Listasunnuntai #124
Kaupantekoa
Mennyt viikko on ollut yhtä kaupan hierontaa. Normaalin yrityksen pyörittämisen lisäksi olen myynyt yhtä autoa, ostanut toista, ja vielä arvostellut peliä, joka perustuu kaupankäynnille. Siksi Listasunnuntai on tänään kiinnostunut kapitalismista sen eri muodoissa. Mitä aivoiksi kutsuttu assosiaatiokoneeni tästä teemasta kaapi kokoon, sen voitte lukea alta. Jätin tarkoituksella pois kaiken, mikä liittyy oikeaan rahankäyttöön, eli MMO:t sun muut Second Lifet.
Eipä juuri mikään laatimani kauppapelien lista olisi täydellinen ilman tätä ikiklassikkoa. Vaikka Elite toki onkin tunnettu myös tiukoista avaruustaisteluistaan, pohjimmiltaan pelaaja on kauppamatkustaja, joka lentää planeetalta toiselle ja yrittää tehdä lastillaan mahdollisimman paljon voittoa. Mitä kalliimpi kuorma, sitä enemmän se kiinnostaa piraatteja. Toisaalta mikään ei estä pelaajaa itseään ryhtymästä rosvoilemaan, jolloin taas saa helposti virkavallan jakamattoman huomion. Kaikki tämä tehdään kolmiulotteisella grafiikalla 8-bittisen kotimikron 64 kilotavun muistissa.
On aivan normaalia, että toimintaroolipeleissä kerääntyy kaikenlaisia esineitä, joista ylimääräisiä sitten kaupitellaan kaupungeissa oleville NPC-hahmoille (tai jopa muille pelaajille). KUF:CoD kuitenkin teki tällä saralla jonkinlaisen ennätyksen: jokainen vihollinen pudottelee niin mielettömän määrän täysin tarpeetonta - ja arvotonta - tavaraa, että pelaaja tuntee itsensä lähinnä kierrätysrautaa keräileväksi muuliksi.
Electronic Artsin alkupään tuotantoa oli tämä huikea planeetta Iratalle (nimeen sisältyy piiloviesti) sijoittuva maanviljelyspeli. Se tuki useamman pelaajan moninpeliä, ja menestymisen edellytys oli osata myydä ja ostaa tuotteita sopivalla hinnalla sekä minimoida varaston pilaantuminen. Pelin huutokauppasysteemi edestakaisin hinta-akselilla kävelevine ukkeleineen on apinoitu sittemmin moneenkin paikkaan.
Ah tätä Amigan laivanomistajasimulaatiota. Muutamista ärsyttävistä piirteistään huolimatta tätä jaksettiin kaveriporukassa pelata vaikka kuinka; niin kiehtovaa oli ottaa lasteja satamista ja yrittää saada ne perille ehjänä, tehden ehkä vielä vähän voittoakin. Pelin uusintaversio parin vuoden takaa sisältää alkuperäisen magiasta pyöreät 0 %.
Tämä vain kaksiosaiseksi jäänyt pelisarja kuvasi autoharrastusta aikanaan erittäinkin pieteetillä - puuttumaan jäi oikeastaan vain turhasta roinasta nalkuttava lähipiiri ja harrasteauton yllättävä rikkoutuminen tien päällä ilman omaa syytä. Kun oli tarve saada uusi auto tai siihen osia, selattiin ilmoituslehtiä - ja myydessä pistettiin oma ilmoitus. Pelin kasvottomiksi jääneet ostajat eivät säästelleet sarkasmiaan hinnoitteluvirheen sattuessa.
Useimmissa kilpa-ajopeleissä pääsee ostamaan uuden auton, kun on kerännyt siihen vaadittavan määrän virtuaalituohta. Super Cars sen sijaan on niitä harvoja pelejä, joissa miellyttämällä kauppiasta (eli valitsemalla oikeat lauseet) saattoi saada hintaa laskettua merkittävästikin. Näin oli mahdollista päästä tehokkaamman menopelin puikkoihin jo varsin nopeasti - tai ainakin saada lisää rahaa käytettäväksi varusteluun. Epäkohteliaisuus taas päättyi kaupasta ulos ohjaamiseen.
Viime vuosikymmenen puolivälin jälkeen ilmestyi niin tuhoton määrä erilaisia "se ja se Tycoon" -pelejä, etten edes yritä listata kaikkia aihealueita. Pizzaravintolan pyörittämisestä lentoyhtiön kautta vankilaan edettiin, mutta taustalla oli aina sama systeemi: tee "tuotetta" niin halvalla, että se käy kaupaksi, ja varmista "myynti". Hiilikopiointiin kyllästyi pian ostava yleisökin.
