Tuorein sisältö

Path of Exile

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: MMORPG-pelit
Pelaajia: moninpeli
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Grinding Gear Games
Julkaisija: Grinding Gear Games
Pelin kotisivut
Juho Ahola

01.03.2013 klo 17.28 | Luettu: 17958 kertaa | Teksti: Juho Ahola

Metsästä demoneita - Ilmaiseksi!
Toimintanaksujen ystävillä on viime kuukausina ollut paljon näpyteltävää. Kauan odotettu ja monille ehkä hieman pettymykseksi jäänyt Diablo 3 on ollut kauppojen hyllyillä jo hyvän aikaa, ja tunnetuin kilpailija Torchlight 2 seurasi pian perässä. Blizzardin demonijahti sai itselläni aikaan naputtelyähkyn, jonka johdosta kaverin minulle kehuma Path of Exile ei lähtökohtaisesti juuri kiinnostanut. Ilmaisuudesta johtuen päädyin kuitenkin tylsänä iltana pelin asentamaan... ja siitähän se sitten taas lähti.

Kyse on siis ilmaisesta (lue: ei maahantuojan arvostelemaksi lähettämästä) ja vasta vähitellen nimeä keräävästä pelistä, ja täten tämän tekstin tuottamisen motivaattorina toimi lähinnä tunteeni siitä, että peli ansaitsee näkyvyyttä. Parinkymmenen pelitunnin jälkeen en vielä ole päässyt normaaliakaan vaikeustasoa lävitse, ja nyt on edessä kiireisiä viikkoja muissa merkeissä, joten tekstiä saa kohdella vaikka ensimmäisenä raporttina rintamalta. Mahdollisista puutteista tiedoissa pelin loppuosien suhteen saa kommenteissa kiekua silmät päässä pyörien jos siltä tuntuu. Ihan hyvän tuntuman pelin laatuun ja luonteeseen koen kuitenkin saaneeni, joten jätän päätöksen tämän teoksen julkaisemisesta kunnioitetulle päätoimittajalleni. (Päätoim.huom: Tällä mennään.)

Diablo’ish



PoE on varsin perinteinen toimintaroolipeli pieneltä tiimiltä innokkaita pelinkehittäjiä, mutta siitä ei puutu omia ideoita, ja pelisuunnittelusta näkyy, että kaikki päätökset on tehty pelaajien toiveet prioriteettilistan kärjessä. Poissaolollaan loistavat niin Diablossa monia ärsyttäneet huutokaupat ja oikean rahan sotkeminen pelitasapainoon, kuin huutokauppaa tukemaan suunnitellut varustejärjestelmäkin. Kamat on löydettävä itse tai ostettava suoralla interaktiolla toisilta pelaajilta. Joidenkin kirjoissa tämä on takapakkia, toisten mielestä kuten asian kuuluisikin olla. Itselleni kelpaavat pelitunneista päätellen molemmat lähestymistavat.

Muuten varsin perinteistä tyrmärähinää on pistetty hieman uusiksi muutamilla uusilla tavoilla toteuttaa vanhat tutut asiat. Tärkeimpänä näistä toimivat taidot, jotka eivät ole sidonnaisia hahmoon, vaan maailmasta löytyviin jalokiviin. Periaatteessa kaikki luokat voivat käyttää kaikkia taitoja, joskin jalokivet tuppaavat vaatimaan minimimääriä tiettyä ominaisuuksia, ja toisille luokille tietyn statistiikan nostaminen on helpompaa kuin toisille. Tämä mahdollistaa hurjan monia tapoja rakentaa sankariaan yhdestä pelin kuudesta hahmoluokasta.


Kokemustasojen yhteydessä hahmo saa kykypisteitä, jotka sijoitetaan suorastaan humoristisen laajaan kykypuuhun. Puusta on valitettavasti saavutettavissa vain passiivisia bonuksia, eli lisää vahinkoa tai selviytymiskykyä erilaisten statistiikkojen muodossa. Varsinaiseen pelaamiseen vaikuttavat päivitykset tehdään siis uusia jalokiviä löytämällä tai ostamalla, ja sitten kamoihin kiinnittämällä. Jalokivillä on oma kokemustasonsa, joka nousee siinä missä pelaajankin, kunhan jalokivi on käytössä.

Tarjoan viisi hilavitkutinta sun propellihatustas


PoE:ssä ei ole minkäänlaista geneeristä valuuttaa. Kaiken minkä tietokoneen hallitsemille kauppiaille myy saa takaisin erilaisten käyttötavaroiden muodossa. Näitä ovat vanhat tutut esineen ominaisuudet paljastavat tai pelaajan kaupunkiin siirtävät kääröt, ja huomattavasti mielenkiintoisempana asiana monenmoiset orbit, joilla saa tehtyä lukuisia eri asioita varsinaisille varusteille. Kaupankäynnin ja varusteiden parantelun ympärillä pyörivä systeemi on puhdasta neroutta. Tippuiko sinulle jousi, joka on muuten hyvä, mutta pääominaisuudet ovat väärät? Ei hätää, käytä orbia, joka vaihtaa aseen bonukset uusiin satunnaisiin, lisää bonusten määrää yhdellä, lisää varusteeseen paikan jalokivelle, tai jopa nostaa esineen arvoasteikolla tasoa ylemmäs. Erilaisia orbeja on paljon ja parhaat tulokset saavuttaa yleensä niiden efektejä yhdistelemällä.


Lopputulos saa Diablo 3:n systeemin, jossa hyvää varustepäivitystä saa metsästää pahimmillaan viikkokaupalla, vaikuttamaan aivopierulta. Turhaa kamaa myymällä saa jatkuvasti käyttöönsä työkaluja kohtuullisten esineiden parantamiseksi loistaviksi. “Vielä yksi tyrmä” -efekti on voimakkaampi kuin koskaan, kun hirviömurhan ja satunnaisten valmiiksi hyvien löytöjen lisäksi ilona on jatkuva pohdinta siitä, miten orbinsa ja varusteensa optimaalisimmin yhdistelisi ja käyttäisi. Tuskin löytyy kovin montaa pelaajaa, jonka mielestä tämä ei voittaisi (kulta)rahan kuluttamista tylsässä huutokaupassa.

Halpa voi olla hyvää


Teknisesti puhuen PoE on pienen firman ensituotokseksi vallan laadukasta kamaa. Reilussa vertailussa kuitenkin vielä hävitään Diablolle jonkin verran. Graafiikat eivät aivan pärjää, pelattavuus ei ole aivan niin viimeiseen asti hiottua ja yleisesti ottaen alemmat tuotantoarvot näkyvät vähän kaikkialla. Nettiyhteys vaaditaan aina, silloinkin kun tahtoo pelata yksin. Kavereiden kanssa pelaaminen ei ole yhtä vaivatonta kuin mihin on kilpailijan puolella ehtinyt tottumaan, ja vaikeustasoa pitäisi voida säätää, sillä normaalitaso on liian helppo.

Huolella läpi ajatellut suunnittelupäätökset ovat kuitenkin niin merkittävässä roolissa, että pikkujutut jäävät kirveiden heiluessa ja nuolten lentäessä mielestä. Kun mikromaksuillakin on ostettavissa vain kosmeettisia ja pankin kokoon vaikuttavia, pelitasapainon rauhaan jättäviä asioita, on hyvin vaikea olla suosittelematta PoE:n testaamista, jos genre nappaa vähääkään.

V2.fi | Juho Ahola

Path of Exile (Tietokonepelit)

PoE on kaikin puolin hyvä toimintaroolipeli joka ei maksa mitään. Aika jännä juttu.
  • Suunniteltu pelaamisen hauskuus etunenässä
  • Hahmoja voi kehittää lukuisiin suuntiin
  • Varusterumba parempi kuin koskaan
  • Tekninen toteutus ei aivan kilpailijoiden tasoa
  • Kokemustasoista voisi saavuttaa muutakin kuin passiivisia bonuksia
  • Normaali vaikeustaso on liian helppo, ja sitä ei saa heti nostettua
< Special Forces: Team... Crysis 3... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (6 viestiä)

Jeppeniilo

01.03.2013 klo 17.48 2 tykkää tästä

Normi on helppo, mutta niin se on myös diablo 3. Easy to learn, hard to master sopii tähänkin peliin.
lainaa
Czerwony

Rekisteröitynyt 11.04.2007

01.03.2013 klo 20.43 4 tykkää tästä

Diablo 3 ei ollut läheskään niin suuri pettymys kuin Torchlight 2. D3n jälkeen TL2 tuntui kuin olisi hypännyt vuosikymmenen verran kehityksessä taaksepäin... PoE kuulostaa ihan kivalta, voisi kokeilla jossain välissä.
lainaa
Jep

02.03.2013 klo 15.52 1 tykkää tästä

"Varsinaiseen pelaamiseen vaikuttavat päivitykset tehdään siis uusia jalokiviä löytämällä tai ostamalla, ja sitten kamoihin kiinnittämällä."

Kyllä sieltä passive skill treestä pelaamiseen vaikuttavia päivityksiä voi tehdä niillä isoilla keystoneilla, vaikka eivät suoranaisesti aktiivista uutta taitoa annakaan. Mutta muuttavat jokainen todella olennaisesti pelityyliä.
lainaa
Flits

02.03.2013 klo 19.44 4 tykkää tästä

No mikä ero olisi aktiivi puulla ilman gemejä tähän nykyiseen verrattuna? Passive puu ja gemit itemeihin yhdessä antavat paljon laajemman mahdollisuuden erilaisille buildeille. Jos yksin pelaa on tietty paljoa HP keräämistä ja sitten muutaman radikaalimman passiivin ottaminen. Monella pelaajalla tämä onkin yllättävän monipuolista kun jokaiselle tulee roolinsa.

