Crysis-ennakko
Esimaistiainen odotettuun räiskintään
Electronic Arts esitteli pelattavaa alpha-versiota tulevasta Crysis-räiskintäpelistään ensi kertaa Suomessa. Kärppänä paikalla oli tietenkin myös V2.fi testaamassa Crytekin hartaasti odotettua viidakkosotaa. Ennakko-odotukset pitivät pitkälti paikkansa.
Ulkonäöltään Crysis on kaunis kuin karamelli ja viidakon syövereissä kävely tuo mieleen television luonto-ohjelmat. Jokainen lehti jokaisessa puussa on mallinnettu erikseen ja puita, pensaita ja ruohikkoa on paljon. Yöllä taskulampun valossa hiivittäessä pusikot muuttuvat pelottavan realistisiksi. Pelkkänä kauneusseikkana maasto ei kuitenkaan ole, vaan tiheään aluskasvillisuuteen turvalleen menevä sotilas on kerrankin todella hyvin piilossa vihollisilta.
Pelinä Crysis muistutti todella paljon Far Cryta viidakkoineen, rantoineen ja kulkuneuvoineen. Crysis on perusräiskintää, jonka erottaa massasta hahmon nano-puku. Sen voi säätää antamaan sankarille vaikkapa lisää voimaa, nopeutta, panssarointia tai näkymättömyyden. Aseisiin voi ruuvata kiinni erilaisia lisäpalikoita äänenvaimentimista lasertähtäimiin. Ensikosketus ei kuitenkaan tuntunut genreä mullistavalta. Hassusti huuteleviin vihollisiin uppoaa tuttuun tapaan lippaallinen luoteja ja välillä meno yltyy sekopäiseksi hosumiseksi kun luotia roiskii joka puusta ja puskasta.
Puita pystyi myös ampumaan kumoon ja viholliset voi tappaa vaikka rinnettä alas vyöryvien tukkien alle, jos hyvä tuuri käy. Myös rakennusten seinät sortuvat kranaateista ja ristitulessa parakkiin marssineelta pelaajalta katoavat hyvin äkkiä niin suoja kuin elinmahdollisuudetkin. Maahan ei kuitenkaan edelleenkään tule kuoppia, vaikka kuinka kranaattia peltoon nakkelisi.
Ajoneuvojen hallinta sujui hyvin ja ainakin maastoautossa oli viisi eri istumapaikkaa, joten moninpelissä yksi voi ajaa, kolme istua kyydissä ja yksi kaataa kansaa katolla olevan konekiväärin avulla. Kaikkien ajoneuvojen luvataan olevan pelaajan hallittavissa ja jo lyhyen testin aikana kokeilemaan pääsi niin avolava-autoa, sotilasmaasturia kuin partiovenettäkin. Taivaalla näkyi myös helikoptereita, joten kuolemaa pääsee jakamaan todennäköisesti myös yläilmoista.
Pienenä graafisena todellisuuteen palauttavana ominaisuutena rantahiekassa näkyvät kyllä renkaanjäljet, mutta vaikka autolla kuinka ajelisi pitkin autiota hiekkarantaa, ei lisää jälkiä omista kumeista santaan jää. Autot myös räjähtävät kerralla täysikuntoisesta tuhkakasaksi, joten vielä on realismin kannalta kehitettävää tällä saralla.
EA:n toimittama testikone oli varustettu melko lailla markkinoiden rajuimmalla näytönohjainraudalla, joten Crysiksessä ei juuri nykimistä esiintynyt. Tosin kaikki graafiset asetukset ei vielä olleet huipussaan vaikka peli näyttikin uskomattoman hienolta. Kuulemma pelaamiseen riittää myös 2,2GHz Intel P4 ja Ati Radeon 9800Pro, mutta tällöin on tyydyttävä DirectX 9:n kehnompiin grafiikoihin ja muutenkin asetukset on ruuvattava asentoon ”susiruma”.
Crysis ilmestyy 16. marraskuuta ja pelin pahimpana kilpailijana on Orange Box, jossa mukana tulevat Portal ja Half-Life 2 Episode Two. Crysis tulee ilmestyessään olemaan kuitenkin graafisesti uusi mittatikku, johon ensimmäisen persoonan räiskintöjä tullaan jatkossa vertaamaan. Onneksi pelin käyttämä 3D-moottori CryENGINE 2 on myynnissä, joten odotettavissa on jatkossa muitakin upean näköisiä, mutta toivottavasti sisällöltään rikkaampia räiskintöjä.
Ulkonäöltään Crysis on kaunis kuin karamelli ja viidakon syövereissä kävely tuo mieleen television luonto-ohjelmat. Jokainen lehti jokaisessa puussa on mallinnettu erikseen ja puita, pensaita ja ruohikkoa on paljon. Yöllä taskulampun valossa hiivittäessä pusikot muuttuvat pelottavan realistisiksi. Pelkkänä kauneusseikkana maasto ei kuitenkaan ole, vaan tiheään aluskasvillisuuteen turvalleen menevä sotilas on kerrankin todella hyvin piilossa vihollisilta.
Kaukana kriisistä
Puita pystyi myös ampumaan kumoon ja viholliset voi tappaa vaikka rinnettä alas vyöryvien tukkien alle, jos hyvä tuuri käy. Myös rakennusten seinät sortuvat kranaateista ja ristitulessa parakkiin marssineelta pelaajalta katoavat hyvin äkkiä niin suoja kuin elinmahdollisuudetkin. Maahan ei kuitenkaan edelleenkään tule kuoppia, vaikka kuinka kranaattia peltoon nakkelisi.
Tykitystä Toyotalla
Pienenä graafisena todellisuuteen palauttavana ominaisuutena rantahiekassa näkyvät kyllä renkaanjäljet, mutta vaikka autolla kuinka ajelisi pitkin autiota hiekkarantaa, ei lisää jälkiä omista kumeista santaan jää. Autot myös räjähtävät kerralla täysikuntoisesta tuhkakasaksi, joten vielä on realismin kannalta kehitettävää tällä saralla.
Ei nykiä saa, ei paukkua saa
Keskustelut (9 viestiä)
Rekisteröitynyt 08.08.2007
18.10.2007 klo 14.23
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
18.10.2007 klo 15.32
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
18.10.2007 klo 20.44
19.10.2007 klo 21.28
20.10.2007 klo 10.49
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
20.10.2007 klo 12.35
Millähän tuomiopäivän-masiinalla herra testaaja aikoo saada ton detailin peleihin reikiä maahan.
Pointti oli lähinnä siinä, että puita on peleissä kaatunut ennenkin ampumisen seurauksena. Nyt kaivattaisiin realismia jo maaston muokkautumiseenkin. Itse en ole mikään kauniiden kuvien katselija, semminkin jos alla oleva peli on perus räiskintää ilman oikeita uudistuksia.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
20.10.2007 klo 12.37
Kylläpäs oli taas munaton previkka. "joo siis tää on tämmönen ja tämmönen -.-" Kirjoittaja taisi odottaa peliltä myös autosimulaattoreiden realismia kun auto ei hajoakaan niin kuin oikeasti ja hiekkaan ei jää renkaanjälkiä. Nehän ne tärkeimmät asiat taas olivatkin. Tekoälystä ei sanottu halaistua sanaakaan koko previkassa.
Lyhyen testisession aikana tekoälystä on paha mennä mitään sanomaan, vaan moisen arviointi vaatii kyllä sitten jo oikean peliarvostelun tarjoaman syventymisajan. Noin äkkiseltään sanottuna kaikki vihut tulivat suoraan päälle ja jos juoksi nopeasti lähimmän kiven takaa näiden selustaan, olivat kaverit aivan kuutamolla,että kuka ampuu ja missä pelaaja on. Ei tekoäly siis ainakaan pikatestissä vakuuttanut.
Mitä tulee autojen lahoamiseen, niin lähinnä se, että peli on muuten todella realistisen näköinen ja pelissä tavara hajoaa fysiikkamoottorin säestyksellä, tuommoiset 20 vuotta vanhat "priimasta paskaksi" -tuhoutumiset pistävät silmään aika pahasti. Tosin pelihän oli vielä alpha-versio, voi olla että tähänkin tulee vielä muutos.
Rekisteröitynyt 23.10.2007
23.10.2007 klo 00.28
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
26.10.2007 klo 09.49