Elite
Eipä juuri mikään laatimani kauppapelien lista olisi täydellinen ilman tätä ikiklassikkoa. Vaikka Elite toki onkin tunnettu myös tiukoista avaruustaisteluistaan, pohjimmiltaan pelaaja on kauppamatkustaja, joka lentää planeetalta toiselle ja yrittää tehdä lastillaan mahdollisimman paljon voittoa. Mitä kalliimpi kuorma, sitä enemmän se kiinnostaa piraatteja. Toisaalta mikään ei estä pelaajaa itseään ryhtymästä rosvoilemaan, jolloin taas saa helposti virkavallan jakamattoman huomion. Kaikki tämä tehdään kolmiulotteisella grafiikalla 8-bittisen kotimikron 64 kilotavun muistissa.
Kingdom Under Fire: Circle of Doom
On aivan normaalia, että toimintaroolipeleissä kerääntyy kaikenlaisia esineitä, joista ylimääräisiä sitten kaupitellaan kaupungeissa oleville NPC-hahmoille (tai jopa muille pelaajille). KUF:CoD kuitenkin teki tällä saralla jonkinlaisen ennätyksen: jokainen vihollinen pudottelee niin mielettömän määrän täysin tarpeetonta - ja arvotonta - tavaraa, että pelaaja tuntee itsensä lähinnä kierrätysrautaa keräileväksi muuliksi.
M.U.L.E.
Electronic Artsin alkupään tuotantoa oli tämä huikea planeetta Iratalle (nimeen sisältyy piiloviesti) sijoittuva maanviljelyspeli. Se tuki useamman pelaajan moninpeliä, ja menestymisen edellytys oli osata myydä ja ostaa tuotteita sopivalla hinnalla sekä minimoida varaston pilaantuminen. Pelin huutokauppasysteemi edestakaisin hinta-akselilla kävelevine ukkeleineen on apinoitu sittemmin moneenkin paikkaan.
Ports of Call
Ah tätä Amigan laivanomistajasimulaatiota. Muutamista ärsyttävistä piirteistään huolimatta tätä jaksettiin kaveriporukassa pelata vaikka kuinka; niin kiehtovaa oli ottaa lasteja satamista ja yrittää saada ne perille ehjänä, tehden ehkä vielä vähän voittoakin. Pelin uusintaversio parin vuoden takaa sisältää alkuperäisen magiasta pyöreät 0 %.
Street Rod
Tämä vain kaksiosaiseksi jäänyt pelisarja kuvasi autoharrastusta aikanaan erittäinkin pieteetillä - puuttumaan jäi oikeastaan vain turhasta roinasta nalkuttava lähipiiri ja harrasteauton yllättävä rikkoutuminen tien päällä ilman omaa syytä. Kun oli tarve saada uusi auto tai siihen osia, selattiin ilmoituslehtiä - ja myydessä pistettiin oma ilmoitus. Pelin kasvottomiksi jääneet ostajat eivät säästelleet sarkasmiaan hinnoitteluvirheen sattuessa.
Super Cars
Useimmissa kilpa-ajopeleissä pääsee ostamaan uuden auton, kun on kerännyt siihen vaadittavan määrän virtuaalituohta. Super Cars sen sijaan on niitä harvoja pelejä, joissa miellyttämällä kauppiasta (eli valitsemalla oikeat lauseet) saattoi saada hintaa laskettua merkittävästikin. Näin oli mahdollista päästä tehokkaamman menopelin puikkoihin jo varsin nopeasti - tai ainakin saada lisää rahaa käytettäväksi varusteluun. Epäkohteliaisuus taas päättyi kaupasta ulos ohjaamiseen.
Tycoon-pelit
Viime vuosikymmenen puolivälin jälkeen ilmestyi niin tuhoton määrä erilaisia "se ja se Tycoon" -pelejä, etten edes yritä listata kaikkia aihealueita. Pizzaravintolan pyörittämisestä lentoyhtiön kautta vankilaan edettiin, mutta taustalla oli aina sama systeemi: tee "tuotetta" niin halvalla, että se käy kaupaksi, ja varmista "myynti". Hiilikopiointiin kyllästyi pian ostava yleisökin.
Keskustelut (28 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
19.02.2012 klo 20.29
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
19.02.2012 klo 20.38
Rekisteröitynyt 03.04.2009
19.02.2012 klo 20.47
No, Detroit tietenkin! :)
http://www.mobygames.com/game/detroit/screenshots
Pysyykö autotehdas hallussa vai hypätäänkö ikkunasta?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
19.02.2012 klo 20.47
Wowin Auctionhouse oli kyllä semmonen keinottelukapitalismin mekka et huh. Sitä pysty hyvin pienellä summalla lähtemään liikkeelle ja tekemään hyvin vähän työtä ja yhtäkkiä omistamaan hurjat määrät rahaa ku jakso vaan keinotella hintojen kanssa.
Rekisteröitynyt 20.04.2010
19.02.2012 klo 20.48
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
19.02.2012 klo 20.50
Street Rodin ja Super Carsin mainitseminen toi mieleen erään pelin jonka ilmestyminen GOGiin olisi taivaan lahja....
No, Detroit tietenkin! :)
http://www.mobygames.com/game/detroit/screenshots
Pysyykö autotehdas hallussa vai hypätäänkö ikkunasta?
