V2.fi pelasi: Mortal Kombat 1: Khaos Reigns (PC)
Kun jatkoa pitää keksimällä keksiä
Vielä muutama vuosi sitten Netherrealm Studios tunnettiin pääasiassa siitä, että tekevät taistelupelitarinoiden aatelia. Touhu on toiminut niin hyvin, että kilpailijatkin ovat alkaneet kopioimaan studion formaattia. Jos Mortal Kombat 1 vähän saikin epäilemään sarjan tarinankeronnallista aateliutta, on lisäosa Khaos Reigns varmistus kruunun siirtymisestä toisaalle.
Khaos Reigns jatkaa siitä, mihin ensimmäinen peli jäi. Arkkipaha Shang Tsungin jumalversio on kukistettu, mutta onnen päivät eivät kestä pitkään. Ninjaklaanit ovat sekasorrossa – suurin osa epäilee Liu Kangin motiiveja. Tätä soppaa käy sekoittamaan Mortal Kombat -sarjan 3d-peleistä tuttu Havik, jonka tarkoituksena on vain kylvää kaaosta.
Isoja kaaria summaten tarina onnistuu olemaan sekä lyhyt että pitkäveteinen. Viiteen kappaleeseen jaettu tarina sisältää kahden uuden hahmon Cyraxin ja Sektorin tarinat, siirtyy koheltamaan toiseen ulottuvuuteen ja palaa raiteille ihan viimeisillä hetkillään. Lopulta tarina päättyy isoon cliffhangeriin ja saa miettimään, mikä koko touhun tarkoitus ylipäätään oli.
Pelillisesti lisäosan muutokset ovat hyvin minimaalisia. Mukana tulee kuusi uutta hahmoa – puolet julkaisussa, toinen puolet vuoden mittaan. Nyt julkaistut hahmot ovat uusiksi kuviteltuja versioita vanhoista tutuista: Cyrax ja Sektor ovat kyborgien sijaan teknopanssareilla varustettuja ninjanaisia ja Noob Saibotilla on uusia kaaostaitoja taskussaan. Uusia apureita ei lisäosan mukana tullut, mikä on myös hieman sääli.
Towers of Time on toinen iso yksinpelitila, jonka Netherrealm Studios on kehittänyt peliin. Valitettavasti se tuntuu tähteiltä Mortal Kombat 11:stä. Nautinnollisuuden puolesta Towers of Time on marginaalisesti parempi kuin emopelin Invasions, mutta ei paljon.
Jos Mortal Kombat 1 tuntui keskeneräiseltä julkaisussa, Khaos Reigns ei ainakaan paranna tilannetta. Lyhyt tarina onnistuu tuntumaan sekä keskeneräiseltä että tylsältä, uudistukset ovat jääneet hyvinkin pieniksi ja vähät hyvätkin asiat ovat lähinnä uudelleenlämmitettelyä.
On ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka genren yksinpelisisällön ykkösinä olleet kehittäjät ovat tippuneet muiden taakse. Lähes kaikki muut mätkintäsarjat ovat kopioineet MK:n tarinoiden magian ja parantaneet niistä. Mortal Kombatissa taas on suhteellisen iso jumiutumisen tuntu.
Kaikki tämä on ikävää siltä kannalta, että pelillisesti Mortal Kombat 1 ja sen lisäosa ovat olleet ehkä nautinnollisinta Netherrealmia pitkään aikaan. Niin monesti tappelupeleissä on tullut valitettua siitä, että pelattavuus toimii mutta loppupaketti ei, ja Khaos Reigns on nyt astunut isosti genren pahimpaan ansaan.
Khaos Reigns jatkaa siitä, mihin ensimmäinen peli jäi. Arkkipaha Shang Tsungin jumalversio on kukistettu, mutta onnen päivät eivät kestä pitkään. Ninjaklaanit ovat sekasorrossa – suurin osa epäilee Liu Kangin motiiveja. Tätä soppaa käy sekoittamaan Mortal Kombat -sarjan 3d-peleistä tuttu Havik, jonka tarkoituksena on vain kylvää kaaosta.
Sekä lyhyt että pitkäveteinen
Isoja kaaria summaten tarina onnistuu olemaan sekä lyhyt että pitkäveteinen. Viiteen kappaleeseen jaettu tarina sisältää kahden uuden hahmon Cyraxin ja Sektorin tarinat, siirtyy koheltamaan toiseen ulottuvuuteen ja palaa raiteille ihan viimeisillä hetkillään. Lopulta tarina päättyy isoon cliffhangeriin ja saa miettimään, mikä koko touhun tarkoitus ylipäätään oli.
Pelillisesti lisäosan muutokset ovat hyvin minimaalisia. Mukana tulee kuusi uutta hahmoa – puolet julkaisussa, toinen puolet vuoden mittaan. Nyt julkaistut hahmot ovat uusiksi kuviteltuja versioita vanhoista tutuista: Cyrax ja Sektor ovat kyborgien sijaan teknopanssareilla varustettuja ninjanaisia ja Noob Saibotilla on uusia kaaostaitoja taskussaan. Uusia apureita ei lisäosan mukana tullut, mikä on myös hieman sääli.
Vahvasti keskeneräinen
Towers of Time on toinen iso yksinpelitila, jonka Netherrealm Studios on kehittänyt peliin. Valitettavasti se tuntuu tähteiltä Mortal Kombat 11:stä. Nautinnollisuuden puolesta Towers of Time on marginaalisesti parempi kuin emopelin Invasions, mutta ei paljon.
Jos Mortal Kombat 1 tuntui keskeneräiseltä julkaisussa, Khaos Reigns ei ainakaan paranna tilannetta. Lyhyt tarina onnistuu tuntumaan sekä keskeneräiseltä että tylsältä, uudistukset ovat jääneet hyvinkin pieniksi ja vähät hyvätkin asiat ovat lähinnä uudelleenlämmitettelyä.
Pelattavuudeltaan nautinnollinen, mutta...
On ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka genren yksinpelisisällön ykkösinä olleet kehittäjät ovat tippuneet muiden taakse. Lähes kaikki muut mätkintäsarjat ovat kopioineet MK:n tarinoiden magian ja parantaneet niistä. Mortal Kombatissa taas on suhteellisen iso jumiutumisen tuntu.
Kaikki tämä on ikävää siltä kannalta, että pelillisesti Mortal Kombat 1 ja sen lisäosa ovat olleet ehkä nautinnollisinta Netherrealmia pitkään aikaan. Niin monesti tappelupeleissä on tullut valitettua siitä, että pelattavuus toimii mutta loppupaketti ei, ja Khaos Reigns on nyt astunut isosti genren pahimpaan ansaan.
Keskustelut (4 viestiä)
17.10.2024 klo 20.45 2
18.10.2024 klo 11.46 1
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
18.10.2024 klo 11.52 1
jtp on ainoa joka saa koskea mortalkombatiin vai onko tekoalykikkaili vienyt tyypin lopullosesti
Jari on hauskalla tavalla sekaisin, mutta Eric on toimituksen ehdoton taistelupeliosaaja ja -asiantuntija, joten välillä otetaan muutakin mielipidettä.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.05.2023
19.10.2024 klo 15.03
Onko tosiaan niin, että Kameo-pakotusta ei edelleenkään saa pois päältä eikä kaikkia hahmoja pelattavaksi? Ilmeisesti myös Mortal Kombat X:n tapainen erinomainen Krypt-pelitila on tässä pilattu jollain lautapelimäisellä vastineella. Jos näin tosiaan on, niin taidan suosiolla skipata koko pelin ja odotella seuraavaa osaa.
Pelihän ei mekaanisesti muuttunut mitenkään Khaos Reignsin myötä. Invasions eli lautapelitila on juuri sitä samaa, tornit saivat minimaalisen muutoksen.
Kameo-järjestelmä koki 0 muutosta eikä paketin mukana tullut edes uusia.