Listasunnuntai #125
Paikat remonttiin
Kuten kulttipiirrossarja Ren & Stimpyssä osuvasti todettiin: "Joy joy, MAYHEM". Tavaran tuhoaminen on jollain erittäin limbisellä tasolla tyydyttävää, ja videopelissä siitä ei koidu oikeaa vahinkoa kenenkään omaisuudelle. Tällä kertaa Listasunnuntai toteuttaakin jälleen lukijatoiveen: meiltä pyydettiin listaa (jokseenkin tunnetuista) peleistä, joissa ympäristöä voi tuhota täysin tai lähes täysin - ja jotka eivät ole Minecraftin sukujuurta. Tässä tulee muutamia, lukijat voinevat lisätä omat ehdotuksensa kommenteissa.
Varmasti niitä ensimmäisiä pelisarjoja, joka tulee mieleen kun tämä ominaisuus mainitaan. Red Factionia on alusta asti mainostettu ympäristöjen tuhoutumisella, vaikka etenkin ensimmäisessä pelissä toteutus jäikin kädenlämpöiseksi. Battlefield-pelit tarjoavat myös rajoitettua rakenteiden tuhoutumista.
Eräs oudoimmista ja samalla tavallaan hauskimmista PSN-tuotoksista. Peli, jossa singotaan David Hasselhoff katapultilla päin kerrostaloa ei ainakaan ota itseään liian vakavasti. Tarkoitus on yksinkertaisesti aiheuttaa mahdollisimman suurta vahinkoa, ja ketjuttamalla osumat tämä todella onnistuu.
Jos muuttuisit yhtäkkiä jättimäiseksi hirviöksi ilman omaa syytäsi, etkö olisi vihainen? George, Ralph ja Lizzy ainakin ovat tässä arcade-klassikossa. Rakennuksiin kiipeilevät ja niitä maahan runttaavat sekä ihmisiä syövät hirviöt herättivät hilpeyttä jopa kolmessa pelaajassa kerrallaan.
Tämä meillekin arvosteluun tullut, mutta harmillisesti aikalimboon jäänyt autopeli pyrki olemaan mahdollisimman elokuvamainen - ja sehän saavutetaan tarjoamalla paljon tuhottavaa. Radoilla oli räjähdyspanoksia, tie saattoi romahtaa niskaan ja niin edespäin.
Hulk lyö! Vihreän hormonihirviön tarina on kerrottu moneen kertaan, mutta tämä vuoden 2005 peli keskittyy olennaiseen, eli rujoon rusikointiin. Hulkin tehokkaimmat liikkeet lakoavat kokonaisia kortteleita.
Tämä monen suosikkipeli oli edelläkävijä myös tuhoamisen suhteen. Miltei kaiken kentissä olevan saattoi räjäyttää kappaleiksi, kun käytiin taistelua ihmiskunnan selviytymisestä.
Tämä taannoin Humble Bundlessa puoli-ilmaiseksi jaettu indiepeli käyttää vokselitekniikkaa koko ympäristön luomiseen ja tekee siitä samalla täysin tuhoutuvan. Pelattavuus tuo mieleen takavuosien Robotronin.
Red Faction
Varmasti niitä ensimmäisiä pelisarjoja, joka tulee mieleen kun tämä ominaisuus mainitaan. Red Factionia on alusta asti mainostettu ympäristöjen tuhoutumisella, vaikka etenkin ensimmäisessä pelissä toteutus jäikin kädenlämpöiseksi. Battlefield-pelit tarjoavat myös rajoitettua rakenteiden tuhoutumista.
Pain
Eräs oudoimmista ja samalla tavallaan hauskimmista PSN-tuotoksista. Peli, jossa singotaan David Hasselhoff katapultilla päin kerrostaloa ei ainakaan ota itseään liian vakavasti. Tarkoitus on yksinkertaisesti aiheuttaa mahdollisimman suurta vahinkoa, ja ketjuttamalla osumat tämä todella onnistuu.
Rampage
Jos muuttuisit yhtäkkiä jättimäiseksi hirviöksi ilman omaa syytäsi, etkö olisi vihainen? George, Ralph ja Lizzy ainakin ovat tässä arcade-klassikossa. Rakennuksiin kiipeilevät ja niitä maahan runttaavat sekä ihmisiä syövät hirviöt herättivät hilpeyttä jopa kolmessa pelaajassa kerrallaan.
Split/Second
Tämä meillekin arvosteluun tullut, mutta harmillisesti aikalimboon jäänyt autopeli pyrki olemaan mahdollisimman elokuvamainen - ja sehän saavutetaan tarjoamalla paljon tuhottavaa. Radoilla oli räjähdyspanoksia, tie saattoi romahtaa niskaan ja niin edespäin.
The Incredible Hulk: Ultimate Destruction
Hulk lyö! Vihreän hormonihirviön tarina on kerrottu moneen kertaan, mutta tämä vuoden 2005 peli keskittyy olennaiseen, eli rujoon rusikointiin. Hulkin tehokkaimmat liikkeet lakoavat kokonaisia kortteleita.
UFO: Enemy Unknown
Tämä monen suosikkipeli oli edelläkävijä myös tuhoamisen suhteen. Miltei kaiken kentissä olevan saattoi räjäyttää kappaleiksi, kun käytiin taistelua ihmiskunnan selviytymisestä.
Voxatron
Tämä taannoin Humble Bundlessa puoli-ilmaiseksi jaettu indiepeli käyttää vokselitekniikkaa koko ympäristön luomiseen ja tekee siitä samalla täysin tuhoutuvan. Pelattavuus tuo mieleen takavuosien Robotronin.
