Haastattelussa Ridley Scott
Kuningasohjaaja
V2.fi julkaisee yhteistyössä 20th Century Foxin kanssa haastattelun Exodus: Gods and Kings -elokuvan ohjaajasta Ridley Scottista.
Ohjattuaan läpimurtoelokuvansa Alien – kahdeksas matkustaja (1979) Ridley Scott on tullut tunnetuksi lukuisista klassikoistaan kuten Blade Runner (1982); Legenda (1985); Musta sade (1989); Thelma ja Louise (1991); 1492 – Paratiisin valloitus (1992); Parhaan elokuvan Oscarin voittanut Gladiaattori (2000); Isku Mogadishuun (2001); Hannibal (2001); Pelimiehet (2003); Kingdom of Heaven – Taivas maan päällä (2005); A Good Year – Mainio vuosi (2006); American Gangster (2007); Valheiden verkko (2008); Robin Hood (2010); Prometheus (2012) ja The Counselor (2013). Hänen uusin elokuvansa on suuren luokan Raamattu-filmatisointi Exodus: Gods and Kings.
Kuinka pelottavaa oli tehdä tämän mittaluokan elokuva?
Ei se ollut tässä tapauksessa ollenkaan pelottavaa. Loistavat käsikirjoitukset vetävät yleensä puoleensa upeita näyttelijöitä, kuten tässä tapauksessa Christian Balen. Sellaisella yhdistelmällä elokuvanteko on suorastaan nautinnollista, ei suinkaan pelottavaa.
Kuinka tärkeää sinulle oli käyttää Pinewoodin valtavia lavasteita?
Yksityiskohdat ovat todella tärkeitä. Kun näyttelijä kävelee valtavien lavasteiden luo ja hänelle puetaan kunnollinen rooliasu, ne tietenkin vaikuttavat häneen ja hänen työhönsä. Yksityiskohta on kaiken avain ja niistä huolehtiminen on minun tehtäväni.
Kun kuvasitte taistelukohtausta (Battle of Kadesh), saitko inspiraatiota David Leanin ohjauksesta Lawrence of Arabia?
Itse asiassa kohtaus on kuvattu samassa paikassa, sen nimi on Wadi Rum (hiekkakivilaakso Jordanian eteläosassa). Paikka on aivan mieletön, olen ollut siellä nyt kolme kertaa, kerran silloin kun David kuvasi Lawrencea. Myös Prometheusta kuvattiin samalla paikalla helikopterista, ja niistä kuvauksista jäikin niin paljon materiaalia yli, että saatoin käyttää osan siitä tässä elokuvassa. Olen katsos hyvin tarkka raha-asioista ja muistan huolehtia myös budjetista. Olen muuten menossa taas takaisin kuvaamaan samoihin maisemiin kun viimeistelen The Martian -elokuvaa.
Kuvasitko paljon ekstramateriaalia julkaistavaksi dvd- ja blu-ray-versioissa?
Blu-ray-julkaisussa tulee olemaan noin 20 minuuttia mielenkiintoista ekstraa, mutta sitä ei lisätä varsinaiseen elokuvaan, koska se mielestäni pilaa leikkauksen.
Myös Gladiaattorissa ja Ben-Hurissa keskiössä oli lannistettu kenraali, joka nousi uudelleen jaloilleen. Niin on myös Exoduksessa. Miksi tämän tarinan kertominen on niin tärkeä?
Käsikirjoitus koukutti minut heti, koska se oli niin kiinnostava. Myöhemmin innostuin myös siitä, että en ole tiennytkään kaikkia näitä asioita Mooseksesta. Ensimmäinen kirjoittaja Jeffrey Caine oli kuin kävelevä tietosanakirja ja opin häneltä niin paljon Vanhasta Testamentista, ettei minun tarvinnut enää lukea sitä itse – toisin kuin Christian teki. Itse asiassa Christian luki sen kolme kertaa ja kyseli vielä kuvausten loputtuakin, että pitäisikö lisätä tämä tai tämä juttu! Paljon oli pakko jättää pois, sillä Mooseksen koko tarinan kertominen tarkoittaisi 15 tunnin elokuvaa. Toisaalta Exodukselle voisi tehdä jatko-osan, lakitauluista ja Kaanaanmaasta ja niin edelleen. Mutta ei tätä elokuvaa voi verrata Gladiaattoriin, sillä sen elokuvan juoni oli ihan itse keksitty, toisin kuin tarinat Mooseksesta.
Miksi halusit näyttää elokuvassa kaikki 10 vitsausta ja esittää niille järkiperäiset syyt?
Katson paljon National Geographicia, jota varten ihmiset ovat istuneet tuntikausia odottamassa saadakseen videota oikeista eläimistä niiden aidoissa elinympäristöissä. Se on vaikuttanut minuun suuresti. Näin eräänkin kauhean dokumentin Madagaskarista, missä valtavat kärpäsparvet hyökkäsivät kalastusveneiden kimppuun ja yksi kalastaja tukehtui kärpäsparvessa kuoliaaksi. Päätin silloin, että tällaisen minäkin haluan joskus kuvata.
Elokuvassa on pieni huumorikohtauskin...
Kyllä, hauska Ewan Bremner esittää ajan tiedemiestä ja ihana Indira Varma on pienessä roolissa papittarena. Oli selvää, että nuo kaksi sekopäistä hahmoa joutuvat jossain vaiheessa rangaistavaksi. Ajattelin, että elokuva tarvitsee vähän huumoria ja sitä toi sopivasti näiden kahden hirttäminen.
Näetkö Mooseksen vapauden ikonina?
Luonnollisestikin asioilla on yhteys: se mitä minä kuvasin, tapahtui 5 000 vuotta sitten, mutta samaan aikaan maailmalla tapahtuu hirveästi kaikkea, joka kertoo, ettemme ole oppineet näistä vanhoista tapahtumista mitään! Toistamme uudestaan samoja virheitä. Haluan kuitenkin olla positiivinen, koska mielestäni näyttää, että tämän päivän maailmassa kunnioitetaan jo useampia asioita kuin vaikkapa 50 vuotta sitten. Eli täytyy olla optimistinen. Toisaalta, jos katsoo tällä hetkellä nousevia poliittisia ja uskonnollisia ääriliikkeitä, näyttää siltä, ettemme kuitenkaan ole oppineet aiemmista virheistämme mitään.
Ovatko pyramidit siis heprealaisten vai egyptiläisten rakentamia?
Tutkijoilla on asiasta kahdenlaisia näkemyksiä, mutta minä tein omat päätökseni otettuani selvää asioista. Kiinnostavaa on myös se, miten pitkälti Egyptin menestys oli kiinni Niilistä ja sen vuosittaisista tulvista, jotka tarjosivat riittävästi hedelmällistä maata viljeltäväksi. Myös orjatyövoiman käyttäminen oli iso asia. Egyptissä oli vuosisatojen ajan valtavia, jopa satojen tuhansien orjien vahvuisia pakkotyöleirejä, joten on aivan loogista olettaa, että osa isoista monumenteista ja pyramideista rakennettiin orjatyövoimalla. Egyptiläiset olivat paremmissa tehtävissä kuten arkkitehteinä ja esimiehinä. Katsokaapa ympäröivää maailmaa tänä päivänä ja verratkaa sitä antiikkiin tai keskiaikaan, asiat eivät näytä muuttuvan kovin nopeasti.
Käännös: Tiina Ranto
Kuvat: Kerry Brown - © TM and © 2014 Twentieth Century Fox Film Corporation.
Exodus: Gods and Kings -elokuvan voi voittaa itselleen V2.fi:n kilpailusta vielä muutaman päivän ajan (loppuu 27.4. klo 23:59)!
Ohjattuaan läpimurtoelokuvansa Alien – kahdeksas matkustaja (1979) Ridley Scott on tullut tunnetuksi lukuisista klassikoistaan kuten Blade Runner (1982); Legenda (1985); Musta sade (1989); Thelma ja Louise (1991); 1492 – Paratiisin valloitus (1992); Parhaan elokuvan Oscarin voittanut Gladiaattori (2000); Isku Mogadishuun (2001); Hannibal (2001); Pelimiehet (2003); Kingdom of Heaven – Taivas maan päällä (2005); A Good Year – Mainio vuosi (2006); American Gangster (2007); Valheiden verkko (2008); Robin Hood (2010); Prometheus (2012) ja The Counselor (2013). Hänen uusin elokuvansa on suuren luokan Raamattu-filmatisointi Exodus: Gods and Kings.
Kuinka pelottavaa oli tehdä tämän mittaluokan elokuva?
Ei se ollut tässä tapauksessa ollenkaan pelottavaa. Loistavat käsikirjoitukset vetävät yleensä puoleensa upeita näyttelijöitä, kuten tässä tapauksessa Christian Balen. Sellaisella yhdistelmällä elokuvanteko on suorastaan nautinnollista, ei suinkaan pelottavaa.
Kuinka tärkeää sinulle oli käyttää Pinewoodin valtavia lavasteita?
Yksityiskohdat ovat todella tärkeitä. Kun näyttelijä kävelee valtavien lavasteiden luo ja hänelle puetaan kunnollinen rooliasu, ne tietenkin vaikuttavat häneen ja hänen työhönsä. Yksityiskohta on kaiken avain ja niistä huolehtiminen on minun tehtäväni.
Kun kuvasitte taistelukohtausta (Battle of Kadesh), saitko inspiraatiota David Leanin ohjauksesta Lawrence of Arabia?
Itse asiassa kohtaus on kuvattu samassa paikassa, sen nimi on Wadi Rum (hiekkakivilaakso Jordanian eteläosassa). Paikka on aivan mieletön, olen ollut siellä nyt kolme kertaa, kerran silloin kun David kuvasi Lawrencea. Myös Prometheusta kuvattiin samalla paikalla helikopterista, ja niistä kuvauksista jäikin niin paljon materiaalia yli, että saatoin käyttää osan siitä tässä elokuvassa. Olen katsos hyvin tarkka raha-asioista ja muistan huolehtia myös budjetista. Olen muuten menossa taas takaisin kuvaamaan samoihin maisemiin kun viimeistelen The Martian -elokuvaa.
Kuvasitko paljon ekstramateriaalia julkaistavaksi dvd- ja blu-ray-versioissa?
Blu-ray-julkaisussa tulee olemaan noin 20 minuuttia mielenkiintoista ekstraa, mutta sitä ei lisätä varsinaiseen elokuvaan, koska se mielestäni pilaa leikkauksen.
Myös Gladiaattorissa ja Ben-Hurissa keskiössä oli lannistettu kenraali, joka nousi uudelleen jaloilleen. Niin on myös Exoduksessa. Miksi tämän tarinan kertominen on niin tärkeä?
Käsikirjoitus koukutti minut heti, koska se oli niin kiinnostava. Myöhemmin innostuin myös siitä, että en ole tiennytkään kaikkia näitä asioita Mooseksesta. Ensimmäinen kirjoittaja Jeffrey Caine oli kuin kävelevä tietosanakirja ja opin häneltä niin paljon Vanhasta Testamentista, ettei minun tarvinnut enää lukea sitä itse – toisin kuin Christian teki. Itse asiassa Christian luki sen kolme kertaa ja kyseli vielä kuvausten loputtuakin, että pitäisikö lisätä tämä tai tämä juttu! Paljon oli pakko jättää pois, sillä Mooseksen koko tarinan kertominen tarkoittaisi 15 tunnin elokuvaa. Toisaalta Exodukselle voisi tehdä jatko-osan, lakitauluista ja Kaanaanmaasta ja niin edelleen. Mutta ei tätä elokuvaa voi verrata Gladiaattoriin, sillä sen elokuvan juoni oli ihan itse keksitty, toisin kuin tarinat Mooseksesta.
Miksi halusit näyttää elokuvassa kaikki 10 vitsausta ja esittää niille järkiperäiset syyt?
Katson paljon National Geographicia, jota varten ihmiset ovat istuneet tuntikausia odottamassa saadakseen videota oikeista eläimistä niiden aidoissa elinympäristöissä. Se on vaikuttanut minuun suuresti. Näin eräänkin kauhean dokumentin Madagaskarista, missä valtavat kärpäsparvet hyökkäsivät kalastusveneiden kimppuun ja yksi kalastaja tukehtui kärpäsparvessa kuoliaaksi. Päätin silloin, että tällaisen minäkin haluan joskus kuvata.
Elokuvassa on pieni huumorikohtauskin...
Kyllä, hauska Ewan Bremner esittää ajan tiedemiestä ja ihana Indira Varma on pienessä roolissa papittarena. Oli selvää, että nuo kaksi sekopäistä hahmoa joutuvat jossain vaiheessa rangaistavaksi. Ajattelin, että elokuva tarvitsee vähän huumoria ja sitä toi sopivasti näiden kahden hirttäminen.
Näetkö Mooseksen vapauden ikonina?
Luonnollisestikin asioilla on yhteys: se mitä minä kuvasin, tapahtui 5 000 vuotta sitten, mutta samaan aikaan maailmalla tapahtuu hirveästi kaikkea, joka kertoo, ettemme ole oppineet näistä vanhoista tapahtumista mitään! Toistamme uudestaan samoja virheitä. Haluan kuitenkin olla positiivinen, koska mielestäni näyttää, että tämän päivän maailmassa kunnioitetaan jo useampia asioita kuin vaikkapa 50 vuotta sitten. Eli täytyy olla optimistinen. Toisaalta, jos katsoo tällä hetkellä nousevia poliittisia ja uskonnollisia ääriliikkeitä, näyttää siltä, ettemme kuitenkaan ole oppineet aiemmista virheistämme mitään.
Ovatko pyramidit siis heprealaisten vai egyptiläisten rakentamia?
Tutkijoilla on asiasta kahdenlaisia näkemyksiä, mutta minä tein omat päätökseni otettuani selvää asioista. Kiinnostavaa on myös se, miten pitkälti Egyptin menestys oli kiinni Niilistä ja sen vuosittaisista tulvista, jotka tarjosivat riittävästi hedelmällistä maata viljeltäväksi. Myös orjatyövoiman käyttäminen oli iso asia. Egyptissä oli vuosisatojen ajan valtavia, jopa satojen tuhansien orjien vahvuisia pakkotyöleirejä, joten on aivan loogista olettaa, että osa isoista monumenteista ja pyramideista rakennettiin orjatyövoimalla. Egyptiläiset olivat paremmissa tehtävissä kuten arkkitehteinä ja esimiehinä. Katsokaapa ympäröivää maailmaa tänä päivänä ja verratkaa sitä antiikkiin tai keskiaikaan, asiat eivät näytä muuttuvan kovin nopeasti.
Käännös: Tiina Ranto
Kuvat: Kerry Brown - © TM and © 2014 Twentieth Century Fox Film Corporation.
Kilpailu
Exodus: Gods and Kings -elokuvan voi voittaa itselleen V2.fi:n kilpailusta vielä muutaman päivän ajan (loppuu 27.4. klo 23:59)!
Keskustelut (2 viestiä)
28.04.2015 klo 10.30
12.05.2015 klo 18.05 2
mooseksenkin tarina on satua t. ateisti
Ateismi on satua. t. Kristitty