että kyseinen rooliseikkailu oli alun alkujaankin tylsä ja aikaansa jäljessä. Se ei uusintajulkaisun perusteeksi riitä, jos vuoropohjaisia taisteluja voi pelata netissäkin.
Sitten onkin sanottava vähintään, että voi pentele. Battle Revolution on juuri sellainen peli, mitä äsken kuvailin, paitsi että roolipeliosuus, eli 98% koko pelistä on tiputettu pois.
Battle Revolution on 50 euroa maksava graafinen päivitys Nintendo DS:n kaksosille Pokémon Diamond ja Pokémon Pearl. Tätä ei kannata kyseenalaistaa. Battle Revolution on luotu tarpeeseen hyppyyttää käsikonsolilla kasvatettuja kavereita telkkarissa. Kaikkiaan neljä DS:ää voidaan kytkeä konsoliin langattomasti turpakäräjiä varten. Arvo jää tällöinkin mystiseksi, sillä Wii ei ole silmäkarkkiautomaatti, ja vaikka olisikin, sillä ei olisi merkitystä, sillä Nintendo ei tule silmäkarkkipokémonia tekemään. GameCuben Pokémon esitteli Nintendo 64 –tasoista grafiikkaa. Wiin Pokémon edustaa GC:n keskitasoa: hahmomallit ovat palikkamaisia ja animaatiot tympeitä, mutta tehosteet ja taustat sentään nättejä. Peli koostuu vastatusten seisovista pokeista yrjöämässä valotehosteita toistensa niskaan.
Tiedän, mikä on Pokémon Companyn taktiikka, kun kyseinen Nintendon osasto haastetaan oikeuteen. Puolustusasianajaja muistuttaa, että pokémoneja on satoja. Laadusta on tingittävä, jos jokaisen meinaa mahduttaa yhteen peliin. Kuka kykenee keksimään, saati sitten toteuttamaan neljä erinäköistä hyökkäystä jokaiselle hirviölle? Arvoisa tuomari, jos emme saa käyttää itseään toistavia animaatioita ja sitä jekkua, että häikäisevä valotehoste pörrää ruudulla samaan aikaan kun pokémon seisoo tikkusuorana paikoillaan, meidän on palkattava lapsityövoimaa, ostettava orjia, siirrettävä tuotanto Kiinaan, muututtava julkisyhteisöksi ja taivuteltava valtio pidentämään siviilipalvelus rangaistusluontoiseksi, sitäkö tässä nyt halutaan?!
Battle Revolution ei ole roskaa ainoastaan siksi, ettei se sisällä muuta kuin taistelujärjestelmän roolipelistä. Järjestelmä toimii tarkalleen siten, että 2-4 pokémonia laajasta valikoimasta tappelee loppujen ollessa reservissä. Pelaaja tai pelaajat valitsevat mitä kukin pokémon tekee. Sitten ne tekevät tekosensa vuorotellen nopeusjärjestyksessä. Sekä pokémoneilla että hyökkäyksillä on kaikenlaisia ominaisuuksia: on tulisuutta, on vetisyyttä, on eksoottisuuksia. Jotkut erikoisliikkeet muuttavat olosuhteita (alkaa sataa, tulee kuuma, jne.) ja osalla niistä voi muuttaa omia tai kilpailijan ominaisuuksia. Ainakin teoriassa tämä on kiinnostavaa, kuin kivi, paperi ja sakset –leikki.
Battle Revolution on roskaa siksi, ettei se tee mitään oikein. Strategiapelien ystävänä en tyrmää suoralta kädeltä vuoropohjoista tappelupeliä. Mutta miksi histamiineja on ruudulla korkeintaan neljä? Miksei vaikka viisi per pelaaja? Missä on syvyys? Mikä on korvaamassa sen, ettei tässä versiossa voi nostaa pokémonien tasoja? Miksi valikot ovat sekavat, miksi into kaksinpeliin kaatuu jo informaatiotulvaan? Miksi jopa tekstinsyöttötyökalu on tuplasti kömpelömpi kuin kännyköissä? Ennen kaikkea: miksei pelaajaparka saa käyttöönsä kuin demoversion, ellei hänellä ole taskupokella ladattua Nintendo DS:ää? Mikä logiikka on siinä, että pelin ainoa hyvä puoli, laaja hirviövalikoima, on typistetty muutamaan esimerkkiin? Lisää örkkejä saa säälistä nettivastustajilta, vaan eipä näitäkään voi käyttää kuin kaksinpelissä samalla koneella.
Luin pelatessani - eli joutessani - strategiaoppaita, joten voisin kertoa pelin ns. hienouksista enemmänkin. Mieluummin kuitenkin väännän rautalangasta, että pelasipa peliä yksin, kaverin kanssa tai netissä, on verenkierto vaarassa lamaantua tylsyyden noustessa helvetillisille tasoille. Uskomattomimpana esimerkkinä, yksinpelikampanja ei pelin omilla örvelölajitelmilla pelattaessa vaadi ensimmäistäkään strategista päätöstä 3-5 tuntiin: eteenpäin pääsee takomalla nappia A. Yksinpeli palkitsee mahdollisuudella vaatettaa oma pokémonkouluttaja – yeah! Nettipeli ei sisällä edes tuloslistoja – jou!
Olen itsekin tehnyt parempia pelejä kuin Battle Revolution ja paras peli, jonka olen koskaan tehnyt, on koneen jumittava tekstiseikkailu Poikien Kerho Deluxe vuodelta 1994.
Sitten onkin sanottava vähintään, että voi pentele. Battle Revolution on juuri sellainen peli, mitä äsken kuvailin, paitsi että roolipeliosuus, eli 98% koko pelistä on tiputettu pois.
Vuoden yllättäjä?
Tiedän, mikä on Pokémon Companyn taktiikka, kun kyseinen Nintendon osasto haastetaan oikeuteen. Puolustusasianajaja muistuttaa, että pokémoneja on satoja. Laadusta on tingittävä, jos jokaisen meinaa mahduttaa yhteen peliin. Kuka kykenee keksimään, saati sitten toteuttamaan neljä erinäköistä hyökkäystä jokaiselle hirviölle? Arvoisa tuomari, jos emme saa käyttää itseään toistavia animaatioita ja sitä jekkua, että häikäisevä valotehoste pörrää ruudulla samaan aikaan kun pokémon seisoo tikkusuorana paikoillaan, meidän on palkattava lapsityövoimaa, ostettava orjia, siirrettävä tuotanto Kiinaan, muututtava julkisyhteisöksi ja taivuteltava valtio pidentämään siviilipalvelus rangaistusluontoiseksi, sitäkö tässä nyt halutaan?!
Kuka käskee tehdä pelejä, pässit?!
Battle Revolution on roskaa siksi, ettei se tee mitään oikein. Strategiapelien ystävänä en tyrmää suoralta kädeltä vuoropohjoista tappelupeliä. Mutta miksi histamiineja on ruudulla korkeintaan neljä? Miksei vaikka viisi per pelaaja? Missä on syvyys? Mikä on korvaamassa sen, ettei tässä versiossa voi nostaa pokémonien tasoja? Miksi valikot ovat sekavat, miksi into kaksinpeliin kaatuu jo informaatiotulvaan? Miksi jopa tekstinsyöttötyökalu on tuplasti kömpelömpi kuin kännyköissä? Ennen kaikkea: miksei pelaajaparka saa käyttöönsä kuin demoversion, ellei hänellä ole taskupokella ladattua Nintendo DS:ää? Mikä logiikka on siinä, että pelin ainoa hyvä puoli, laaja hirviövalikoima, on typistetty muutamaan esimerkkiin? Lisää örkkejä saa säälistä nettivastustajilta, vaan eipä näitäkään voi käyttää kuin kaksinpelissä samalla koneella.
PÄSSIT!!
Luin pelatessani - eli joutessani - strategiaoppaita, joten voisin kertoa pelin ns. hienouksista enemmänkin. Mieluummin kuitenkin väännän rautalangasta, että pelasipa peliä yksin, kaverin kanssa tai netissä, on verenkierto vaarassa lamaantua tylsyyden noustessa helvetillisille tasoille. Uskomattomimpana esimerkkinä, yksinpelikampanja ei pelin omilla örvelölajitelmilla pelattaessa vaadi ensimmäistäkään strategista päätöstä 3-5 tuntiin: eteenpäin pääsee takomalla nappia A. Yksinpeli palkitsee mahdollisuudella vaatettaa oma pokémonkouluttaja – yeah! Nettipeli ei sisällä edes tuloslistoja – jou!
