Razer Surround
Surroundia stereoluureista
Monet kuulokevalmistajat ovat vuosien varrella kehitelleet teknologioita ja ohjelmistoja, joilla surround-ääntä saisi simuloitua kuulokkeilla. Nyt tuohon joukkoon liittyy Razer, joka julkisti tänään Surround-’virtuaaliäänimoottorinsa’. V2.fi pääsi yksinoikeudella Suomessa testailemaan lopputulosta jo hieman ennakkoon. Razer Surroundin saa ilmaiseksi tämän vuoden ajan, mutta mikäli siitä haluaa maksaa, rahat menevät Child’s Play -hyväntekeväisyyteen.
Razer Surround tulee osana Synapse 2.0 -ohjelmistoa ja tekijöiden mukaan isoin ero muiden vastaaviin virityksiin on se, että efektin pystyy jokainen kalibroimaan omille höröttimille sopivaksi. Tämä tapahtuu muutamassa vaiheessa:
- Ohjelmisto tunnistaa tietokoneeseen kytketyt äänilaitteet ja niistä valitaan haluttu kalibroitavaksi. Razerin kuulokkeille on valmiita asetuksia, mutta ohjelmiston luvataan toimivan minkä tahansa valmistajan luureilla, joten kaulassani killuneet Audio-Technican ATH-ES7 -kuulokkeet saivat luvan kelvata
- Käyttäjälle soitetaan helikopterin ääntä ja kun on keskittynyt siihen, mistä suunnasta se kuulostaa tulevan, säädetään vastaava suunta ohjelmistoon. Ilmeisesti kuulokkeideni vasen ja oikea puoli olivat jossain äänikortin asetuksessa väärinpäin, sillä kaikki ääni tuli juuri vastakkaiselta puolelta, kuin mitä ohjelmisto ehdotti. Tämän korjaamisen jälkeen kalibrointi sujui ongelmitta ja lopuksi tehty ‘Experience surround sound’ vakuutti systeemin toimivuudesta
Ohjelmistosta löytyvät myös lisäasetukset stereokuvan laajentamiselle, basson korostamiselle ja äänen normalisoinnille, sekä puheäänen äänenvoimakkuudelle ja selkeydelle.
Koska en ole FPS-ihmisiä eikä mitään tuoretta kyseisestä genrestä tietokoneeltani löydy, suoritin testaamisen Trackmania 2: Stadium -pelillä. Jotta ääniefekti toimisi, pelin ääniasetuksista asetetaan käyttöön Razer Surround Audio Controller, joka on virtuaalinen äänilaite. Myönnän, että TM2 ei välttämättä ole paras peli surround-äänen testaamiseen, mutta kyllä eron huomasi tässäkin: kisan alkupiippaukset tulivat selkeästi ohimoiden etupuolelta ja ohitettujen autojen moottoriäänet vaipuivat tuolin selkänojan suuntaan.
Razer käyttää sananpartta ‘epäreilu etu’ puhuessaan siitä, kuinka paljon surround-äänien kuuleminen auttaa moninpeleissä. Niin suureen etuun en usko, mutta ainakin miellän Razerin toteutuksen laadukkaammaksi kuin viimeksi minulle päätyneet Speedlinkin Medusat (V2.fi:n arvostelu). Koska ohjelmisto on ilmainen, suosittelen ympäröivää äänikuvaa haluavien sitä ainakin testaamaan. Itse aion Razer Surroundin koneellani pitää.
Lisätietoja: Razer
Razer Surround tulee osana Synapse 2.0 -ohjelmistoa ja tekijöiden mukaan isoin ero muiden vastaaviin virityksiin on se, että efektin pystyy jokainen kalibroimaan omille höröttimille sopivaksi. Tämä tapahtuu muutamassa vaiheessa:
- Ohjelmisto tunnistaa tietokoneeseen kytketyt äänilaitteet ja niistä valitaan haluttu kalibroitavaksi. Razerin kuulokkeille on valmiita asetuksia, mutta ohjelmiston luvataan toimivan minkä tahansa valmistajan luureilla, joten kaulassani killuneet Audio-Technican ATH-ES7 -kuulokkeet saivat luvan kelvata
- Käyttäjälle soitetaan helikopterin ääntä ja kun on keskittynyt siihen, mistä suunnasta se kuulostaa tulevan, säädetään vastaava suunta ohjelmistoon. Ilmeisesti kuulokkeideni vasen ja oikea puoli olivat jossain äänikortin asetuksessa väärinpäin, sillä kaikki ääni tuli juuri vastakkaiselta puolelta, kuin mitä ohjelmisto ehdotti. Tämän korjaamisen jälkeen kalibrointi sujui ongelmitta ja lopuksi tehty ‘Experience surround sound’ vakuutti systeemin toimivuudesta
Ohjelmistosta löytyvät myös lisäasetukset stereokuvan laajentamiselle, basson korostamiselle ja äänen normalisoinnille, sekä puheäänen äänenvoimakkuudelle ja selkeydelle.
Ympäripyöreää ääntä
Koska en ole FPS-ihmisiä eikä mitään tuoretta kyseisestä genrestä tietokoneeltani löydy, suoritin testaamisen Trackmania 2: Stadium -pelillä. Jotta ääniefekti toimisi, pelin ääniasetuksista asetetaan käyttöön Razer Surround Audio Controller, joka on virtuaalinen äänilaite. Myönnän, että TM2 ei välttämättä ole paras peli surround-äänen testaamiseen, mutta kyllä eron huomasi tässäkin: kisan alkupiippaukset tulivat selkeästi ohimoiden etupuolelta ja ohitettujen autojen moottoriäänet vaipuivat tuolin selkänojan suuntaan.
Razer käyttää sananpartta ‘epäreilu etu’ puhuessaan siitä, kuinka paljon surround-äänien kuuleminen auttaa moninpeleissä. Niin suureen etuun en usko, mutta ainakin miellän Razerin toteutuksen laadukkaammaksi kuin viimeksi minulle päätyneet Speedlinkin Medusat (V2.fi:n arvostelu). Koska ohjelmisto on ilmainen, suosittelen ympäröivää äänikuvaa haluavien sitä ainakin testaamaan. Itse aion Razer Surroundin koneellani pitää.
Lisätietoja: Razer
Keskustelut (3 viestiä)
Rekisteröitynyt 28.10.2007
25.06.2013 klo 18.35
Kuten tässä:
http://youtu.be/IUDTlvagjJA
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
25.06.2013 klo 18.44
Rekisteröitynyt 09.12.2007
26.06.2013 klo 19.35
Kirjoita kommentti