I Am Alive
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 18 |
Kehittäjä: | Ubisoft |
Julkaisija: | Ubisoft |
Julkaisupäivä: | 06.09.2012 |
Pelin kotisivut |
Rankka reissu
Maailmanloppu. Se on tullut ja mennyt, ja nyt on selviydyttävä seurauksista. Tapahtuman aikaan toisaalla ollut pelin sankari on kävellyt loputtomasti, jo lähes vuoden, päästäkseen takaisin kotiin ja etsiäkseen perheensä. Mutta mikä siellä odottaa?
Tästä asetelmasta käynnistyy I Am Alive. Pelaajalle ei ole selvää mitä on tapahtunut, mutta koko ympäröivä maailma ja yhteiskunta tuntuvat romahtaneen. Katutason peittää tappava pöly, ja koska maanjäristykset ovat rikkoneet taloja ja katuja, koostuu eteneminen usein vaihtoehtoisten reittien etsimisestä ja kiipeilystä. Kiipeily ei ole mikään triviaali tehtävä, sillä se kuluttaa staminaa, jonka loputtua pelaaja tippuu, usein kuolemaansa.
Kilpailu niukoista resursseista nostaa ihmisten pimeimmät puolet valloilleen. Uhkaavia ihmisiä ei kannata aina ampua, sillä luoteja on hyvin, hyvin harvassa. Luotien loppuessakin asetta voi käyttää edelleen pelottelukeinona. Muutenkin taktikointi on taistelussa välttämätöntä, ja virheet kostautuvat nopeana kuolemana. Kun kuolema väistämättä korjaa, on pelaajalla vielä tietty määrä uusia yrityksiä. Niiden loputtua on aloitettava aiemmasta tallennuspisteestä pitkän matkan päästä. Tämä ahdistaa, mutta myös palkitsee.
Pelin grafiikat ja animaatiot näyttävät hiomattomilta, mutta se ei haittaa, sillä pelin tunnelma on juuri oikea. Myös pelin kontrollit ovat paikoin kömpelöt, mutta pahiten keskeneräiseltä tuntuu tarina, aivan kuin pelin varsinaista pääjuonta ei olisi ehditty toteuttaa lainkaan. Alkujaan täyspitkäksi tarkoitetun pelin kehitystyö siirrettiin kesken projektin toiselle studiolle, joka teki pelin monin paikoin lähes täysin uusiksi. Tämä saattaa olla osaltaan syynä keskeneräisyyden tunteeseen sekä siihen että tuloksena onkin lyhyehkö ladattava peli.
Rosoisuudestaan huolimatta peli erottuu massasta ja jää mieleen varsinkin raadollisuutensa kautta. Veisitkö sinä kipeästi tarvitsemasi resurssit kanssaselviytyjältä, kun hän anoo ettet tekisi niin? Tappaisitko uhkaavasti käyttäytyvät vastaantulijat, vaikka he voivat olla perheellisiä, peloissaan olevia ihmisiä? Pelissä oli muutama kohta, jotka jäivät jälkikäteen ihan oikeasti häiritsemään. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen peli.
Peli maksaa Steam-latauspalvelussa 14,99 €.
Tästä asetelmasta käynnistyy I Am Alive. Pelaajalle ei ole selvää mitä on tapahtunut, mutta koko ympäröivä maailma ja yhteiskunta tuntuvat romahtaneen. Katutason peittää tappava pöly, ja koska maanjäristykset ovat rikkoneet taloja ja katuja, koostuu eteneminen usein vaihtoehtoisten reittien etsimisestä ja kiipeilystä. Kiipeily ei ole mikään triviaali tehtävä, sillä se kuluttaa staminaa, jonka loputtua pelaaja tippuu, usein kuolemaansa.
Kilpailu niukoista resursseista nostaa ihmisten pimeimmät puolet valloilleen. Uhkaavia ihmisiä ei kannata aina ampua, sillä luoteja on hyvin, hyvin harvassa. Luotien loppuessakin asetta voi käyttää edelleen pelottelukeinona. Muutenkin taktikointi on taistelussa välttämätöntä, ja virheet kostautuvat nopeana kuolemana. Kun kuolema väistämättä korjaa, on pelaajalla vielä tietty määrä uusia yrityksiä. Niiden loputtua on aloitettava aiemmasta tallennuspisteestä pitkän matkan päästä. Tämä ahdistaa, mutta myös palkitsee.
Tunnelmaa tynkänäkin
Pelin grafiikat ja animaatiot näyttävät hiomattomilta, mutta se ei haittaa, sillä pelin tunnelma on juuri oikea. Myös pelin kontrollit ovat paikoin kömpelöt, mutta pahiten keskeneräiseltä tuntuu tarina, aivan kuin pelin varsinaista pääjuonta ei olisi ehditty toteuttaa lainkaan. Alkujaan täyspitkäksi tarkoitetun pelin kehitystyö siirrettiin kesken projektin toiselle studiolle, joka teki pelin monin paikoin lähes täysin uusiksi. Tämä saattaa olla osaltaan syynä keskeneräisyyden tunteeseen sekä siihen että tuloksena onkin lyhyehkö ladattava peli.
Rosoisuudestaan huolimatta peli erottuu massasta ja jää mieleen varsinkin raadollisuutensa kautta. Veisitkö sinä kipeästi tarvitsemasi resurssit kanssaselviytyjältä, kun hän anoo ettet tekisi niin? Tappaisitko uhkaavasti käyttäytyvät vastaantulijat, vaikka he voivat olla perheellisiä, peloissaan olevia ihmisiä? Pelissä oli muutama kohta, jotka jäivät jälkikäteen ihan oikeasti häiritsemään. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen peli.
Peli maksaa Steam-latauspalvelussa 14,99 €.
I Am Alive (Tietokonepelit)
I Am Alive on kuin hiomaton timantti. Sen lähtökohdat ovat lupaavat, mutta toteutus vaikuttaa keskeneräiseltä. Silti käteen jää arvokas, mieleenpainuva kokemus.
- Tunnelma
- Taistelut
- Kiipeily
- Vaikeustaso
- Mieleenjäävät kohtaukset
- Hiomattomuus
- Keskeneräiseltä tuntuva tarina
Keskustelut (4 viestiä)
Rekisteröitynyt 12.04.2007
10.10.2012 klo 22.36 1
Miksi pelejä ei vain voida tehdä kunnolla loppuun, kun tekemisen ovat jo aloittaneet? Masentavaa..
Rekisteröitynyt 15.09.2008
11.10.2012 klo 13.06
Kaksi viimeisintä täällä arvosteltua peliä ovat samanlaisia: hiomattomia timantteja, jotka hienosäädöllä voisivat olla vaikka kuinka hyviä pelejä.
Miksi pelejä ei vain voida tehdä kunnolla loppuun, kun tekemisen ovat jo aloittaneet? Masentavaa..
Joskus voi olla niinkin yksinkertaisia syitä, kuten se, että tekijöiden taidot ei riitä täysin hiotun pelin tekemiseen. Ei ehkä tuu aina pelaajilla mieleen, mutta kyllä se nyt tekijöiltäkin vaatii taitoa, että osaavat tehdä täysin hiotun pelin. On asioita, joita ei ehkä yksinkertasesti osattu korjata. Tai se toinen pirulainen, aika, loppuu kesken...
Rekisteröitynyt 04.11.2007
11.10.2012 klo 17.12 1
Kaksi viimeisintä täällä arvosteltua peliä ovat samanlaisia: hiomattomia timantteja, jotka hienosäädöllä voisivat olla vaikka kuinka hyviä pelejä.
Miksi pelejä ei vain voida tehdä kunnolla loppuun, kun tekemisen ovat jo aloittaneet? Masentavaa..
Nykyaikana pelinteko on isoille firmoille vakavaa bisnestä. Aika on rahaa ja aikataulut on niin tiukkoja, ettei ylimääräiselle hiomiselle jää aikaa. On hyvin masentavaa mihin pisteeseen peliteollisuus on tullut.
Rekisteröitynyt 13.02.2011
12.10.2012 klo 21.01
Kun eikös kyseessä ole peli, jonka piti alunperin ilmestyä täysihintaisena kauppojen hyllyille mutta päätyikin arcade-peliksi?
Kirjoita kommentti