Crysis
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1, online-moninpeli |
Ikärajoitus: | 16 |
Kehittäjä: | Crytek |
Julkaisija: | Electronic Arts |
Julkaisupäivä: | 16.11.2007 |
Pelin kotisivut |
Tekniikkainsinöörien elvistely ei onnistu säväyttämään
Pelimaailma ei tosiaankaan ole reilu. Nykypäivän konsolipelit alkavat lähestyä bugisuudessaan tietokonepelien jo vuosia vallinnutta, surullista tilaa ja ne uunituoreet bugiset tietokonepelit taas eivät ilmestyessään pyöri millään tavallisen ihmisen tavoiteltavissa olevalla kokoonpanolla. Eräs vuoden odotetuimmista pc-peleistä täyttää onneksi (?) vain toisen näistä nykypelien kirouksista. Crysis pistää vastikään uuden näytönohjaimen ostaneen pelijournalistin vuodattamaan katkeria kyyneleitä, kun maailma ei tahdo riittää huippupelille alkuunkaan.
Kaikki muistanevat muutaman vuoden takaisen Far Cryn, joka vakuutti kriittisemmänkin pelaajan (minutkin) uskomattoman nätillä grafiikallaan. Melkein yhtä monelle se oli myös samaan aikaan pelillisesti melkoinen pettymys (minullekin), kun tarjolla olikin vain hengetöntä perusräiskintää vain piirun verran tavallista vapaammassa ympäristössä. Myönnettäköön, että olin tuolloin täydellisesti Operation Flashpointin pauloissa, joten aivottomampi ammuskelu ei todellakaan kolahtanut, oli ulkokuori sitten kuinka korea tahansa. Kuluneen syksyn huippuräiskinnät (Bioshock, Halo 3) ovat saaneet minutkin vakuutettua siitä, että tyhjäpäisempikin ammuskelu voi olla parhaimmillana pirun hauskaa, kun se vain toteutetaan oikein. Toisaalta kuluneen syksyn ei-niin-huippu-räiskinnät (Timeshift, Stranglehold) ovat palauttaneet mieleeni sen, miksi en ole yleensä pitänyt kyseisen genren peleistä. Crysis löytyy valitettavasti omilta listoiltani jälkimmäisestä sarakkeesta.
En voi sanoa, että olisin odottanut Crysistä mitenkään kuola suupielestä valuen, toisin kuin moni muu ampumapelifani. Eipä heitä voi siitä oikein syyttääkään, sillä pelin ennakkokuvat olivat jotakin, mitä ei ole todellakaan ennen nähty. Tämän pelin syvin tarkoitus tuntuu kuitenkin olevan esitellä tiimin uutta ja taipuisaa pelimoottoria sillä verukkeella, että josko joku innokas pelintekijä olisi halukas sen ostamaan. Vaikka moottoria onkin väsätty pitkään ja tunteella, pelinä Crysis tuntuu silti kiireessä ja osittain vasurilla väännetyltä. Toiminta kaappaa mukaansa 6-8-tuntisen yksinpelikampanjan aikana ehkä pari, kolme kertaa ja silloinkin melkeinpä pelkästään uskomattoman visuaalisen tykityksen ansiosta. Yksittäisistä hienoista hetkistä ei kuitenkaan automaattisesti synny hienoa kokonaisuutta.
Kehno käsikirjoitus ei ainakaan auta tunnelman luomisessa. Viimeistään pelin lopussa logiikalta vedetään matto alta niin että soi. Harmi, etten voi oikein enempää spoilaamatta paljastaa... Tarina on ilmeisesti ostettu aloittelevalta kirjoittajalta, jonka kässäriä kukaan Hollywoodissa ei halunnut, koska aakkosista loppuivat kirjaimet ö:n kohdalla, kun sille alettiin luokitusta miettimään. Ameriikan urheat erikoismiehet räiskivät ensin lakoon kokonaisen armeijan verran korealaisia, kunnes ilkimykset loppuvat kuin taikaiskusta ja shown varastavatkin rumat avaruusoliot. Siis ei mitenkään pelottavalla tai kunnioitusta herättävällä tavalla rumat, vaan hölmön näköisen, sateenkaaren värisen ja lentävän ameeban tavalla rumat.