Olen itsekin tehnyt parempia pelejä kuin Battle Revolution ja paras peli, jonka olen koskaan tehnyt, on koneen jumittava tekstiseikkailu Poikien Kerho Deluxe vuodelta 1994.
Pokémon Battle Revolution (Nintendo Wii)
Yksi Wiin huonoimmista ellei huonoin peli viihdyttää Nintendo DS:n Pokémonien omistajia vähintään vartin (valikoista selviämisen jälkeen).
- Nettipeli Wiin pelissä!
- Parempi grafiikka kuin Nintendo DS:llä
- Jänskää nähdä miten rujolta mikäkin DS-möykky näyttää kuvaputkitöllössä
- Muu
- Alkaen uuvuttavan yksioikoisesta taistelemisesta
- Kulkien olemattoman vaikeustason kautta
- Päätyen raivostuttavaan käyttöjärjestelmään
Keskustelut (8 viestiä)
Rekisteröitynyt 12.12.2007
04.01.2008 klo 22.26
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
05.01.2008 klo 02.06
Tavallaan mielenkiintoinen pointti tässä on kuitenkin se että täysin turha ja takaisin laatikkoon haukuttu peli saa silti 42 pistettä? mitä vaaditaan että saa nollan?
40 on käytännössä pienin pisteluku, minkä pelille voi antaa silloin, kun suurin luku on 100. Lukijat vertailevat pisteitä muiden julkaisujen antamiin pisteisiin, ja turpiin tulisi, jos yleistä kulttuuria lähtisi muuttamaan. Jos asteikko olisi oikeasti 0-100, sitä saattaisi antaa jollekin henkilökohtaiselle suursuosikilleenkin vain 70-80 pistettä. Miten olisi 73 pistettä vuoden suosituimmalle pelille, joka on oikeastikin hyvä? Paha virhe...
Siispä:
100= Täydellinen
90= Erinomainen
80= Hyvä
70= Keskinkertainen
60= Huono
50= Erittäin huono
40= Auts
alle 40= Niin huono, että todellisuus vääristyy
Rekisteröitynyt 17.05.2007
06.01.2008 klo 10.15 1
Tavallaan mielenkiintoinen pointti tässä on kuitenkin se että täysin turha ja takaisin laatikkoon haukuttu peli saa silti 42 pistettä? mitä vaaditaan että saa nollan?
40 on käytännössä pienin pisteluku, minkä pelille voi antaa silloin, kun suurin luku on 100. Lukijat vertailevat pisteitä muiden julkaisujen antamiin pisteisiin, ja turpiin tulisi, jos yleistä kulttuuria lähtisi muuttamaan. Jos asteikko olisi oikeasti 0-100, sitä saattaisi antaa jollekin henkilökohtaiselle suursuosikilleenkin vain 70-80 pistettä. Miten olisi 73 pistettä vuoden suosituimmalle pelille, joka on oikeastikin hyvä? Paha virhe...
Siispä:
100= Täydellinen
90= Erinomainen
80= Hyvä
70= Keskinkertainen
60= Huono
50= Erittäin huono
40= Auts
alle 40= Niin huono, että todellisuus vääristyy
Mahtoi Spytoy sitten olla äärimmäisen huono peli? Annoit vain 25 pistettä kun arvostelit sen peliplaneettaan silloin kauan sitten ja huonoissa puolissa oli listattuna mm. kuolema. :D
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
06.01.2008 klo 14.57
Mahtoi Spytoy sitten olla äärimmäisen huono peli?
"Äärimmäisen" on osuva sanavalinta.
Rekisteröitynyt 17.04.2007
06.01.2008 klo 16.11
Mahtoi Spytoy sitten olla äärimmäisen huono peli?
"Äärimmäisen" on osuva sanavalinta.
Spytoy on ilmeisesti niin huono, että todellisuus vääristyy.
Rekisteröitynyt 28.12.2007
07.01.2008 klo 13.55
Miinuksissa muuten lukee "Päätyen". Ainakin olettaisin, että siinä kuuluisi lukea 'Päättyen'. :)
07.01.2008 klo 18.54
07.11.2009 klo 00.12