Listasunnuntai #99
Piukat paikat
On helppoa tehdä peli, joka on liian vaikea, ja vastaavasti peli, joka on liian helppo. Suurinta tyydytystä pelaajalle tuottaa se, kun peli haastaa hänen taitonsa äärimmilleen, mutta tilanne ratkeaa lopulta. Listalla on muutamia muistoja haastavista ja enemmän tai vähemmän epäreiluista pelitilanteista - monet niistä ovat viimeisiä kenttiä, joten tähän pieni spoilerivaroitus - mutta mitkä ovat omia vastaavia kokemuksiasi? Kerro kommenteissa!
Doom-sarjan kaksi ensimmäistä peliä tekivät paljon oikein. Eräs esimerkeistä oli tämä viimeinen taso, jossa hurja pukinpää puhui takaperoista englantia ja pelaajan piti päästä ampumaan oikeasta kohdasta raketilla. Harva selvisi ilman cheatia, ja ottamalla seinien läpi kulkemisen käyttöön löysi Synnin Ikonin takaa suunnittelija John Romeron pään.
Koko Listasunnuntain inspiroi uusi Driver-peli, josta en valitettavasti voi embargon vuoksi sanoa sen enempää. Sarjan ykkösosa oli kuitenkin erinomainen autopeli (vaikkakin nykymittapuulla erittäin rupisen näköinen) ja sisälsi monta hiuksia nostattavaa käännettä - ei vähimmäisenä viimeinen tehtävä, jossa kyyditettiin presidenttiä. Muistan edelleen sen voitonriemun, joka seurasi tämän loppuhuipennuksen läpäisystä, ja vasta myöhemmin havaitsin, että tämäkin varmasti osaltaan ruokki perverssiä mieltymystäni 80-luvun amerikkalaisiin loistoautoihin.
Aikanaan mullistavan avaruuspelin kenties vaikeimmin opittava asia iski pelaajan tajuntaan varsin pian alun jälkeen. Saavuttaessa vieraalle planeetalle ei laskeuduttu sen pinnalle, vaan telakoitiin planeettaa kiertävälle avaruusasemalle, eli ohjattiin alus läpi sen kyljessä olevasta pienestä luukusta. Pienestä, pyörivästä luukusta. Ja jos teit tässä virheen, peli loppui siihen. Aika monen pelaajan ensimmäinen varustehankinta alukseen oli telakointitietokone.
Suhteellisen harvalla pelitehtävällä on oma Facebook-sivunsa, mutta tämä GTA San Andreasin tehtävä ansaitsee sen. Tarkoituksena on periaatteessa vain seurata junaa, että kyydissä oleva Big Smoke pääsee röpöttämään katolla majailevat jengiläiset kuoliaaksi. Tämä ei ole liioitellun yksinkertaista, kun radan varrella on muutakin tavaraa ja vastaankin tulee junia. Lausahdus All you had to do was follow the damn train, CJ! käy tutuksi. Videolla eräs ratkaisutapa.
Sierran mainio poliisiseikkailu edustakoon sitä tunnetta, kun jämähtää paikalleen tekstipelissä. Ymmärtääkseen tämän vaikeuden täytyy käsittää se, että pelin ilmestymisen aikaan ei tavallisen ihmisen käytettävissä ollut internetiä ja BBS-järjestelmiäkin osasi vain harva käyttää. Jos ja kun seikkailupeliä ei-äidinkielellään pelaava kohtasi kohdan, jossa hän kyllä tiesi mitä pitää tehdä, muttei miten (rattijuopon pidätys piti tehdä täsmälleen oikein tai kävi huonosti), oli vaihtoehtona joko haparoiva yrittäminen yhä uudelleen tai sitten sen odottaminen, että valtakunnan ainoa mikrolehti julkaisee ratkaisun ongelmaan.
Sonic 2:n loppuratkaisu piti pelaajan varpaillaan. Jo edellisen tason lopussa oli selvitty tri Robotnikin ilkeistä piikkipadoista, mutta Death Eggillä odotti metallinen Sonic-kopio sekä talon korkuinen Robotnik-robotti. Kentän sai selätettyä kärsivällisyydellä ja odottelulla; monen muun pelin tavoin hahmoilla oli hyökkäys- ja puolustusjaksot, joita käyttäen eläintoverit sai viimein vapaaksi. Tämä pelaaja on jo opetellut ne.