Pelin grafiikkaa noin muuten ei voi huononakaan päivänä kutsua vastenmieliseksi. Päinvastoin, visuaalisen koreutensa ansiosta Crysis juuri saa todella paljon anteeksi pelillisiä puutteitaan. Pelin parhaat vibat välittyvätkin juuri henkeä salpaavista maisemista. Metsä lakoaa hillittömän tyylikkäästi sarjatulituksessa, kuten keveämmin rakennettu kyläpahanenkin. Myös sää-, räjähdys- ja vesiefektit ovat kerrassaan erinomaisia, kuten sopii odottaakin. Peli saattaa näyttää oletusasetuksilla Windows Vistalla vähän hienommalta, mutta jo XP:llä hitusen mediumia korkeammat grafiikka-asetukset kyykyttävät keskitasoa tehokkaampaakin konetta armotta. Vistalla peli vaatii vieläkin enemmän konetehoa. Perstuntumatestin perusteella omalla Nvidia 8600GT 512M -näytönohjaimellani peli pyöri hitusen hitaammalla XP-koneella melkeinpä yhtä ripeästi kuin 8800GTS 320M:llä ja Vistalla. Jälkimmäisen kortin pitäisi kuitenkin käsittääkseni olla jonkin verran ripeämpi. Peli ei itse asiassa edes ole aidosti DirectX10-ryyditetty, vaikka sitä niin alunperin hehkutettiinkin. Hehkeämmät herkut saa nimittäin houkuteltua esiin piiloistaan muutamalla pikkukikalla XP:lläkin.
Yksi pelin suurimmista pettymyksen aiheuttajista on pelaajan liikkumisen liiallinen rajoittaminen. Pelin käsikirjoitus on sen verran tiukkaan rustattu, että putkesta ei ole juuri soveliasta poiketa, sillä muuten niskaan syöstään ohjuksia ynnä muuta soveliasta penaltya, joka kyllä varmasti saa kurittoman sotilaan palaamaan takaisin ruotuun. Pelaajan reitti sijoittuukin useimmiten kapeahkoon solaan tai muuten tiukasti rajattuun alueeseen. Vihollisen kyliin voi sentään hyökkiä useammasta eri suunnasta, joten aivan kiskoradaksi ei peliä sentään voi syyttää.
Pelaajan erikoispuvun, nanosuitin, toiminnoilla vapauden tuntua saadaan hieman lisättyä, sillä se moninkertaistaa pelaajan ratkaisumahdollisuudet eri tilanteissa. Perinteisin ja mielikuvituksettomin vaihtoehto on kytkeä suojat täysille ja marssia määrätietoisesti vihujen tukikohtaan. Predatoria voi matkia kytkemällä näkymättömyyden päälle ja hiipimällä pahaa-aavistamattoman pahiksen selän taakse. Puvulla voi myös hetkellisesti buustata voimiaan, joten monimetriset loikatkin onnistuvat tarvittaessa.
Pelin asevalikoima on yksi sen onnistuneimmista ominaisuuksista. Ei nyt sillä, että siinä mitään uutta ja erikoista olisi, mutta pyssyissä tuntuu olevan mukavasti munaa, joskin osa vihollisista tuntuu kantavan melko uskomattomia luotiliivejä päällään, kun vielä lippaallisenkin jälkeen soltun vauhti ei tunnu hidastuvan lainkaan. Aseisiin liitettävät taktiset lisälaitteet ovat näpsäkkä lisä. Myös vihollisten tekoäly toimii yllättävänkin hyvin, vaikka joskus epäuskottaviakin tilanteita esiintyy.
