Listasunnuntai #14
Edelläkävijät
Jonkun on aina oltava ensimmäinen - ja toisten osaksi jää jäljittely, parhaimmillaan jatkokehittely. Tällä viikolla listaamme pelejä, jotka loivat trendejä.
Alone in the Dark
Ihmisen peruspelko on olla yksin pimeässä - mielellään vielä yliluonnollisia öttiäisiä vastassa, ja jos mahdollista, alitehoisilla aseilla varustettuna. Perusasetelmasta syntyi pelin nimi, Lovecraftin kauhuklassikoista asetelma. Soppaan heitettiin elokuvamaiset kuvakulmat ja lopputuloksena oli selviytymiskauhu, jonka löi isoiksi rahoiksi Resident Evil muutamaa vuotta myöhemmin. Ja siitähän se plagiointi vasta alkoikin.
Diablo
Ennen Diabloa oli toki ollut roolipelejä, ja oli ollut action-pelejä, mutta vasta Iso D yhdisti ne tavalla, josta syntyi genre. Potioneita, kaupunkiportaaleja ja pikanäppäimiä - ei ihme, että etenkin D2:ta jauhetaan verkossa edelleen.
Gran Turismo
Jokainen bensasuoni haaveilee siitä, että voisi koeajaa loputtomasti autoja. Kaikkein parasta olisi, jos niitä voisi myös tuunata ja puunata aina kun haluaa. Gran Turismo heitti normaalit kymmenen mielikuvitusauton valikoimat roskakoriin ja tarjoili rattipenoille satoja lisensoituja vaihtoehtoja, tietenkin ryyditettynä jättimäisellä kasalla viritysosia. Tämän jälkeen suuri yleisö alkoi oletuksena vaatia peleiltään kunnon sortimenttia oikeita autoja.
Mario Kart
"Söpöautoilut" olivat lähinnä naurettava idea, ennen kuin Nintendo näytti, miten siitä tehdään äärimmäisen pelattava ja myyvä konsepti. Hassut power-upit ja kiusanteko toisille ovat nykyään vakiokalustoa kevyemmissä autopeleissä.
Tetris
Erilaisia pulmapelejä oli toki ollut ennenkin, mutta Tetris räjäytti pankin ja avasi tulvaportit. Ilmeisen yksinkertainen idea upposi välittömästi ja tuotti käsittämättömän vuoren suoria kopioita sekä jatkokehitelmiä.
Wolfenstein 3D
"Ajattelepa, jos olisi semmoinen... niinkuin että voisi omista silmistä katsoa... ja siinä ammuttaisiin? Natseja?"
Parappa the Rapper
Ennen Guitar Heroja, Rock Bandeja ja muita napinpaineluiden tahtiin rappasi Parappa-koira, jonka tähdittämä peli oli ensimmäisiä länsimaissakin suosiota - ainakin kulttisellaista - saaneita rytmipelejä.
Alone in the Dark
Ihmisen peruspelko on olla yksin pimeässä - mielellään vielä yliluonnollisia öttiäisiä vastassa, ja jos mahdollista, alitehoisilla aseilla varustettuna. Perusasetelmasta syntyi pelin nimi, Lovecraftin kauhuklassikoista asetelma. Soppaan heitettiin elokuvamaiset kuvakulmat ja lopputuloksena oli selviytymiskauhu, jonka löi isoiksi rahoiksi Resident Evil muutamaa vuotta myöhemmin. Ja siitähän se plagiointi vasta alkoikin.
Diablo
Ennen Diabloa oli toki ollut roolipelejä, ja oli ollut action-pelejä, mutta vasta Iso D yhdisti ne tavalla, josta syntyi genre. Potioneita, kaupunkiportaaleja ja pikanäppäimiä - ei ihme, että etenkin D2:ta jauhetaan verkossa edelleen.
