Autopelispesiaali
Rallimestari autopelien kimpussa
Autopelien ajotuntuma on foorumien suosikkiaiheita. Me päätimme ottaa selvää siitä, miltä oikeasta kilpa-autoilijasta tuntuu ajaa videopelien autoja. Rallin monitaituri ja vuoden 2007 Suomen mestari Jussi Välimäki (www.jussivalimaki.com) saapui toimistolle pelaamaan kolmea peliä: Forza 4:ää, GT5:ttä sekä uutta WRC 2 -rallipeliä.
Forzaa ja GT:tä ajettiin vakioasetuksilla, kaikki ajoavusteet pois käytöstä. WRC 2:ssa tehtiin autoon säätöjä. Jussi ei ollut pelannut mitään peleistä aiemmin.
Toimittaja: Mikko Heinonen
Kuvaus, leikkaus, kamerat, äänitys: Jaakko Lohilahti
Testikuljettaja: Jussi Välimäki
Kiitokset:
Tampereen Urheiluautoilijat, www.tamua.fi
Ismo Lahtinen / PLAN 1, www.plan1.fi
Fanatec, www.fanatec.de
Käytetty laitteisto:
Fanatec Porsche Wheel GT2 + Shifter Kit
Fanatec Clubsport Pedals
PlaySeat Champion -pelituoli
PlaySeatia edustaa Suomessa Plan1 ja sitä myy mm. Verkkokauppa.com hintaan 375 euroa.
Käytetystä ratista ja polkimista pitkä artikkeli täällä.
Forzaa ja GT:tä ajettiin vakioasetuksilla, kaikki ajoavusteet pois käytöstä. WRC 2:ssa tehtiin autoon säätöjä. Jussi ei ollut pelannut mitään peleistä aiemmin.
Toimittaja: Mikko Heinonen
Kuvaus, leikkaus, kamerat, äänitys: Jaakko Lohilahti
Testikuljettaja: Jussi Välimäki
Kiitokset:
Tampereen Urheiluautoilijat, www.tamua.fi
Ismo Lahtinen / PLAN 1, www.plan1.fi
Fanatec, www.fanatec.de
Käytetty laitteisto:
Fanatec Porsche Wheel GT2 + Shifter Kit
Fanatec Clubsport Pedals
PlaySeat Champion -pelituoli
PlaySeatia edustaa Suomessa Plan1 ja sitä myy mm. Verkkokauppa.com hintaan 375 euroa.
Käytetystä ratista ja polkimista pitkä artikkeli täällä.
Keskustelut (20 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
22.12.2011 klo 22.54
Todettakoon, että pelien ruudunpäivitys näyttää kameran kuvassa vähemmän sulavalta kuin se on.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
23.12.2011 klo 04.29
Siis noin, ainut siedettävä rallisimu...
GT5:ssä olisi kanssa voinut testailla Loeb-challengea...
Eikä kommenttia miten ajamista vertailisi oikeaan autoon? (paitsi jarrujen lukkiutuminen). Olisi hyvin paljon kiinnostanut tietää, onko edes fyysisesti mahdollista WRC2 tyyppinen auton käyttäytyminen...
Haastavanhan pelistä saa vaikka tekemällä ohjauksesta speden spelien tyylisen...
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
23.12.2011 klo 06.13
Jos olisi ollut meistä kiinni, olisimme ajattaneet vieraalla vaikka kaikki maailman pelit, mutta valitettavasti raja oli pakko vetää johonkin. Päätimme siis laittaa GT:n ja Forzan samalle viivalle asfalttipätkällä, että saamme kuvan pelien eroista, ja testata WRC:n erikseen.
Mitä tulee kommentteihin oikeaan autoon vertaamisesta, niitähän tulee paljonkin, jos kuuntelet ääniraitaa. Yleiskommentti oli, että kaikki pelit olivat ajotuntumaltaan kohtuullisen oikean tuntuisia, WRC heikoin vakioasetuksilla.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
23.12.2011 klo 12.51
Esim. onko GT5:n ratin dead zonen puuttuminen luonnollista (sanoihan se jotain, että "vois olettaa GTI:n 200km/h tekevän noin", mutta omakohtaiseen kokemukseen vertailua ei oikein selkeästi tehty).