Crysiksen pelilliseen ontuvuuteen vaikuttaa oleellisesti se, että se pyrkii pakkaamaan liikaa samaan pakettiin. Tekijöillä tuntuu olevan kova tarve elvistellä sillä mihin kaikkeen hieno moottori taipuukaan. Monipuolisuus on toki monesti plussaa, mutta tällä kertaa se ei oikein nivoudu toimivaksi kokonaisuudeksi. Ensimmäinen puolisko niitataan epäreiluun temppupukuun sonnustautuneena tavallisia sotilaita, sitten sukellellaan painottomassa tilassa ympäri (umpitylsää) psykedeelistä avaruuslaivaa, jonka jälkeen lennellään vähän miehistönkuljetusaluksella ja koko loppupelin ajan lahdataan nuivia avaruusolentoja laivan kapeilla käytävillä. Minun puolestani pelistä olisi voinut jättää nanopuvun, tai paremminkin koko scifi-teeman vallan pois ja keskittyä sitten vaikka olemaan keskinkertainen sotaräiskintäpeli jalkapuolen scifiammuskelun sijaan.
Sikäli kun yksinpelinä Crysis ei oikein vakuuta kriitikkoa, on räiskiminen kimpassa astetta kivempaa. Erikoispuvun toiminnot piristävät sotimista kummasti myös nettipelissä, eikä isohkoissa kentissä henki lähde yhtä ripeätä tahtia kuin vaikkapa Battlefieldeissä, kun pelaaja voi yrittää jopa piileskellä rehevän kasvillisuuden suojissa. Harmi sinänsä, että pelimoottorin luonteesta johtuen myös laitevaatimukset kasvavat verkkopelissä. Laajahkot kentät edellyttävät ehkä hitusen enemmän tiimityöskentelyä, mikä saattaa hankaloittaa sopivan peliseuran löytämistä.
Onkin oikeastaan näin pelin läpäisyn jälkeen suorastaan ihmeteltävä, mikä CryTekillä oikein meni mönkään. Pelissä on kyllä todella rutkasti potentiaalia, mutta silti se ei onnistu iskemään kunnolla suoneen. Hieno fysiikkamoottori, hajoavat talot ja verrattaen laaja peliympäristö antavat toki pelaajalle paljon mahdollisuuksia riemuun, mutta kun peli ei imaise sisäänsä, niin ei auta itku markkinoilla. Pelin lapsellisen typerä asetelma osoittautui ainakin henkilökohtaisesti suurimmaksi immersion vastakapulaksi ja tunnelman tappajaksi. En kiellä sitäkään faktaa, että moni todella tykkää Crysiksestä, enkä minä siitä ketään syytä. Ihan varmasti tämä pinnallisempaan räiskintäkansaan uppoaa. Tykkäähän osa ihmisistä myös Van Dammen leffoista.
Saapa nähdä, mitä tuo tullessaan Far Cry 2, jota työstää tällä kertaa täysin eri porukka. Ainakin sitä tunnutaan hypetettävän tuttuun tyyliin – jälleen on siis tiedossa teknisesti ällistyttävää räiskintää mullistavan laajassa pelimaailmassa. Jo tekeillä olevan Crysis 2:n tekijätiimi taas paljasti taannoin keskittyvänsä viilaamaan pelin visuaalista ilmettä paremmaksi. Toivottavasti tämä pelitalojen kilpavarustelu ja kylmä sota loppuisi pian ja joku innostuisi tekemään näillä ällismullistuttavilla moottoreillaan ihan oikean pelinkin.
Kriisistä kriisiin
En voi sanoa, että olisin odottanut Crysistä mitenkään kuola suupielestä valuen, toisin kuin moni muu ampumapelifani. Eipä heitä voi siitä oikein syyttääkään, sillä pelin ennakkokuvat olivat jotakin, mitä ei ole todellakaan ennen nähty. Tämän pelin syvin tarkoitus tuntuu kuitenkin olevan esitellä tiimin uutta ja taipuisaa pelimoottoria sillä verukkeella, että josko joku innokas pelintekijä olisi halukas sen ostamaan. Vaikka moottoria onkin väsätty pitkään ja tunteella, pelinä Crysis tuntuu silti kiireessä ja osittain vasurilla väännetyltä. Toiminta kaappaa mukaansa 6-8-tuntisen yksinpelikampanjan aikana ehkä pari, kolme kertaa ja silloinkin melkeinpä pelkästään uskomattoman visuaalisen tykityksen ansiosta. Yksittäisistä hienoista hetkistä ei kuitenkaan automaattisesti synny hienoa kokonaisuutta.