Gran Turismo
Jokainen bensasuoni haaveilee siitä, että voisi koeajaa loputtomasti autoja. Kaikkein parasta olisi, jos niitä voisi myös tuunata ja puunata aina kun haluaa. Gran Turismo heitti normaalit kymmenen mielikuvitusauton valikoimat roskakoriin ja tarjoili rattipenoille satoja lisensoituja vaihtoehtoja, tietenkin ryyditettynä jättimäisellä kasalla viritysosia. Tämän jälkeen suuri yleisö alkoi oletuksena vaatia peleiltään kunnon sortimenttia oikeita autoja.
Mario Kart
"Söpöautoilut" olivat lähinnä naurettava idea, ennen kuin Nintendo näytti, miten siitä tehdään äärimmäisen pelattava ja myyvä konsepti. Hassut power-upit ja kiusanteko toisille ovat nykyään vakiokalustoa kevyemmissä autopeleissä.
Tetris
Erilaisia pulmapelejä oli toki ollut ennenkin, mutta Tetris räjäytti pankin ja avasi tulvaportit. Ilmeisen yksinkertainen idea upposi välittömästi ja tuotti käsittämättömän vuoren suoria kopioita sekä jatkokehitelmiä.
Wolfenstein 3D
"Ajattelepa, jos olisi semmoinen... niinkuin että voisi omista silmistä katsoa... ja siinä ammuttaisiin? Natseja?"
Parappa the Rapper
Ennen Guitar Heroja, Rock Bandeja ja muita napinpaineluiden tahtiin rappasi Parappa-koira, jonka tähdittämä peli oli ensimmäisiä länsimaissakin suosiota - ainakin kulttisellaista - saaneita rytmipelejä.
Keskustelut (39 viestiä)
Rekisteröitynyt 03.04.2009
29.11.2009 klo 16.23
Battle Mode oli silkkaa kauhua, paniikkia ja parhautta kun kaveri sai punaisen kuoren...silloin mentiin ja lujaa :)
Rekisteröitynyt 10.04.2007
29.11.2009 klo 18.04
29.11.2009 klo 18.11
29.11.2009 klo 18.12
29.11.2009 klo 18.17
Missä on Dune 2?
Entäs Ultima Online?
29.11.2009 klo 18.57
29.11.2009 klo 19.08
29.11.2009 klo 19.19
Rekisteröitynyt 28.11.2008
29.11.2009 klo 19.28
Joo Sim City ja Theme Park rakentelu- ja mikromanagerointinaksutteluiden suunnannäyttäjiä, lisäksi Goldeneye ja Halo konsoliräiskintöjen pioneereja. (luoja mikä itku tästäkin tulee)
Rekisteröitynyt 05.11.2009
29.11.2009 klo 19.29
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
29.11.2009 klo 19.31
Rekisteröitynyt 10.04.2007
29.11.2009 klo 20.03
Näistä peleistä rakkain on varmaankin Super Nintendolla tahkottu Super Mario Kart.
Battle Mode oli silkkaa kauhua, paniikkia ja parhautta kun kaveri sai punaisen kuoren...silloin mentiin ja lujaa :)
Heh, vasta pelattiin tuota Battle Modea veljen kanssa ja meno oli vielä ennallaan. "Miten saat koko ajan noita punasia kilpiä??!" :D
29.11.2009 klo 20.09
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
29.11.2009 klo 20.16
Kieltämätä aika tuoreita pelejä järestään tetristä lukuunottamata, mutta näillä mennään :)
Tarkoituskin oli poimia vähän jotain tuoreempaa... Toimituksesta löytyy kyllä naavapartoja, jotka voivat turista vaikka Magnavox Odysseysta tunnin, mutta katsahdimme tarkoituksella lähinnä 90-luvulle ja kasarin loppupäähän.
Rekisteröitynyt 03.04.2009
29.11.2009 klo 20.23
Toimituksesta löytyy kyllä naavapartoja, jotka voivat turista vaikka Magnavox Odysseysta tunnin
Saisiko tuon podcastina ASAP ;)
Terv. myöskin naavaparta
29.11.2009 klo 20.39
ja tuleekin, goldeneye on todellakin hyvä peli, mutta halo, satuin juuri viimeviikolla pelaamaan "tarinan" läpi (eli juonta ei ollut nimeksikään) ja pelinäkin aivan ala-arvoinen kuka jaksaa juosta tunnin yhtä käytävää ampuen ufoja, jotka kaatuvat älyttömän helposi, samalla säilyttäen mielenkiintonsa.
voi vitun pelle, lasketaanko kaikki "edelläkävijät" sun mieltymystes mukaan? En minäkään pidä puolistakaan tuon listan peleissä mutta voin silti myötää niiden paikan videopelihistorian uranuurtajina. muutenkin tekstistäs päätellen et ole koko peliin koskenut ja hyvähän se nyt, 8 vuotta pelin julkaisun jälkeen on nyky-UC2-karkkigrafiikka-nuorison vinkua. ihan vaikka esimerkkinä kaikissa (kyllä, kaikissa) nykyräiskinnöissä pakollisena ominaisuutena oleva palautuva hp/shieldi on ensimmäisen Halon peruja. jatkanko?
29.11.2009 klo 21.00
nykyräiskinnöissä pakollisena ominaisuutena oleva palautuva hp/shieldi on ensimmäisen Halon peruja. jatkanko?
Jaa Halkoako on kiittäminen ton paskan trendin liikkeellepanosta? Tattista vaan niin kerpeleesti.
29.11.2009 klo 21.06
Jaa Halkoako on kiittäminen ton paskan trendin liikkeellepanosta? Tattista vaan niin kerpeleesti.
Olisi pitänyt kyllä edelliseen viestiin jatkaa kun arvasin että kuitenkin joku älykääpiö asiaa yhtään ajattelematta tulee siitä vinkumaan: on se vitusti parempi ratkaisu kuin alituinen medipackkien sun muiden ihmepillereiden perässä ravaaminen...
29.11.2009 klo 21.10
Rekisteröitynyt 28.11.2008
29.11.2009 klo 22.30
ja tuleekin, goldeneye on todellakin hyvä peli, mutta halo, satuin juuri viimeviikolla pelaamaan "tarinan" läpi (eli juonta ei ollut nimeksikään) ja pelinäkin aivan ala-arvoinen kuka jaksaa juosta tunnin yhtä käytävää ampuen ufoja, jotka kaatuvat älyttömän helposi, samalla säilyttäen mielenkiintonsa.
voi vitun pelle, lasketaanko kaikki "edelläkävijät" sun mieltymystes mukaan? En minäkään pidä puolistakaan tuon listan peleissä mutta voin silti myötää niiden paikan videopelihistorian uranuurtajina. muutenkin tekstistäs päätellen et ole koko peliin koskenut ja hyvähän se nyt, 8 vuotta pelin julkaisun jälkeen on nyky-UC2-karkkigrafiikka-nuorison vinkua. ihan vaikka esimerkkinä kaikissa (kyllä, kaikissa) nykyräiskinnöissä pakollisena ominaisuutena oleva palautuva hp/shieldi on ensimmäisen Halon peruja. jatkanko?
a) en valittanut pelin ulkonäöstä, itse olin hyvinkin tyytyväinen
b) juurihan sanoin että pelasin läpi viimeviikolla
c) pelasim puuseellä läpi joten ilmestymisestä ei ole kuin 6 vuotta
d) health regenaration on ollut ennen haloja
e) en ole valittanut mistään listalla löytyvistä peleistä
f) "voi vitun pelle", taidat olla pieni xboxpoika valittamassa, ainakin kirjoituksestasi päätellen
g) kerro miten kukaan jaksaa 30-60 minuuttia yhtä käytävää eteenpäin ampuen alieneita joista ei ole haastetta (tämä kohtaus pelissä pilasi mielestäni koko pelin)
29.11.2009 klo 22.35
Rekisteröitynyt 04.07.2007
29.11.2009 klo 22.53
g) kerro miten kukaan jaksaa 30-60 minuuttia yhtä käytävää eteenpäin ampuen alieneita joista ei ole haastetta (tämä kohtaus pelissä pilasi mielestäni koko pelin)
Minä jaksoin. Olet nyt taas näitä, joilta meni asioita ohi Halossa. Ja en meinaa siinä mielessä, että se kuuluisi listalle/olisi paras peli.
29.11.2009 klo 23.50
d) health regenaration on ollut ennen haloja
g) kerro miten kukaan jaksaa 30-60 minuuttia yhtä käytävää eteenpäin ampuen alieneita joista ei ole haastetta (tämä kohtaus pelissä pilasi mielestäni koko pelin)
No missä on ollut? Voisit samalla vaikka ettiä konsolipelin missä on ollut kranaatinheitto erillisellä napilla taikka yhteennivoutuvat ajoneuvo-osuudet? Pelaas vähän vaikeammalla niin rupeaa löytymään haastetta ja ammu vaikka itses sen jälkeen jos yksi kohta häiritsee noin pahasti. Vinkumises tarinan "köyhyydestä" ja nettipelin "kakaroista" voikin ohittaa vaikka röhönaurulla.
Ei ole oikeasti kovin vaikea nähdä kuinka kaikki konsoliräiskinnät (ja miksei pc:kin, nehän ei oikeasti eroa juuri mitenkään konsoliräiskinnöistä vaikka hc-puucee miehet niin itkevätkin) on kopioitu tai ovat ottaneet huomattavat määrät vaikutteita Halon ja Goldeneyen tapaisista räiskintäpelien suunnannäyttäjistä.
Ja vaikka nämä eivät olisikaan olleet ensimmäisiä genressään, niin nykykonsolifps:ien tilasta saamme kiittää juuri mm Haloa ja sen viitoittamaa tietä.
Rekisteröitynyt 28.11.2008
29.11.2009 klo 23.54
g) kerro miten kukaan jaksaa 30-60 minuuttia yhtä käytävää eteenpäin ampuen alieneita joista ei ole haastetta (tämä kohtaus pelissä pilasi mielestäni koko pelin)
Minä jaksoin. Olet nyt taas näitä, joilta meni asioita ohi Halossa. Ja en meinaa siinä mielessä, että se kuuluisi listalle/olisi paras peli.
30.11.2009 klo 00.05
toivon että on paljon PALJON parempi kuin ylihypetetty edeltäjänsä
Sähän suollat oikein kunnolla paskaa nykyään.
Jätä kuule suosiolla väliin se kakkonenkin, paitsi että ei tarvi taas kuunnella sun perusteetonta vinkumistas niin ei tarvi sunkaan pettyä koska ykkösosa sattuu olemaan halo-sarjan ainoa (no okei Halo Wars myös) osa joka EI ole ylihypetetty.
30.11.2009 klo 01.16
Lista oli kyllä pieni ja lyhyt, ois saanu olla enemmän vaihtelua. Autopelejä oli kaksinkappalein, mutta roolipelejä tai strategiaa ei ensimmäistäkään. Mutta parempi tämäkin kun ei mitään!
30.11.2009 klo 01.36
30.11.2009 klo 02.05
Rekisteröitynyt 28.07.2009
30.11.2009 klo 09.27
Missä Doom ja ensimmäinen FPS moninpeli? Tosin propsit Wolf3D:stä. Tämä voidaan ohittaa.
Missä Dune 2?
Missä Wacky Wheels?
Commander Keen? Super Mario?
Civilization?
Lotus Esprit Turbo Challenge?
Command and Conquer: Tiberian Dawn?
Dungeon Master?
jne... :)
Vähän jännä lista kun ei voi valittaa listan peleistä ja pitää keskittyä siihen mitä siellä ei ole kun ne ovat oikeasti ihan klassisia genre muuttajia ainakin jostain perspektiivistä.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.11.2009 klo 09.39
Missä M.U.L.E?
Missä Wacky Wheels?
Lotus Esprit Turbo Challenge?
Ömm.. Mario Kart 1992, Wacky Wheels 1994. Hyvä peli Wacky oli PC-puolella, mutta en nyt näkisi edelläkävijänä. Samoin Lotukset olivat hyviä pelejä, mutta ilmestyivät huomattavasti Out Runin ja tämän lukuisten kloonien jälkeen. Mutta tosiaan, kyllähän näitä suunnaannäyttäjiä löytyy huomattavasti enemmän kuin mitä listalla on.
Toki aina voidaan miettiä, missä määrin teokset kuten Civilization ovat todella olleet edelläkävijöitä kun selviä Civ-klooneja ei ole pelimyyntitilastoissa tainnut juurikaan näkyä. Tietysti kun dominoi genreä alusta alkaen, niin voi olla edelläkävijä ja rahanpumppaaja samaan aikaan :)
Rekisteröitynyt 12.03.2009
30.11.2009 klo 09.43
g) kerro miten kukaan jaksaa 30-60 minuuttia yhtä käytävää eteenpäin ampuen alieneita joista ei ole haastetta (tämä kohtaus pelissä pilasi mielestäni koko pelin)
Minä jaksoin. Olet nyt taas näitä, joilta meni asioita ohi Halossa. Ja en meinaa siinä mielessä, että se kuuluisi listalle/olisi paras peli.
Itsekin petyin kyseiseen peliin pahasti, koska sitä oli kehuttu kuitenkin niin paljon. En sano, että kyseessä olisi välttämättä huono peli, mutta jotain syvällisempää sisältöä olisi ollut hyvä saada mukaan, esim rpg-elementtejä tms. Mutta varmaan hyvä peli sellaisille pelaajille, jotka pitävät ns. puhtaista räiskinnöistä.
30.11.2009 klo 10.01
No, jokatapauksessa oma ehdotus listalle on erittäin usein tällaisilta listoilta unohdettu Scorched Earth, joka loi vuosia ennen Wormsia, Lieroa jne. oman genrensä.
Mielestäni myös Nethack (tai Hack tai Rogue, jos lähtään ihan alkulähteille, tai ehkä jopa Omega) kuuluisi listalle myöskin crpg:n pioneerina, joka elää ja voi hyvin vieläkin ja jaksaa hämmästyttää sisällön määrällä edelleenkin.
30.11.2009 klo 11.05
Missä Tennis for Two?
Football?
Pong?
Space Invaders?
Battlezone?
Noistahan ne videopelit lähti etiäpäin perkele...
Rekisteröitynyt 07.03.2009
30.11.2009 klo 12.51
ei helvetti pelasin tätä ku olin pieni :D
Rekisteröitynyt 11.10.2007
30.11.2009 klo 14.33
Missä Spacewar?
Missä Tennis for Two?
Football?
Pong?
Space Invaders?
Battlezone?
Noistahan ne videopelit lähti etiäpäin perkele...
Uusia trendejä ja edelläkävijöitä tulee jatkuvasti. Ei jäädä miettiin nyt turhan vanhoja, vaikka ne kuinka kultaisina pyörisi muistoissa. Hyvä lista minun mielestä, vaikka meinasin ensin Mariosta valittaa ;)
Rekisteröitynyt 25.11.2009
30.11.2009 klo 16.32
01.12.2009 klo 05.04
Missä on mondernien RPG:n isoisä Dungeon Master?
Missä on Vapaan pelaamisen ja avaruussimulaation isoä Elite?
01.12.2009 klo 05.43
07.12.2009 klo 11.39