(Älä katso videota, jos peli ei ole tuttu. Se kannattaa pelata itse.)
Tämä taso on kohtuullisen vaikea, mutta samalla myös syy siihen, että pidin tästä pelistä niin paljon. Iki-ihanan Paulie-setänsä vuoksi Jackie menettää tarinan aikana kaiken, ja vaikka hän tässä tasossa saa kaipaamansa koston, miettii pelaaja väkisinkin, millä hinnalla se tulee ja mitä se lopulta ratkaisee. Silmitön väkivalta peleissä ei ole usein perusteltua, tässä se on tärkeä osa käsikirjoitusta.
Doom II: Icon of Sin
Doom-sarjan kaksi ensimmäistä peliä tekivät paljon oikein. Eräs esimerkeistä oli tämä viimeinen taso, jossa hurja pukinpää puhui takaperoista englantia ja pelaajan piti päästä ampumaan oikeasta kohdasta raketilla. Harva selvisi ilman cheatia, ja ottamalla seinien läpi kulkemisen käyttöön löysi Synnin Ikonin takaa suunnittelija John Romeron pään.
Driver: The President's Run
Koko Listasunnuntain inspiroi uusi Driver-peli, josta en valitettavasti voi embargon vuoksi sanoa sen enempää. Sarjan ykkösosa oli kuitenkin erinomainen autopeli (vaikkakin nykymittapuulla erittäin rupisen näköinen) ja sisälsi monta hiuksia nostattavaa käännettä - ei vähimmäisenä viimeinen tehtävä, jossa kyyditettiin presidenttiä. Muistan edelleen sen voitonriemun, joka seurasi tämän loppuhuipennuksen läpäisystä, ja vasta myöhemmin havaitsin, että tämäkin varmasti osaltaan ruokki perverssiä mieltymystäni 80-luvun amerikkalaisiin loistoautoihin.
Elite: Telakointi Coriolis-asemaan
Aikanaan mullistavan avaruuspelin kenties vaikeimmin opittava asia iski pelaajan tajuntaan varsin pian alun jälkeen. Saavuttaessa vieraalle planeetalle ei laskeuduttu sen pinnalle, vaan telakoitiin planeettaa kiertävälle avaruusasemalle, eli ohjattiin alus läpi sen kyljessä olevasta pienestä luukusta. Pienestä, pyörivästä luukusta. Ja jos teit tässä virheen, peli loppui siihen. Aika monen pelaajan ensimmäinen varustehankinta alukseen oli telakointitietokone.
GTA SA: Wrong Side of the Tracks
Suhteellisen harvalla pelitehtävällä on oma Facebook-sivunsa, mutta tämä GTA San Andreasin tehtävä ansaitsee sen. Tarkoituksena on periaatteessa vain seurata junaa, että kyydissä oleva Big Smoke pääsee röpöttämään katolla majailevat jengiläiset kuoliaaksi. Tämä ei ole liioitellun yksinkertaista, kun radan varrella on muutakin tavaraa ja vastaankin tulee junia. Lausahdus All you had to do was follow the damn train, CJ! käy tutuksi. Videolla eräs ratkaisutapa.
Police Quest: Rattijuoppo
Sierran mainio poliisiseikkailu edustakoon sitä tunnetta, kun jämähtää paikalleen tekstipelissä. Ymmärtääkseen tämän vaikeuden täytyy käsittää se, että pelin ilmestymisen aikaan ei tavallisen ihmisen käytettävissä ollut internetiä ja BBS-järjestelmiäkin osasi vain harva käyttää. Jos ja kun seikkailupeliä ei-äidinkielellään pelaava kohtasi kohdan, jossa hän kyllä tiesi mitä pitää tehdä, muttei miten (rattijuopon pidätys piti tehdä täsmälleen oikein tai kävi huonosti), oli vaihtoehtona joko haparoiva yrittäminen yhä uudelleen tai sitten sen odottaminen, että valtakunnan ainoa mikrolehti julkaisee ratkaisun ongelmaan.