Tarina Ö-
Pelin grafiikkaa noin muuten ei voi huononakaan päivänä kutsua vastenmieliseksi. Päinvastoin, visuaalisen koreutensa ansiosta Crysis juuri saa todella paljon anteeksi pelillisiä puutteitaan. Pelin parhaat vibat välittyvätkin juuri henkeä salpaavista maisemista. Metsä lakoaa hillittömän tyylikkäästi sarjatulituksessa, kuten keveämmin rakennettu kyläpahanenkin. Myös sää-, räjähdys- ja vesiefektit ovat kerrassaan erinomaisia, kuten sopii odottaakin. Peli saattaa näyttää oletusasetuksilla Windows Vistalla vähän hienommalta, mutta jo XP:llä hitusen mediumia korkeammat grafiikka-asetukset kyykyttävät keskitasoa tehokkaampaakin konetta armotta. Vistalla peli vaatii vieläkin enemmän konetehoa. Perstuntumatestin perusteella omalla Nvidia 8600GT 512M -näytönohjaimellani peli pyöri hitusen hitaammalla XP-koneella melkeinpä yhtä ripeästi kuin 8800GTS 320M:llä ja Vistalla. Jälkimmäisen kortin pitäisi kuitenkin käsittääkseni olla jonkin verran ripeämpi. Peli ei itse asiassa edes ole aidosti DirectX10-ryyditetty, vaikka sitä niin alunperin hehkutettiinkin. Hehkeämmät herkut saa nimittäin houkuteltua esiin piiloistaan muutamalla pikkukikalla XP:lläkin.
Vapaudenriisto
Yksi pelin suurimmista pettymyksen aiheuttajista on pelaajan liikkumisen liiallinen rajoittaminen. Pelin käsikirjoitus on sen verran tiukkaan rustattu, että putkesta ei ole juuri soveliasta poiketa, sillä muuten niskaan syöstään ohjuksia ynnä muuta soveliasta penaltya, joka kyllä varmasti saa kurittoman sotilaan palaamaan takaisin ruotuun. Pelaajan reitti sijoittuukin useimmiten kapeahkoon solaan tai muuten tiukasti rajattuun alueeseen. Vihollisen kyliin voi sentään hyökkiä useammasta eri suunnasta, joten aivan kiskoradaksi ei peliä sentään voi syyttää.
Pelin asevalikoima on yksi sen onnistuneimmista ominaisuuksista. Ei nyt sillä, että siinä mitään uutta ja erikoista olisi, mutta pyssyissä tuntuu olevan mukavasti munaa, joskin osa vihollisista tuntuu kantavan melko uskomattomia luotiliivejä päällään, kun vielä lippaallisenkin jälkeen soltun vauhti ei tunnu hidastuvan lainkaan. Aseisiin liitettävät taktiset lisälaitteet ovat näpsäkkä lisä. Myös vihollisten tekoäly toimii yllättävänkin hyvin, vaikka joskus epäuskottaviakin tilanteita esiintyy.
Pukupakko
Sikäli kun yksinpelinä Crysis ei oikein vakuuta kriitikkoa, on räiskiminen kimpassa astetta kivempaa. Erikoispuvun toiminnot piristävät sotimista kummasti myös nettipelissä, eikä isohkoissa kentissä henki lähde yhtä ripeätä tahtia kuin vaikkapa Battlefieldeissä, kun pelaaja voi yrittää jopa piileskellä rehevän kasvillisuuden suojissa. Harmi sinänsä, että pelimoottorin luonteesta johtuen myös laitevaatimukset kasvavat verkkopelissä. Laajahkot kentät edellyttävät ehkä hitusen enemmän tiimityöskentelyä, mikä saattaa hankaloittaa sopivan peliseuran löytämistä.
