V2.fi testasi: Acer Predator 8
Markkinaosuuden saalistaja
Kun kävin kuukausi sitten tutustumassa Tanskassa Acerin tuotteisiin ja etunenässä Predator 8 -tablettiin, markkinointimies kertoi minulle, että tällainen tuote tuotiin markkinoille, koska kilpailua ei juuri ole - tai kukaan ei ainakaan dominoi pelitablettien tantereella. Vastaavanlaisia, peleihin keskittyneitä tablettilaitteitahan on muun muassa NVidialta ja Razerilta, mutta totta - kukkulan yksinvaltiasta ei ole kruunattu.
Android-pelitableteilla on kuitenkin pienoinen muna ja kana -ongelma. Tehokkaille pelitableteille ei ole hurjaa tarvetta, koska niitä tehoja tarvitsevia Android-pelejä ei kovin paljon olemassa. Tykittäviä Android-pelejä taas ei kovasti tehdä, koska halutaan kuitenkin saavuttaa suurin osa käyttäjistä ja Android-laitteiden kirjo on lievästi sanottuna huikea härdelli. Miten Acer on sitten lähtenyt haasteeseen vastaamaan?
Acer Predator 8 on kulmikas, näytön ulkopuolisilta osiltaan tummahkoa metallia oleva laite, jonka jokaisessa kulmassa on tummanpunainen palanen kaiuttimelle. Se on jossain määrin hillitympi kuin muut Predator-sarjan punaisena hohkaavat paholaispelilaitteet, mutta ei silti välttämättä iPadien minimalistisiin pyöristettyihin kulmiin tottuneiden mieleen. Itselleni se tuo mielikuvan vekottimesta, joka voisi olla teollisuusplaneetalle sijoittuvan scifielokuvan hahmoilla käytössään ja minä pidän siitä sekä ajatuksena, että visuaalisesti.
Toinen asia josta Predator 8:ssa pidän, on sen koko ja muoto. Kapea kahdeksantuumainen näyttö kehyksineen ja kulmineen pysyy isossa kourassani paremmin kuin iPad Mini. Pitkulaisen kuvasuhteen ansiosta siitä on helppo tarttua myös päädyistä kiinni, jolloin sormet tosin hakeutuvat automaattisesti ylempien kaiuttimien päälle - ja kämmensyrjät alempien. Tämä ei ehkä ole ollut kuitenkaan suunnittelijoiden ajatus, sillä neljän kaiuttimen luoma äänenkuva on yksi Predator 8:n mainostetuista ominaisuuksista. Käytettäessä vähintään kaksi kautinta helposti peittyy.
Jos tablettia pitää pöydällä tai nojalla jotain vastaan, saa paremman käsityksen siitä, millaisen stereokuvan Predator 8:n neljä etukaiutinta luovat ja se on kieltämättä ihan miellyttävä kokemus, sekä musiikkia kuunneltaessa, että pelatessa. Kuulokkeiden käyttö toki myös negatoi koko idean. Akkukestoksi luvataan noin 8 tuntia, mikä riippuu paljon siitä, mitä laitteella tehdään. Käyttämättömänä pöydälläkin se tuntui imaisevan itsensä tyhjäksi reilussa vuorokaudessa.
Laitteen pelitehoja esittelemään jokaisen Predator 8:n mukana tulee Asphalt 8 -autopeli (ja siihen virtuaalivaluuttaa), joka kieltämättä on yksi alustan näyttävämpiä tekeleitä. Sen myötä törmää kuitenkin heti toiseen pelitablettien ongelmaan - nopeatempoisissa 3d-peleissä ruudun lääppiminen tai Asphalt 8:n tapauksessa laitteen kallistelu ei vain ole sama asia kuin kunnon konsoliohjain. Toki sellaisen saa bluetoothilla Predator 8:aankin liitettyä.
Teimme pienen tehovertailun Androidin 3DMark-ohjelmistolla ja muutamalla Android-laitteella, jotka toimituksen jäseniltä löytyivät. Tällainen oli sen tuomio Sling Shot -testidemolla:
NVidia Shield : 2494
Acer Predator 8 : 1599
Sony Xperia Z3 : 1180
Onda v819mini : ei toiminut
Predator oli kyseisessä, 3D-grafiikkaa ja efektejä rankasti hyödyntävässä testissä siis huomattavasti NVidian Shieldiä hitaampi ja vain hieman nopeampi kuin Xperia Z3 -kännykkä. Lievä pettymys, sillä luulisi, että juuri tällaisen grafiikan esittämiseen panostetaan, kun lähdetään kehittämään pelitablettia. Yhdistä kolme karkkia -puzzlepelit toimivat sitten millä tahansa.
Pienenä pelielämyksen syventäjänä Predator 8:sta löytyy värinämoottoreita, jotka jyristelevät innokkaasti jo laitteen käynnistyslogon kimallellessa ruudulla. Tärinätehosteethan ovat tuttuja pelikonsoleilta jo vuosikymmenten takaa, joten sen kummemmin ei tarvitse selittää, mitä lisää ne kokemukseen antavat. Tabletin moottorit ovat kohtuullisen tehokkaita ja ne osaavat kohdistaa tärinän useampaan kohtaan laitetta, mutta en osaa sanoa, kuinka moni peli TacSense-ominaisuutta tukee.
Yksi laitteen myyntipuheiden alkupäässä esiin tuotu asia oli sen näytön laadukkuus. Kahdeksantuumainen IPS-näyttö on resoluutioltaan 1920 x 1200, eikä sen skarppiudessa ole lainkaan moittimista. Erityisen ruudusta tekee sen väritoisto: Predator 8 toistaa 100% niin kutsutusta NTSC-väriavaruudesta (color gamut), mikä on huomattavasti enemmän kuin perustablettien näytöt. Testailin tätä ottamalla eteeni pimeässä huoneessa iPad Airin, Acer T100:n ja kiinalaisen Onda-tabletin. Predatorin näytöltä valokuvat olivat kyllä värikylläisempiä ja niissä näkyi myös sävyjä, joita ei välttämättä muilta erottanut, mutta iPadin näytöllä kuvat näyttivät kuitenkin luonnollisimmilta. Peleissä tämä ‘ylikylläisyys’ ei haitannut ja siihen käyttöön se on toki tarkoitettukin. Ymmärrän, että näytön kuva voi helposti hurmata laitteita ohimennen kaupassa vertailevat ostajat.
(Valokuvasta ei tietenkään saa hyvää kuvaa siitä, miltä näytöt oikeasti näyttävät, mutta värikkyyden ero Acerin ja iPadin välillä käy ilmi.)
Tekniset tiedot:
Intel Atom x7-Z8700 Quad Core 1,6 GHz
Google Android 5.1 Lollipop
Muistia 2 Gt, tallennustilaa 32 Gt, MicroSD-korttipaikka
8” Full HD 1920 x 1080 IPS -näyttö, 100% NTSC-väriavaruus
Intel HD Graphics (Gen 8-LP, 600 MHz)
Takakamera 5 megapikseliä, etukamera 2 megapikseliä
GPS, kiihtyvyyssensori, e-kompassi, gyroskooppi
mitat 127 x 218 x 8,7 mm, paino 350 grammaa
Periaatteessa kaikki Predator 8:n erikoisominaisuudet on tehty buustaamaan pelielämyksiä: tehostettu äänentoisto, värinä sekä näytön väriloisto, mutta ne eivät kuitenkaan poista niitä perusongelmia, joita Androidilla pelialustana on. Pienen otannan perusteella laite oli myös yllättävän tehoton, vaikka se mukana tulevaa ajelua kohtuullisesti pyörittääkin. Suomessa Predator 8:n hintalappu on neljänsadan tienoilla, kun muualla maailmassa sitä saa 50-100 euroa halvemmalla, mikä olisi varsin sopiva hinta.
