Listasunnuntai #11
Liian paljon, liian varhain
Tämän viikon listasunnuntaissa tarkastelemme laitteita, jotka olivat aikaansa edellä... useimmiten aivan liikaa.
Sega Saturn NetLink
Pelikonsoli, jossa on modeemi ja nettiyhteys, kuulosti 90-luvun puolivälissä lähinnä scifiltä. Ja sitä se käytännössä olikin, sillä käytännössä mikään peli, etenkään PAL-alueella, ei tukenut minkäänlaisia verkkotoimintoja. Kalliihkon paketin ostajan iloksi jäi verkkosivujen selailu ja irkkaaminen kankeasti toimivalla ohjelmistolla.
Atari Jaguarin virtuaalikypärä
Virtuaalitodellisuus oli Lawnmower Manien ja muiden myötä erittäin kova juttu. Atari Jaguar taas ei ollut, joten tällainen kypärä suunniteltiin nostamaan kissaeläimen osakkeita konsolikisassa. Muutama kappale valmistuikin, mutta edustajien kovaääninen mainonta kuluttajille meni kyllä hukkaan. Tämän jälkeenkin vastaavanlaisia kypäriä on nähty muutamien epäonnisten laitteiden aisapareina.
Philips CD-i
CD-ROM oli tulevaisuutta, ja Philips aikoi ottaa siitä kaiken irti. Ajatus siitä, että CD-i:stä olisi tullut uusi olohuoneiden viihdelaite, ei ehkä ollut täysin älytön, mutta toteutus kyllä oli. Kalliilla hinnalla sai kotiinsa tekniikkaa, joka oli vain vähän jäljessä tuon ajan kotimikroista, ja aivan takuulla riittämätön "multimediaan", mitä se sitten tarkoittikin.
GameLine
Kovin moni nuoremmista lukijoista ei varmaan tiennyt, että Atari 2600:lle oli saatavana jo 1980-luvun alussa systeemi, jolla sai ladattua haluamansa pelin puhelinlinjaa pitkin koneeseen (Mattel Intellivisionille samanlainen ratkaisu toimi kaapeli-tv:n kautta). Maksua vastaan ladattu peli toimi 5-10 kertaa, jonka jälkeen se piti aktivoida uudelleen tai vaihtaa toiseen. Huomioiden Atari-pelien keskimääräisen kiinnostavuuden, tämä ei ollut iso haitta. Systeemi valitettavasti kuoli vuoden 1983 videopeliromahdukseen, mutta tekniikka jäi elämään. Myöhemmin samanlaista systeemiä tarjoilivat niin Sega kuin Nintendokin.
Nuon
Eikö olisikin hienoa, jos kodin DVD-soittimella voisi pelata myös pelejä? Tätä mieltä oli VM Labs, joka esitteli Nuon-teknologiansa laitevalmistajille tämän vuosituhannen alussa. Yksinkertainen laajennus normaalin DVD-soittimen tekniikkaan mahdollisti CD-levyjen visualisoinnin, DVD-videon pehmeän kelaamisen ja jopa kolmiulotteiset pelit. Ainakin Samsung ja Toshiba esittelivät formaattia käyttäviä soittimia, mutta ostava yleisö ei lämmennyt. Pelejä ehti ilmestyä vain kahdeksan kappaletta, Nuon-parannuksia tukevia leffoja neljä. Häröguru Jeff Minter oli projektissa mukana.
Microvision
Vaikka Nintendo GameBoy olikin pitkään kaikkein suosituin kannettava pelikone ja jo sitä ennen Nintendo hallitsi markkinoita Game & Watcheillaan, ensimmäinen oikeasti kannettava, vaihdettavia pelejä käyttänyt pelikonsoli oli Milton Bradleyn tekosia vuodelta 1979. Pelien valikoima ulottui yksinkertaisesta simppeliin, kuten odottaa saattaa, ja kalliihko sekä erittäin särkyvä laite jäi harvain herkuksi.
Sega Saturn NetLink
Pelikonsoli, jossa on modeemi ja nettiyhteys, kuulosti 90-luvun puolivälissä lähinnä scifiltä. Ja sitä se käytännössä olikin, sillä käytännössä mikään peli, etenkään PAL-alueella, ei tukenut minkäänlaisia verkkotoimintoja. Kalliihkon paketin ostajan iloksi jäi verkkosivujen selailu ja irkkaaminen kankeasti toimivalla ohjelmistolla.