Nyt kävi näin
Saapa nähdä, mitä tuo tullessaan Far Cry 2, jota työstää tällä kertaa täysin eri porukka. Ainakin sitä tunnutaan hypetettävän tuttuun tyyliin – jälleen on siis tiedossa teknisesti ällistyttävää räiskintää mullistavan laajassa pelimaailmassa. Jo tekeillä olevan Crysis 2:n tekijätiimi taas paljasti taannoin keskittyvänsä viilaamaan pelin visuaalista ilmettä paremmaksi. Toivottavasti tämä pelitalojen kilpavarustelu ja kylmä sota loppuisi pian ja joku innostuisi tekemään näillä ällismullistuttavilla moottoreillaan ihan oikean pelinkin.
Crysis (Tietokonepelit)
Yksi vuoden odotetuimmista räiskintäpeleistä osoittautuu pelillisesti yhdeksi vuoden isoimmista pettymyksistä, mutta samalla myös näyttävimmistä peleistä.
- Upea ulkokuori
- Vaikuttava fysiikkamoottori
- Munakas asevalikoima
- Nanopuku luo monipuolisuutta
- Epärealistiset laitevaatimukset
- Typerä, putkimainen käsikirjoitus
- Peli on sekametelisoppa
- Imu puuttuu
Keskustelut (34 viestiä)
Rekisteröitynyt 12.09.2007
21.12.2007 klo 12.45
Rekisteröitynyt 04.07.2007
21.12.2007 klo 12.58
Rekisteröitynyt 31.08.2007
21.12.2007 klo 13.00
21.12.2007 klo 14.09
21.12.2007 klo 14.39
Rekisteröitynyt 27.05.2007
21.12.2007 klo 15.06
21.12.2007 klo 17.36
Kone: 2048Mt 800MHZ DDR2
Intel Core 2 Duo E6750
Ati Radeon HD 3850 256Mt
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
21.12.2007 klo 20.41
Athlon 64 X2 Dual Core 3800+, 3Gt RAM, Geforce 8600GT 512Mt, Windows XP
Rekisteröitynyt 01.06.2007
21.12.2007 klo 22.20
Rekisteröitynyt 17.04.2007
21.12.2007 klo 22.22
Testikoneena toimi siis suunnilleen seuraavanlainen kokoonpano:
Athlon 64 X2 Dual Core 3800+, 4Gt RAM, Geforce 8600GT 512Mt, Windows XP
Voin olla vääräs, mutta eihä windows xp tue 4gigaa rammia?
21.12.2007 klo 22.29
Löytyy aivan liikaa esimerkkejä, joissa keskinkertaiset FPS pelit ovat saaneet parempia arvosteluja kuin Crysis ja olen siitä häkeltynyt.
Rekisteröitynyt 02.09.2007
21.12.2007 klo 22.53
Rekisteröitynyt 12.06.2007
22.12.2007 klo 01.31
Rekisteröitynyt 10.04.2007
22.12.2007 klo 02.58
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
22.12.2007 klo 08.05
Testikoneena toimi siis suunnilleen seuraavanlainen kokoonpano:
Athlon 64 X2 Dual Core 3800+, 4Gt RAM, Geforce 8600GT 512Mt, Windows XP
Voin olla vääräs, mutta eihä windows xp tue 4gigaa rammia?
Olet aivan oikeassa. Aivo ei toiminut enää ehtoolla. Siis 3 gigaa on koneessa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
22.12.2007 klo 08.11
Tämä peli on huippukoneille ja piste. Miksi sen pitäisi alentaa arvosanaa?
Jos peli on suunniteltu tulevaisuuden tietokoneita varten, miksi se piti sitten julkaista jo nyt, kun suuri osa pelaavasta kansasta pettyy, kun nuhapumppu ei pyöritäkään sitä? Konevaatimukset ovat kyllä ihan käypä ja yleisesti käytetty syy pisteiden huonontamiselle tai parantamiselle.
Se ei suinkaan ole myöskään ainoa asia, mikä alentaa tämän pelin arvosanaa, kuten varmasti arvostelustanikin käy ilmi. Kannattaa myös muistaa, että arvostelu ei ole absoluuttinen totuus, vaan yhden ihmisen mielipide ;-)
22.12.2007 klo 12.04
22.12.2007 klo 13.48
Tunnelmaakaan ei ole enää, koska viidakossa kömpiminen ei ole kivaa enää tässä pelissä.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
22.12.2007 klo 16.20
Odotin Crysistä kuin kuuta nousevaa ja ajoitin pelin julkaisuajalle myös uuden tietokoneen oston. Kaikki tämä tapahtui ja sain Crysiksen vihdoin hyppysiini. Jo kantta ja ohjekirjaa katsellessa meinasi pää räjähtää jännityksestä.
Asetusten säätämisen jälkeen alkoi itse peli. Alkunäytös lagitti pahan kerran, mutta uusimpien ajureiden lataamisen jälkeen peli pyöri DirectX 10:llä, high/medium-asetuksilla ja 1680x1050-resoluutiolla loistavasti. Ei muuta kuin pelittämään!
Tutkin maastoa paljon ja kun olin oppinut pelaamaan, leikin vihollisten tekoälyillä. Leikin, leikin ja leikin. Siihen ei ikinä kyllästy. Sitten kun ensimmäiset peltihökkelimajat ilmestyvät kiikareihin, ei voi hillitä tuhoamisen vetovoimaa. Siinä se maja seisoo huteroineen tukipylväineen. Kun rakennelman sai räjäytettyä ensimmäisen kerran fysiikoiden ollessa "very high" -asetuksella, ei tapahtunut mitään... Muuta kuin silmistä valui hunajaa. Rakennusten lisäksi tietenkin myös erilaiset esineet tottelevat fysiikan lakeja. Ja sitten alkaa leikkiminen nano-puvulla...
Nano-puvussa on valittavana neljä erilaista moodia; maximum armor, maximum speed, gloack mode ja maximum strenght. Kaikki ovat erittäin hyödyllisiä, mutta parhaimmaksi mainitsen itse maximum strenghtin eli maksimaalisen voiman. Kaikki vähääkään englantia ymmärtävät kyllä tietävät, mitä mikäkin moodi tekee, mutta gloackia eivät välttämättä kaikki ymmärrä. Gloack mode muuttaa pelaajan väliaikaisesti miltei täysin näkymättömäksi. Vihollisia voi härnätä tällä tavoin. Maximum strenghtin mainitsin parhaaksi. Miksikö? Se on vain näistä kaikista neljästä moodista hauskin. Kuvittele, maksimaaliset voimat tuovat sinulle monia mahdollisuuksia. Voit tarttua vihollisia kurkusta, heittää heidät hevonkuuseen, talojen seinien läpi, kiellekkeeltä alas tai vaikka toisten vihollisten päälle. En ala moodeista sen enempää selittelemään, kun ne ja niiden hienoudet on varmasti kerrattu täällä ja muualla jo moneen kertaan.
Crysis on mielestäni hyvin pitkäkin peli. Ensimmäinen kenttä on erittäin laaja ja hyvin pitkä. Siitä lähtien kentät alkavatkin lyhenemään, mutta ne tarjoavat silti edelleen samoja mahdollisuuksia ja pelaaminen on mielekästä koko pelin ajan. Tai ehkei aivan koko ajan. Crysis sisältää nimittäin loppupäässä scifiä ja siten myös alien-teknologiaa ja hirviöitä. Tämä osuus ei ole kuitenkaan kovinkaan suuri ja monet myös saattavat pitää scifi-osioista ja/tai vaihtelusta alkupään kenttiin verrattuna. Itse en ole vielä edes niinkään pitällä. Vasta kolmannen kentän alussa. Olen tutkinut, leikkinyt ja edennyt hitaasti nähtävyyksiä ihaillen, joten olen vasta niinkin lyhyellä. Pelitunteja on kuitenkin kertynyt jo tusinan verran. Aika on kulunut myös rattoisasti moninpelin parissa.