Tarkoittaako "haastava" GT5:n tapauksessa realistista/realistisempi kuin Forza, ainakaan WRC:n tapauksessa ei... GT5:n valinta, johtuuko se vaan haasteesta vai paremmasta realismista?...
Ikävää, ettei enempää aikaa ollut. Koittakaa järjestää joskus uusiksi, ja ottakaa RBR mukaan (luulis nyt joltain löytyvän hyllystä), vaikka oliskin kulahtaneen näköinen. Hyvin se toimii vakionakin. Joku brittiradoista vaan kehiin (Circonhead).
Outtakesia odottellessa :P
itqvinqparq
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
23.12.2011 klo 13.02
GT5:n valinta, johtuuko se vaan haasteesta vai paremmasta realismista?...
Jussi ei ole peliarvostelija, eikä häntä pyydetty sellaisena esiintymään. Vanha rattimies tykkää haasteesta, ja koki että GT5:n kanssa on vaikeampi päästä sinuiksi, joten ajatteli ehkä että siinä olisi näin enemmän pelattavaa. Hän myös ajoi todella vaikeaa WRC 2:ta monen monta kertaa ja yritti selvitä pelin haasteesta, ennen kuin luovutti.
Realismin suhteen eroa ei Forzan ja GT:n välillä sanottavasti tuntunut olevan, filosofian suhteen sitten onkin. Forza on selvästi tehty helpommin lähestyttäväksi.
Minulla on itselläni auto, jossa on Golf GTi:n pohjalevy ja moottori (Skoda Octavia RS). Se ei vatkaa tuolla tavoin suurissa nopeuksissa, joten oikeassa autossa se deadzone on lähempänä Forzan kuin GT5:n oletusasetusta. Toinen juttu kokonaan on se, että emme tarkoituksella muuttaneet mitään vaan molemmat pelit olivat täysin out of box.
Jos Jussia kiinnostaa jatkaa tätä projektia jossain vaiheessa, meille se sopii erinomaisesti, joten kertokaa vain mitä muuta olisitte halunneet tietää :)
Rekisteröitynyt 12.04.2007
23.12.2011 klo 14.23
23.12.2011 klo 15.32
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
23.12.2011 klo 15.46
Kummallas konsolilla wrc2:sta oikein ajatitte?
Siitä oli testissä PS3-versio.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
23.12.2011 klo 15.48
Jos Välimäen Jussi sinne vielä joskus jaksaisi raahautua, niin voisitte kokeilla pelejä silla, että laitatte asetukset mahdollisimman realistisiksi. Näin saisi tietoon missä pelissä on oikeasti realistisin tuntuma.
Onko ehdotuksia siitä, millaisia asetuksia tulisi käyttää? Nyt otimme vain kaikki ABS:t, luistonestot sun muut helpotukset pois, joten ajomalli näkyi melko "puhtaana" kuskille.
Rekisteröitynyt 06.01.2010
23.12.2011 klo 17.18
Kiinnostava juttu kuitenkin!
Rekisteröitynyt 18.08.2010
23.12.2011 klo 23.19
http://konsolinet.fi/haku.php?hakusanat=playseat&hae=Hae
Eipä tuo silti mitään halpaa hupia ole, kun se rattikin pitäis tohon Forza 4n viereen hommata. Suur kiitos silti mielenkiintoisesta jutusta. Tämän katseli jo ihan mielellään :)
24.12.2011 klo 10.17
Samoin, eihän noissa GT5:en asetuksissa ollut mitää järkeä. Kyllä peli olisi pitänyt viitsiä edes kerran käynnistää etukäteen ja vaikkapa foorumeilta lukaista, että mitä ko. ratin kanssa pitää asetuksista vaihtaa, että pelistä tulee pelattava.
