Varjojen vankina
Limbo ja Alan Wake: The Signal
Arvostelussa on kaksi Xbox Live Marketplacelta löytyvää latausta, joissa molemmissa liikutaan varjomaailman pimeämmällä puolella. Lähtökohdiltaan ne ovat kuitenkin varsin erilaiset, vaikka pohjoismaista osaamista molemmista löytyykin. Alan Waken 'The Signal' -lisäepisodin takana on kokeneen suomalaisen Remedyn lisäksi iso Microsoft, mutta Limbo on syntynyt pienessä tanskalaisessa indiepajassa. Synkkiä ovat molempain maisemat ja tunnelmat.
Hinta: 1200 MSp
Ensimmäisenä Limbossa iskee tajuntaan sen ulkoasu. Kaikki näyttää mustavalkoiselta, mutta itse asiassa ruudulla on satoja harmaan sävyjä, vaikka musta onkin niistä hallitsevin. Pientä liikettä, sumua, utua ja tuulenvirettä näkyy joka puolella tässä karussa maailmassa, eikä ruudulla ole minkäänlaisia ohjeita, pistelaskureita tai muutakaan. Katolisessa uskonnossa limbo tarkoittaa helvetin esikartanoa, kiirastulta kastamattomina kuolleille lapsille. Tällaisen painajaismaisen, unenomaisen, pahaenteisen maiseman keskellä vaeltaa pieni poika valkoisine pallosilmineen.
Vaikka Limbo on pohjimmiltaan puzzleihin nojaavaa tasoloikkaa, käy heti ensimetreiltä selväksi, että Marion värikkäästä satumaailmasta ollaan kaukana. Väärä askel voi johtaa tuskallisen näköiseen hukkumiseen tai verta ja ruumiinkappaleita roiskuvaan dekapitaatioon. Groteskissa maailmassa ei juuri muita ihmisolentoja näy, lukuun ottamatta hirttäytyneitä tai vedessä kelluvia lasten ruumiita. Alun hirviövastuksetkin vaihtuvat nopeasti lähinnä ympäristön tai koneiden aiheuttamiksi vaaroiksi. Limbon maailma on synkkyydessään kauniin kiehtova.
Puzzleista löytyy jonkin verran liiankin perinteistä laatikon työntelyä ja loikkia, joiden vaatima tarkka ajoitus saa välillä otsasuonet tykyttämään, mutta myös ongelmia, joissa Limbon maailmaa on hyödynnetty hienosti. Välillä pelaaja joutuu ajattelemaan laatikon ulkopuolelta, tutkimaan ympäristöään ja pohtimaan tosissaan, mitä pitäisi tehdä. Varsinaisia umpikujia ei kuitenkaan ole, kunhan malttaa miettiä tarkasti ja yrittää tarkimpia loikkia uudelleen. Muutaman illan jälkeen tarina tulee päätökseen, joka jättää oudon onton, mutta samalla saavutukseensa tyytyväisen tunteen.
Limbo on ehdoton hankinta kaikille, jotka kaipaavat omaperäistä tasoloikintaa. Herkimmät sielut saattavat sen kuvastosta järkyttyä, joten ei perheen pienimmille.
Hinta: Ilmainen / 560 MSp
Olin varsin tyytyväinen Alan Waken loppuratkaisuun, vaikka se jättikin useita avoimia kysymyksiä ja nälän tietää lisää. Pelin varsinaisen jatko-osan kohtalo on edelleen hämärän peitossa, mutta kahdesta julkistetusta lisäepisodista ensimmäinen on nyt julkaistu ja The Signal kertoo ainakin sen, mitä Alanille nyt kuuluu - vai kertooko? Pelin uutena ostaneille The Signal on ilmainen, mikä tekee siitä varsin hintansa arvoisen.
The Signalin maailma on harhainen, surrealistinen, kieroutunut versio Bright Fallsista. Niinkuin Alan itsekin sanoo pelissä: kaikki näyttää tutulta, mutta ei kuitenkaan ole. Alanin hulluuden rajamailla, yhä syvemmälle syöksyvissä mielikuvituksen syövereissä päähahmoa johdattaa kännykän (sponsored by Verizon) jostain syystä yhä toimiva GPS:n signaali. Emopelin lopustakin löytyviä kirjoitettuja elementtejä käytetään jännästi uudella tavalla ja taskulampun kanssa joutuu olemaan välillä varovainen. Viholliset tuntuvat myös hieman ärhäkämmiltä ja niitä on isompia joukkioita. Taisteltavaa riittää.