Crysiksen moninpeli on hieman Battlefieldmäistä, mutta silti omaperäistä. Pelimoodeja on vain vaivaiset kaksi kappaletta, mutta toinen niistä - Power Struggle - on erittäin hyvä ja tasapuolinen. Toinen pelimuodoista on perinteinen Deathmatch erillä nimellä: Instant Action. Crysis on kuitenkin suurimmalti osalti pullollaan pelkkiä Power Struggle -servereitä. Power Strugglessa joukkueiden täytyy valloittaa vapaana tai vihollisen hallinnassa olevia tukikohtia. Tukikohdat tarjoavat suojaa, kulkuneuvoja ja aseita. Sekä tietysti uuden paikan mihin ilmestyä kuollessaan. Moninpeli sisältää tietysti myös yksinpelin tapaan kulkuneuvoja. Ajettavina on mm. jeeppejä, tankkeja ja helikoptereita.
Crysis on kokonaisuudessaan niin laaja ja käsittämättömän uskomattoman upea ja kaunis peli, ettei sanat riitä millään kuvaamaan sen koko luonnetta. Jokaisen pelikelpoisen PC:n omistajan täytyy kokea tämä peli. Jos et tätä ole vielä ostanut, häpeä! Tämä heti pukinkonttiin!
Hyvää:
+ Erittäin kaunis ulkokuori
+ Myös sisältä nannaa
+ Fysiikat, rakennusten tuhoutuminen
+ Nano-puku ja aseiden kustomointi reaali-ajassa
+ Kenttäsuunnittelu, avoin pelimaailma
+ Mainio Power Struggle
+ Rehevääkin rehevämpi viidakko
+ Vihollisten tekoäly
Huonoa:
- Laitteistovaatimukset
- Minimaaliset bugit
- Moninpeliin kaivataan lisää pelimuotoja (CTF, S&D...)
- Peliseuraa on joskus vaikea löytää moninpelissä
- Monet pelinkehittäjät menettivät motivaationsa, sillä...
LYHYESTI: ...Crysis on räiskintäpelien kuningas!
Rekisteröitynyt 11.04.2007
22.12.2007 klo 17.14
Rekisteröitynyt 08.08.2007
23.12.2007 klo 19.36
Rekisteröitynyt 10.04.2007
23.12.2007 klo 21.56
Athlon 64 3000+, 1Gt DDR, Radeon X800 256Mt, Win XP
:D
Tai sit koko peli ei taitas edes käynnistyä tällä vehkeellä...
Rekisteröitynyt 08.08.2007
24.12.2007 klo 01.16
25.12.2007 klo 18.20
Tuon putkijuoksun ymmärrän kyllä, tuleehan tämä jossain välissä konsoleillekin, mutta ois pc-versioon saanut nyt edes jotain järkeä olla tekijöillä mukana.
Itse en valita (kun on koneessa pari 8800gtx:ää kiinni) tuosta raskaudesta, mutta tuo on naurettavaa, että jaksetaan yhä vieläkin tehdä pc:lle näitä konsoleilla iät ja ajat nähtyjä samoja ilmanaikusia räiskintöjä.
Itekkin kuulun OFP ja ARMA kerhoon, ja nämä tämmöset tuppaa nykyään vain naurattamaan.
Rekisteröitynyt 12.05.2007
28.12.2007 klo 21.48
Se on kylmä totuus ettei cryykkeli onnistu säväyttämään juonellisesti. "Jee, me erikoisjenkkisotilaat tullaan korealaisten saarelle pelastaan tutkimusryhmä tuhmien kierosilmien kynsistä!!!11" Näin hieno se juoni on kaikessa mittapuvussaan. Kiitos huonolle juonelle tunnelman pilaamisesta. Äänetkään eivät sitä pelasta, bonusta yöllisten pöllöjen huhuilemisesta.