Keskustelut (22 viestiä)
Rekisteröitynyt 14.12.2011
26.02.2012 klo 20.48
Rekisteröitynyt 12.02.2012
26.02.2012 klo 20.49
26.02.2012 klo 20.52
Rekisteröitynyt 12.02.2012
26.02.2012 klo 20.59
Mercenaries 2 tulee ensimmäisenä mieleen. Ilmaiskut on niin ihania siinä! :D
Rekisteröitynyt 06.05.2008
26.02.2012 klo 21.59
26.02.2012 klo 22.05
Rekisteröitynyt 10.04.2007
26.02.2012 klo 22.05
*Haaveilee GTA:sta samoilla hajoamisfysiikoilla*
26.02.2012 klo 22.33
Rekisteröitynyt 20.12.2008
26.02.2012 klo 23.05
Rekisteröitynyt 12.01.2011
26.02.2012 klo 23.55
Red Faction: Guerrilla on paras peli ympäristön tuhoamisen osalta. Tuota parempaa ympäristön hajoamista ei ole vieläkään tullut vastaan.
*Haaveilee GTA:sta samoilla hajoamisfysiikoilla*
No jaa, oikeastaan vain rakennukset ja sillat sai tuhottua, ja nekin välillä hyvin epärealistisesti - useamman tonnin katto jäi välillä pelkän teräspalkin varaan, joten parantamista olisi moottorissa. Toisekseen, ympäristöön kuuluvat myös vuoret, tiet ja muut vastaavat. Eipä niille sitten mitään voinutkaan..
27.02.2012 klo 09.07
Red Faction: Guerrilla on paras peli ympäristön tuhoamisen osalta. Tuota parempaa ympäristön hajoamista ei ole vieläkään tullut vastaan.
*Haaveilee GTA:sta samoilla hajoamisfysiikoilla*
No jaa, oikeastaan vain rakennukset ja sillat sai tuhottua, ja nekin välillä hyvin epärealistisesti - useamman tonnin katto jäi välillä pelkän teräspalkin varaan, joten parantamista olisi moottorissa. Toisekseen, ympäristöön kuuluvat myös vuoret, tiet ja muut vastaavat. Eipä niille sitten mitään voinutkaan..
Vastaavaa fysiikoihin pohjautuvaa tuhoutumismallia ei kuitenkaan muissa peleissä oikein näy ja toimihan se yleisesti ottaen todella hyvin. Tarkempi fysiikanmallinnus reaaliajassa olisi varmasti vaatinut laitteistolta jotain sellaista, mitä jo pelin julkaisuvaiheessa ~4 vuotta vanhalla konsoliraudalla ei ollut tarjota.
Esimerkiksi EA on hehkuttanut muna pystyssä Battlefieldin tuhoutumismallia ja jopa sanonut sitä maailman parhaaksi, mutta ihan surkuhupaisahan se on esimerkiksi RF:Ghen verrattuna. Vaihtavat ennaltamäärättyjä paloja rakennuksista valmiiksi tehtyihin tuhoutuneisiin versioihin.
Red Faction 1 oli kyllä hieno peli. Kavereita ärsytti jumalattomasti, kun kaivoi raketinheittimellä seinään pitkän, vaikeakulkuisen tunnelin ja istui sen perälle ampumaan muita seinien läpi.
27.02.2012 klo 10.11
27.02.2012 klo 10.19
Faces of war
Men of war
27.02.2012 klo 10.54
Rekisteröitynyt 11.04.2007
27.02.2012 klo 11.13
Rekisteröitynyt 16.01.2012
27.02.2012 klo 11.57
Rekisteröitynyt 28.12.2007
27.02.2012 klo 12.06
Ja tosiaan, ensimmäisen Red Factionin harjoitusalueella tuli kaivettua melkoisia tunneleita... Guerrillassa taas tuli useampaankin kertaan kuoltua esimerkiksi yrittäessä rikkoa pelkkää ikkunaa lekalla - pian sitä kaatuikin jo puoli rakennusta niskaan.
27.02.2012 klo 15.43
Silent Storm ja sen lisäosa tuli ehdottomasti mieleen. Toisaalta taas UFO: Enemy Unknown muistutti, että myös Jagged Alliance 2 on hyvä esimerkki tuhoutuvasta ympäristöstä. Siinäkin saattoi vaikkapa tuhota seinän räjähteellä, jos ei halunnut käyttää pääovea..
Ja se tuli toisinaan ihan oikeasti tarpeeseen, esmes Mikea multiin hoitaessa. Mokoma mulkero kun yleensä istui jossain SAM-siten huoneen nurkassa ja kerkesi aina ampumaan ensiksi, joka taasen yleensä tiesi ruumiita. Sen sijaan kun laittoi puoli joukkuetta pyssyt kourassa seinän edustalle makuulle ja sen jälkeen läväytti LAW:lla seinän helvettiin, ei Mikelläkään ollut enää paljoa nokan koputtamista.
Rekisteröitynyt 02.05.2010
27.02.2012 klo 16.56
http://en.wikipedia.org/wiki/Stuntman:_Ignition
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
27.02.2012 klo 17.22
27.02.2012 klo 21.26
EDF! EDF!
http://www.youtube.com/watch?v=AJhI3V05yHM
http://www.youtube.com/watch?v=YQVdIjK_Tow&feature=relate
Rekisteröitynyt 10.04.2007
28.02.2012 klo 12.45