Listasunnuntai #119
Hirveät hirviöt
Iltana muutamana tuli IRC:ssä keskustelua siitä, mitkä pelien pirulliset otukset ovat jääneet mieleen. Jatkoin ajatustyötä ja sain kokoon tämänviikkoisen listan. Jätin tarkoituksella pois lisenssipelien valmiiksi mietityt otukset, ja yritin suosia kokonaisia "rotuja" vain yhden tyypin sijaan. Seitsemän listaaminen on jälleen vain pintaraapaisu, joten kerrottehan omat ehdotuksenne kommenteissa!
"That's a very nice EVERYTHING you have there. Would be a shame if anything were to happen to it... Sssss..."
Minecraft tekee monta asiaa oikein, ja Creeper on eräs keskeisimmistä. Hiljaa kimppuun hiipivä, kiukkuinen, pomppiva räjähdyspaukku on pelin tunnistettavin hahmo - ja samalla pelottava pitkäänkin pelanneelle. Jos et tee taloasi Obsidianista tai suojaa sitä vedellä, Creeperin itsemurhaisku ottaa siitä varmasti osia mukaan.
Normaalissa videopelissä räiskitään kummituksia ja muita mötöjä kuin viimeistä päivää. Amnesian kauhu syntyy siitä(kin), että vaikka peli on muuten täynnä yliluonnollisuuksia, mahdollisuudet puolustautumiseen ovat suurin piirtein pyöreä nolla. Eli kun tällainen 30-vuotisen sodan haamu tulee hakemaan, vaihtoehtoina on juosta karkuun tai piiloutua.
Headcrabin ulkonäkö on saanut vaikutteita Alien-elokuvan Facehuggereista, mutta otus käyttäytyy eri tavalla. Siinä missä Facehugger "vain" muni uhrin sisään, Headcrab ottaa sen valtaansa ja luo näin eräänlaisia zombieita. Myrkkymuunnoksena Headcrab myös tipauttaa healthin ruhtinaalliseen arvoon 1.
Tässä ikiklassikossa on tarkoitus estää alieneita kaappaamasta ihmisiä ruudun ylälaidassa sijaitsevaan tukikohtaansa. Jos (ja kun) tämä epäonnistuu, singahtaa pelaajan silmille vaarallinen mutantti, joka liikkuu niin että sitä on vaikea ampua - ja vieläpä ampuu takaisin. Lisätwistiä syntyy juuri siitä, että pelaaja olisi voinut estää tämän kaiken.
IRC-kanavan puolelta saapunut lisäysehdotus. Umbrella Corporationin kehittämä kosto siitä, että S.T.A.R.S. tuhosi aiemman Tyrantin, on kuin perinteinen leffapahis: tapa kerran, ja se vain suuttuu lisää.
Jos jätän tämän mainitsematta, joku ehdottaa sitä satavarmasti kommenteissa. Pyramidipää syntyi prosessista, joka lähti liikkeelle "kasvottomasta" hirviöstä ja päätyi jättimäistä rautamötikkää päässään kantavaan pyöveliin. Pahuksen pelottava ja goottihenkisyydessään myös cosplayaajien suosikki.
"Nyt lamput pois niin se ei her... VOI JUMALISTE!"
Left 4 Deadin viehätys syntyy useimmiten siitä, että pelaaja pystyy puolustautumaan normaaleja zombieita vastaan, kun ne tulevat päälle joukolla. Noita sen sijaan kyyhöttää nurkassa ja itkee, eikä halua tulla häirityksi. Ja kun se joukon töhö sitten ampuu, häikäisee tai tönäisee sitä pahuksen naarasta, helvetti on irti.
Creeper (Minecraft)
"That's a very nice EVERYTHING you have there. Would be a shame if anything were to happen to it... Sssss..."
Minecraft tekee monta asiaa oikein, ja Creeper on eräs keskeisimmistä. Hiljaa kimppuun hiipivä, kiukkuinen, pomppiva räjähdyspaukku on pelin tunnistettavin hahmo - ja samalla pelottava pitkäänkin pelanneelle. Jos et tee taloasi Obsidianista tai suojaa sitä vedellä, Creeperin itsemurhaisku ottaa siitä varmasti osia mukaan.
Gatherer (Amnesia: The Dark Descent)
Normaalissa videopelissä räiskitään kummituksia ja muita mötöjä kuin viimeistä päivää. Amnesian kauhu syntyy siitä(kin), että vaikka peli on muuten täynnä yliluonnollisuuksia, mahdollisuudet puolustautumiseen ovat suurin piirtein pyöreä nolla. Eli kun tällainen 30-vuotisen sodan haamu tulee hakemaan, vaihtoehtoina on juosta karkuun tai piiloutua.
Headcrab (Half-Life)
Headcrabin ulkonäkö on saanut vaikutteita Alien-elokuvan Facehuggereista, mutta otus käyttäytyy eri tavalla. Siinä missä Facehugger "vain" muni uhrin sisään, Headcrab ottaa sen valtaansa ja luo näin eräänlaisia zombieita. Myrkkymuunnoksena Headcrab myös tipauttaa healthin ruhtinaalliseen arvoon 1.
Mutant (Defender)
Tässä ikiklassikossa on tarkoitus estää alieneita kaappaamasta ihmisiä ruudun ylälaidassa sijaitsevaan tukikohtaansa. Jos (ja kun) tämä epäonnistuu, singahtaa pelaajan silmille vaarallinen mutantti, joka liikkuu niin että sitä on vaikea ampua - ja vieläpä ampuu takaisin. Lisätwistiä syntyy juuri siitä, että pelaaja olisi voinut estää tämän kaiken.
Nemesis (Resident Evil)
IRC-kanavan puolelta saapunut lisäysehdotus. Umbrella Corporationin kehittämä kosto siitä, että S.T.A.R.S. tuhosi aiemman Tyrantin, on kuin perinteinen leffapahis: tapa kerran, ja se vain suuttuu lisää.
Pyramid Head (Silent Hill)
Jos jätän tämän mainitsematta, joku ehdottaa sitä satavarmasti kommenteissa. Pyramidipää syntyi prosessista, joka lähti liikkeelle "kasvottomasta" hirviöstä ja päätyi jättimäistä rautamötikkää päässään kantavaan pyöveliin. Pahuksen pelottava ja goottihenkisyydessään myös cosplayaajien suosikki.
Witch (Left 4 Dead)
"Nyt lamput pois niin se ei her... VOI JUMALISTE!"
Left 4 Deadin viehätys syntyy useimmiten siitä, että pelaaja pystyy puolustautumaan normaaleja zombieita vastaan, kun ne tulevat päälle joukolla. Noita sen sijaan kyyhöttää nurkassa ja itkee, eikä halua tulla häirityksi. Ja kun se joukon töhö sitten ampuu, häikäisee tai tönäisee sitä pahuksen naarasta, helvetti on irti.
Keskustelut (31 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.01.2012 klo 20.08
http://www.youtube.com/watch?v=WKEWSJBwD08
Vielä kun saisi videoidun pätkän alkuperäisestä äänityksestä, on mahtanut olla ääninäyttelijällä hauskaa. :P
Rekisteröitynyt 11.02.2011
15.01.2012 klo 20.56
Rekisteröitynyt 17.03.2009
15.01.2012 klo 21.04
Jos haluaa headcrabeista vielä astetta häiritsevämpiä, kannattaa tsekata mitä haltuun otetut zombit oikeasti örisevät:
http://www.youtube.com/watch?v=WKEWSJBwD08
Vielä kun saisi videoidun pätkän alkuperäisestä äänityksestä, on mahtanut olla ääninäyttelijällä hauskaa. :P
"Some say it's an actual recording of a man being tortured" :D
Harmi, ettei Opposing Forcen ulkopuolella ole nähty niitä kehittyneempiä variantteja.
Pyramid head on fanien pilaaman hahmon malliesimerkki, ja olisi saanut jäädä Silent Hill kakkoseen.
Gatherer nyt oli pelinsä tapaan harvinaisen tylsä tapaus.
Mitään kauhean hyvää tule itselle mieleen. Halon Flood oli ihan onnistunut hivemind-rotu. Dead Spacen nekromorfit olivat toimiva perusavaruuszombi. Mass Effectin Reaperit ja Huskit sun muut ovat kans ihan jees, vaikka ovatkin kärsineet kakkosessa ja sarjakuvissa todella vahvaa arvonheikkenemistä.
Rekisteröitynyt 04.01.2011
15.01.2012 klo 21.14
Rekisteröitynyt 15.03.2011
15.01.2012 klo 21.16
15.01.2012 klo 21.21
Jos haluaa headcrabeista vielä astetta häiritsevämpiä, kannattaa tsekata mitä haltuun otetut zombit oikeasti örisevät:
http://www.youtube.com/watch?v=WKEWSJBwD08
Vielä kun saisi videoidun pätkän alkuperäisestä äänityksestä, on mahtanut olla ääninäyttelijällä hauskaa. :P
Gatherer nyt oli pelinsä tapaan harvinaisen tylsä tapaus.
Amnesiako tylsä? :o taidat olla todella kova äijä tai sitten vaan koit pelin tylsäksi koska siitä puuttui AD HD-meininki
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.01.2012 klo 21.25
"Some say it's an actual recording of a man being tortured" :D
Pakko toivoa, että tuo oli vain vitsi tai tapa tuoda dramatiikkaa. Itsekin sillä hieman hymähdin. :P
Rekisteröitynyt 20.12.2010
15.01.2012 klo 21.39
Rekisteröitynyt 17.03.2009
15.01.2012 klo 21.48
Gatherer nyt oli pelinsä tapaan harvinaisen tylsä tapaus.
Amnesiako tylsä? :o taidat olla todella kova äijä tai sitten vaan koit pelin tylsäksi koska siitä puuttui AD HD-meininki
Tylsä lähinnä sen takia, ettei mielikuvitusta ollut. "erityinen" sen takia, että jengi tuntuu tykkäävän kyseisestä perusmonsusta. Silent Hillit tekivät psykologisen ahdistavuuden valovuosia paremmin, ja kun suurin osa Amnesiasta meni muutenkin siihen, että MÖRKÖ TULEE, JUOKSE!, niin sekin puoli jäi Dead Spehssien groteskiuksien alle.
Oli Amnesia silleen ihan pelattava, mutta kyllä ne indie-tuotantoarvot loisti varsin tehokkaasti.
Rekisteröitynyt 03.04.2009
15.01.2012 klo 21.50
Spencerin kartanon ahtailla käytävillä yksikin niistä pirulaisista saa ahdistuneen olon aikaiseksi.
15.01.2012 klo 21.55
Gatherer nyt oli pelinsä tapaan harvinaisen tylsä tapaus.
Amnesiako tylsä? :o taidat olla todella kova äijä tai sitten vaan koit pelin tylsäksi koska siitä puuttui AD HD-meininki
Tylsä lähinnä sen takia, ettei mielikuvitusta ollut. "erityinen" sen takia, että jengi tuntuu tykkäävän kyseisestä perusmonsusta. Silent Hillit tekivät psykologisen ahdistavuuden valovuosia paremmin, ja kun suurin osa Amnesiasta meni muutenkin siihen, että MÖRKÖ TULEE, JUOKSE!, niin sekin puoli jäi Dead Spehssien groteskiuksien alle.
Oli Amnesia silleen ihan pelattava, mutta kyllä ne indie-tuotantoarvot loisti varsin tehokkaasti.
Itse koin Amnesian erittäin pelottavaksi äänimaailman takia. Musiikit ja sun muut toimi erittäin hyvin.
Tosin ainakin omasta mielestä Amnesiassa ei ollut hirveän paljoa tuota MÖRKÖ TULEE JUOKSE-juttua että jatkuvasti työnnettäis hirviöitä naaman eteen. Pelissähän oli aika paljon möröttömiä alueita.
15.01.2012 klo 22.20
15.01.2012 klo 22.37
Uudemmista tulee mieleen Skyrimin lohikäärmeet;
Ensimmäinen lohikäärmetaistelu: Uiuiui! Myyttisen eeppistä. Äärimmäistä parhautta. Loisteliasta ja mahtavaa! Jee!!
Toinen lohikäärmetaistelu: Onpas tämä upeaa.
Viides taistelu: Njoo, ihan jees
Kymmenes; Taasko niitä puskee?
Kahdeskymmenes: Ette ole enää tosissanne, menehän jo helvettiin siitä
Kolmaskymmenes: Nyt jumalauta riittää jo tämä pelleily!
15.01.2012 klo 23.27
Ei herraa HOMECOMINGissa näkynyt.
Kakka kuva.
16.01.2012 klo 02.17
Tylsä lähinnä sen takia, ettei mielikuvitusta ollut. "erityinen" sen takia, että jengi tuntuu tykkäävän kyseisestä perusmonsusta. Silent Hillit tekivät psykologisen ahdistavuuden valovuosia paremmin, ja kun suurin osa Amnesiasta meni muutenkin siihen, että MÖRKÖ TULEE, JUOKSE!, niin sekin puoli jäi Dead Spehssien groteskiuksien alle.
Oli Amnesia silleen ihan pelattava, mutta kyllä ne indie-tuotantoarvot loisti varsin tehokkaasti.
16.01.2012 klo 06.53
Siinä oli hiukan miettimistä että mitäs nyt kun hyppelehdit katon rajassa ja alakerrassa pyörii zombeja ja alas olisi pakko päästä :)
16.01.2012 klo 07.21
Pakko mainita tähän väliin tuosta pyramid headista..
Ei herraa HOMECOMINGissa näkynyt.
Kakka kuva.
Kyllä se kuule siinä pelissä oli, ihan oma kohtauskin rakennettu sille herralle. Tainnu peli jäädä keksken?
16.01.2012 klo 08.22
Pakko mainita tähän väliin tuosta pyramid headista..
Ei herraa HOMECOMINGissa näkynyt.
Kakka kuva.
Kyllä se kuule siinä pelissä oli, ihan oma kohtauskin rakennettu sille herralle. Tainnu peli jäädä keksken?
Tarkemmin sanottuna jopa kahdesti tämä hiljaisen uhkaava hirviö esiintyy Homecomingissa, tai oikeastaan kolmannen kerran myös, aivan lopussa... ehkä.
16.01.2012 klo 09.37
Jos haluaa headcrabeista vielä astetta häiritsevämpiä, kannattaa tsekata mitä haltuun otetut zombit oikeasti örisevät:
http://www.youtube.com/watch?v=WKEWSJBwD08
Vielä kun saisi videoidun pätkän alkuperäisestä äänityksestä, on mahtanut olla ääninäyttelijällä hauskaa. :P
Muutenkin Halffis kakkoseen noi zombiet oli onnistuneesti korotettu potenssiin kymmenen ykkös-halffiksesta.
16.01.2012 klo 09.47
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
16.01.2012 klo 10.02
Milloinhan joku laittaa peliinsä kaameista kaameimman merihirviön ja norsupornonäyttelijän, J.Tukiaisen? Siinä muut monsterit kalpenisivat ja pelaajatkin näkisivät painajaisia vielä vuosia jälkeenkinpäin..
Toisaalta se ei pääsisi listalle, koska kyseessä olisi lisenssituote.
16.01.2012 klo 10.29
Half Life ykkösen vesipeto. Mikä lie olikaan nimeltään.
Hyih, itselläkin tuli tämä ekana mieleen. Jalat joutui nostamaan tuolille kun joutui veden armoille.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
16.01.2012 klo 10.37
Rekisteröitynyt 17.03.2009
16.01.2012 klo 11.45
Ensimmäisten parin tunnin aikana amnesiassa ei nähdä mörköjä ollenkaan, senkin jälkeen aika harvassa ovat. Loppupuolella sitten paljon enemmän. Luulen, että et pidä pelistä sen takia koska se on yleisessä suosiossa.
Ihan muuten hyvä, mutta ei amnesia taida olla kauhean suosittu loppupeleissä.
Ja kyllä itselle pääasiassa jäi mieleen pelistä lukemattomat kohdat, jossa vaginanaamaa joko odotellaan tai juostaan karkuun jossain päämäärättömässä kivitunnelissa. Kyllä minä Amnesiasta sitä paitsi tykkäsin, mutta ei se estä sitä, ettenkö voisi sanoa pari kritisoivaa sanaa pelin hirviö- ja ympäristösuunnittelusta. Linna oli ihan kiva ideatasolla, ja siitä seinille ilmestyvästä lihasta olisin tykännyt, jos sillä olisi ollut joku muu pointti kuin "omg, lihaa seinillä, u scaryd yet?"
16.01.2012 klo 13.56
Rekisteröitynyt 09.08.2009
16.01.2012 klo 14.17
On harmi että nämä uudet resident evilit ovat menneet siitä kauhupelistä toiminta mätöksi jossa yritetään saada kauhupeli elementtejä heittämällä vain paljon gorea ruutuun.
pelottaa kuin nyljetty siika leikkuu alustalla.
Verta ja sisäelimiä muttei mitään tunnelmaa.
16.01.2012 klo 15.41
Ensimmäisten parin tunnin aikana amnesiassa ei nähdä mörköjä ollenkaan, senkin jälkeen aika harvassa ovat. Loppupuolella sitten paljon enemmän. Luulen, että et pidä pelistä sen takia koska se on yleisessä suosiossa.
Ihan muuten hyvä, mutta ei amnesia taida olla kauhean suosittu loppupeleissä.