Sonic 2: Death Egg Zone
Sonic 2:n loppuratkaisu piti pelaajan varpaillaan. Jo edellisen tason lopussa oli selvitty tri Robotnikin ilkeistä piikkipadoista, mutta Death Eggillä odotti metallinen Sonic-kopio sekä talon korkuinen Robotnik-robotti. Kentän sai selätettyä kärsivällisyydellä ja odottelulla; monen muun pelin tavoin hahmoilla oli hyökkäys- ja puolustusjaksot, joita käyttäen eläintoverit sai viimein vapaaksi. Tämä pelaaja on jo opetellut ne.
The Darkness: Through the Mansion
(Älä katso videota, jos peli ei ole tuttu. Se kannattaa pelata itse.)
Tämä taso on kohtuullisen vaikea, mutta samalla myös syy siihen, että pidin tästä pelistä niin paljon. Iki-ihanan Paulie-setänsä vuoksi Jackie menettää tarinan aikana kaiken, ja vaikka hän tässä tasossa saa kaipaamansa koston, miettii pelaaja väkisinkin, millä hinnalla se tulee ja mitä se lopulta ratkaisee. Silmitön väkivalta peleissä ei ole usein perusteltua, tässä se on tärkeä osa käsikirjoitusta.
Keskustelut (35 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
28.08.2011 klo 15.33
Jos alussa hidasteli tai jostain syystä mokasi, menikin taso jo sitten ihan sadistisen vaikeaksi.
Rekisteröitynyt 20.12.2010
28.08.2011 klo 15.46
28.08.2011 klo 15.52
Rekisteröitynyt 11.04.2007
28.08.2011 klo 16.08
Sonic 2:ssa en koskaan päässyt metallista Sonicia pidemmälle. Kunnes sitten emulaattorilla opettelin hyökkäyskuviot (myöntää häpeissään).
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
28.08.2011 klo 16.20
28.08.2011 klo 16.50
Kaksi ensimmäistä kertaa se meni ensimmäisellä yrittämällä ja vuosien päästä kun olin lukenut lankoja tästä tehtävästä, päätin kokeilla uudestaan ja se meni vasta toisella yrittämällä.
28.08.2011 klo 17.00
Tämän innoittamana kyllä laitankin GTA SA:n pelailuun. Kaiken kaikkiaan hyvä listasunnuntai!
28.08.2011 klo 17.21
Rekisteröitynyt 19.04.2010
28.08.2011 klo 17.24
Itse iskin roboa aina kun se tippui ylhäältä ja "kumarsi", sitten toiselle puolelle taistelualuetta piiloon...
Rekisteröitynyt 09.08.2009
28.08.2011 klo 17.27
Rekisteröitynyt 15.11.2008
28.08.2011 klo 17.39
'Nuff said.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
28.08.2011 klo 17.41
Ei kyllä itsellenikään jäänyt mieleen tuo GTA:SA junatehtävä mitenkään eritysen vaikeana. Menihän siihen pari yrittämää kyllä, mutta onko tehtävä liian vaikea jos sitä ei pääse heti ekalla läpi? GTA peleissä on aina ollut tehtäviä (jotkut vähän epäreilujakin) joita joutuu hieromaan useamman kerran läpipäästäkseen, mutta ei niistä mikään erityisen vaikeaksi ole muodostunut.
Mass Effect 2:n loppuvastus Hardcorella. En jossain aivopieruissani tajunnut että Reaperia voi tykittää myös silmiin. Ammuin sitä vain rinnassa olevaan kipupisteeseen eikä siitä meinannut tulla mitään. Läpipääsy oli kyllä ahkeran hieromisen jälkeen lähellä, mutta täysin en hengiltä saanut, kunnes tajusin että silmiin voi ampua myös. Oli melko typerä olo sen jälkeen :)
28.08.2011 klo 18.34
Eikä siinä vielä kaikki, jos kaikki riimut on kerätty, pääse portista sisään ja varsinaiseen loppuun. Vastaan kävelee tolkuton määrä porukkaa eikä yhden ainutta parannusjuomaa saa sieltä puolen, niillä on pärjättävä mitä linna-osuudesta jäi jäljelle. Koko keissi huipentuu megaörrin revanssimatsin jälkeen itse "pahan" kanssa matsaamiseen.
Rekisteröitynyt 04.01.2011
28.08.2011 klo 18.55
Never again.
Myös Megaman X 1-6 pomot. En osaa arvostaa tiukkaa opettelua ja ylikestäviä pomoja samassa lauseessa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
28.08.2011 klo 19.59
Tuota wrong side of the tracksiakaan en oo ymmärtäny, meikästä se on aina ollu helppo tehtävä ja oon kyl kuullu aikasemminki tän ulinan siitä. Menny joka läpipeluukerralla yhellä tai kahella yrittämällä.
VVVVVV:n Veni Vidi Vici on kyl yks semmonen jossa vaadittiin saman asian runkkaamista uudestaan ja uudestaan, joku 400 kuolemaa siihen meni ennenku se natsahti kohdalleen. Muutenki VVVVVV:ssä oli paljon näitä juttuja jotka oli mukavan haastavia sen sijaan, että niissä olis palanut hermot. http://www.youtube.com/watch?v=4CtiY5D6HCs tuossa siis tuo yksinkertainen pulma.
Flashpointista luonnollisesti mainittava se mission kampanjassa ku jäädään yksin sinne linjojen taakse. Se oli nii hermojaraastava sen yhden saven ja vissiin yhen retryn kanssa. Sitte kun sen vihdoin pääsi läpi nii kyllähä sitä oli fiiliksissä.
28.08.2011 klo 20.12
Vanhat pelit kyllä useammin tarjoivat haastetta kuin nämä nykyiset. Yksi suuri syyhän on, että pelit tehdään suurelle massalle ja peli mekaniikka on kehittynyt huimasti.
Hyvä lista.
28.08.2011 klo 22.15
Se oli nii hermojaraastava sen yhden saven ja vissiin yhen retryn kanssa. Sitte kun sen vihdoin pääsi läpi nii kyllähä sitä oli fiiliksissä.
Siinä pelissä oli aika montakin tollasta missionia. Varsinkin se viimesen kentän kilpajuoksu sitä kenraalia pidättämään, monta kymmentä kertaa sitä tuli kokeiltua eri tapoja mutta lopulta priman ohjekirjan hienoisella avustuksella sen pääsi läpi.
28.08.2011 klo 22.22
Äkkiseltään ei tule kuin yltiövaikeita loppubosseja mieleen, joissa hermot olisi oikeasti menneet. Final Fantasy V:n viimeinen boss on ehkä vaikein koskaan pelaamani loppari. Hervottoman levutuksenkin jälkeen jäi huolenaiheeksi jatkuvat zombiutumiset ja kivettymiset, mukaan laskettuna voimakkaat hyökkäykset.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
28.08.2011 klo 22.35
Rekisteröitynyt 11.04.2007
28.08.2011 klo 23.19
http://www.youtube.com/watch?v=bTPT2kv6PXw
Varsinkaan toisen kentän hisseissä virhemarginaalia ei juurikaan ole.
Listan peleistä kahta olen pelanut, enkä kummankaan paikkaa listalla oikein ymmärrä, en kokenut Darknessin enkä GTAn tehtäviä niin vaikeiksi...
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
28.08.2011 klo 23.24
Itsekin pelasin tuon Wrong Side of the Tracksin vissiin 2. tai 3. kerralla läpi, mutta se on samalla tehtävä, josta tuossa pelissä olen eniten kuullut, ja tuo Facebook-sivu sille ratkaisi pääsyn listalle :)
29.08.2011 klo 00.44
Tämä jäi mileen, koska vain yksi ammuttava onnistui pakenemaan ensimmäisellä kerralla. Gta IV:n viimeinen tehtävä vasta neljännellä yrittämällä läpi.