Ideana oli kyllä todella loistava ja erittäin mielenkiinnolla rupesin katsomaan, että minkälaisia kommentteja ihan ammattilaiselta tulee. Harmi vain, että toteutus oli kustu v2.fi:n puolesta täysin pystöön.
24.12.2011 klo 23.13
Rekisteröitynyt 09.08.2009
25.12.2011 klo 13.24
Jos Välimäen Jussi sinne vielä joskus jaksaisi raahautua, niin voisitte kokeilla pelejä silla, että laitatte asetukset mahdollisimman realistisiksi. Näin saisi tietoon missä pelissä on oikeasti realistisin tuntuma.
Onko ehdotuksia siitä, millaisia asetuksia tulisi käyttää? Nyt otimme vain kaikki ABS:t, luistonestot sun muut helpotukset pois, joten ajomalli näkyi melko "puhtaana" kuskille.
Kannattaa laittaa turismossa Jarrut balanssiin 2 taakse 5 eteen näin ainakin itsellä on niin silloin ne on siedettävät tosin ei tuo luistelu kovissa vauhdeissa lähde täysin silläkään vaan vaatii sen spoilerin jolloin se ei enään juuri mutkittele jarruttaessa.
Varsinkin Le Mansin suoran jälkeinen mutta on tosi paha GTssä.
Forzassa ei pysty muita kuin rengaspaineita säätää vakioautosta joten jos aikoo säätää täytyy olla autona kilpaauto.
Ja ottakaa se RBR testiin on tullut ralleja itsekkin tullut kartturin penkiltä itsekkin koettua (On sitä jotain Itsekkin pöllytellyt) ja kyllä se RBR on edelleen on lähimpänä sitä sorakurvailua ja siinä voi säätää tuota nuottien ajoitusta.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
25.12.2011 klo 15.32
Eipä pahemmin vakuuttanut V2.fi:n esijärjestelyt tällaista testiä varten. Aivan käsittämätöntä, että peliin aletaan lataamaan päivityksiä, kun kutsuvieras on paikalla.
Tulimme töihin yli tuntia ennen vieraan saapumista ja laitoin heti pelin päivittymään. Toimiston kuituyhteydellä siirretään päivittäin videoita asiakkaille ja takaisin, joten ei ollut kohtuullista odottaa, että yksi 600 Mt patch EI latautuisi siinä ajassa. Annoimme sille vielä lisäaikaa kuvaamalla Forzan ensin. Emme voi käyttää valmisteluihin päiväkausia siksi, että Sonyn palvelimet eivät toimi.
Asetusten suhteen kommentit ovat sinällään oikeita, mutta teimme tässä linjanvedon ja päätimme että ohjainasetuksiin ei kosketa. Jussi on sen verran rattimiehiä, että osaa sopeuttaa ajotapansa. Arvelin, että syytetään joko GT5:n sorsimisesta tai suosimisesta riippuen katsojan ennakkoasenteesta, mutta kaikkia on mahdoton miellyttää.
26.12.2011 klo 11.54
Tulimme töihin yli tuntia ennen vieraan saapumista ja laitoin heti pelin päivittymään. Toimiston kuituyhteydellä siirretään päivittäin videoita asiakkaille ja takaisin, joten ei ollut kohtuullista odottaa, että yksi 600 Mt patch EI latautuisi siinä ajassa. Annoimme sille vielä lisäaikaa kuvaamalla Forzan ensin. Emme voi käyttää valmisteluihin päiväkausia siksi, että Sonyn palvelimet eivät toimi.
Tämä kommentti nyt vain vahvisti sitä, että reenaamista on. Oli se yhteys 10/10 tai 1000/1000, niin sehän ei pelasta mitään, jos toisessa päässä hommat ei toimi, kuten itsekkin totesit. Noh, reenaamalla oppii ja uskoisin, että ensi kerralla hommaa ei jätetä "jo tuntia ennen paikalle" -varaan? Äkkiseltään, kun voisi olettaa, että olette ko. tilaisuudesta kuitenkin tienneet jo hiukan aikaisemmin kuin tuntia ennen?