Atari Jaguarin virtuaalikypärä
Virtuaalitodellisuus oli Lawnmower Manien ja muiden myötä erittäin kova juttu. Atari Jaguar taas ei ollut, joten tällainen kypärä suunniteltiin nostamaan kissaeläimen osakkeita konsolikisassa. Muutama kappale valmistuikin, mutta edustajien kovaääninen mainonta kuluttajille meni kyllä hukkaan. Tämän jälkeenkin vastaavanlaisia kypäriä on nähty muutamien epäonnisten laitteiden aisapareina.
Philips CD-i
CD-ROM oli tulevaisuutta, ja Philips aikoi ottaa siitä kaiken irti. Ajatus siitä, että CD-i:stä olisi tullut uusi olohuoneiden viihdelaite, ei ehkä ollut täysin älytön, mutta toteutus kyllä oli. Kalliilla hinnalla sai kotiinsa tekniikkaa, joka oli vain vähän jäljessä tuon ajan kotimikroista, ja aivan takuulla riittämätön "multimediaan", mitä se sitten tarkoittikin.
GameLine
Kovin moni nuoremmista lukijoista ei varmaan tiennyt, että Atari 2600:lle oli saatavana jo 1980-luvun alussa systeemi, jolla sai ladattua haluamansa pelin puhelinlinjaa pitkin koneeseen (Mattel Intellivisionille samanlainen ratkaisu toimi kaapeli-tv:n kautta). Maksua vastaan ladattu peli toimi 5-10 kertaa, jonka jälkeen se piti aktivoida uudelleen tai vaihtaa toiseen. Huomioiden Atari-pelien keskimääräisen kiinnostavuuden, tämä ei ollut iso haitta. Systeemi valitettavasti kuoli vuoden 1983 videopeliromahdukseen, mutta tekniikka jäi elämään. Myöhemmin samanlaista systeemiä tarjoilivat niin Sega kuin Nintendokin.
Nuon
Eikö olisikin hienoa, jos kodin DVD-soittimella voisi pelata myös pelejä? Tätä mieltä oli VM Labs, joka esitteli Nuon-teknologiansa laitevalmistajille tämän vuosituhannen alussa. Yksinkertainen laajennus normaalin DVD-soittimen tekniikkaan mahdollisti CD-levyjen visualisoinnin, DVD-videon pehmeän kelaamisen ja jopa kolmiulotteiset pelit. Ainakin Samsung ja Toshiba esittelivät formaattia käyttäviä soittimia, mutta ostava yleisö ei lämmennyt. Pelejä ehti ilmestyä vain kahdeksan kappaletta, Nuon-parannuksia tukevia leffoja neljä. Häröguru Jeff Minter oli projektissa mukana.
Microvision
Vaikka Nintendo GameBoy olikin pitkään kaikkein suosituin kannettava pelikone ja jo sitä ennen Nintendo hallitsi markkinoita Game & Watcheillaan, ensimmäinen oikeasti kannettava, vaihdettavia pelejä käyttänyt pelikonsoli oli Milton Bradleyn tekosia vuodelta 1979. Pelien valikoima ulottui yksinkertaisesta simppeliin, kuten odottaa saattaa, ja kalliihko sekä erittäin särkyvä laite jäi harvain herkuksi.
Keskustelut (24 viestiä)
Rekisteröitynyt 07.08.2007
08.11.2009 klo 20.08
08.11.2009 klo 20.21
08.11.2009 klo 20.47
08.11.2009 klo 20.56
Rekisteröitynyt 22.11.2008
08.11.2009 klo 21.09
Rekisteröitynyt 18.09.2008
08.11.2009 klo 21.16
08.11.2009 klo 21.19
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
08.11.2009 klo 21.53
Missä Virtual Boy?
Virtual Boy oli menneisyyttä jo syntyessään 2-värinäyttöineen. Siitä odotettiin jotain upeaa ja kun totuus paljastui, Nintendo vetäytyi nopeasti.