Normaali liian helppo? Eikö näin ole kaikissa peleissä. Jostain se expa ja alotuskamat on kerättävä. Kyllä vaikeammalle pelaa päivässä, jos niin haluaa.

Tekninen toteutus huono? Nyt puhutaan sentää indie pelistä eikä mistään kolmen A:n tuotannosta. Tekninen puoli on riittävä sekä juuri toimiva diablo 2 hengessä jatkavalle pelille. Kiilotettu turdi on aina asia erikseen mikä tuntuu nykyään maistuvan paremmin pelaajille ja arvostelijoille.

Koittakaa myös muistaa, että peli on silti vielä Beta vaiheessa vaikka varsinaisen pelin peruspuoli on saatu testattua. Päivityksiä ja huomattava osa peli sisältöä puuttuu vieläkin. Pelissä on vasta nuo 3 actia, neljäs tulee betan loppupuolella ja loput kunhan kerkiävät.

Aivan loistava pienen porukan peli joka ansaitsee tunnustusta. Kun Blizzardi ei tee minkä heidän pitäisi niin joku muu kyllä tekee. Suosittelen.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.03.2013 klo 22.59 1 tykkää tästä

^Mietin hetkisen että lukiko edellinen saman arvostelun ku mie, mut siis ilmeisesti ei ku skippasin plus miinus listan.

Vaikuttaa ihan mielenkiintoselta, jos siis olis aikaa muulle ku dotalle =P
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

04.03.2013 klo 12.11 1 tykkää tästä

Vastataan nyt siitä huolimatta, että selkeästi et lukenut tekstiä.

Flits kirjoitti:
No mikä ero olisi aktiivi puulla ilman gemejä tähän nykyiseen verrattuna? Passive puu ja gemit itemeihin yhdessä antavat paljon laajemman mahdollisuuden erilaisille buildeille. Jos yksin pelaa on tietty paljoa HP keräämistä ja sitten muutaman radikaalimman passiivin ottaminen. Monella pelaajalla tämä onkin yllättävän monipuolista kun jokaiselle tulee roolinsa.


Joo, ja hyvin toimiva homma toimisi vieläkin paremmin, jos suurimmasta osasta leveleitä olisi tarjoilla jotain muuta kuin +XX tylsään, passiiviseen attribuuttiin. Taitojen sitomista jalokiviin vastaan minulla ei ole yhtään mitään, enkä niin väittänytkään.

Flits kirjoitti:

Normaali liian helppo? Eikö näin ole kaikissa peleissä. Jostain se expa ja alotuskamat on kerättävä. Kyllä vaikeammalle pelaa päivässä, jos niin haluaa.


Samalla tavalla tämä ärsytti Diablo 3:ssa. Nykyään siinä on mahdollisuus nostaa vaikeutta tuolla Monster Power -systeemillä, ja olisi kiva, jos tämä mahdollisuus olisi myös PoE:ssä ja kaikissa muissa vastaavissa. Minusta ei ole hauskaa pelata ensimmäistä X tuntia täysin haasteetonta peliä, enkä näe mitään syytä ettei pelaajille voitaisi tarjota vaihtoehtoista, haastavampaa pelikokemusta heti alusta.

Flits kirjoitti:

Tekninen toteutus huono? Nyt puhutaan sentää indie pelistä eikä mistään kolmen A:n tuotannosta. Tekninen puoli on riittävä sekä juuri toimiva diablo 2 hengessä jatkavalle pelille. Kiilotettu turdi on aina asia erikseen mikä tuntuu nykyään maistuvan paremmin pelaajille ja arvostelijoille.


Suora lainaus arvostelusta. "Teknisesti puhuen PoE on pienen firman ensituotokseksi vallan laadukasta kamaa."

Tästä huolimatta vertailukohtien on pakko olla samanisen genren muissa tuoreissa edustajissa, ja siinä vertailussa PoE jää ainakin toistaiseksi hieman jälkeen.

Flits kirjoitti:

Koittakaa myös muistaa, että peli on silti vielä Beta vaiheessa vaikka varsinaisen pelin peruspuoli on saatu testattua. Päivityksiä ja huomattava osa peli sisältöä puuttuu vieläkin. Pelissä on vasta nuo 3 actia, neljäs tulee betan loppupuolella ja loput kunhan kerkiävät.

Aivan loistava pienen porukan peli joka ansaitsee tunnustusta. Kun Blizzardi ei tee minkä heidän pitäisi niin joku muu kyllä tekee. Suosittelen.


Niin, niinhän se ansaitsee tunnustusta, ja jos olisit tekstin lukenut, ilmoitan tämän tunnustuksen ansaitsemisen olevan pääsyy koko tämän arvostelun olemassaololle.

Pisteitä en kuitenkaan voi antaa tulevista featureista, enkä oikein siitäkään, että taustalla on indie-tiimi.

Peli on hyvä, lähimain loistava, ja sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla. Pelin vähemmän hiotut tai viihdyttävät puolet tulee mielestäni kuitenkin mainita, oli taustalla ketä vain, tai pelin hinta mikä vain.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova