Akkojen Oscar-gaalan ahdisteluyritys
Perusteltuja nipistyksiä?
Kun planeetalla on enemmän tissejä kuin ihmisiä, on höperöä puhua "akkojen Oscar-gaalasta", vaikka seksiskandaalien jälkeinen ryhtiliike vaikutti ehdokkuuksiin. Väite "mustien gaala 2017" perustui väestötieteeseen, joka lupasi afroamerikkalaisille näyttelijöille 2-3 ehdokkuutta: he saivat 6 ja rikkoivat muita ennätyksiä, koska "valkoista gaalaa 2016" pahoiteltiin. Kulttuurihistoriallista faktaa on se, että allekirjoittanut urputtaa Oscar-iltana jostakin.
13 ehdokkuuden The Shape of Water "juhlii naisen seksuaalisuutta", antaa äänen mustalle muorille ja kaappihomolle ja esittää naisia ahdistelevan äijän mädäntyvänä psykopaattina. Jos miesohjaajan visio naista köyrivästä kalamiehestä on feminismiä, netti on aatteen mekka.
Shape of Water riisuu (heti) naisen, joka ohjaaja Guillermo del Toron mukaan on omintakeisen soma ja jolle hän ehdotti roolia humalassa. Turhauttavimmassa kohtauksessa nainen selittää, että kalamiehellä on (liskomainen) hemipenis kloaakissa, mihin kaveri reagoi hihitellen kuin tarinaan maustetusta kortsusta. Pornomaisuutta tuleekin vältellä, ellei leffa ole kertomus rappiosta tyyliin Splice, jossa tiedemies köyri entistä lihamureketta. Aistikkuutta tavoittelevalle oudolle romanssille elimen paljastaminen voi kuitenkin olla kriittinen hetki: katso The Crying Game. Naisen matka jää pintaraapaisuksi ilman hetkeä, jona tunteet selättävät järjen.
Tässä on vertailun vuoksi lonkeropornoa Galaxy Questista; näyte on tuhannesti kauniimpi kuin Shape of Water. Kiinnitä huomiota ymmärrettävään epäröintiin, tilanteen hyväksymiseen tunnetasolla, estoista vapautumisesta kumpuavaan mielihyvään ja siihen, kuinka sivuhahmon loogiset reaktiot luovat kontrastia ja antavat tarinalle syvyyttä.
Miksei del Toro pullauta esiin kalan pientä, epämääräistä penistä? Pelkääkö hän, että silloin kaikki ymmärtäisivät, mistä tarina oikeasti kertoo? Ehkä syyllistyn taas projisointiin.
Kauniimpia asioita kuin Shape of Water, osa 2:
Toinen ennakkosuosikki Three Billboards Outside Ebbing, Missouri päästää Justiinan irti, kun kytät eivät ratkaise hengiltä raiskatun tytön tapausta. Valkoisen miespollarin pysähtyessä ihmettelemään protestia, satunnainen musta mies tylyttää, ettei hänkään sioista tykkää. Sheriffi naureskelee rasismisyytöksille muistuttamalla, että vihaavat kytät homojakin! Muutkin miehet exästä lähtien ahdistelevat sankaritarta. Mutta: tädissä on vikoja, kytät inhimillistetään ja huumori on mustaa.
Miesten mahtavimman sodan jatko-osa Dunkirk on Synkin hetki sai 14 ehdokkuutta! Phantom Thread on sivistyneistön ompeluleffa, mutta Daniel Day-Lewis jahtaa nuoria naisia, joten ehkä osa 6 ehdokkuudesta meni kiveksille. Blade Runner 2049 sai 5 ehdokkuutta esiteltyään valmiiksi koulutetun USB-tyttöystävän ja - visionäärisesti - kasvonvaihtoromantiikan hetkeä ennen Deepfakes-ilmiötä. Loput usean ehdokkuuden pätkät ovat akkojen ja vähemmistöjen filmejä, mutta oli kai tässä jo normaaleillekin syitä valvoa tämä yö.
Ehdokas Lady Birdiin Hollywoodin neidot samaistuvat: itseään majesteetti Lintuseksi (suoraan suomennettuna Leppä-Kertuksi) kutsuva teini haaveilee paremmasta kuin muut hänelle soisivat. Sivujuonena on näytelmä (kerrankin elokuva kertoo elokuvista) ja homoseksuaalisuus mainitaan tavalla, joka lienee arkea Hollywoodissa. Sympaattinen, itsetietoinen, lyhyt indie selvästikään ei mullista alaa, mutta naisohjaaja pääsi ehdolle viidettä kertaa historiassa, eivätkä äänestäjät omaa moraaliaan pettäneet.
Perähikiän rasismilla mässäilevä Mudbound on ensisilmäystä naisellisempi. Mieshahmot ovat etualalla, eikä mustien maanviljelijöiden kanssa vehkeilevä valkoinen sotasankari edes homostele. Alkuperäisromaani on naisen käsialaa ja ohjaaja on nainen. Naiskuvaaja on ehdolla ensimmäistä kertaa ja kirjoitustaitoinen musta nainen ensimmäistä kertaa sitten 70-luvun. Vanhahtava sukusaaga olisi ansainnut kevyesti 14 ehdokkuutta vuonna 1958.
Jos tämä olisi akkojen gaala, Star Wars: The Last Jedi ja Wonder Woman saisivat jotakin arvokasta. Äänimiksausehdokas The Last Jedi jatkaa Mary Suen seikkailuja Imperiumin vastaiskua muokaten. Kun Luke joutui hakemaan mestarilta oppia, hän näki vision, jossa hän oli oma vihollisensa - kun taas Mary Suen visio paljastaa, että hän on niin hyvä, että hän on itse omat vanhempansa! (Tms.) Yodakin palaa kuolleista polttaakseen patriarkaaliset säännöt tytön tieltä. Tämä valkoisten miesten kaupallinen feminismi upposi vahvimmin kriitikoihin.
Yksi asia naisissa kirpaisee. Miesten kirjoittama esimerkki perustuu tositapahtumiin: kun naista uhataan empatiapyssyllä elokuvassa Linnunradan käsikirja liftareille, hän väittää, ettei pyssy tehoa, koska hän on jo nainen. On vaarallista tuntea olevansa empatian määritelmä, jos tunne johtaa ylpeyteen, yleistyksiin ja sortoon. Noin muuten: Hollywoodin vanilja-Chrisit ovat päteviä, mutta jos Thoria, Star-Lordia ja kapteeneja Amerikka & Kirk näyttelisi jatkossa Octavia Spencer ihan sillä perustelulla, että se on vaihtelua, minä kirjoitin tuon perustelun.
Mokasin - ehdokas Get Outin mukaan muihin samaistuvat snobit ne vasta mulkkuja ovatkin. Get Out on kelpo kauhupätkä ja vitsi. Se kommentoi tunteita kuin Väkivallan vihollinen. Jos taskuvaras iskee, pasifistikin voi katsoa vitsillä Väkivallan vihollisen, jossa nilkit nirhataan. Kriitikot lyttäsivät sen moraalittomana syystä: alkuperäisromaani tutki kirjoittajansa vihaa, eikä juhlinut sitä. Get Out sen sijaan yritetään nostaa tärkeäksi vertauskuvaksi, mikä tartuttaa siihen hevonsonnan hajua. Neljä villin röyhkeää jatko-osaa olisivat tervetulleempia kuin neljä ehdokkuutta akatemialta, jonka huumorintajussa on parantamisen varaa.
Three Billboards haastaa katsojan anomalla sympatiaa pässeille. Näistä vaihtoehdoista kannustan sitä.
Live-blogi
Tänä vuonna arvostelen show'n feminismin. Oletan näkeväni punaisella matolla perunasäkkejä.
...mutta jo juontaja valmistautuu lypsylle. Muiden gaalojen hautajaispukeutuminen ei jatkukaan.
Yksi Salma Hayekin alastonkohtauksista johtuu Harvey Weinsteinin pakkomielteisestä painostuksesta. Hayek uskoo tulevaisuuden olevan parempi; ja varmasti niin on. #Deepfakes
Pikainen rupattelu Time's Up -liikkeestä hymykimaltelun välissä osoittaa, miksi megasikojen oli helppo porskuttaa. Joku Weinstein istuisi yhä sekaan mumisemaan, että liike sai rahaa, röh, jes.
Ashley Judd muistuttaa, että eräät ovat puhuneet possuista 20 vuotta, mutta nyt maailma kuuntelee.
Kaula-aukkojen vuoksi vaanin ylilyöntiä sormi PrtScr-nappulalla, mutta päädyin vain arvostamaan asuja taiteellisella silmälläni, joka on olemassa. Sosiaalinen silmäni on simulaatio ja irstas silmäni ei paheksu mitään. Tässä on mainittu palkintonauta ja soma pari, josta The Big Sick kertoo:
Del Toron mukaan Shape of Water auttaa arvostamaan toiseutta. Hirviö ei muutu prinssiksi! Kauniimpia asioita kuin Shape of Water, osa 4:
(Rautalankaselitys: vaikka miespuolinen ohjaaja on pelastettu katuojasta, plösö hirviö ei saa kaunotarta, vaan ihanan emännän, joka oppii hyväksymään itsensä.)
Juontajan mukaan Lady Bird on paras kuvaus äidistä ja tyttärestä? Suhde on vaikea ja tiedän sen olevan realistinen. Tunnelman kukin kokee itse, mutta sama asiasisältö (vanhempi ja lapsi eivät todella kohtaa) löytyy mm. Big Sickistä, joka on Lady Birdiä tuplasti enemmän hieman karkeammin ohjattuna.
GAALA. Juontaja Jimmy Kimmel tykkää munattomasta Oscar-patsaasta, joka pitää kädet esillä. "Jos et ehdokkaana tee historiaa, häpeä"? Tunteeni tahtovat pukata kylmiä väreitä ja järjen häiväni protestoida. "Homoleffat eivät koeta tienata, vaan kettuilla varapresidentti Mike Pencelle"? Heh, mutta hän luultavimmin katsoo niitä yhtä paljon kuin minä. Kimmelin ulostulo on kiitettävän luontevaa amerikkalaiselle.
Rasistisille sovinisteille Oscar! Sam Rockwell vei miessivuosan Billboardsilla.
Dokumentin palkitsevat naiset inttävät, että todellisuuteen voi uskoa - fake news? Syy, miksei Steven Spielbergin historiallista poliittista draamaa The Postia ole nähtävä heti, on se, että nykyinen resitentti väittää, että hän yrittäisi pysäyttää kouluammuskelun itse aseettomana.
Edesmennyt Roger Ebert huikkaa montaasissa, että elokuvat sallivat samaistua muihin; kaikki nämä vuodet olen turhaan etsinyt elokuvaa soijaa imppaavasta tukkamurmelista.
Suosikkimamuni yhdessä lavalla (muuttakaa Suomeen!):
Matut palkitsivat Shape of Waterin lavastuksesta.
Naissivuosa meni I, Tonyan Allison Janneylle, joka oli elämäntyö-Oscar-luokkaa, vaikken sitä ilman apua ajatellut.
Mark Hamill myönsi lyhyen animaation palkinnon raiskauksesta aikanaan syytetylle Kobe Bryantille. (Mutta pyysi Bryant anteeksi ja sponsorit kieltäytyivät maksamasta hänelle satoja miljoonia hetken ajan.)
"Onko Oscar-gaala nykyään liian musta? Ei, on lisää valkoisia tulossa." Maya Rudolph on sassy. Nenäkäs? Kutakuinkin. She is so sassy I'm gonna die!
Team Hayek uskoo muutoksen lähtevän uskaltavista kirjoittajista. Kumail Nanjiani (Big Sick -sellainen) uskoo, että jos hän on katsonut ikänsä valkoisia heppuja samaistuen, valkoiset heput voivat jatkossa katsoa häntä - amen, mutta ei se ole niin monelle uutta, kuin intetään.
Teksti-Oscarit menivät vanhan homon James Ivoryn unelmaprojektille Call Me by Your Namelle ja Jordan Peelen Get Outille. Ensimmäiseltä odotan paljon; jälkimmäisen arvo on Dungeons & Dragonsin suosituimman hirviön silmässä.
Pirun Razzies-video. Yleensä liikutun kuolleiden kykyjen johdosta, mutta Razzies keksi muistella perverssejä, jotka potkittiin Hollywoodista, joten nyt höhötin, että ehkä myös Roger Moore, Jerry Lewis ja kumppanit olivat sellaisia.
Del Toron ohjaus-Oscar masentaa. Joskus tunsin, että hänellä on potentiaalia ylittää itsensä ja tehdä Shape of Waterin kaltainen - eli tasan minulle suunnattu - fantasia loistavasti. Kauniimpia asioita kuin Shape, osa 5:
Gary Oldman voitti ansaitusti miespääosan: Synkin hetki on yksi elokuvamaisimmista ehdokkaista mm. hänen mahtipontisen meikkisuorituksensa myötä.
Jodie Foster ja Jennifer Lawrence palkitsevat päänaisen, koska masentuneen hyypiön roolilla Oscarin voittanut Casey Affleck on potentiaalisesti masentavampi hyypiö, kuin miltä hän näyttää 24/7. Frances McDormand voittaa, koska ohjaaja tunnisti hänen olevan Frances McDormand. Hän saa feministikohtauksen ja käskee kiinnittää huomiota muihinkin ehdokkaisiin: hieno Oscar-hetki.
Ja Teh Shape of Water on vuoden 2017 paras elokuva. Vuosi on täten huonoin sitten vuoden 2008. Yksi Shapea kauniimpi kuva on jäljellä:
Yhteenveto: naiset voittivat noin 50% näyttelijäpalkinnoista.
Kuuntelin del Toron spiikin vain toisella korvalla, mutta kuten arvasin jo ennen Shape of Waterin julkistamista sen, miten banaali loppuratkaisu on, tiesin jo etukäteen spiikin vihjaavan, että minunkin pitäisi kirjoittaa loppuun paskat fanifiktioni. Mustan laguunin hirviö oli yksi kauneimmista del Toron näkemistä asioista joskus, kun hän oli altis kieroutumiselle.
Pystit
The Shape of Water - 13 ehdokkuutta, 4 voittoa - arvostelu
Dunkirk - 8 ehdokkuutta, 3 voittoa - arvostelu
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri - 7 ehdokkuutta, 2 voittoa - arvostelu
Synkin hetki - 6 ehdokkuutta, 2 voittoa
Blade Runner 2049 - 5 ehdokkuutta, 2 voittoa - arvostelu
Coco - 2 ehdokkuutta, 2 voittoa
Phantom Thread - 6 ehdokkuutta, 1 voitto - arvostelu
Call Me by Your Name - 4 ehdokkuutta, 1 voitto
Get Out - 4 ehdokkuutta, 1 voitto - arvostelu
I, Tonya - 3 ehdokkuutta, 1 voitto
Dear Basketball - 1 ehdokkuus, 1 voitto
A Fantastic Woman - 1 ehdokkuus, 1 voitto
Heaven is a Traffic Jam on the 405 - 1 ehdokkuus, 1 voitto
Icarus - 1 ehdokkuus, 1 voitto
The Silent Child - 1 ehdokkuus, 1 voitto
Lady Bird - 5 ehdokkuutta, 0 voittoa
Mudbound - 4 ehdokkuutta, 0 voittoa - arvostelu
Star Wars: The Last Jedi - 4 ehdokkuutta, 0 voittoa - arvostelu
Baby Driver - 3 ehdokkuutta, 0 voittoa - arvostelu
Beauty and the Beast - Kaunotar ja hirviö - 2 ehdokkuutta, 0 voittoa - arvostelu
The Post - 2 ehdokkuutta, 0 voittoa
Victoria & Abdul - 2 ehdokkuutta, 0 voittoa
Abacus: Small Enough to Jail - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Aleppon viimeiset miehet - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
All the Money in the World - 1 ehdokkuus, 0 voittoa - arvostelu
The Big Sick - 1 ehdokkuus, 0 voittoa - arvostelu
The Boss Baby - 1 ehdokkuus, 0 voittoa - arvostelu
The Breadwinner - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
DeKalb Elementary - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
The Disaster Artist - 1 ehdokkuus, 0 voittoa - arvostelu
Edith+Eddie - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
The Eleven O'Clock - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Faces Places - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Ferdinand - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
The Florida Project - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Garden Party - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
The Greatest Showman - 1 ehdokkuus, 0 voittoa - arvostelu
Guardians of the Galaxy Vol. 2 - 1 ehdokkuus, 0 voittoa - arvostelu
Heroin(e) - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
The Insult - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Knife Skills - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Kong: Pääkallosaari - 1 ehdokkuus, 0 voittoa - arvostelu
Kosketuksissa - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Logan - 1 ehdokkuus, 0 voittoa - arvostelu
Lou - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Loveless - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Loving Vincent - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Marshall - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Molly's Game - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
My Nephew Emmett - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Negative Space - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Revolting Rhymes - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Roman J. Israel, Esq. - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Sota apinoiden planeetasta - 1 ehdokkuus, 0 voittoa - arvostelu
The Square - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Strong Island - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Traffic Stop - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Watu Wote: All of Us - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Wonder - 1 ehdokkuus, 0 voittoa
Keskustelut (2 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 11.10.2007
05.03.2018 klo 17.35 5
Mutta olen onnellinen del Toron ja The Shape of Waterin puolesta.
06.03.2018 klo 06.35 2