Tuorein sisältö

I Am Alive

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: Ubisoft
Julkaisija: Ubisoft
Julkaisupäivä: 06.09.2012
Pelin kotisivut
Kati Alha

10.10.2012 klo 11.49 | Luettu: 9000 kertaa | Teksti: Kati Alha

Rankka reissu
Maailmanloppu. Se on tullut ja mennyt, ja nyt on selviydyttävä seurauksista. Tapahtuman aikaan toisaalla ollut pelin sankari on kävellyt loputtomasti, jo lähes vuoden, päästäkseen takaisin kotiin ja etsiäkseen perheensä. Mutta mikä siellä odottaa?


Tästä asetelmasta käynnistyy I Am Alive. Pelaajalle ei ole selvää mitä on tapahtunut, mutta koko ympäröivä maailma ja yhteiskunta tuntuvat romahtaneen. Katutason peittää tappava pöly, ja koska maanjäristykset ovat rikkoneet taloja ja katuja, koostuu eteneminen usein vaihtoehtoisten reittien etsimisestä ja kiipeilystä. Kiipeily ei ole mikään triviaali tehtävä, sillä se kuluttaa staminaa, jonka loputtua pelaaja tippuu, usein kuolemaansa.

Kilpailu niukoista resursseista nostaa ihmisten pimeimmät puolet valloilleen. Uhkaavia ihmisiä ei kannata aina ampua, sillä luoteja on hyvin, hyvin harvassa. Luotien loppuessakin asetta voi käyttää edelleen pelottelukeinona. Muutenkin taktikointi on taistelussa välttämätöntä, ja virheet kostautuvat nopeana kuolemana. Kun kuolema väistämättä korjaa, on pelaajalla vielä tietty määrä uusia yrityksiä. Niiden loputtua on aloitettava aiemmasta tallennuspisteestä pitkän matkan päästä. Tämä ahdistaa, mutta myös palkitsee.

Tunnelmaa tynkänäkin



Pelin grafiikat ja animaatiot näyttävät hiomattomilta, mutta se ei haittaa, sillä pelin tunnelma on juuri oikea. Myös pelin kontrollit ovat paikoin kömpelöt, mutta pahiten keskeneräiseltä tuntuu tarina, aivan kuin pelin varsinaista pääjuonta ei olisi ehditty toteuttaa lainkaan. Alkujaan täyspitkäksi tarkoitetun pelin kehitystyö siirrettiin kesken projektin toiselle studiolle, joka teki pelin monin paikoin lähes täysin uusiksi. Tämä saattaa olla osaltaan syynä keskeneräisyyden tunteeseen sekä siihen että tuloksena onkin lyhyehkö ladattava peli.

Rosoisuudestaan huolimatta peli erottuu massasta ja jää mieleen varsinkin raadollisuutensa kautta. Veisitkö sinä kipeästi tarvitsemasi resurssit kanssaselviytyjältä, kun hän anoo ettet tekisi niin? Tappaisitko uhkaavasti käyttäytyvät vastaantulijat, vaikka he voivat olla perheellisiä, peloissaan olevia ihmisiä? Pelissä oli muutama kohta, jotka jäivät jälkikäteen ihan oikeasti häiritsemään. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen peli.



Peli maksaa Steam-latauspalvelussa 14,99 €.

V2.fi | Kati Alha

I Am Alive (Tietokonepelit)

I Am Alive on kuin hiomaton timantti. Sen lähtökohdat ovat lupaavat, mutta toteutus vaikuttaa keskeneräiseltä. Silti käteen jää arvokas, mieleenpainuva kokemus.
  • Tunnelma
  • Taistelut
  • Kiipeily
  • Vaikeustaso
  • Mieleenjäävät kohtaukset
  • Hiomattomuus
  • Keskeneräiseltä tuntuva tarina

Pelikuvat

< The Testament of She... Fire Pro Wrestling... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (4 viestiä)

mogvisti

Rekisteröitynyt 12.04.2007

10.10.2012 klo 22.36 1 tykkää tästä

Kaksi viimeisintä täällä arvosteltua peliä ovat samanlaisia: hiomattomia timantteja, jotka hienosäädöllä voisivat olla vaikka kuinka hyviä pelejä.

Miksi pelejä ei vain voida tehdä kunnolla loppuun, kun tekemisen ovat jo aloittaneet? Masentavaa..
Muokannut: mogvisti 10.10.2012 klo 22.36 lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

11.10.2012 klo 13.06

mogvisti kirjoitti:
Kaksi viimeisintä täällä arvosteltua peliä ovat samanlaisia: hiomattomia timantteja, jotka hienosäädöllä voisivat olla vaikka kuinka hyviä pelejä.

Miksi pelejä ei vain voida tehdä kunnolla loppuun, kun tekemisen ovat jo aloittaneet? Masentavaa..


Joskus voi olla niinkin yksinkertaisia syitä, kuten se, että tekijöiden taidot ei riitä täysin hiotun pelin tekemiseen. Ei ehkä tuu aina pelaajilla mieleen, mutta kyllä se nyt tekijöiltäkin vaatii taitoa, että osaavat tehdä täysin hiotun pelin. On asioita, joita ei ehkä yksinkertasesti osattu korjata. Tai se toinen pirulainen, aika, loppuu kesken...
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

11.10.2012 klo 17.12 1 tykkää tästä

mogvisti kirjoitti:
Kaksi viimeisintä täällä arvosteltua peliä ovat samanlaisia: hiomattomia timantteja, jotka hienosäädöllä voisivat olla vaikka kuinka hyviä pelejä.

Miksi pelejä ei vain voida tehdä kunnolla loppuun, kun tekemisen ovat jo aloittaneet? Masentavaa..

Nykyaikana pelinteko on isoille firmoille vakavaa bisnestä. Aika on rahaa ja aikataulut on niin tiukkoja, ettei ylimääräiselle hiomiselle jää aikaa. On hyvin masentavaa mihin pisteeseen peliteollisuus on tullut.
lainaa
lolled

Rekisteröitynyt 13.02.2011

12.10.2012 klo 21.01

No onko tuo nyt mikään yllätys, että on hiomaton?
Kun eikös kyseessä ole peli, jonka piti alunperin ilmestyä täysihintaisena kauppojen hyllyille mutta päätyikin arcade-peliksi?
lainaa

Muita tekstejä tältä kirjoittajalta

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova