Tuorein sisältö

Razer Surround

Manu Pärssinen

25.06.2013 klo 18.00 | Luettu: 9078 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Surroundia stereoluureista
Monet kuulokevalmistajat ovat vuosien varrella kehitelleet teknologioita ja ohjelmistoja, joilla surround-ääntä saisi simuloitua kuulokkeilla. Nyt tuohon joukkoon liittyy Razer, joka julkisti tänään Surround-’virtuaaliäänimoottorinsa’. V2.fi pääsi yksinoikeudella Suomessa testailemaan lopputulosta jo hieman ennakkoon. Razer Surroundin saa ilmaiseksi tämän vuoden ajan, mutta mikäli siitä haluaa maksaa, rahat menevät Child’s Play -hyväntekeväisyyteen.


Razer Surround tulee osana Synapse 2.0 -ohjelmistoa ja tekijöiden mukaan isoin ero muiden vastaaviin virityksiin on se, että efektin pystyy jokainen kalibroimaan omille höröttimille sopivaksi. Tämä tapahtuu muutamassa vaiheessa:

- Ohjelmisto tunnistaa tietokoneeseen kytketyt äänilaitteet ja niistä valitaan haluttu kalibroitavaksi. Razerin kuulokkeille on valmiita asetuksia, mutta ohjelmiston luvataan toimivan minkä tahansa valmistajan luureilla, joten kaulassani killuneet Audio-Technican ATH-ES7 -kuulokkeet saivat luvan kelvata

- Käyttäjälle soitetaan helikopterin ääntä ja kun on keskittynyt siihen, mistä suunnasta se kuulostaa tulevan, säädetään vastaava suunta ohjelmistoon. Ilmeisesti kuulokkeideni vasen ja oikea puoli olivat jossain äänikortin asetuksessa väärinpäin, sillä kaikki ääni tuli juuri vastakkaiselta puolelta, kuin mitä ohjelmisto ehdotti. Tämän korjaamisen jälkeen kalibrointi sujui ongelmitta ja lopuksi tehty ‘Experience surround sound’ vakuutti systeemin toimivuudesta


Ohjelmistosta löytyvät myös lisäasetukset stereokuvan laajentamiselle, basson korostamiselle ja äänen normalisoinnille, sekä puheäänen äänenvoimakkuudelle ja selkeydelle.

Ympäripyöreää ääntä


Koska en ole FPS-ihmisiä eikä mitään tuoretta kyseisestä genrestä tietokoneeltani löydy, suoritin testaamisen Trackmania 2: Stadium -pelillä. Jotta ääniefekti toimisi, pelin ääniasetuksista asetetaan käyttöön Razer Surround Audio Controller, joka on virtuaalinen äänilaite. Myönnän, että TM2 ei välttämättä ole paras peli surround-äänen testaamiseen, mutta kyllä eron huomasi tässäkin: kisan alkupiippaukset tulivat selkeästi ohimoiden etupuolelta ja ohitettujen autojen moottoriäänet vaipuivat tuolin selkänojan suuntaan.


Razer käyttää sananpartta ‘epäreilu etu’ puhuessaan siitä, kuinka paljon surround-äänien kuuleminen auttaa moninpeleissä. Niin suureen etuun en usko, mutta ainakin miellän Razerin toteutuksen laadukkaammaksi kuin viimeksi minulle päätyneet Speedlinkin Medusat (V2.fi:n arvostelu). Koska ohjelmisto on ilmainen, suosittelen ympäröivää äänikuvaa haluavien sitä ainakin testaamaan. Itse aion Razer Surroundin koneellani pitää.

Lisätietoja: Razer

V2.fi | Manu Pärssinen
< Testissä BeeWi Kick ... Voita kätevät kaiutt... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (3 viestiä)

Meitzi

Rekisteröitynyt 28.10.2007

25.06.2013 klo 18.35

Niin.. ihmisellä tosin on 2 korvaa joten oikein simuloita 2kpl kajareita riittää täydelliseen 3D ääneen.

Kuten tässä:
http://youtu.be/IUDTlvagjJA
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

25.06.2013 klo 18.44

Mikähän näis nyt on ero normaaliin kun en kyl ole huomannut hirveitä puutteita normikuulokkeiden "surround" efektistä moninpelejä pelattaessa. Esim. uusimmassa CS:ssä pystyy seuraamaan juoksevaa ihmistä seinien läpi ihan vaan kuuntelemalla. Tuleehan siinä syytöksiä wallhackeista yms, mut ihan perus sennheiserit sitä on päässä ja musiikit pois päältä. Sama kyl onnistunu melkee jokaises FPS pelissä iha rupukuulokkeillakin.
lainaa
Ana_

Rekisteröitynyt 09.12.2007

26.06.2013 klo 19.35

Vaatii tuo Razer Synapse 2 näköjään tunnuksen tekemisen Razerille. Jäi testaaminen tähän, kun ei noita tunnuksia enää jaksa jokaiselle turhalle taholle tehdä.
lainaa

V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova