Wii U:n ensimmäiset pelit
Kaksin käsin kiinni kontrolleissa
E3:n jälkimainingit lainehtivat Nintendon Euroopan päämajaan asti, kun kyseiseen rakennukseen Frankfurtissa Saksassa kutsuttiin pelilehdistöä ympäri vanhaa mannerta kesäkuun viimeisinä päivinä. Paikan päällä oli testattavana kymmenkunta Wii U -peliä, joitakin 3DS-uutuuksia ja kiersipä kädestä toiseen vasta julkistettu 3DS XL -laitekin. Tässä tunnelmia ja kuvia testatuista peleistä. Videokuvaakin on luvassa myöhemmin.
Warioware-pelit tulivat tunnetuiksi muutamia sekunteja kestävistä mikropeleistään, mutta Wii U:n kanssa kaikki on suurempaa, joten tällä kertaa Warioware-peleistä tutut hahmot seikkailevat ihan kunnollisissa minipeleissä. Demossa niistä oli testattavana kolme: Wii U Controllerin ruudulta latailtavalla ja sitä kallistelemalla tähdättävällä jousipyssyllä ammuttiin vihollisia, ohjainta kallistelemalla laskettiin mäkeä ja sitä naaman edessä pitämällä otettiin kuvia rikollisista. Näistä viimeisin oli hauskin, kun kaupunkimaisemaan zoomattiin ohjainta pidellen, jotta etsintäkuulutetuista saatiin mahdollisimman hyviä kuvia. Jostain syystä ohjain takkuili sekä ammunta, että valokuvausminipelissä, mutta vähän epäselväksi jäi, oliko vika demossa vai ohjaimen käyttäjässä.
Samaan tapaan kuin Wii Play esitteli Wiin ominaisuuksia, esittelee Nintendo Land pikkupeleillään Wii U:n ominaisuuksia. Siihen en tosin saanut vielä vastausta, pakataanko peliä laitteen mukaan. Viisi Nintendo Landin peliä oli kokeiltavissa: Takamaru’s Ninja Castle, Donkey Kong’s Crash Course, Luigi’s Ghost Mansion, The Legend of Zelda: Battle Quest ja Animal Crossing: Sweet Day. Näistä kolme viimeistä vaatii kavereita seuraksi ja suurta hupia testipäivän aikana olikin Luigi-peli, jossa neljä pelaajaa jahtaa näkymätöntä aavetta. Aave on viides pelaaja, joka kyllä näkee sijaintinsa Wii U -ohjaimen ruudulta, muiden käyttäessä Wii-kapuloita. Sitten alkaakin sokkelokilpajuoksu siitä, montako pelaajaa aave saa kiinni, ennenkuin muut pelaajat saavat sen energian kulutettua taskulampuillaan. Myös Donkey Kong -peli täytyy mainita, simppeliltä näyttävä rullailu vaati huikeasti keskittymistä ja koordinaatiota - tulee varmasti aiheuttamaan addiktiota ja harmaita hiuksia.
Tottakai uudelle Nintendon laitteelle pitää olla myös heti Mario-peli. New Super Mario Bros U jatkaa NSMB:n linjalla, eli moninpeli on iso osa pelikokemusta. Nyt yksi pelaajista (tai jopa viides pelaaja) voi ottaa haltuunsa Wii U ohjaimen ja tökkiä sen näytöllä peliin lisää laatikoita, joiden sijoittelulla hän voi joko häiritä ja avustaa muita pelaajia. Marion, kumppanusten ja sienivaltakunnan näkeminen yksityiskohtaisena HD-tasoisena isolta tv-ruudulta ensimmäistä kertaa oli hieman hämmentävä kokemus, mutta positiivinen sellainen. Sen sijaan Wii U -ohjaimella pelattaessa selkärankaan iskostuneet Mario-ohjauksen käsiasennot vaativat hieman hakemista, kun ristiohjain ja napit ovatkin tavallista kauempana toisistaan.
Hieman salassa E3:lla pidetty Project P-100 yllätti minut, mutta toisaalta sen ei olisi pitänyt niin tehdä, sillä vuosien varrella olen kasvanut Platinum Gamesin (ja sen edeltäjän Clover Gamesin) tuotosten ystäväksi. Project P-100:ssa onkin mausteita mm. Viewtiful Joesta ja Bayonettasta. Nintendon edustaja kutsui pelin genreä Mass Action Gameksi, mikä selittyy sillä, että P-100:ssa ohjastetaan joukkiota pikkuriikkisiä supersankareita, mutta taisteluissa käytetään kuitenkin toimintapelien mätkemeininkiä ja erikoisliikkeitä. Pelin ulkoasu on karkkimaisen sarjakuvamainen, mutta lastenpelimäinen ulkoasu johtaa hieman harhaan. Wii U:n ohjainta käytettiin demossa erikoisliikkeiden valitsemiseen: A-näppäintä painamalla ja sitten kosketusnäyttöä sopivasti sutaisemalla sankarijoukkio saatiin muuttumaan nyrkiksi, miekaksi tai aseeksi. Jättinyrkkiä käytettiin myös pienten pulmien ratkaisemiseen.
Koko päivän annista Rayman Legends venytti suupieleni suurimpaan hymyyn. Rayman Originsista jatkava Legends on edelleen kaunis ja mielikuvitusta pursuava tasoloikka, jonka Wii U -demo keskittyi co-op -peliin. Toinen pelaaja käyttää Wii U -ohjainta ja avustaa Raymania tämän matkalla pääsemään erinäisiin paikkoihin, häiritsee vihollisia, kääntelee vipuja, katkoo köysiä ja tekee monenmoista muuta. Avoimeksi kysymykseksi jäikin, miten yksinpeli toimii, eikä siihen pelin esittelijäkään suostunut vielä vastaamaan. Erityisen hyvän fiiliksen sai juoksukentästä, joka oli samalla rytmipeli: Wii U -ohjainta käyttänyt naputteli sen ruudulla näkyneitä avautuvia silmiä alati kasvavan hard rock -musiikin tahdissa, kun Wii U Pro Controlleria käyttänyt varsinainen pelaaja hoiti samassa rytmissä loikkimisen.
Verta, tuhottomasti verta Nintendo-pelissä! Verta! Väkivaltaa! Tämä konsepti pitää monien kasibitti-NESin maailmassa vielä elävien tai Wiitä lastenpelilaitteena pitävien sisäistää. Ninja Gaiden 3:n demoversio (ja mahdollisesti lopullinen pelikin) käytti Wii U:n ohjainta vain aseiden vaihtamiseen sekä liikelistan esittelyyn (Y+Y+Y+Y+Y+Y = ninjabodku!). Graafisesti oltiin taas nykykonsolien tasolla ja kaikki liikkui sujuvasti. Pelin tekstuurit vaikuttivat kovin yksityiskohdattomilta, esim maan pinta oli lähes pelkästään kellanruskeaa väriä, hiekkaa esittäen. Youtube-videoiden perusteella ongelma saattaa tosin olla pelissä, ei laitteen graafisissa kyvyissä.
Zombi U vahvisti päivän teeman, joka oli havaittavissa muissakin peleissä: jatkuvasti tulevat ‘Look at TV’ tai ‘Look at the controller’ -viestit, jotka kertoivat pelaajalle, mitä ruutua nyt pitää katsoa. Toki Wii U:n ohjainta halutaan hyödyntää, ja kestää aikansa, ennenkuin pelaajat intuitiivisesti osaavat päätellä, että esim. laatikkoa kaivellessa se pitääkin tehdä ohjaimen ruudulla eikä tv:ssä. Jotkut pelit hoitivat tämän sulavammin kuin toiset. Zombi U on selviytymiskauhua, joka toteutetaan taskulampun valokiilalla, vähillä panoksilla, varjoilla, BÖÖ-säikyttelyillä, zombien määrällä ja tosiaankin sillä, että välillä katse on pakko irroittaa televisiosta ja katsoa ohjaimen näytölle. Tällöin on parasta ensin varmistua, ettei lähistöllä ole eläviä kuolleita.
Jännä kikka on se, että kuollessa pelaajan pelihahmo muuttuu zombiksi ja peli jatkuu toisella hahmolla. Jos omat kerätyt kamansa haluaa takaisin, pitää edellinen pelihahmo löytää ja tappaa. Graafisesti esitelty demo oli jotain “Wiin komeimpien pelien HD-version” ja Doom 3:n väliltä. Jälkimmäinen tuli pelatessa muutenkin vääjäämättä mieleen - antakaa minulle kirkkaampi taskulamppu, nyt! Omalla kotisohvalla illan pimetessä Zombi U:n tunnelma toimii varmasti paremmin kuin meluisassa ja valoisassa esittelytilassa.
Arkham Cityn Wii U -versio näytti ensi vilkaisulta täysin samalta kuin muiden laitteiden versiot, osa toiminnoista on vain siirretty Wii U -ohjaimen näytölle. Sen kautta hoidetaan mm. hakkerointi, kauko-batarangin ohjaus, detective moden tutkimukset, erikoistavaroiden valinta ja kartan katselu. Pelin graafisesta kyvykkyydestä on esitetty internetissä jo monia vastakkaisia mielipiteitä ja itse sanoisin, että joltain osin se näytti paremmalta kuin nykykonsoleilta ja toisilta osin taas heikkomalta.
Hyvä Frozenbyte. Suomipojat loikkasivat ennakkoluulottomasti Wii U -pelien ensimmäiseen aaltoon ja Trine 2:n Director’s Cut -versio kuuluu konsolin alkupään valikoimaan. Frankfurtissa peliä ei näkynyt, ennen kuin suomalaisen lehdistön edustajat joukolla muistuttivat järjestäjiä, että sekin oli luvattu. Puolen tunnin ajan Trine 2 DC olikin sitten pelattavissa ja se oli ehdottomasti kauneimman näköinen peli paikan päällä. Suorastaan törkeän kaunis. Wii U -ohjaimen näytöllä näkyi täsmälleen sama kuva kuin tv-ruudulla, mutta kosketusnäyttöä pystyi käyttämään mm. velhon taikojen piirtelyyn ja varkaan köysinuolen ammuntaan. Frozenbyte kutsui jo toimistolleen tutustumaan peliin paremmin, joten kuulemme siitä myöhemmin lisää.
Ylläolevien lisäksi Frankfurtissa nähtiin myös Pikmin 3, jossa Wii U:n ohjainta käytettiin vain karttanäyttönä, karaokepeli Sing, josta näette myöhemmin videolla lisää, turismia tarjoileva Panorama View sekä kahden lajin avulla pelilehdistön vatsalihaksia tuhonnut Wii Fit U. Wii U -pelien lisäksi tarjolla oli joukkio 3DS-pelejä. New Super Mario Bros 2 jatkaa Marion laatulinjalla, mutta nostaa kolikkojen keräämisen ykkösasiaksi, mikä tuntui ihan hyvältä ratkaisulta hieman peruspelimekaniikkaa muuttaen. Luigi’s Mansion 2:a odotan yhä innolla, uuden version testaus ei laannuttanut jo viime marraskuussa alkanutta odotustani, päinvastoin. 3DS:n Castlevaniaan ja Kingdom Heartsiin en valitettavasti ehtinyt päivän aikana tutustumaan kuin toisten pelaajien olan yli, mutta yleisesti niistä kuului positiivisia kommentteja.
Wii U:n ohjain oli sittenkin isompi, kuin olin ajatellut. Se ei ole kovin painava, mutta silti sitä piti mielellään mahaansa vasten, ellei peli vaatinut ohjaimen nostamista ilmaan. Ehkä tuolilla tai sohvalla ohjain sylissä kokemus olisi näiltä osin ollut parempi. Kosketusnäytön kuva oli varsin hyvä, vaikka siitä pystyikin erottamaan, että aivan kalleimpia komponentteja ei ole käytetty. Kosketuksiin se reagoi riittävän hyvin.
Graafisilta tehoiltaan Wii U vaikuttaisi sijoittuvan aika lailla PS3:n ja X360:n tasolle, ruudunpäivityksessä ei näkynyt juurikaan ongelmia, eikä demoissa muutenkaan bugailua. Tekstuuripuolella havaitsin kyllä rumuutta (Batman) ja valjuutta (Ninja Gaiden). Huomioon pitää ottaa, että sama laite puskee kuvaa myös ohjaimen näytölle ja kyseessä olivat vielä aikaiset versiot peleistä sekä aivan uuden laitteen ensimmäiset pelit. Kuten ylempänä mainitsin, Batman oli peleistä ehdottomasti parhaan näköinen jos puhutaan ns. realistisista grafiikoista. Taiteellisesti katsoen Trine 2 ja Rayman Legends olivat kauneimmat pelit, eikä Marion näkeminen isolta HD-ruudulta ollut huono kokemus sekään.
Euroopan aikataulusta ei kellään paikan päällä ollut vielä tietoa (“Vain Iwata tietää”), mutta eiköhän Nintendo koeta laitetta viimeistään joulumarkkinoille puskea. Nintendofanit ryntäävät varmasti heti kauppaan, mutta miten käy muiden, jos Sony ja Microsoft alkavat jo kohta uhkailla tulevien laitteidensa ylivoimaisuudella? Nintendo pelaa edelleen riskipeliä, mutta onpa se jo kahdesti tuottanut jättipotin. Miten käy kolmannella kerralla?
Vielä muutama sananen jo tässä kuussa ilmestyvästä 3DS XL:stä. Wii U:n ohjaimen käsittelyn jälkeen XL-kokoinen käsikonsoli ei tuntunutkaan jättisuurelta. Pyöristetyt, ohuemmat muodot tuntuivat käteensopivilta ja isompi ruutu vaikutti 3D-näkymiin positiivisesti: katselukulma oli hieman laajempi ja efekti näytti entistä syvemmältä. Kun aikoinaan sain DSi XL:n, jäi Nintendo DSi pienemmän ruutunsa kanssa pölyttymään hyllyyn. Veikkaan kautta vanhojen silmieni, että niin tulee käymään myös 3DS:n ja sen XL-version kanssa.
Game & Wario
Warioware-pelit tulivat tunnetuiksi muutamia sekunteja kestävistä mikropeleistään, mutta Wii U:n kanssa kaikki on suurempaa, joten tällä kertaa Warioware-peleistä tutut hahmot seikkailevat ihan kunnollisissa minipeleissä. Demossa niistä oli testattavana kolme: Wii U Controllerin ruudulta latailtavalla ja sitä kallistelemalla tähdättävällä jousipyssyllä ammuttiin vihollisia, ohjainta kallistelemalla laskettiin mäkeä ja sitä naaman edessä pitämällä otettiin kuvia rikollisista. Näistä viimeisin oli hauskin, kun kaupunkimaisemaan zoomattiin ohjainta pidellen, jotta etsintäkuulutetuista saatiin mahdollisimman hyviä kuvia. Jostain syystä ohjain takkuili sekä ammunta, että valokuvausminipelissä, mutta vähän epäselväksi jäi, oliko vika demossa vai ohjaimen käyttäjässä.
Nintendo Land
Samaan tapaan kuin Wii Play esitteli Wiin ominaisuuksia, esittelee Nintendo Land pikkupeleillään Wii U:n ominaisuuksia. Siihen en tosin saanut vielä vastausta, pakataanko peliä laitteen mukaan. Viisi Nintendo Landin peliä oli kokeiltavissa: Takamaru’s Ninja Castle, Donkey Kong’s Crash Course, Luigi’s Ghost Mansion, The Legend of Zelda: Battle Quest ja Animal Crossing: Sweet Day. Näistä kolme viimeistä vaatii kavereita seuraksi ja suurta hupia testipäivän aikana olikin Luigi-peli, jossa neljä pelaajaa jahtaa näkymätöntä aavetta. Aave on viides pelaaja, joka kyllä näkee sijaintinsa Wii U -ohjaimen ruudulta, muiden käyttäessä Wii-kapuloita. Sitten alkaakin sokkelokilpajuoksu siitä, montako pelaajaa aave saa kiinni, ennenkuin muut pelaajat saavat sen energian kulutettua taskulampuillaan. Myös Donkey Kong -peli täytyy mainita, simppeliltä näyttävä rullailu vaati huikeasti keskittymistä ja koordinaatiota - tulee varmasti aiheuttamaan addiktiota ja harmaita hiuksia.
New Super Mario Bros U
Tottakai uudelle Nintendon laitteelle pitää olla myös heti Mario-peli. New Super Mario Bros U jatkaa NSMB:n linjalla, eli moninpeli on iso osa pelikokemusta. Nyt yksi pelaajista (tai jopa viides pelaaja) voi ottaa haltuunsa Wii U ohjaimen ja tökkiä sen näytöllä peliin lisää laatikoita, joiden sijoittelulla hän voi joko häiritä ja avustaa muita pelaajia. Marion, kumppanusten ja sienivaltakunnan näkeminen yksityiskohtaisena HD-tasoisena isolta tv-ruudulta ensimmäistä kertaa oli hieman hämmentävä kokemus, mutta positiivinen sellainen. Sen sijaan Wii U -ohjaimella pelattaessa selkärankaan iskostuneet Mario-ohjauksen käsiasennot vaativat hieman hakemista, kun ristiohjain ja napit ovatkin tavallista kauempana toisistaan.
Project P-100
Hieman salassa E3:lla pidetty Project P-100 yllätti minut, mutta toisaalta sen ei olisi pitänyt niin tehdä, sillä vuosien varrella olen kasvanut Platinum Gamesin (ja sen edeltäjän Clover Gamesin) tuotosten ystäväksi. Project P-100:ssa onkin mausteita mm. Viewtiful Joesta ja Bayonettasta. Nintendon edustaja kutsui pelin genreä Mass Action Gameksi, mikä selittyy sillä, että P-100:ssa ohjastetaan joukkiota pikkuriikkisiä supersankareita, mutta taisteluissa käytetään kuitenkin toimintapelien mätkemeininkiä ja erikoisliikkeitä. Pelin ulkoasu on karkkimaisen sarjakuvamainen, mutta lastenpelimäinen ulkoasu johtaa hieman harhaan. Wii U:n ohjainta käytettiin demossa erikoisliikkeiden valitsemiseen: A-näppäintä painamalla ja sitten kosketusnäyttöä sopivasti sutaisemalla sankarijoukkio saatiin muuttumaan nyrkiksi, miekaksi tai aseeksi. Jättinyrkkiä käytettiin myös pienten pulmien ratkaisemiseen.
Rayman Legends
Koko päivän annista Rayman Legends venytti suupieleni suurimpaan hymyyn. Rayman Originsista jatkava Legends on edelleen kaunis ja mielikuvitusta pursuava tasoloikka, jonka Wii U -demo keskittyi co-op -peliin. Toinen pelaaja käyttää Wii U -ohjainta ja avustaa Raymania tämän matkalla pääsemään erinäisiin paikkoihin, häiritsee vihollisia, kääntelee vipuja, katkoo köysiä ja tekee monenmoista muuta. Avoimeksi kysymykseksi jäikin, miten yksinpeli toimii, eikä siihen pelin esittelijäkään suostunut vielä vastaamaan. Erityisen hyvän fiiliksen sai juoksukentästä, joka oli samalla rytmipeli: Wii U -ohjainta käyttänyt naputteli sen ruudulla näkyneitä avautuvia silmiä alati kasvavan hard rock -musiikin tahdissa, kun Wii U Pro Controlleria käyttänyt varsinainen pelaaja hoiti samassa rytmissä loikkimisen.
Ninja Gaiden 3 : Razor’s Edge
Verta, tuhottomasti verta Nintendo-pelissä! Verta! Väkivaltaa! Tämä konsepti pitää monien kasibitti-NESin maailmassa vielä elävien tai Wiitä lastenpelilaitteena pitävien sisäistää. Ninja Gaiden 3:n demoversio (ja mahdollisesti lopullinen pelikin) käytti Wii U:n ohjainta vain aseiden vaihtamiseen sekä liikelistan esittelyyn (Y+Y+Y+Y+Y+Y = ninjabodku!). Graafisesti oltiin taas nykykonsolien tasolla ja kaikki liikkui sujuvasti. Pelin tekstuurit vaikuttivat kovin yksityiskohdattomilta, esim maan pinta oli lähes pelkästään kellanruskeaa väriä, hiekkaa esittäen. Youtube-videoiden perusteella ongelma saattaa tosin olla pelissä, ei laitteen graafisissa kyvyissä.
Zombi U
Zombi U vahvisti päivän teeman, joka oli havaittavissa muissakin peleissä: jatkuvasti tulevat ‘Look at TV’ tai ‘Look at the controller’ -viestit, jotka kertoivat pelaajalle, mitä ruutua nyt pitää katsoa. Toki Wii U:n ohjainta halutaan hyödyntää, ja kestää aikansa, ennenkuin pelaajat intuitiivisesti osaavat päätellä, että esim. laatikkoa kaivellessa se pitääkin tehdä ohjaimen ruudulla eikä tv:ssä. Jotkut pelit hoitivat tämän sulavammin kuin toiset. Zombi U on selviytymiskauhua, joka toteutetaan taskulampun valokiilalla, vähillä panoksilla, varjoilla, BÖÖ-säikyttelyillä, zombien määrällä ja tosiaankin sillä, että välillä katse on pakko irroittaa televisiosta ja katsoa ohjaimen näytölle. Tällöin on parasta ensin varmistua, ettei lähistöllä ole eläviä kuolleita.
Jännä kikka on se, että kuollessa pelaajan pelihahmo muuttuu zombiksi ja peli jatkuu toisella hahmolla. Jos omat kerätyt kamansa haluaa takaisin, pitää edellinen pelihahmo löytää ja tappaa. Graafisesti esitelty demo oli jotain “Wiin komeimpien pelien HD-version” ja Doom 3:n väliltä. Jälkimmäinen tuli pelatessa muutenkin vääjäämättä mieleen - antakaa minulle kirkkaampi taskulamppu, nyt! Omalla kotisohvalla illan pimetessä Zombi U:n tunnelma toimii varmasti paremmin kuin meluisassa ja valoisassa esittelytilassa.
Batman Arkham City Armored Edition
Arkham Cityn Wii U -versio näytti ensi vilkaisulta täysin samalta kuin muiden laitteiden versiot, osa toiminnoista on vain siirretty Wii U -ohjaimen näytölle. Sen kautta hoidetaan mm. hakkerointi, kauko-batarangin ohjaus, detective moden tutkimukset, erikoistavaroiden valinta ja kartan katselu. Pelin graafisesta kyvykkyydestä on esitetty internetissä jo monia vastakkaisia mielipiteitä ja itse sanoisin, että joltain osin se näytti paremmalta kuin nykykonsoleilta ja toisilta osin taas heikkomalta.
Trine 2 Director’s Cut
Hyvä Frozenbyte. Suomipojat loikkasivat ennakkoluulottomasti Wii U -pelien ensimmäiseen aaltoon ja Trine 2:n Director’s Cut -versio kuuluu konsolin alkupään valikoimaan. Frankfurtissa peliä ei näkynyt, ennen kuin suomalaisen lehdistön edustajat joukolla muistuttivat järjestäjiä, että sekin oli luvattu. Puolen tunnin ajan Trine 2 DC olikin sitten pelattavissa ja se oli ehdottomasti kauneimman näköinen peli paikan päällä. Suorastaan törkeän kaunis. Wii U -ohjaimen näytöllä näkyi täsmälleen sama kuva kuin tv-ruudulla, mutta kosketusnäyttöä pystyi käyttämään mm. velhon taikojen piirtelyyn ja varkaan köysinuolen ammuntaan. Frozenbyte kutsui jo toimistolleen tutustumaan peliin paremmin, joten kuulemme siitä myöhemmin lisää.
Pikaisemmin vilkaistut
Ylläolevien lisäksi Frankfurtissa nähtiin myös Pikmin 3, jossa Wii U:n ohjainta käytettiin vain karttanäyttönä, karaokepeli Sing, josta näette myöhemmin videolla lisää, turismia tarjoileva Panorama View sekä kahden lajin avulla pelilehdistön vatsalihaksia tuhonnut Wii Fit U. Wii U -pelien lisäksi tarjolla oli joukkio 3DS-pelejä. New Super Mario Bros 2 jatkaa Marion laatulinjalla, mutta nostaa kolikkojen keräämisen ykkösasiaksi, mikä tuntui ihan hyvältä ratkaisulta hieman peruspelimekaniikkaa muuttaen. Luigi’s Mansion 2:a odotan yhä innolla, uuden version testaus ei laannuttanut jo viime marraskuussa alkanutta odotustani, päinvastoin. 3DS:n Castlevaniaan ja Kingdom Heartsiin en valitettavasti ehtinyt päivän aikana tutustumaan kuin toisten pelaajien olan yli, mutta yleisesti niistä kuului positiivisia kommentteja.
Wii U
Wii U:n ohjain oli sittenkin isompi, kuin olin ajatellut. Se ei ole kovin painava, mutta silti sitä piti mielellään mahaansa vasten, ellei peli vaatinut ohjaimen nostamista ilmaan. Ehkä tuolilla tai sohvalla ohjain sylissä kokemus olisi näiltä osin ollut parempi. Kosketusnäytön kuva oli varsin hyvä, vaikka siitä pystyikin erottamaan, että aivan kalleimpia komponentteja ei ole käytetty. Kosketuksiin se reagoi riittävän hyvin.
Graafisilta tehoiltaan Wii U vaikuttaisi sijoittuvan aika lailla PS3:n ja X360:n tasolle, ruudunpäivityksessä ei näkynyt juurikaan ongelmia, eikä demoissa muutenkaan bugailua. Tekstuuripuolella havaitsin kyllä rumuutta (Batman) ja valjuutta (Ninja Gaiden). Huomioon pitää ottaa, että sama laite puskee kuvaa myös ohjaimen näytölle ja kyseessä olivat vielä aikaiset versiot peleistä sekä aivan uuden laitteen ensimmäiset pelit. Kuten ylempänä mainitsin, Batman oli peleistä ehdottomasti parhaan näköinen jos puhutaan ns. realistisista grafiikoista. Taiteellisesti katsoen Trine 2 ja Rayman Legends olivat kauneimmat pelit, eikä Marion näkeminen isolta HD-ruudulta ollut huono kokemus sekään.
Euroopan aikataulusta ei kellään paikan päällä ollut vielä tietoa (“Vain Iwata tietää”), mutta eiköhän Nintendo koeta laitetta viimeistään joulumarkkinoille puskea. Nintendofanit ryntäävät varmasti heti kauppaan, mutta miten käy muiden, jos Sony ja Microsoft alkavat jo kohta uhkailla tulevien laitteidensa ylivoimaisuudella? Nintendo pelaa edelleen riskipeliä, mutta onpa se jo kahdesti tuottanut jättipotin. Miten käy kolmannella kerralla?
3DS XL
Vielä muutama sananen jo tässä kuussa ilmestyvästä 3DS XL:stä. Wii U:n ohjaimen käsittelyn jälkeen XL-kokoinen käsikonsoli ei tuntunutkaan jättisuurelta. Pyöristetyt, ohuemmat muodot tuntuivat käteensopivilta ja isompi ruutu vaikutti 3D-näkymiin positiivisesti: katselukulma oli hieman laajempi ja efekti näytti entistä syvemmältä. Kun aikoinaan sain DSi XL:n, jäi Nintendo DSi pienemmän ruutunsa kanssa pölyttymään hyllyyn. Veikkaan kautta vanhojen silmieni, että niin tulee käymään myös 3DS:n ja sen XL-version kanssa.
Keskustelut (33 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
02.07.2012 klo 10.27 5
Rekisteröitynyt 18.06.2012
02.07.2012 klo 11.20 9
02.07.2012 klo 12.55 3
Olisivat panostaneet konsolin tehookin niin olisivat saattaneet saada ostajia xbox ja pleikka leireistä.
Rekisteröitynyt 15.11.2011
02.07.2012 klo 14.00 3
en ole nintendofani mutta silti ostan wii u:n
Niinpä niin... ja Kuu on juustoa.
02.07.2012 klo 14.23 6
Vain erillainen peliohjain ja yksin oikeus pelit vahvuutena. En usko kauhean hyvin menevän kaupaksi (mikä lie on hinta sit).
Olisivat panostaneet konsolin tehookin niin olisivat saattaneet saada ostajia xbox ja pleikka leireistä.
Onhan Wii myynyt enemmän kuin ps3 ja xbox..
Ja miksi pitäisi nintendon pitäisi saada ostajia toisista leireistä? Nehän tekee ilmiselvästi omaa juttuansa omille ostajillensa, noilla myyntiluvuilla ei tarvitse lähteä tavoittelemaan muiden laitteiden käyttäjiä.. Ne tulevat jos tulevat.
Varmasti tulee myymään tämä kone samalla tavalla kuin edeltäjä.
Eihän tuo mitään radikaalia näyttänyt pelaamiseen kylläkään tuovan...
Myönnän että olen ps3 ja xbox hardcore fani, mutta jos tämä laite on hinnoiteltu jotenkin järkevästi niin varmasti ostan, näyttää niin hauskalta ohjaimineen. Voisi saada hauskaa split screen pelailua kaverien kanssa, mitä eivät 360/ps3 niin hirveästi ole tarjonneet..
Kiitos Manu artikkelista, pitkään odotin ! + + + + +
Rekisteröitynyt 12.01.2011
02.07.2012 klo 14.36 2
Rekisteröitynyt 04.11.2007
02.07.2012 klo 15.25
Rekisteröitynyt 19.04.2007
02.07.2012 klo 16.12 7
02.07.2012 klo 16.24 1
Nintendon käsikonsolit olen ostanut julkaisussa, mutta Wiitä en ostanut ja tuskinpa ostan tätäkään vaan odotan tietoa PS4:stä ja Laatikko 720:stä. Jos Sony ja Microsoft panostavat vain grafiikoihin eivätkä keksi mitään kiinnostavaa ja uutta niin luultavasti tulen ostamaan Wii U:n. Tällä hetkellä omistan tehokkaan tietokoneen, joten PS3:a ja Xbox 360:tä en tarvitse, sillä 60-70% niiden peleistä myös PC:lle (ja PC:llä 2x paremmat kontrollit + grafiikat imo). Wii taas toi paljon uusia pelejä, joita ei PC:llä pysty pelaamaan.
Nämä ovat omia mielipiteitä, joten älkää viitsikö itkeä, vaikka olettekin konsoleiden fanipoikia ;) (itse olen PC - fanipoika)
Rekisteröitynyt 04.01.2011
02.07.2012 klo 20.07
Mutta ei taida edes änäriä tulla WiiU:lle. EA:n poissaolo WiiU:n pelitarjonnassa jääkin vain mass effectiin. Ei hirvittävän hyvää kyllä lupaile...
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
02.07.2012 klo 20.52 3
03.07.2012 klo 01.57 2
Rekisteröitynyt 03.12.2009
03.07.2012 klo 09.26 5
Ohjain kiinnostaa, mutta itse kone ja pelit ei. :( Kaksi oikeasti hyvää käyttötarkoitusta Upadni näytölle oon onnitunu ajattelemaan mistä itse tykkäisin kovasti. NHL:ssä sais vaihdettua ketjut ja kuviot kätevästi kosketusnäytöllä ja sitten open world peleissä näkys vaan kartta näytöllä jota pystys zoomaamaan jne.
Mutta ei taida edes änäriä tulla WiiU:lle. EA:n poissaolo WiiU:n pelitarjonnassa jääkin vain mass effectiin. Ei hirvittävän hyvää kyllä lupaile...
Onhan EA sports luvannut jo tuoda Wii U:lle kaikki urheilupelit mitkä sopisi wii U:lla pelattavaksi.
03.07.2012 klo 13.00 1
Rekisteröitynyt 04.11.2007
03.07.2012 klo 14.16 1
Mikä ihme on kun eivät nuo näytä yhtään paremmilta kun Wii-pelit? Minne ihmeeseen Nintendolla oikeen saadaan hukattua kaikki paremmat tehot ja grafiikat?
Nintendon pitäisi tosiaan toimia suunnannäyttäjänä ja Pikmin taitaa olla ainut Nipan peli jossa on edes jotenkin hyödynnetty WiiU:n tehoja. Nipan ei pitäisi viestiä, että on ok että pelit näyttää flash-peliltä, kunhan vain uutta ohjaustapaa hyödynnetään.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
03.07.2012 klo 16.35 2
03.07.2012 klo 17.38 4
Mikä ihme on kun eivät nuo näytä yhtään paremmilta kun Wii-pelit? Minne ihmeeseen Nintendolla oikeen saadaan hukattua kaikki paremmat tehot ja grafiikat?
assassin creed 3 on yksi wii u launch peli ja se on hienompi kun ps3 versio, mutta eihän grafikoilla ole väliä. Mutta silti ei sony kiinnosta, koska ei peli kiinnosta.
03.07.2012 klo 17.58
03.07.2012 klo 22.40 5
Rekisteröitynyt 18.06.2012
04.07.2012 klo 00.24 7
Mikä ihme on kun eivät nuo näytä yhtään paremmilta kun Wii-pelit? Minne ihmeeseen Nintendolla oikeen saadaan hukattua kaikki paremmat tehot ja grafiikat?
Nintendon pitäisi tosiaan toimia suunnannäyttäjänä ja Pikmin taitaa olla ainut Nipan peli jossa on edes jotenkin hyödynnetty WiiU:n tehoja. Nipan ei pitäisi viestiä, että on ok että pelit näyttää flash-peliltä, kunhan vain uutta ohjaustapaa hyödynnetään.
anteeksi mitä? Flash peleiltä? Assassin creed 3, zombiu, batman arkham city, lego city, new super mario bros universe ym eivät näytä todellakaan flash peleiltä. Turha sun on tulla wii u uutisiin itkemään ku olet pleikkafanipoika jolla ei ole koskaan mitään positiivista sanottavaa nintendosta. that is fact.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
04.07.2012 klo 07.42 1
Mikä ihme on kun eivät nuo näytä yhtään paremmilta kun Wii-pelit? Minne ihmeeseen Nintendolla oikeen saadaan hukattua kaikki paremmat tehot ja grafiikat?
Nintendon pitäisi tosiaan toimia suunnannäyttäjänä ja Pikmin taitaa olla ainut Nipan peli jossa on edes jotenkin hyödynnetty WiiU:n tehoja. Nipan ei pitäisi viestiä, että on ok että pelit näyttää flash-peliltä, kunhan vain uutta ohjaustapaa hyödynnetään.
anteeksi mitä? Flash peleiltä? Assassin creed 3, zombiu, batman arkham city, lego city, new super mario bros universe ym eivät näytä todellakaan flash peleiltä. Turha sun on tulla wii u uutisiin itkemään ku olet pleikkafanipoika jolla ei ole koskaan mitään positiivista sanottavaa nintendosta. that is fact.
Lueppa se viestini hartaudella uudestaan. Puhuin (Nintendon) peleistä. Katsoppa nyt vaikka tuota Game&Warioa tai Nintendo Landia. Ja New Super Mario näyttää todellakin flash -peliltä, vaikka varmasti hyvä peli onkin.
04.07.2012 klo 09.18
assassin creed 3 on yksi wii u launch peli ja se on hienompi kun ps3 versio, mutta eihän grafikoilla ole väliä. Mutta silti ei sony kiinnosta, koska ei peli kiinnosta.
Eihän noista kumpaakaan ole vielä julkaistu, joten mistäs tiedät mikä lopputulema on?
Julkaisupelit on julkaisupelit, uskon kuitenkin että vuoden sisällä koneen julkaisusta nähdään hyvinkin näyttäviä pelejä Wii U:lla.
Vuoden sisällä WiiU:n julkaisusta tulevat ulos Sonyn ja Microsoftin seuraavat koneet, ja siinä vaiheessa WiiU:n pelit eivät ole enää yhtään näyttäviä.
Nintendon pitäisi tosiaan toimia suunnannäyttäjänä ja Pikmin taitaa olla ainut Nipan peli jossa on edes jotenkin hyödynnetty WiiU:n tehoja. Nipan ei pitäisi viestiä, että on ok että pelit näyttää flash-peliltä, kunhan vain uutta ohjaustapaa hyödynnetään.
Ei onnistu. Nintendolla on täysin hukattu graafisen kehityksen punainen lanka. Tai en nyt tiedä onko sitä sillä koskaan ollutkaan. Nintendon graafinen linja on aina ollut naiivin pelkistetty. Puljun pelien graafinen ilme oli ehkä hienoa aikana jolloin koneiden teho oli todella rajoittava tekijä, ja silloin 16-bittiset värit ja cel-shading olivat hyviä asioita. Eivät ole enää. Nintendolla ei varmaankaan ymmärretä, mitä suurin osa nykyisen 3D-teknologian termeistä edes tarkoittaa, puhumattakaan siitä mihin niitä käytetään.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
04.07.2012 klo 12.25 3
assassin creed 3 on yksi wii u launch peli ja se on hienompi kun ps3 versio, mutta eihän grafikoilla ole väliä. Mutta silti ei sony kiinnosta, koska ei peli kiinnosta.
Eihän noista kumpaakaan ole vielä julkaistu, joten mistäs tiedät mikä lopputulema on?
Netissä liikkuu videovertailu PS3 ja WiiU -versioista. Tosin tuo videovertailu on aika yhdentekevä, koska kummassakin videossa on käytetty eri videonkaappausta. Se vääristää vertailua niin paljon, ettei sen perusteella voi vetää johtopäätöksiä.
04.07.2012 klo 14.15 2
Onhan EA sports luvannut jo tuoda Wii U:lle kaikki urheilupelit mitkä sopisi wii U:lla pelattavaksi.
No sehän tarkoittaa sitten pyöreää nollaa peliä.
04.07.2012 klo 19.00
Ja mitä tulee wii U:hun nii ei se paremmaksi muutu.
04.07.2012 klo 21.16
Rekisteröitynyt 18.06.2012
05.07.2012 klo 00.52 6
Mikä ihme on kun eivät nuo näytä yhtään paremmilta kun Wii-pelit? Minne ihmeeseen Nintendolla oikeen saadaan hukattua kaikki paremmat tehot ja grafiikat?
Nintendon pitäisi tosiaan toimia suunnannäyttäjänä ja Pikmin taitaa olla ainut Nipan peli jossa on edes jotenkin hyödynnetty WiiU:n tehoja. Nipan ei pitäisi viestiä, että on ok että pelit näyttää flash-peliltä, kunhan vain uutta ohjaustapaa hyödynnetään.
anteeksi mitä? Flash peleiltä? Assassin creed 3, zombiu, batman arkham city, lego city, new super mario bros universe ym eivät näytä todellakaan flash peleiltä. Turha sun on tulla wii u uutisiin itkemään ku olet pleikkafanipoika jolla ei ole koskaan mitään positiivista sanottavaa nintendosta. that is fact.
Lueppa se viestini hartaudella uudestaan. Puhuin (Nintendon) peleistä. Katsoppa nyt vaikka tuota Game&Warioa tai Nintendo Landia. Ja New Super Mario näyttää todellakin flash -peliltä, vaikka varmasti hyvä peli onkin.
nintendo land on vain teknologiademo ja sellasia ei todellakaan löydä internetistä. Saat miljoonann jos löydät. new super mario bros universe ei todellakaan ole flash peli. Flash peleissä ei tietääkseni voi pelata 4 pelaajaa samaan aikaan ja olla hienoja karkki grafiikkoja. Ja kerroppas joku flash peli missä pelataan game and wario tavalla wii u ohjaimella. No puhutaan nintendon peleistä lisää kun niitä alkaa tulla vuosien varrella.
05.07.2012 klo 08.29
new super mario bros universe ei todellakaan ole flash peli. Flash peleissä ei tietääkseni voi pelata 4 pelaajaa samaan aikaan ja olla hienoja karkki grafiikkoja. Ja kerroppas joku flash peli missä pelataan game and wario tavalla wii u ohjaimella. No puhutaan nintendon peleistä lisää kun niitä alkaa tulla vuosien varrella.
Karkkigrafiikoitahan useimmissa flash-peleissä onkin. Hienojahan ne eivät missään tapauksessa ole, edes Wii-peleissä. Mitä tulee ohjaimiin ja pelaajamääriin, niin puhe oli GRAFIIKAN tasosta, ja väite kuului että ne näyttävät Flash-peleiltä.
Ero ei ole enää suuren suuri. Esimerkki:
http://www.youtube.com/watch?v=2QZOvQDwz1M
Rekisteröitynyt 18.06.2012
05.07.2012 klo 10.28 7
new super mario bros universe ei todellakaan ole flash peli. Flash peleissä ei tietääkseni voi pelata 4 pelaajaa samaan aikaan ja olla hienoja karkki grafiikkoja. Ja kerroppas joku flash peli missä pelataan game and wario tavalla wii u ohjaimella. No puhutaan nintendon peleistä lisää kun niitä alkaa tulla vuosien varrella.
Karkkigrafiikoitahan useimmissa flash-peleissä onkin. Hienojahan ne eivät missään tapauksessa ole, edes Wii-peleissä. Mitä tulee ohjaimiin ja pelaajamääriin, niin puhe oli GRAFIIKAN tasosta, ja väite kuului että ne näyttävät Flash-peleiltä.
Ero ei ole enää suuren suuri. Esimerkki:
http://www.youtube.com/watch?v=2QZOvQDwz1M
ei herranen aika. En vaivaudu edes puhumaan grafiikkahuorien kanssa.
Rekisteröitynyt 20.04.2011
05.07.2012 klo 10.50 6
new super mario bros universe ei todellakaan ole flash peli. Flash peleissä ei tietääkseni voi pelata 4 pelaajaa samaan aikaan ja olla hienoja karkki grafiikkoja. Ja kerroppas joku flash peli missä pelataan game and wario tavalla wii u ohjaimella. No puhutaan nintendon peleistä lisää kun niitä alkaa tulla vuosien varrella.
Karkkigrafiikoitahan useimmissa flash-peleissä onkin. Hienojahan ne eivät missään tapauksessa ole, edes Wii-peleissä. Mitä tulee ohjaimiin ja pelaajamääriin, niin puhe oli GRAFIIKAN tasosta, ja väite kuului että ne näyttävät Flash-peleiltä.
Ero ei ole enää suuren suuri. Esimerkki:
http://www.youtube.com/watch?v=2QZOvQDwz1M
Näyttääkö tämä joltain Flash-peliltä: http://www.youtube.com/watch?v=Yat9LvFtixs&hd=1 ?
05.07.2012 klo 11.55
Näyttääkö tämä joltain Flash-peliltä: http://www.youtube.com/watch?v=Yat9LvFtixs&hd=1 ?
Näyttää, ja ilmeisesti tätä tosiasiaa on Nintendo-fanipoikien vaikea hyväksyä.
Esimerkki:
http://www.gameshot.org/?id=3200
http://www.youtube.com/watch?v=hfpFWWhPR38
Rekisteröitynyt 18.06.2012
05.07.2012 klo 13.56 8
Näyttääkö tämä joltain Flash-peliltä: http://www.youtube.com/watch?v=Yat9LvFtixs&hd=1 ?
Näyttää, ja ilmeisesti tätä tosiasiaa on Nintendo-fanipoikien vaikea hyväksyä.
Esimerkki:
http://www.gameshot.org/?id=3200
http://www.youtube.com/watch?v=hfpFWWhPR38
kiitos nauruista
07.07.2012 klo 17.06
Näyttääkö tämä joltain Flash-peliltä: http://www.youtube.com/watch?v=Yat9LvFtixs&hd=1 ?
Näyttää, ja ilmeisesti tätä tosiasiaa on Nintendo-fanipoikien vaikea hyväksyä.
Esimerkki:
http://www.gameshot.org/?id=3200
http://www.youtube.com/watch?v=hfpFWWhPR38
kiitos nauruista
Huono trolli on huono.
Kirjoita kommentti