Mobiilipeleillä maailmalle
Haastattelussa kotimainen Universomo
Universomon perusti vuonna 2002 kolmikko Markku Hakala, Atte Kotiranta ja Lasse Hirvonen Tampereelta, taustallaan kokemusta mm. Tampereen yliopistolta ja Nokialta. Myöhemmin yritykseen liittyi lisää osaamista rekrytointien ja etenkin kahden yritysoston myötä.
"Yrityksellä oli alusta lähtien korkeat tavoitteet, mutta yrityksen myyntiin ei milloinkaan tähdätty. vaan tarkoituksena oli ja on yhä rakentaa mielekästä työpaikkaa ja luoda hyviä pelejä. Toiminnalla ei ollut missään vaiheessa rahoittajaa, vaan toiminta on aina pyörinyt tulosrahalla", kertoo yksi perustajista, toimitusjohtaja Markku Hakala.
Mobiilipeleillä ison talon hommiin
Ennen kuin Universomo siirtyi THQ:n leiriin, oli tulessa jo monta rautaa niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Hollywoodin valloittaminen poiki firmalle paljon sopimuksia ja varsinkin Segan sekä Warner Brothersin kanssa päästiin hyvin vauhtiin. Uusi toimintamalli valjastaa yrityksen voimavarat yksinoikeudella THQ:n käyttöön, mutta miltä tämä hämäläisistä tuntuu?
Ison sateenvarjon alle päätyminen ei kuitenkaan ole tuntunut rajoitukselta, vaan miehen mukaan asia on päinvastoin. Nyt Universomo saa käyttöönsä THQ:n laajan brändiarsenaalin ja pystyy keskittymään siihen olennaiseen ydinosaamiseen, eli pelien tekemiseen. Kun tausta on turvattu, eikä tarvitse huolehtia tulevaisuudesta arvaamattomien asiakassuhteiden ja –projektien varassa, on työntekokin helpompaa.
Miten unet versoavat jatkossa?
”Vaikka mobiililipelibisnes on tällä hetkellä hyvin sidottu brändeihin, tuotteiden pitää loppukädessä puhua puolestaan. THQ:n myötä Universomosta tuli yksi alan suurimmista pelureista ja teknologiamme ja osaamisemme pääsee vihdoin arvoiseensa käyttöön. Jatko riippuu siitä kuinka hyvin Universomo pystyy työntekijämarkkinoilta houkuttelemaan yhä uusia alan huippuja leiriinsä”, hahmottelee Hakala. Universomon tavoitteena on säilyttää rento ja yhteen hiileen puhaltava työyhteisö, mikä on ollut menestymisen taustalla miehen omien sanojen mukaan tähänkin asti.
THQ-kumppanuus antaa Universomolle mahdollisuuden myös omien pelibrändien luomiseen aivan eri mittakaavassa kuin se oli mahdollista itsenäisenä pelistudiona, eikä ajatus käsikonsoleillekaan kehittämisestä ole kaukana: ”THQ:n taustatuki tarkoittaa, että Universomo voi jatkossa olla enemmän mukana myös muille alustoille tehtävissä tuotteissa. EA on pelimaailman jätti, mutta THQ pää pystyssä kulkeva kakkonen, ja Universomo-kaupan myötä meillä on mahdollisuus saada juurrutettua suuren luokan peliteollisuutta Suomeen”, julistaa toimitusjohtaja ylpeänä.
Vaikka pelimaailman syvyyksissä tehdään pitkiä työpäiviä, se ei tarkoita, ettei pelaamista voisi harrastaa myös vapaa-aikana. Monet työntekijöistä ovatkin päätyneet pelialalle siksi, että pelit ovat jo lapsena vieneet mukanaan ja suuri osa heistä on edelleen innokkaita pelaajia. Hakala itse kertoo pitävänsä sekä räiskinnästä, autopeleistä että koukuttavista mobiilipeleistä, mutta kritisoi nykypelien edelleen ohutta sisältöä: ”Haluaisin kovasti pelata myös tarinallisempia pelejä, mutta toistaiseksi pelien kerronnallinen ilmaisu on vielä liian kömpelöä ja aihepiirit kovin yksipuolisia. Tällä saralla haluaisinkin nähdä nopeasti jotain kehitystä, sillä kohdeyleisö on varttumassa ja haluaa hieman kypsempää sisältöä.”
Kiitämme Markkua haastattelusta ja sen järjestelyistä myös Ville Levaniemeä. Universomon tuotantoon voi käydä tutustumassa osoitteessa www.universomo.com.
Juiced 2:n mobiiliversio testissä
tekijä: Universomo
julkaisija: THQ Wireless
testialusta: Nokia N95
Juiced 2: Hot Import Nights on THQ:n vastine autotuunauspeleille ja jatkoa hyvin vähän pakokaasuja nostattaneelle Juicedille. Nokialaisen ruudulle väännettynä se esittäytyy pääasiallisesti osoituksena erinomaisesta teknisestä taituruudesta – N64/PSX –aikaiselta grafiikalta kalskahtavat maisemat vilistävät puhelimen ruudulla erinomaisen sujuvasti ja automallitkin näyttävät kuin Ridge Racerista repäistyiltä, positiivisessa mielessä. Pelin suurin saavutus onkin vikkelä 3D-maailma kännypeleille perinteisen 2D-grafiikan sijaan. Tuunaus tulee myös mukaan taskuun, kun pelin neljää automallia voi voitoista saavutetuilla rahoilla viritellä nopeammiksi.
Peliruutu kääntyy haluttaessa Nokia N95:llä myös vaakasuuntaan, mutta sen valikonselausnäppäimillä pelaaminen tuntui hankalammalta kuin pystysuunnassa kahdella peukalolla numeroita painellen. Pelissä ei tarvitse kaasuttaa, vaan auto kiihtyy automaattisesti, joten enimmäkseen tarvitaan vain kahta näppäintä autoa kääntämään. Silloin tällöin tulee tarvetta jarrulle ja nitroille, vaikka jälkimmäiset johtavatkin usein seinätörmäykseen.
Kaiken kaikkiaan Universomon Juiced 2 –pikkuversiosta jää hyvin samanlainen fiilis kuin isoveljestään – kohtuullisen komeaa, mutta ei koukuttavaa.
Videokuvaa pelistä löytyy V2.fi:n tiedostoista:
Juiced 2 (mobiili) -video
Keskustelut (1 viestiä)
20.09.2007 klo 17.08
Itseäni myös vähän harmittaa hyvien yksinkertaisten pelien unohtuminen ja aina tehdään uutta, olisipa poikaa saada mame emulaattori ja vanhoja hitti romeja ilman 10vuoden kokemusta kaiken säätämisestä. Helppo latauspalvelu ja edulliset pelit. Kovimille pelaajille arcade ohjainta btllä. Ja multiplattarina toimisi ohjain sekä pelit. Tälläinen ei varmaan onnistu kaikenmaailman pelioikeuksien takia mutta saahan sitä unelmoida.
Vielä kiitosta pitää laittaa V2 veteraaneille jaksamisesta ja yrittämisestä hieno saitti meni heti löytämisen jälkeen bookmarkkeihin!