Rekisteröitynyt 28.07.2009
08.11.2009 klo 22.26
Commodore CDTV julkaistiin noin 15 vuotta ennen Playstation 3:a joka on niin ikään PPC-PC:n, Videonauhurin/Videosoittimen, Televisiovastaanottimen, Musiikkisoittimen, Internetpäätelaitteen ja Pelikoneen risteytys. :)
Ironisesti Commodore CDTV oli halvempi markkinoille tullessaan kuin Playstation 3 ja silti epäonnistui. Laite oli ehkä "hieman" liian paljon edellä aikaansa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
08.11.2009 klo 22.30
Rekisteröitynyt 09.11.2008
08.11.2009 klo 22.36
08.11.2009 klo 23.29
Rekisteröitynyt 28.07.2009
08.11.2009 klo 23.38
CDTV jätettiin pois, ettei tule kritiikkiä retroparran Amigalistasta. Ja se ei ollut edellä aikaansa, se oli vaan... huono. Mainitsemastasi listasta se oli lähinnä musiikkisoitin ja pelikone, internetpääte ei millään tavoin, videonauhuri ei millään tavoin (suttuista FMV:tä kyllä toisti, muttei tallentanut), televisiovastaanottimeen korkeintaan kytkeytyi.
Kyllähän se oli huono, mutta voitteko todella väittää, että yllä listatut tuotteet eivät olisi olleet huonoja edes jollain tasolla? CD-i etenkin oli huono. :D
Kyllä Commodore CDTV:hen muistaakseni sai halutessaan ulkoisen modeemin mikä tekee siitä Internetpäätelaitteen.
Myönnän tosin erehtyneeni videonauhuri toiminnosta. VCR ei tullut laitteessa sisäänrakennettuna vaan sinulla piti olla kotona jo nauhuri johon CDTV sitten kytkettiin. VCD levyjähän kyllä tuo laite toisti, mutta laadusta tosiaan voidaankin sitten olla montaa eri mieltä. :D
...
Jotain piti vielä sanoa, mutta ehkä se muistuu ajan kanssa. ^^
Rekisteröitynyt 26.09.2008
09.11.2009 klo 07.42
09.11.2009 klo 08.34
Entä Game Gear?
Rekisteröitynyt 28.07.2009
09.11.2009 klo 10.24
Sixaxis, ohjain jossa on kallistuskulman tunnistus...
... En jaksaisi vastata tuohon, mutta on niitä pelejä vähän laidasta laitaan saatavilla. Omasta mielestäni parhaiten SixAxista hyödyntää Call of Duty 3 ja Lair. Kumpikin ovat ihan ok pelejä. Huonointen on toiminut mielestäni Grand Theft Auto 4:ssä vaikka se on tärkeää osata jo senkin vuoksi, että saa muutaman pokaalin ansaittua. Killzone 2:ssa on hyvin toimiva liiketunnistus, mutta sitä tarvitsee hyvin harvoin tositilanteessa.
SixAxis maksaa kaupassa muuten saman verran kuin Xbox 360:nkin ohjain keskimäärin maksaa mikä on joku 40-45€.
Lisäisin listaan PS3:sen. Moniydinprosessoriohjelmoinnin aika on vasta tulossa ja PS3 on kokeilemassa kepillä jäätä.
...Ja 27 miljoonaa PS3:n ostanutta asiakasta on väärässä? Ai niin, onhan Xbox 360:nkin sisällä CMP suoritin ja heitä on joku 33 miljoonaa. Entäs ne 200 miljardia Windows käyttäjää joilla suurimmalla osalla todennäköisesti alkaa koneesta löytymään CMP suoritin. Moniydinprosessorit ovat lyöneet itsensä läpi ajat sitten ja niiden ohjelmisto kehittyy koko ajan.
...
Joo, eiköhän lopeteta tuo PS3:n noitavaino. Opetelkaa elämään yhdessä. Japanissakin äänestettiin PS3:n Tekken 6:n puolesta vaikka Xbox 360 käännös on aika selkeästi teknisesti parempi joten ei se tekniikka aina kaikkea merkkaa. Katsokaa vaikka Nintendon Wii voimapesää. ;)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
09.11.2009 klo 12.38
Kyllähän se oli huono, mutta voitteko todella väittää, että yllä listatut tuotteet eivät olisi olleet huonoja edes jollain tasolla? CD-i etenkin oli huono. :D
Kyllä Commodore CDTV:hen muistaakseni sai halutessaan ulkoisen modeemin mikä tekee siitä Internetpäätelaitteen.
Commodore 64:äänkin sai ulkoisen modeemin, mutta sen kutsuminen internetpäätelaitteeksi on lievää totuuden laajentamista.
CD-i erosi CDTV:stä sikäli, että siitä oli tarkoitus tehdä standardi, jossa olisi ollut muitakin mukana kuin Philips. Tämä oli se fiksu osuus :)
09.11.2009 klo 12.49
...Ja 27 miljoonaa PS3:n ostanutta asiakasta on väärässä? Ai niin, onhan Xbox 360:nkin sisällä CMP suoritin ja heitä on joku 33 miljoonaa. Entäs ne 200 miljardia Windows käyttäjää joilla suurimmalla osalla todennäköisesti alkaa koneesta löytymään CMP suoritin. Moniydinprosessorit ovat lyöneet itsensä läpi ajat sitten ja niiden ohjelmisto kehittyy koko ajan.
Ei tarvitse hermostua pienestä. Minulla on itsellänikin PS3 ja se on ainoa konsoli jonka olen ikinä omistanut ja olen siihen tyytyväinen. Mutta väite että moniydinprosessoreille ohjelmointi olisi tätä päivää on aika iso vitsi. Pöytäkoneissa tuplaytimiä käytetään lähinnä eri ohjelmien käyttöön eikä niin, että ohjelmat osaisivat hyödyntää molempia ytimiä tehokkaasti. Lisäksi kahden ytimen hyödyntäminen on eri asia kuin X määrän ytimiä hyödyntäminen. Näkeehän sen hyvä ihme jo PS3:sta; pelien teknisen toteutuksen taso heittelee täysin laidasta laitaan. Potentiaalia on ainakin NaughtyDogin mukaan vielä pitkäksi aikaa, mutta potentiaalin hyödyntäminen on suurimmalle osalle vasta tulevaisuutta.
09.11.2009 klo 15.31
...Ja 27 miljoonaa PS3:n ostanutta asiakasta on väärässä?
Noh kaipa siitä paperipainoksi on, mutta hiukan kallis siihen tarkoitukseen.
Eipä nyt unohdeta, että PS ja PS2 olivat aikanansa ylivoimaisesti suosituimpia konsoleita. Kyllähän noita PS3:sia ovat monet PS fanit ostaneet, mutta moni on siirtynyt myös x-boxiin. PS3 on alusta asti ollut fiasko. Tuskin Sonyn suunitelmissa oli olla 3. suosituin pelikonsoli.
09.11.2009 klo 19.46
Rekisteröitynyt 11.10.2007
12.11.2009 klo 14.10
12.11.2009 klo 17.02
Rekisteröitynyt 28.07.2009
16.11.2009 klo 00.58
API:t kuten OpenCL tekevät ohjelmoijille helpoksi ottaa niitä useampia suoritin yksikoitä käyttöön ohjelmissaankin. Ei ehkä vielä kovin valtavirtaa, mutta mennään vuosi tai pari eteenpäin niin määrä on varmasti kaksikertaistunut siitä mitä se on nyt. Microsoftin Windowshan tässä ehkä suurimpana jarruna on kun heidän käyttöjärjestelmien tuki ja ohjelmisto rakenne ei ole kovin sovelias CMP:lle tuesta huolimatta.
25.07.2010 klo 20.53
Missä Commodore CDTV? Se oli ainakin Amiga-PC:n, Videonauhurin/Videosoittimen, Televisiovastaanottimen, Musiikkisoittimen, Internetpäätelaitteen ja Pelikoneen risteytys.
Commodore CDTV julkaistiin noin 15 vuotta ennen Playstation 3:a joka on niin ikään PPC-PC:n, Videonauhurin/Videosoittimen, Televisiovastaanottimen, Musiikkisoittimen, Internetpäätelaitteen ja Pelikoneen risteytys. :)
Ironisesti Commodore CDTV oli halvempi markkinoille tullessaan kuin Playstation 3 ja silti epäonnistui. Laite oli ehkä "hieman" liian paljon edellä aikaansa.
Pienenä poikana katselimme kans ihmeissämme TM lehdestä, kuinka tällä vekottimella pystyi tekemään asioita, joita amigalla ei. Kyseessähän oli hyvä laite, mutta suppean liitettävyyden ja vitummoisen hinnan takia ei mikään pc.n päihittäjä.
Itselleni on kuitenkin jäänyt semmoinen tunne, että tämä kompura ei ole oikein pelikonsoli.