Android-pelitableteilla on kuitenkin pienoinen muna ja kana -ongelma. Tehokkaille pelitableteille ei ole hurjaa tarvetta, koska niitä tehoja tarvitsevia Android-pelejä ei kovin paljon olemassa. Tykittäviä Android-pelejä taas ei kovasti tehdä, koska halutaan kuitenkin saavuttaa suurin osa käyttäjistä ja Android-laitteiden kirjo on lievästi sanottuna huikea härdelli. Miten Acer on sitten lähtenyt haasteeseen vastaamaan?
Kulmasta kulmaan
Acer Predator 8 on kulmikas, näytön ulkopuolisilta osiltaan tummahkoa metallia oleva laite, jonka jokaisessa kulmassa on tummanpunainen palanen kaiuttimelle. Se on jossain määrin hillitympi kuin muut Predator-sarjan punaisena hohkaavat paholaispelilaitteet, mutta ei silti välttämättä iPadien minimalistisiin pyöristettyihin kulmiin tottuneiden mieleen. Itselleni se tuo mielikuvan vekottimesta, joka voisi olla teollisuusplaneetalle sijoittuvan scifielokuvan hahmoilla käytössään ja minä pidän siitä sekä ajatuksena, että visuaalisesti.
Toinen asia josta Predator 8:ssa pidän, on sen koko ja muoto. Kapea kahdeksantuumainen näyttö kehyksineen ja kulmineen pysyy isossa kourassani paremmin kuin iPad Mini. Pitkulaisen kuvasuhteen ansiosta siitä on helppo tarttua myös päädyistä kiinni, jolloin sormet tosin hakeutuvat automaattisesti ylempien kaiuttimien päälle - ja kämmensyrjät alempien. Tämä ei ehkä ole ollut kuitenkaan suunnittelijoiden ajatus, sillä neljän kaiuttimen luoma äänenkuva on yksi Predator 8:n mainostetuista ominaisuuksista. Käytettäessä vähintään kaksi kautinta helposti peittyy.
Jos tablettia pitää pöydällä tai nojalla jotain vastaan, saa paremman käsityksen siitä, millaisen stereokuvan Predator 8:n neljä etukaiutinta luovat ja se on kieltämättä ihan miellyttävä kokemus, sekä musiikkia kuunneltaessa, että pelatessa. Kuulokkeiden käyttö toki myös negatoi koko idean. Akkukestoksi luvataan noin 8 tuntia, mikä riippuu paljon siitä, mitä laitteella tehdään. Käyttämättömänä pöydälläkin se tuntui imaisevan itsensä tyhjäksi reilussa vuorokaudessa.
Puhkuu ja tärisee
Laitteen pelitehoja esittelemään jokaisen Predator 8:n mukana tulee Asphalt 8 -autopeli (ja siihen virtuaalivaluuttaa), joka kieltämättä on yksi alustan näyttävämpiä tekeleitä. Sen myötä törmää kuitenkin heti toiseen pelitablettien ongelmaan - nopeatempoisissa 3d-peleissä ruudun lääppiminen tai Asphalt 8:n tapauksessa laitteen kallistelu ei vain ole sama asia kuin kunnon konsoliohjain. Toki sellaisen saa bluetoothilla Predator 8:aankin liitettyä.
Teimme pienen tehovertailun Androidin 3DMark-ohjelmistolla ja muutamalla Android-laitteella, jotka toimituksen jäseniltä löytyivät. Tällainen oli sen tuomio Sling Shot -testidemolla:
NVidia Shield : 2494
Acer Predator 8 : 1599
Sony Xperia Z3 : 1180
Onda v819mini : ei toiminut
Predator oli kyseisessä, 3D-grafiikkaa ja efektejä rankasti hyödyntävässä testissä siis huomattavasti NVidian Shieldiä hitaampi ja vain hieman nopeampi kuin Xperia Z3 -kännykkä. Lievä pettymys, sillä luulisi, että juuri tällaisen grafiikan esittämiseen panostetaan, kun lähdetään kehittämään pelitablettia. Yhdistä kolme karkkia -puzzlepelit toimivat sitten millä tahansa.