Noh, se siitä. Mennyt mikä mennyt ja tekemällä oppii. Odotan kuitenkin mielenkiinnolla, jos jatkossaa tulee jotain vastaavaa varsinkin autopelejen osalta. Toivon myös, että ensi kerralla hommaan panostetaan hiukan enemmän myös tekemällä esivalmisteluja peleille. Olisihan nuo molemmat pelit voitu säätää kohilleen esim. foorumeilta löytyvillä suosituimmilla asetuksilla, niin olisi nähty mitä niistä oikeasti saadaan irti. Nyt tuo "päätettiin testata perusasetuksilla" haiskahtaa aavistuksen siltä, ettei ole viitsitty panostaa hommaan kunnolla... Varsinkin, kun on yleisesti tiedossa, että default-asetuksilla GT5 on surkea. Se mitä siitä saa irti pienellä säätämisellä, onkin sitten toinen juttu.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.12.2011 klo 13.34
Tulimme töihin yli tuntia ennen vieraan saapumista ja laitoin heti pelin päivittymään. Toimiston kuituyhteydellä siirretään päivittäin videoita asiakkaille ja takaisin, joten ei ollut kohtuullista odottaa, että yksi 600 Mt patch EI latautuisi siinä ajassa. Annoimme sille vielä lisäaikaa kuvaamalla Forzan ensin. Emme voi käyttää valmisteluihin päiväkausia siksi, että Sonyn palvelimet eivät toimi.
Tämä kommentti nyt vain vahvisti sitä, että reenaamista on. Oli se yhteys 10/10 tai 1000/1000, niin sehän ei pelasta mitään, jos toisessa päässä hommat ei toimi, kuten itsekkin totesit. Noh, reenaamalla oppii ja uskoisin, että ensi kerralla hommaa ei jätetä "jo tuntia ennen paikalle" -varaan? Äkkiseltään, kun voisi olettaa, että olette ko. tilaisuudesta kuitenkin tienneet jo hiukan aikaisemmin kuin tuntia ennen?
Noh, se siitä. Mennyt mikä mennyt ja tekemällä oppii. Odotan kuitenkin mielenkiinnolla, jos jatkossaa tulee jotain vastaavaa varsinkin autopelejen osalta. Toivon myös, että ensi kerralla hommaan panostetaan hiukan enemmän myös tekemällä esivalmisteluja peleille. Olisihan nuo molemmat pelit voitu säätää kohilleen esim. foorumeilta löytyvillä suosituimmilla asetuksilla, niin olisi nähty mitä niistä oikeasti saadaan irti. Nyt tuo "päätettiin testata perusasetuksilla" haiskahtaa aavistuksen siltä, ettei ole viitsitty panostaa hommaan kunnolla... Varsinkin, kun on yleisesti tiedossa, että default-asetuksilla GT5 on surkea. Se mitä siitä saa irti pienellä säätämisellä, onkin sitten toinen juttu.
Laittaisitko linkin omalle ilmaiselle viihdesivustollesi, niin voitaisiin käydä hakemassa vinkkejä siitä, miten asiat pitäisi hoitaa? Tottakai se on anuksesta, että joku update-paketti ei tule oletetussa ajassa, mutta jos se mielestäsi kaataa koko projektin, niin... Niin.
27.12.2011 klo 20.10
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
01.01.2012 klo 20.02
Tämä kommentti nyt vain vahvisti sitä, että reenaamista on. Oli se yhteys 10/10 tai 1000/1000, niin sehän ei pelasta mitään, jos toisessa päässä hommat ei toimi, kuten itsekkin totesit. Noh, reenaamalla oppii ja uskoisin, että ensi kerralla hommaa ei jätetä "jo tuntia ennen paikalle" -varaan? Äkkiseltään, kun voisi olettaa, että olette ko. tilaisuudesta kuitenkin tienneet jo hiukan aikaisemmin kuin tuntia ennen?