Joo, tämä oli ERITTÄIN kuumottava aikanaan, muttei valitettavasti täysin vastannut hypeään. Automalleista tuli liian samanlaisia, eikä niihin oikein voinut tosissaan vaikuttaa.
19.02.2012 klo 21.27
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
19.02.2012 klo 21.36
EVE-online olisi kyllä kuulunut listalle.
"Jätin tarkoituksella pois kaiken, mikä liittyy oikeaan rahankäyttöön, eli MMO:t sun muut Second Lifet."
Rekisteröitynyt 14.12.2011
19.02.2012 klo 21.55
19.02.2012 klo 21.58
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
19.02.2012 klo 22.30
total war?
19.02.2012 klo 22.58
19.02.2012 klo 23.11
Noita vanhoja suomalaisia indie-pelejä löytyy... Nakkikioski, anyone?
19.02.2012 klo 23.21
EVE-online olisi kyllä kuulunut listalle.
"Jätin tarkoituksella pois kaiken, mikä liittyy oikeaan rahankäyttöön, eli MMO:t sun muut Second Lifet."
Miten oikea rahankäyttö liittyy EVEen?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
19.02.2012 klo 23.43
Miten oikea rahankäyttö liittyy EVEen?
(Ainakin) siten, että iskeillä voi "ostaa" reaalielämän hyötyä ts. lisää pelitilejä ja -aikaa.
Rekisteröitynyt 30.03.2007
19.02.2012 klo 23.59
Rekisteröitynyt 04.01.2011
20.02.2012 klo 00.03
Space Rangers 2 taas tarjoaa paljon lihaa ja muuta väsäämistä kaupankäynnin ympärille, vaikka kaupankäynti itsessään on aika yksinkertaista. Toisaalta galaksin vapauttaminen omilla rahoilla rahoitetussa operaatiossa tuo muikean hymyn skeptisemmänkin pelaajan suuhun.
Victoria -sarja Paradoxilta mallintaa taas astetta monimutkaisemmin kaupankäyntiä yleensä, tosin 1800-luvulla. Talousjärjestelmä ei vain tunnu kovin intuitiiviselta mikä on aika huono juttu talouteen vahvasti nojaavassa pelissä.
Tycooneista ehdottomasti letkein ja mielenkiintoisin on ainakin minusta Tropico, sillä banaanivaltion johtajana kansa vikisee, armeija suojelee ja patsaat ghetoissa muistuttavat kuka on hyvä el presidente.
Rekisteröitynyt 24.07.2011
20.02.2012 klo 00.28
20.02.2012 klo 06.31
Rekisteröitynyt 06.02.2012
20.02.2012 klo 08.28
Rekisteröitynyt 22.04.2007
20.02.2012 klo 09.51
20.02.2012 klo 10.19
Siinä pidetään perinteistä JRPG tyyppistä tavaarakauppaa ja siinä välissä kolutaan vähän luolastojakin uuden myytävän rojun toivossa =)
20.02.2012 klo 13.23
Freelancer alkaa maapallolta, ja sinulla on muutama lantti rahaa, ja pieni avaruusalus. Voit alkaa tekemään rahaa monellakin tavalla, kuten erilaisilla tehtävillä, joissa käsketään tuhoamaan joukko bandiitteja, ryöstää joku, etsiä ja pelastaa jne.. mutta itse ainakin olen tykästynyt pelissä hankkimaan rahani rahtaamalla raaka-aineita asemilta toiselle, ja hankkien aina isompaa alusta, ja tehokkaampia tykkejä bandiittien varalta. Hyvää myös pelissä on ettei peli kerro missä raaka-ainetta saa halvalla ja missä siitä taas maksetaan hunajaa. Missä on suurempi profit, niin sitä suurempi riskikin.
Hauskaa on kavereiden kanssa pelata niin, että yksi pelaa cargoshipillä, joka on taisteluissa huono, ja muut gunshipeillä, jotka tuhoavat sitten bandiitit.
Avaruusrahtaus saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta välimatkat ovat melko suuret, ja jännitystä on sitä enemmän, mitä enemmän rahaa on kiinni cargossa jota on kuljettamassa. Mikäli siis alus tuhoutuu, niin aloitat maapallolta ilman cargoa. Yleensä on viellä kaikki rahat kiinni siinä cargossa.
Pelissä on imo loistava pelimekaniikka, eikä ihan järkyttävän näkönen edes, vaikkakin 9v vanha peli onkin.
Suosittelen kokeilemaan peliä mikäli on päässyt menemään ohi. Ehkä yksi parhaista avaruuslentelypeleistä.
20.02.2012 klo 13.25
20.02.2012 klo 14.30
Jokaisten lanien vakiokauraa.
Unohtamatta osakekauppaaa mikä tuossa on tuon rahtaamisen lisäksi.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
20.02.2012 klo 23.07
Niin ja piti viellä tuo elite mainita tekstissä. Todennäköisesti sama idea. Hieman päivitettynä. Ei ole kokemusta itellä tuosta Elitestä.
21.02.2012 klo 22.28
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
22.02.2012 klo 22.53