Pienenä pelielämyksen syventäjänä Predator 8:sta löytyy värinämoottoreita, jotka jyristelevät innokkaasti jo laitteen käynnistyslogon kimallellessa ruudulla. Tärinätehosteethan ovat tuttuja pelikonsoleilta jo vuosikymmenten takaa, joten sen kummemmin ei tarvitse selittää, mitä lisää ne kokemukseen antavat. Tabletin moottorit ovat kohtuullisen tehokkaita ja ne osaavat kohdistaa tärinän useampaan kohtaan laitetta, mutta en osaa sanoa, kuinka moni peli TacSense-ominaisuutta tukee.
Kaikissa sateenkaaren...
Yksi laitteen myyntipuheiden alkupäässä esiin tuotu asia oli sen näytön laadukkuus. Kahdeksantuumainen IPS-näyttö on resoluutioltaan 1920 x 1200, eikä sen skarppiudessa ole lainkaan moittimista. Erityisen ruudusta tekee sen väritoisto: Predator 8 toistaa 100% niin kutsutusta NTSC-väriavaruudesta (color gamut), mikä on huomattavasti enemmän kuin perustablettien näytöt. Testailin tätä ottamalla eteeni pimeässä huoneessa iPad Airin, Acer T100:n ja kiinalaisen Onda-tabletin. Predatorin näytöltä valokuvat olivat kyllä värikylläisempiä ja niissä näkyi myös sävyjä, joita ei välttämättä muilta erottanut, mutta iPadin näytöllä kuvat näyttivät kuitenkin luonnollisimmilta. Peleissä tämä ‘ylikylläisyys’ ei haitannut ja siihen käyttöön se on toki tarkoitettukin. Ymmärrän, että näytön kuva voi helposti hurmata laitteita ohimennen kaupassa vertailevat ostajat.
(Valokuvasta ei tietenkään saa hyvää kuvaa siitä, miltä näytöt oikeasti näyttävät, mutta värikkyyden ero Acerin ja iPadin välillä käy ilmi.)
Tekniset tiedot:
Intel Atom x7-Z8700 Quad Core 1,6 GHz
Google Android 5.1 Lollipop
Muistia 2 Gt, tallennustilaa 32 Gt, MicroSD-korttipaikka
8” Full HD 1920 x 1080 IPS -näyttö, 100% NTSC-väriavaruus
Intel HD Graphics (Gen 8-LP, 600 MHz)
Takakamera 5 megapikseliä, etukamera 2 megapikseliä
GPS, kiihtyvyyssensori, e-kompassi, gyroskooppi
mitat 127 x 218 x 8,7 mm, paino 350 grammaa
Periaatteessa kaikki Predator 8:n erikoisominaisuudet on tehty buustaamaan pelielämyksiä: tehostettu äänentoisto, värinä sekä näytön väriloisto, mutta ne eivät kuitenkaan poista niitä perusongelmia, joita Androidilla pelialustana on. Pienen otannan perusteella laite oli myös yllättävän tehoton, vaikka se mukana tulevaa ajelua kohtuullisesti pyörittääkin. Suomessa Predator 8:n hintalappu on neljänsadan tienoilla, kun muualla maailmassa sitä saa 50-100 euroa halvemmalla, mikä olisi varsin sopiva hinta.
Keskustelut (1 viestiä)
25.01.2016 klo 14.06
Mihin ihmeeseen siis tuollaisia Acerin sun muiden paskeita oikeen tarvitsee :D