Bugisuudesta sen verran, että peli on ittellä tiltannut 2 menuun, ja 5 pelin aikana (tuo sanoo aika paljon :S). Grafiikka on fiiniä mutta kiitos keskinkertaisen koneeni, jouduin kääntämään asetukset low-med:lle
Hyvää Crysiksessä:
-grafiikat
-mahdollisuus hommata demo
-Jotkin äänistä ovat hyviä
-lyhyt (kerrankin annan plussaa siitä)
Huonoa Crysiksessä:
-useimmat äänistä
-vähän karttoja MP
-ankea tekoäly
-laittestovaatimukset
-pelintekijät eivät muuta ajatelleet kuin grafiikkaa
-grafiikka on kammottavan näköistä low:lla (onneksi toimii omalla koneella Med:llä)
Yhteenveto:
Crysis on päästetty päivänvaloon aivan liian nopeasti. Pari vuotta lisää aikaa kehittelyssä olisi tehnyt ihmeitä.
Arvosana asteikolla 4-10: 6+
----------------------------------------------------
Edit. Ylempi arvostelu on tehty vanhahtavalla koneella. Jos sinulla kuitenkin on hyvä tietokone, joka pyörittää crysistä nätisti, peli ei ole ollenkaan niin huono kuin ylemmästä arvostelusta voisi luulla.
Medium-High asetuksiin kykenevällä pelikoneella peliä on varsin mukava pelata.
Hyvällä koneella pelattaessa crysis on helposti 8+ arvoinen peli.
Rekisteröitynyt 21.08.2007
30.12.2007 klo 22.42
Grafiikoista annan plussaa ja pelin haastavuudesta.
31.12.2007 klo 10.02
Käsittämätöntä että aina jaksetaan valittaa tuosta putkesta, vaikka se tässäkin on aika pirun leveä. Eikö se nyt kuitenkin ole "hieman" tärkeämpää mitä siinä putkessa tapahtuu?
15.01.2008 klo 17.30
17.01.2008 klo 02.21
17.03.2008 klo 09.46
04.10.2008 klo 20.51
19.12.2008 klo 04.54
Peli siis koostuu näistä seikoista:
- EA:n vastine CS:lle saada joku hyvä räiskintä
- Nano-puku varastettu Metal Gear Solidin Ninjalta, jolla siis kaikki sen ominaisuudet: näkymättömyys, voima ja nopeus.
- Juoni on peruskauraa; jee mennään saarelle, LOST?, siellä on sitten jotain outoa, porukkaa kuolee ja outoja ääniä,LOST?!?!, kunnes myöhemmin alkaa paljastumaan mitä tapahtuu. Juoni "kuolee" sen jälkeen, kun Nomad menee sisälle örkkien valtakuntaan ja juoni kaiken jännityksen jälkeen lysähtää kuin pörssikurssit. Aivan mieletön jännitys ensimmäiseksi ja se kusee täydellisesti, eikä anna mitään mitä jännittää vaan outoja putkilossa juoksevia MATRIX!!:in kaltaisia mustekalamaisia lelluja, jotka opitaan myöhemmin sitten tuhoamaan kuten Matrixissa.
Parasta pelissä on rannalla oleskelu, jossa vesi näyttää todella aidolta ja myös hiekka ja ympäristö. Havaijipaita päälle, kokis käteen ja valolamppu naaman eteen ja katsomaan Crysis maisemia, myös uinnissa käyntiä voi suositella.
Ei tarjoa muuta kuin grafiikkaa; BMW nörteille, jotka haluavat lesota heidän koneensa tehoilla.
Pakkohan se oli ostaa, kun sitä hypetettiin, grafiikan takia, joo. Tästä olisi saanut irti täydellisen silmäkarkki&hyvä-tarinankerronnan, mutta ei.
07.01.2009 klo 19.45
05.07.2012 klo 18.29
Kirjoita kommentti