Rekisteröitynyt 13.02.2011
29.08.2011 klo 01.14
29.08.2011 klo 04.19
29.08.2011 klo 09.18
29.08.2011 klo 11.03
ja tosiaan Megaman Xssä oli joitan kauheuksia. varsinkin kun pelasi Zerolla/Megamanilla pomoa joka oli tarkoitettu toisella pelattavaksi. ainakin X6ssa oli iso lima jonka voittaminen Zerolla oli täyttä helvettiä
Ninja Gaidenistakin voisi repiä melkein minkä tahansa tasoloikkakohdan jossa on vihollisia. mutta ne eivät olleet kovin palkitsevia kun tiesi että kohta on toinen samanlainen edessä
Driverit nyt on muutenkin täynnä tuollaisia. kolmosessakin oli pari takaa-ajoa joissa koko maailma tuntui olevan pelaajaa vastaan
29.08.2011 klo 11.59
San Andreaksessa oli kyllä paljon vaikeampia tehtäviä kuin tuo juna vaikken nyt muistakaan tarkkaan niitä. ainakin sen superhävittäjän varastaminen
Wrong Side of the Track oli vaikea, mutta selvitin sen noin kymmenen yrityksen jälkeen. Lentämiskurssi vaati vielä useamman yrityksen. Tehtävä, mistä en rehellisesti koskaan selvinnyt oli Free Fall mistä olen aina ennenkin valittanut.
Siis se, missä piti lentää suihkaria vastaan, lentää sen perästä päin renkaan läpi ja hypätä kyytiin.
Yritin kymmeniä kertoja onnistumatta. Kääntymiseen meni aina liikaa aikaa, vaikka yritin ennakoida sitä, ja suihkari oli nopeampi kuin Dodo. Silloinkin kun olin viittä vaille läpäisemässä rengasta, Lentokone oli jo perällä. Se, että ennen tähän krittiseen pisteeseen pääsemistä piti juosta hotellista kasinolle, kasinolla nousta hissillä, skipata cutscene, juosta ulos, ajaa prätkällä lentokentälle ja lentää noin 5 minuuttia suihkaria vastaan ei auttanut asiaa.
Loppujen lopuksi haxxoroin vain tuon tehtävän ajaksi Dodon nopeammaksi kuin suihkukone. Ja avot, meni heittämällä läpi.
Rekisteröitynyt 27.05.2007
29.08.2011 klo 20.41
29.08.2011 klo 22.01
driverin tutorial-kenttä oli jo sen verran hankala etten päässyt sitä ikinä läpi
you fail in gaming
Rekisteröitynyt 10.04.2007
31.08.2011 klo 15.53
Vasta koitinkin PS3:lla tuota Driver 2:ta pitkästä aikaa, jotain alkupään tehtävää - liekö ihan eka tehtävä jopa -, jossa piti seurata junaa, niin en päässyt edes sitä läpi ja luovutin. :D
01.09.2011 klo 08.18
Strategiapelien kampanjat yleensä suht helppoja, mutta c&c3 hardilla kyllä nautti muutaman missionin haastavuudesta. Sai pariin otteeseen etsiä oikeaa taktiikkaa. Muutenkin ehkä yksi parhaista strategia kampanjoista.
Vanhat pelit kyllä useammin tarjoivat haastetta kuin nämä nykyiset. Yksi suuri syyhän on, että pelit tehdään suurelle massalle ja peli mekaniikka on kehittynyt huimasti.
Hyvä lista.
C&C3 oli muuten aika helppo mutta sitä Croatia-missiota sai hieroa useaan kertaan.
02.09.2011 klo 11.09
Historian havinasta muistan kyllä monet Amiga pelit, jotka oli pirullisia. 3 elämää ja sitten taas alusta. R-type, Project X, New zealand story, Shadow of the beastit jne.
02.09.2011 klo 11.13
03.09.2011 klo 10.42
19.09.2011 klo 22.28
Mass Effect 2:n loppuvastus Hardcorella. En jossain aivopieruissani tajunnut että Reaperia voi tykittää myös silmiin. Ammuin sitä vain rinnassa olevaan kipupisteeseen eikä siitä meinannut tulla mitään. Läpipääsy oli kyllä ahkeran hieromisen jälkeen lähellä, mutta täysin en hengiltä saanut, kunnes tajusin että silmiin voi ampua myös. Oli melko typerä olo sen jälkeen :)
Koitappa samaa Veteranilla ja Adept classilla. :) Hyvä ampua silmiin, kun ei ole mitään millä ampua. Oli aika tuskan takana tuo, piti monta päivää hieroa samaa kohtaa. >:(