Listasunnuntai #10
Kun hypejuna suistuu raiteilta
Tällä kertaa käymme läpi viime vuosien tapauksia, joissa kovasti ennakkohehkutettu peli ei onnistunut lunastamaan odotuksiaan. Lukijat ovat jälleen tervetulleita olemaan eri mieltä ja lisäämään omansa!
Sims-jumala Will Wrightin todellista jumalpeliä odotettiin vesi kielellä, mutta lopputulos olikin hätäinen RTS-peli, jossa nelikätisen otuksen kyhäämisen päätteeksi päästiin tappelemaan avaruudessa. V2.fi:n arvostelu
Eidoksen keskinkertaiseksi osoittautunut kolmannen persoonan räiskintä synnytti erään pelimaailman viime vuosien skandaaleista, kun runsaan mainoskampanjan keskellä pelin heikoksi arvostellut toimittaja sai kenkää Gamespot-palvelusta ja pelin saamia arvosanoja kaunisteltiin.
Lempinimen "Liar" saanut PS3:n julkaisupeli, jonka tehnyt Factor 5 oli aiemmin vastuussa mm. Gamecuben upeasta Star Warsista. Lairin outoa ohjausmetodia korjattiin jälkikäteenkin, mutta vahinko oli jo tapahtunut.
Wii-ohjauksen pulttaamisen Gamecubelle jo kerran julkaistuihin peleihin luvattiin tuovan aivan uusia elämyksiä ja innovatiivista ohjailua suosikkipeleihin. Pelaajat kuitenkin valitsivat lähes aina mieluummin Gamecube-ohjaimen, eikä näitä ole viime aikoina enää lisää nähtykään. V2.fi:n arvostelu: Pikmin 2, V2.fi:n arvostelu: Mario Power Tennis
Microsoftin isolla rahalla ostaman Raren yksi parhaista pelisarjoista muuttui Xboxilla sekavaksi autonrakenteluksi, joka keskittyi hehkuttamaan firman aiempia saavutuksia. V2.fi:n arvostelu
TimeSplitters-kehittäjä Free Radicalin hurjasti ennakkomainostettu räiskintä olikin vain tylsä ja ruma Halo-kopio. V2.fi:n arvostelu
Warner Bros. tuli hirveällä ryminällä mukaan pelituotantoon, ja hävisi tämän hirvityksen jälkeen yhtä nopeasti. V2.fi:n arvostelu
Raren ohella toinen Microsoftin suojiin otettu legendaarinen studio oli Silicon Knights (Eternal Darkness ym.), jonka Too Human -peliä odotettiin viivästyksestä toiseen vesi kielellä. Tuntien mittaisen tasapaksun mättämisen katkaisivat vain satoja kertoja toistuvat ylipitkät kuolinanimaatiot, ellei peli lentänyt seinään jo kauan ennen. V2.fi:n arvostelu (Sanojensa mukaan Manu on toinen kahdesta ihmisestä, jotka pitävät tästä pelistä, joten ota se huomioon lukiessasi!)
Spore
Sims-jumala Will Wrightin todellista jumalpeliä odotettiin vesi kielellä, mutta lopputulos olikin hätäinen RTS-peli, jossa nelikätisen otuksen kyhäämisen päätteeksi päästiin tappelemaan avaruudessa. V2.fi:n arvostelu
Kane & Lynch - Dead Men
Eidoksen keskinkertaiseksi osoittautunut kolmannen persoonan räiskintä synnytti erään pelimaailman viime vuosien skandaaleista, kun runsaan mainoskampanjan keskellä pelin heikoksi arvostellut toimittaja sai kenkää Gamespot-palvelusta ja pelin saamia arvosanoja kaunisteltiin.
Lair
Lempinimen "Liar" saanut PS3:n julkaisupeli, jonka tehnyt Factor 5 oli aiemmin vastuussa mm. Gamecuben upeasta Star Warsista. Lairin outoa ohjausmetodia korjattiin jälkikäteenkin, mutta vahinko oli jo tapahtunut.
Wiin 'New Play Control' -pelit
Wii-ohjauksen pulttaamisen Gamecubelle jo kerran julkaistuihin peleihin luvattiin tuovan aivan uusia elämyksiä ja innovatiivista ohjailua suosikkipeleihin. Pelaajat kuitenkin valitsivat lähes aina mieluummin Gamecube-ohjaimen, eikä näitä ole viime aikoina enää lisää nähtykään. V2.fi:n arvostelu: Pikmin 2, V2.fi:n arvostelu: Mario Power Tennis
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Microsoftin isolla rahalla ostaman Raren yksi parhaista pelisarjoista muuttui Xboxilla sekavaksi autonrakenteluksi, joka keskittyi hehkuttamaan firman aiempia saavutuksia. V2.fi:n arvostelu
Haze
TimeSplitters-kehittäjä Free Radicalin hurjasti ennakkomainostettu räiskintä olikin vain tylsä ja ruma Halo-kopio. V2.fi:n arvostelu
Looney Tunes: Acme Arsenal
Warner Bros. tuli hirveällä ryminällä mukaan pelituotantoon, ja hävisi tämän hirvityksen jälkeen yhtä nopeasti. V2.fi:n arvostelu
Too Human
Raren ohella toinen Microsoftin suojiin otettu legendaarinen studio oli Silicon Knights (Eternal Darkness ym.), jonka Too Human -peliä odotettiin viivästyksestä toiseen vesi kielellä. Tuntien mittaisen tasapaksun mättämisen katkaisivat vain satoja kertoja toistuvat ylipitkät kuolinanimaatiot, ellei peli lentänyt seinään jo kauan ennen. V2.fi:n arvostelu (Sanojensa mukaan Manu on toinen kahdesta ihmisestä, jotka pitävät tästä pelistä, joten ota se huomioon lukiessasi!)
Keskustelut (22 viestiä)
Rekisteröitynyt 19.04.2007
01.11.2009 klo 13.50
Rekisteröitynyt 10.04.2007
01.11.2009 klo 14.05
01.11.2009 klo 14.07
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
01.11.2009 klo 14.14
Ja valintaperuste oli ihan se, paljonko meille tuli ennakkomatskua peleistä, Acme Arsenal saa tästä oikein kunniamaininnan: meitä oltiin lennättämässä Pariisiinkin tapaamaan pelin tekijää...
Rekisteröitynyt 28.07.2009
01.11.2009 klo 14.22
...Panzer Dragoon, Quake 2 ja Microsoft Flight Simulator. Lähimmät vastineet noille kolmelle. :P
Rekisteröitynyt 04.10.2008
01.11.2009 klo 14.29
01.11.2009 klo 14.47
01.11.2009 klo 17.00
Rekisteröitynyt 13.08.2007
01.11.2009 klo 17.03
Valitsimme tarkoituksella suhteellisen uusia pelejä, ne iänikuiset Daikatanat ja Battlecruiserit on listattu Niin. Moneen. Kertaan.
Ja valintaperuste oli ihan se, paljonko meille tuli ennakkomatskua peleistä, Acme Arsenal saa tästä oikein kunniamaininnan: meitä oltiin lennättämässä Pariisiinkin tapaamaan pelin tekijää...
Sentään ei ollut MGS2:sta, vaikka se pettymys koski lähinnä raidenia, ei peliä itseään..
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
01.11.2009 klo 18.26
Moninpelirintamalla Tribes: Vengeancen piti palauttaa verkkosodankäynnin messiassarja entiseen loistoonsa, mutta tuloksena oli kaupallinen floppi: taviksille pelimekaniikka oli aivan liian vaikeasti omaksuttavissa ja veteraanit pitivät rakettireppumodina Unreal Tournamentiin. Sarja kuoli ja samalla meni täysin vertaansa vailla oleva pelimekaniikka.
01.11.2009 klo 18.27
01.11.2009 klo 18.52
1. Halo 1, Kovasti hypetettiin, mutta lopulta olikin pääosin tylsää mättöä tylsissä kentissä.
2. Worms 3D, Vanhat Wormsit ovat hauskimpia pelejä mitä koskaan olen pelannut, mutta 3d-maailmassa peli muuttui hankalaksi hahmottaa.
3. GTA4 Aikaisemmat osat olivat loistavia, mutta tässä nätin kuoren alta löytyi tylsä ja hermoja raastava peli. Yhdenäkin alkavat tehtävät jotka estävät tallentamisen, kaverit joita pitäisi yrittää miellyttää ja tehtävät joissa piti olla tiettyyn aikaan jossain sai lopettamaan pelamisen kesken.
Nämä olivat sitten vain minun mielipiteitä joten ei kannata tästä hernettä nenään vetää :)
Rekisteröitynyt 22.06.2008
01.11.2009 klo 20.23
Rekisteröitynyt 15.09.2008
01.11.2009 klo 22.11
3. GTA4 Aikaisemmat osat olivat loistavia, mutta tässä nätin kuoren alta löytyi tylsä ja hermoja raastava peli. Yhdenäkin alkavat tehtävät jotka estävät tallentamisen, kaverit joita pitäisi yrittää miellyttää ja tehtävät joissa piti olla tiettyyn aikaan jossain sai lopettamaan pelamisen kesken.