Jussin ja kuvauskaluston paikalle saapuminen varmistui peräti - tadaa - edellisenä iltapäivänä. Valkokankaan saimme paikalle saman viikon maanantaina, kun Verkkokauppa.com oli istunut sen päällä 3 viikkoa oman muuttonsa vuoksi. Lisäksi joulun alusviikko oli koko vuoden kiireisintä aikaa muutenkin, semmoisessa toiminnassa, josta joku maksaa rahaakin, joten eipä todellakaan ollut ylimääräistä aikaa valmisteluihin. Täydellisessä maailmassa toki voisi istua kammiossaan valmistelemassa ja hiomassa asetuksia loputtomiin, mutta tosielämässä joutuu tekemään linjanvetoja sen suhteen, mitä on mahdollista ja käytännöllistä tehdä yhtä videota varten.
Mutta perusasetusten käyttäminen oli tästä huolimatta täysin etukäteen päätetty linjanveto - ei ollut todellakaan "yleisessä tiedossa", että GT5 on vaikea ajaa ratilla ilman säätöjä. Ratin toimintaa oli kokeiltu Forzassa itse rattitestin yhteydessä, ja kun sitä ei tarvinnut sen kummemmin säätää, oletimme että sen pitäisi toimia GT5:nkin kanssa.
Googlailimme mitä Spec 2.0 itse pelissä muuttaa, ja sen perusteella päättelimme että tulokset ovat todennäköisesti vertailukelpoisia. Katsotaan, jos ehdimme paneutua asiaan vielä myöhemmin uudelleen ottamalla mukaan noita muitakin pelejä - tämä nyt kuitenkin riippuu monesta asiasta.
Rekisteröitynyt 12.04.2007
07.01.2012 klo 20.56
Sen verran jäi ihmettyttään tuo GT5:sen vaikeus ja huonous että piti itsekkin rueta asiaa vähän testailemaan. Kun omistan vastaavanlaisen poljin/ratti setin niin ajattelin että kokeilempa omalla ps3:sella. Eli peli käyntiin ja kokeileen, no pitihän sitä sitten patchata se gigan verran että pääsi pelaamaan (lue: ei samanapäivänä). Eli kaikki helpit pois päältä, monzaan ja golffi alle, no olihan se tuskainen ajaa eikä vastannut yhtään samaa kokemusta mikä minulla oli GT5:sta entuudestaan logitech G25 ratilla. Jonkin aikaa sitten googlailin ja selvisi että ratin säädöistä pitää viritellä rotation 900 asteiseksi, tämän jälkeen rupesi jo pysymään lapasessa suoralla tiellä, mutta jarrutukset oli mahdottomia. Kokemuksena tuntui siltä että jarruttaisi käsijarrulla, no asiaa hetken ihmeteltyä ajattelin että kokeillaampas samaa uudestaan että pistetään helppejä takaisin sen verran että se ABS siihen 1 asetukseen. Jarrut eivät enään lukkiutunut ja jarrutus toimi niinkuin pitikin, tosin lukkoon niitä nyt ei sit saanut. Tästä hämmentyneenä piti sitten rueta kokeileen että saako tuota jarruja säätämällä parannettua, ja kyllä, jarru balanssia säätelemällä sai auton ajettavaksi ilman abs:ääkin.
Käsittämöntä tässä on se että miksi GT5:ssa ei ole supporttia suoraan tuolle Fanatec GT2:selle, oli se rotationi menis ilman säätöä oikeaksi. Toisena mikä on tuo japanilainen käsitys abs jarruista, säätämällä autoa sen saa kyllä kuntoon mutta en ajatellut kyllä joka autoa erikseen rueta säätään ratille sopivaksi.
ps. toivotaan että jussi kerkeää testailemaan lisää :)