Ja kyllä itselle pääasiassa jäi mieleen pelistä lukemattomat kohdat, jossa vaginanaamaa joko odotellaan tai juostaan karkuun jossain päämäärättömässä kivitunnelissa. Kyllä minä Amnesiasta sitä paitsi tykkäsin, mutta ei se estä sitä, ettenkö voisi sanoa pari kritisoivaa sanaa pelin hirviö- ja ympäristösuunnittelusta. Linna oli ihan kiva ideatasolla, ja siitä seinille ilmestyvästä lihasta olisin tykännyt, jos sillä olisi ollut joku muu pointti kuin "omg, lihaa seinillä, u scaryd yet?"
Samaa mieltä niistä hirviöistä, ainakaan Mr.Face eli grunt on naurettavan näköinen kun sen näkee läheltä http://www.youtube.com/watch?v=Ddhv6JjopiQ . Mutta ekalla pelikerralla ei hirveästi tehnyt mieli mennä lähelle kurkkimaan :D
Ympäristösuunnittelu oli ihan jees meikäläisen mielestä, linna-alueita, kartanoalueita, sumuisia kellareita, pimeitä tyrmiä, ja ne mystiset alueet pelin loppupuolella. Kliseisiä tietenkin, mutta eihän tälläinen peli voi missään pilvilinnassa tapahtua.
Niin eihän Amnesia ole suosittu jos vertaa Call of Dutyihin tai vastaaviin mutta pienen porukan indiepeleiksi kyllä. Monilla Amnesia videoilla on miljoonia kattomiskertoja youtubessa.
Niin ja kyllä sulla on koko ajan selkeä päämäärä mitä pitää tehdä. Pitää vaan lukea mementot ja sun muut ja vähän ajatella mitä pelissä tapahtuu.
Ja olihan sillä lihallakin pointti, kun Shadowia vitutti niin se roiski sitä seinille.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
16.01.2012 klo 21.21
Dead Spacessa tais tosin olla ne ihmeen pikkusittisontiaiset joita oli vaikia tappaa sillä ylitehokkaalla plasmaleikkurilla. Näitten takia piti olla varuillaan ja pitää joku toinenki pyssy mukana, muutempa ei nii tarvetta.
Penumbrassa en oo vieläkää nähny yhtää monsua nii jää nähtäväks minkälaisia ne siinä on.
17.01.2012 klo 11.23
mutta missä on Project Zeron haamut? jos listalle voi ottaa zombeja ja parasiitteja niin totta helkutissa seinien läpi, kaapeista hyppäävät, verhosta irtoavat yms haamut kuuluu.
tai Tomb Raiderin/Skyrimin jättihämikset. oikeat ei pelota mutta ne jättiläiset ovat aina hirveitä hyi. Dragon Agessa meni jo vitsin puolelle ne keskikokoisen mökin kokoiset kasijalkaiset
Rekisteröitynyt 17.03.2009
17.01.2012 klo 14.05
Ja olihan sillä lihallakin pointti, kun Shadowia vitutti niin se roiski sitä seinille.
Liha vain oli jotenkin itselle omituinen ratkaisu. Mihin varjo tarvitsisi lihaa, ja miksi se tuottaisi sitä? Jos se on orgaanista lihaa perinteisessä mielessä, niin siellä täytyisi olla geneettistä koodia. Vai olisiko se sittenkin sellaista keinokasvatettua geneetitöntä proteiinilihaa? http://www.guardian.co.uk/science/2009/dec/01/lab-grown-m
Meni keskittyminen tuossa!
Mutta tosiaan, kyllä amnesiassa oli hyvääkin, tykkäsin niistä tarina- ja osasta pulma-osioista, viivojen leikkaamista jne...
18.01.2012 klo 16.52
Ja olihan sillä lihallakin pointti, kun Shadowia vitutti niin se roiski sitä seinille.
Liha vain oli jotenkin itselle omituinen ratkaisu. Mihin varjo tarvitsisi lihaa, ja miksi se tuottaisi sitä? Jos se on orgaanista lihaa perinteisessä mielessä, niin siellä täytyisi olla geneettistä koodia. Vai olisiko se sittenkin sellaista keinokasvatettua geneetitöntä proteiinilihaa? http://www.guardian.co.uk/science/2009/dec/01/lab-grown-m
Meni keskittyminen tuossa!
Mutta tosiaan, kyllä amnesiassa oli hyvääkin, tykkäsin niistä tarina- ja osasta pulma-osioista, viivojen leikkaamista jne...
No onkahan sillä nyt mitään väliä :D
Paint the man, cut the lines...