Ymmärrän kyllä mielipiteen, enkä lähdekään tässä sinua haukkumaan. Mutta lähinnä ihmetyttää nuo GTA4:n bashaamiset. Tallentamisongelmastaasi en ymmärrä (en oikein tajua mitä tarkotat..), kavereita ei ole mielestäni pakko miellyttää (en oo vieläkään päässy kertaakaan loppuun saakka sopivasti ajoitettujen windows-asennusten takia. Ja mikäs siinä oikeassa-paikassa-oikeaan-aikaan-jutussa on niin haastavaa? Maalaamo = 2h (muistaakseni), nukkuminne = 6h. Ja niitä tehtäviä on tooooooosi harvassa. Ja väittäisin että enemmän GTA3 ja Vice Cityn tehtävät itseään toistivat (SA:ta jaksoin pelata lähes kakkoskaupunkiin asti).
Oho, wall of text crits.. Enkä oikeestaan kommentoinu ees itse artikkelia -_-
Sori.
Rekisteröitynyt 24.06.2008
01.11.2009 klo 22.14
02.11.2009 klo 00.16
Valitsimme tarkoituksella suhteellisen uusia pelejä, ne iänikuiset Daikatanat ja Battlecruiserit on listattu Niin. Moneen. Kertaan.
Ja valintaperuste oli ihan se, paljonko meille tuli ennakkomatskua peleistä, Acme Arsenal saa tästä oikein kunniamaininnan: meitä oltiin lennättämässä Pariisiinkin tapaamaan pelin tekijää...
Sentään ei ollut MGS2:sta, vaikka se pettymys koski lähinnä raidenia, ei peliä itseään..
Pettymys se oli itsellenikin siinä vaiheessa kun tajusin että koko peli vedetään Raidenilla.
Mutta oli se ensimmäinen kerta kun sukellusmaskin alta pulpahti blondi transu esiin, niin niin, no oikeastaan yksi harvoista kerroista kun mikään peli oikeasti yllätti minut. Hyvin pitivät asian salassa.
Rekisteröitynyt 16.09.2007
02.11.2009 klo 02.57
02.11.2009 klo 09.53
02.11.2009 klo 12.18
Vaikken itse olekaan mikään Halo-fani, niin kyllä toi peli oli moninpelin osalta se, joka loi aika pitkälti konsoliräiskintöjen mp-standardin, vaikka Goldeneye olikin ilmestynyt vuosia sitten. Ja Halo osoitti muutenkin sen, että konsoleille voi tehdä oikeasti nautittavaa räiskintää padilla, varsinkin juurikin tänä multiplayerina.
02.11.2009 klo 16.01
Vaikken itse olekaan mikään Halo-fani, niin kyllä toi peli oli moninpelin osalta se, joka loi aika pitkälti konsoliräiskintöjen mp-standardin, vaikka Goldeneye olikin ilmestynyt vuosia sitten. Ja Halo osoitti muutenkin sen, että konsoleille voi tehdä oikeasti nautittavaa räiskintää padilla, varsinkin juurikin tänä multiplayerina.
Amen.
Tolta listalta en itse pitäisi Sporea enkä Banjo-Kazooiea minään hirveinä floppeina. Tuntuu vain että MS:n markkinointikoneisto ei oikein lähtenyt kunnolla käyntiin Banjon kohdalla. :[
02.11.2009 klo 22.15
Rekisteröitynyt 28.07.2009
05.11.2009 klo 09.10
Minusta The Conduit kuuluisi ehdottomasti tähän listaan. Luvattiin HD-tasoista grafiikka, mutta pelin grafiikka olikin kuin jostain vanhasta PC-räisikinnästä.
Miten Wii:ltä ja sen peliltä voi odottaa HD-tasoista grafiikkaa kun koko laite ei edes tue HD kuvatarkkuuksia? Sitä ei kyllä missään luvattu, että se HD tarkkuuteen yltäisi. Wii on PS2:a hieman nopeampi laite teknisesti. Ja Conduit oli hieno suoritus teknisesti, mutta varsinainen pelihän siinä oli sitten ihan susi. V2.fi kirjoittelevien Wii-pelaajien tiedot ovat välillä hyvinkin korkeatasoisia. :)