Tunnelma ja tarina ovat yhä kunnossa, mutta värikkään hahmogallerian helmistä vastaa ainoastaan Barry - koska muita hahmoja ei Alanin lisäksi mukana ole. Lyhyen kestonsa vuoksi The Signal jättää sekin onton tunteen, mutta eri syystä kuin Limbo. Loppu tulee hyvin nopeasti, eikä monenkaan kysymykseen saada vastauksia - toimintaa on enemmän kuin tarinaa. Ehkä seuraava lisäosa tarjoaa sitten jo tukevamman paketin.
Limbo
Hinta: 1200 MSp
Ensimmäisenä Limbossa iskee tajuntaan sen ulkoasu. Kaikki näyttää mustavalkoiselta, mutta itse asiassa ruudulla on satoja harmaan sävyjä, vaikka musta onkin niistä hallitsevin. Pientä liikettä, sumua, utua ja tuulenvirettä näkyy joka puolella tässä karussa maailmassa, eikä ruudulla ole minkäänlaisia ohjeita, pistelaskureita tai muutakaan. Katolisessa uskonnossa limbo tarkoittaa helvetin esikartanoa, kiirastulta kastamattomina kuolleille lapsille. Tällaisen painajaismaisen, unenomaisen, pahaenteisen maiseman keskellä vaeltaa pieni poika valkoisine pallosilmineen.
Vaikka Limbo on pohjimmiltaan puzzleihin nojaavaa tasoloikkaa, käy heti ensimetreiltä selväksi, että Marion värikkäästä satumaailmasta ollaan kaukana. Väärä askel voi johtaa tuskallisen näköiseen hukkumiseen tai verta ja ruumiinkappaleita roiskuvaan dekapitaatioon. Groteskissa maailmassa ei juuri muita ihmisolentoja näy, lukuun ottamatta hirttäytyneitä tai vedessä kelluvia lasten ruumiita. Alun hirviövastuksetkin vaihtuvat nopeasti lähinnä ympäristön tai koneiden aiheuttamiksi vaaroiksi. Limbon maailma on synkkyydessään kauniin kiehtova.
Puzzleista löytyy jonkin verran liiankin perinteistä laatikon työntelyä ja loikkia, joiden vaatima tarkka ajoitus saa välillä otsasuonet tykyttämään, mutta myös ongelmia, joissa Limbon maailmaa on hyödynnetty hienosti. Välillä pelaaja joutuu ajattelemaan laatikon ulkopuolelta, tutkimaan ympäristöään ja pohtimaan tosissaan, mitä pitäisi tehdä. Varsinaisia umpikujia ei kuitenkaan ole, kunhan malttaa miettiä tarkasti ja yrittää tarkimpia loikkia uudelleen. Muutaman illan jälkeen tarina tulee päätökseen, joka jättää oudon onton, mutta samalla saavutukseensa tyytyväisen tunteen.
Limbo on ehdoton hankinta kaikille, jotka kaipaavat omaperäistä tasoloikintaa. Herkimmät sielut saattavat sen kuvastosta järkyttyä, joten ei perheen pienimmille.
Alan Wake: The Signal
Hinta: Ilmainen / 560 MSp
Olin varsin tyytyväinen Alan Waken loppuratkaisuun, vaikka se jättikin useita avoimia kysymyksiä ja nälän tietää lisää. Pelin varsinaisen jatko-osan kohtalo on edelleen hämärän peitossa, mutta kahdesta julkistetusta lisäepisodista ensimmäinen on nyt julkaistu ja The Signal kertoo ainakin sen, mitä Alanille nyt kuuluu - vai kertooko? Pelin uutena ostaneille The Signal on ilmainen, mikä tekee siitä varsin hintansa arvoisen.
