NHL 08 -ennakko
Esikatsaus suosikkilätkään
Electronic Arts ei petä kiekkofaneja tänäkään syksynä, vaan julkaisee uuden version jo tutuksi muodostuneeseen NHL-pelisarjaansa. EA:n 17. NHL-peli on saanut koko joukon uudistuksia osakseen, eikä tällä kertaa kyse ole pelkästään uusista joukkuekokoonpanoista tai graafisista tempuista.
NHL 08:aa Suomen Electronic Artsin toimistolla oli esittelemässä pelin sympaattinen tuottaja Dean Richards. Vaikka pelin debug-versio teki temput kertaalleen itse tuottajallekin, onnistui pelin uusien ominaisuuksien esittely hyvin ja pääsipä allekirjoittanutkin loistamaan olemattomilla kiekkotaidoillaan, voittaen elämänsä ensimmäisen NHL 08 -ottelun onnekkaalla tuloksella 1-0.
Vielä edellisenä vuonna kaukalon sankareilla oli kaksi eri liikkumisnopeutta, jotka olivat täysi vauhti ja täyspysäys. Uusimmassa versiossa kiekkomiesten vauhtia säädetään analogitatilla portaattomasti, jolloin eteneminen voi olla hidasta matelua tai nopeaa suihkimista. Erillistä pikaluistelupainiketta ei enää ole, vaan maksimivauhti tulee sauvaohjainta äärimmilleen tönimällä.
Pelin fysiikkaa on myös parannettu roimasti, sillä nyt jokaisella pelaajalla on todellinen massa, eikä taklauksen seuraus ole aina sama kuin seinään luistelisi. Nyt kaadettu pelaaja liukuu jäällä, samoin kiekko jatkaa lavasta karattuaan matkaansa omaan suuntaansa seuraavan kypäräpään poimittavaksi. Richards käyttää fysiikkamoottorin analogiana biljardipallojen törmäystä, joka onkin varsin osuva ja yksinkertaistettu vertaus. Joka tapauksessa uusi fysiikkamallinnus lisää peliin roimasti uskottavuutta.
Kaikki harhautukset ja laukaisut tapahtuvat oikeasta sauvaohjaimesta, syötöt lähtevät sen sijaan olkanapeista. Olkanapeista löytyy myös katsekontrolli, joka pitää kiekollisen pelaajan silmät tiiviisti vastustajan maaliin naulittuna. Näin mahdollistuu myös sivuttaissuuntainen luistelu, joka yhdessä hitaan luistelun kanssa mahdollistaa ylivoimatilanteessa hyvän paikan kyttäämisen vastustajan siniviivalla jatkuvasti liikkuen.
Uutena ominaisuutena mukaan on tullut myös Create a play, jossa pelaaja voi luoda joukkueelleen eri pelitilanteisiin kuvioita. Kuvion voi helposti tallentaa yhdelle tai useammalle pelaajalle ja tallennettu kuvio aktivoituu automaattisesti pelaajan luistellessa määritellyn käynnistämispisteen ylitse. Järjestelmä luo mahdollisuuden vaikuttaa ratkaisevasti joukkuetovereiden toimintaan ja nyt pelaaja voi olla varma, että kaverit ovat hyvän hyökkäystilanteen kohdalle osuessa juuri siellä missä pitääkin. Valitettavasti tallennettuja kuvioita ei kuitenkaan voi käyttää verkkopeleissä.
Liikaa ei kuitenkaan tuttuihin kuvioihin kannata tukeutua, sillä uusi tekoäly oppii pikkuhiljaa pelaajan usein toistamat kikat ja reagoi näihin tilanteeseen sopivin tavoin. Kuvioiden lisäksi pelaaja voi luoda tarjotun neljän liigan listoille kokonaan uusia joukkueita ja personoida nämä haluamallaan tavalla. Mukana tänä vuonna on tuttujen Elitserienin sekä NHL ja SM-liigojen lisäksi niin kutsuttu NHL:n farmiliiga, AHL.
Joukkueiden ja pelaajien personointiin on panostettu ja pienetkin seikat vaikuttavat peliin. Pelaajille voi valita yksilöllisesti erimerkkisistä mailoista sopivimman ja tälle määritelty jousto ja lavan käyryys vaikuttavat pelaajan lämäreihin. Myös luistimen terää voi hioa mieleisekseen, jolloin voidaan tehostaa pelaajan nopeutta tai ketteryyttä.
Pelissä on mukana nyt myös maalivahtitila, jossa pelaaja voi jättää kentällä koheltamisen tekoälylle ja keskittyä vartioimaan omaa reppua. Maalivahtitilassa kamera on veskarin selän takana, mutta riittävän lähellä jotta kiekon seuraaminen ja hätäiset torjunnat säilyttävät hektisyytensä. Pelaajalla onkin pian hermot pinnassa, mikäli omat kenttäpelaajat eivät tahdo saada vastustajan hyökkäystä purettua. Maalivahdin torjuntaliikkeet ovat ennalta määriteltyjä animaatioita, joka tekee maalivahtitilasta melko lyhytaikaista huvia. Sentään tolppavahdilla voi lähteä maalilta potkimaan vaikka keskelle kenttää jos siltä tuntuu, joskin päätön seikkailu siniviivalla kostautuu nopeasti.
Verkkopelikoodia on optimoitu edellisen version jälkeen huomattavasti ja tavoitteena on ollut, että verkkopelin ja paikallispelin välillä ei huomaisi eroa ruudunpäivityksessä tai pelaajien liikkeessä. Verkossa voi ottaa mittaa yksittäisotteluissa yhdestä vastustajasta joko tavallisen pelin tai rangaistuslaukauskilpailun merkeissä, joista jälkimmäisessä pelaajat pääsevät vuoronperään hikoilemaan maalivahdin tamineisiin.
Samalla koneella pelaajia voi luonnollisesti olla enemmän kerralla, mutta nyt myös yhteistyömuotoinen verkkopeli onnistuu. Kerää sohvallesi neljän (tai Playstation 3 -versiossa kuuden) kaverin joukkue ja voitte pelata verkossa muita vastaavia, useamman pelaajan joukkueita vastaan.
Pelin Xbox 360 ja Playstation 3 -versiot ovat keskenään identtisiä, samoin Playstation 2 ja PC -versiot ovat keskenään pelimekaniikan osalta identtiset. Myös PS2 ja PC -versoissa on toteutettu kahden sauvaohjaimen kontrollit, mutta muuten peleistä puuttuu monia uuden konsolisukupolven parannuksia. Tämä on sääli, sillä uudet ominaisuudet nostavat NHL 08:n selvästi sarjan toistaiseksi viihdyttävimmäksi peliksi.
Ruutukuvia pelistä on V2.fi-kotisivulla.
NHL 08:aa Suomen Electronic Artsin toimistolla oli esittelemässä pelin sympaattinen tuottaja Dean Richards. Vaikka pelin debug-versio teki temput kertaalleen itse tuottajallekin, onnistui pelin uusien ominaisuuksien esittely hyvin ja pääsipä allekirjoittanutkin loistamaan olemattomilla kiekkotaidoillaan, voittaen elämänsä ensimmäisen NHL 08 -ottelun onnekkaalla tuloksella 1-0.
Biljardikaukalossa kolisee
Vielä edellisenä vuonna kaukalon sankareilla oli kaksi eri liikkumisnopeutta, jotka olivat täysi vauhti ja täyspysäys. Uusimmassa versiossa kiekkomiesten vauhtia säädetään analogitatilla portaattomasti, jolloin eteneminen voi olla hidasta matelua tai nopeaa suihkimista. Erillistä pikaluistelupainiketta ei enää ole, vaan maksimivauhti tulee sauvaohjainta äärimmilleen tönimällä.
Pelin fysiikkaa on myös parannettu roimasti, sillä nyt jokaisella pelaajalla on todellinen massa, eikä taklauksen seuraus ole aina sama kuin seinään luistelisi. Nyt kaadettu pelaaja liukuu jäällä, samoin kiekko jatkaa lavasta karattuaan matkaansa omaan suuntaansa seuraavan kypäräpään poimittavaksi. Richards käyttää fysiikkamoottorin analogiana biljardipallojen törmäystä, joka onkin varsin osuva ja yksinkertaistettu vertaus. Joka tapauksessa uusi fysiikkamallinnus lisää peliin roimasti uskottavuutta.
Pelin kontrolleja on hiottu entisestään. |
Saken tussitaulut
Uutena ominaisuutena mukaan on tullut myös Create a play, jossa pelaaja voi luoda joukkueelleen eri pelitilanteisiin kuvioita. Kuvion voi helposti tallentaa yhdelle tai useammalle pelaajalle ja tallennettu kuvio aktivoituu automaattisesti pelaajan luistellessa määritellyn käynnistämispisteen ylitse. Järjestelmä luo mahdollisuuden vaikuttaa ratkaisevasti joukkuetovereiden toimintaan ja nyt pelaaja voi olla varma, että kaverit ovat hyvän hyökkäystilanteen kohdalle osuessa juuri siellä missä pitääkin. Valitettavasti tallennettuja kuvioita ei kuitenkaan voi käyttää verkkopeleissä.
Tekoäly rankaisee pelaajaa virheistä armotta. Ilman hanskoja. |
Joukkueiden ja pelaajien personointiin on panostettu ja pienetkin seikat vaikuttavat peliin. Pelaajille voi valita yksilöllisesti erimerkkisistä mailoista sopivimman ja tälle määritelty jousto ja lavan käyryys vaikuttavat pelaajan lämäreihin. Myös luistimen terää voi hioa mieleisekseen, jolloin voidaan tehostaa pelaajan nopeutta tai ketteryyttä.
Kis kis älä mee sinne
Xboxin kehitysversio kilahti pariin otteeseen ja vaati konsoliversion control-alt-delistä. |
Lätty lentää verkkoon
Verkkopelikoodia on optimoitu edellisen version jälkeen huomattavasti ja tavoitteena on ollut, että verkkopelin ja paikallispelin välillä ei huomaisi eroa ruudunpäivityksessä tai pelaajien liikkeessä. Verkossa voi ottaa mittaa yksittäisotteluissa yhdestä vastustajasta joko tavallisen pelin tai rangaistuslaukauskilpailun merkeissä, joista jälkimmäisessä pelaajat pääsevät vuoronperään hikoilemaan maalivahdin tamineisiin.
Xbox 360- ja PS3-versiot ovat keskenään identtiset. |
Pelin Xbox 360 ja Playstation 3 -versiot ovat keskenään identtisiä, samoin Playstation 2 ja PC -versiot ovat keskenään pelimekaniikan osalta identtiset. Myös PS2 ja PC -versoissa on toteutettu kahden sauvaohjaimen kontrollit, mutta muuten peleistä puuttuu monia uuden konsolisukupolven parannuksia. Tämä on sääli, sillä uudet ominaisuudet nostavat NHL 08:n selvästi sarjan toistaiseksi viihdyttävimmäksi peliksi.
Ruutukuvia pelistä on V2.fi-kotisivulla.
Keskustelut (7 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
14.09.2007 klo 09.47
Edellinen sarjan peli jota enemmänkin jaksoin pelailla on niinkin kaukaa, kuin vuoden 2001 painos. Saturnilla on tullut sitten ajoittain lätkittyä kiekkoa NHL '97:n parissa. Eli tähän mennessä on pärjännyt, kun on päivittänyt peliä minimissään neljän vuoden sykleissä. Ilmeisesti tämän '08:n kohdalla olisi taas aika kokeilla uudempaa.
Rekisteröitynyt 18.07.2007
14.09.2007 klo 18.26
Rekisteröitynyt 17.04.2007
14.09.2007 klo 21.57
21.09.2007 klo 08.56
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
21.09.2007 klo 15.33
22.09.2007 klo 11.57
11.10.2007 klo 16.08
vmax: Pelatessa vuoron perään Xbox 360:n ja PS3:n versioita ei eroja kyllä huomaa.
millä järjellä et muka huomaa eroa xbox360 ja ps3 nhl08??? ps3 versio on järjetöntä paskaa tuolla 30fps:llä, kun taas XO:lla peli aivan jäätävän hyvä