The Signalin maailma on harhainen, surrealistinen, kieroutunut versio Bright Fallsista. Niinkuin Alan itsekin sanoo pelissä: kaikki näyttää tutulta, mutta ei kuitenkaan ole. Alanin hulluuden rajamailla, yhä syvemmälle syöksyvissä mielikuvituksen syövereissä päähahmoa johdattaa kännykän (sponsored by Verizon) jostain syystä yhä toimiva GPS:n signaali. Emopelin lopustakin löytyviä kirjoitettuja elementtejä käytetään jännästi uudella tavalla ja taskulampun kanssa joutuu olemaan välillä varovainen. Viholliset tuntuvat myös hieman ärhäkämmiltä ja niitä on isompia joukkioita. Taisteltavaa riittää.
Tunnelma ja tarina ovat yhä kunnossa, mutta värikkään hahmogallerian helmistä vastaa ainoastaan Barry - koska muita hahmoja ei Alanin lisäksi mukana ole. Lyhyen kestonsa vuoksi The Signal jättää sekin onton tunteen, mutta eri syystä kuin Limbo. Loppu tulee hyvin nopeasti, eikä monenkaan kysymykseen saada vastauksia - toimintaa on enemmän kuin tarinaa. Ehkä seuraava lisäosa tarjoaa sitten jo tukevamman paketin.
Keskustelut (11 viestiä)
28.07.2010 klo 15.06
30.07.2010 klo 13.17
30.07.2010 klo 14.32
Miksi Alan Wake on niin failure? Vitun putkiräiskintä, pistää oikein vituttamaan.
Jospa putken päässä onkin valoa?
Rekisteröitynyt 24.05.2007
30.07.2010 klo 16.08
Rekisteröitynyt 11.04.2007
30.07.2010 klo 16.47
Signaali oli ihan liian lyhyt. Sanojen käyttöä olisi voinut hyödyntää monipuolisemmin, ja toimintaa olisi muutenkin tosiaan saanut olla vähemmän. Ja mikä Zane sitten on jos Alan mielikuvitusystävineen olivat ainoat hahmot lisäosassa?
Rekisteröitynyt 05.11.2009
30.07.2010 klo 21.53
30.07.2010 klo 21.54
Limbon liian pelkistetty graafinen ilme ahdisti heti alkumetreillä. Ei tahtoisi tulla mieleenkikään katsoa moista tuntia putkeen, joten pelikokemus jäi trialiin.
Mitä helvettiä? Minusta pelin visuaalinen tyyli oli aivan järjettömän hieno, näytti aivan orgastiselta FullHD-töllössä. Lisää tämän tyylisiä pelejä, missä mm. turhat HUDit ovat poistettu.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
30.07.2010 klo 23.21
Mitä helvettiä? Minusta pelin visuaalinen tyyli oli aivan järjettömän hieno, näytti aivan orgastiselta FullHD-töllössä. Lisää tämän tyylisiä pelejä, missä mm. turhat HUDit ovat poistettu.
31.07.2010 klo 00.32
Tota... joo, kiva, että sulla on mielipide, mutta eikö muilla niitä saisi olla? Itse en varsinkaan värimaailmaltaan liian pelkistetystä tyylistä tykkää, ja sen takia en peliä viitsinyt ostaa, onko se niin ihmeellistä?
Hurr durr. Kuka on puhunut että muilla ei saisi olla mielipiteitä, tai että minun mielipiteeni olisi absoluuttinen fakta. Hienosti sujuu tämä luetunymmärtäminen, Hermanni.
Olin vain hämmästynyt, että jokin hieman erilainen, mutta näinkin toimiva (TÄMÄ ON VAIN MINUN MIELIPIDE, YMMÄRRÄTKÖ?) konsepti, voisi olla jonkun mielestä huono asia.
04.08.2010 klo 18.10
Tota... joo, kiva, että sulla on mielipide, mutta eikö muilla niitä saisi olla? Itse en varsinkaan värimaailmaltaan liian pelkistetystä tyylistä tykkää, ja sen takia en peliä viitsinyt ostaa, onko se niin ihmeellistä?
Hurr durr. Kuka on puhunut että muilla ei saisi olla mielipiteitä, tai että minun mielipiteeni olisi absoluuttinen fakta. Hienosti sujuu tämä luetunymmärtäminen, Hermanni.
Olin vain hämmästynyt, että jokin hieman erilainen, mutta näinkin toimiva (TÄMÄ ON VAIN MINUN MIELIPIDE, YMMÄRRÄTKÖ?) konsepti, voisi olla jonkun mielestä huono asia.
09.01.2011 klo 19.52