V2.fi pelasi: Kanjozoku Game (PC) - retrokaahailua Japanin moottoriteillä
Vitosella Tokioon
Japanilaisilla peleillä ja pelikulttuurilla on erityinen paikka sydämessäni, kuten juttujani lukenut varmasti voi päätellä. Eräs kiinnostuksen kohteeni on ollut sikäläiset autopelit ja niistä erityisesti Shutokou Battle -pelisarja, jota on lännessä julkaistu ainakin nimillä Tokyo Highway Challenge ja Import Tuner Challenge. Menestys ei ole tainnut olla mainittavaa, sillä uusia osia ei ole nähty täällä noin vuosikymmeneen.
Toinen kiinnostava asia ovat hieman käppäiset autopelit, joita olen Pelataanpa-videosarjassa sivunnutkin. Niistä käy esimerkiksi Japanissa julkaistu Simple-sarja, jossa myytiin 1500 ja 2000 jenin (n. 15 ja 20 euroa) hintaisia budjettipelejä. On selvää, ettei tuohon rahaan saada kummoisia tuotantoarvoja, mutta moni peleistä oli silti perin viihdyttävä. Euroopassa Simple-pelejä on julkaissut useampikin pienempi kustantaja.
Steamissa alle viidellä eurolla myytävä Kanjozoku Game on kuin Shutokou Battlen ja Simple-sarjan autopelin risteytys maustettuna verkkomoninpelillä, ja jos kumpikaan genre kiinnostaa yhtään, käy saman tien nappaamassa peli tilillesi, aivan kuten tein itse heti kun Manu kiinnitti siihen huomioni. Itse asiassa se oli vielä kirjoitushetkellä pikku alennuksessa, joten köyhdyin kokonaiset 3,74 euroa. Verrattuna vaikka leffalippuun tai keskimääräiseen AAA-peliin ollaan ihan eri viihteen hinnoissa tuntia kohti.
Lyhykäisyydessään Kanjozoku Gamen ideana on kaahailla kovasti Tokion C1 Loopia muistuttavalla moottoritiellä ja haastaa muita kuskeja kisoihin. Tarjolla on parikymmentä erilaista japanilaista autoa, perus-Civicistä Nissan Skylinen kaltaisiin urheiluautoihin. Tekee mieli arvella, ettei mitään lisenssejä ole kyselty, mutta oikean auton nimet rasseilla kuitenkin on. Kisat ajetaan verkkomoninpelinä, ja vaikka yksinkin voi kaahailla, tällöin haasteena ovat lähinnä motaria kiertävät poliisit, joita voi yrittää ajaa karkuun.
Onnistuneesta pakenemisesta palkitaan rahalla, mutta paljon helpommin hynää saa liittymällä käynnissä oleviin verkkokisoihin. Käytännössä jokainen maaliin ajanut palkitaan, mutta joissakin kisoissa on ehtona, ettei muuhun liikenteeseen saa törmäillä tai että nopeuden pitää ylittää tietty raja-arvo. Pelaajien autot eivät voi törmätä toisiinsa, mikä on varmasti aivan hyvä ratkaisu, sillä tie on melkoisen ahdas ja lagi saa autot warppailemaan villisti.
Vähintään yhtä tärkeää kuin kilvanajo on kuitenkin auton tuunaaminen mieleiseksi. Vahvasti Shutokou Battlen hengessä tarjolla on aivan mieletön määrä kustomointeja niin auton ulkokuoreen kuin voimalinjaan, ja jopa moottorin voi vaihtaa aivan toiseksi. Tuunaukset näkyvät myös muille pelaajille ja ovatkin nimenomaan se keino erottautua joukosta. Ei ole mitään ylärajaa sille, paljonko virittelyyn saa kulumaan aikaa.
Vaikka Kanjozokun ydin on erittäin toimiva, sen edullinen hinta näkyy luonnollisesti monessa asiassa. Valikot ovat kankeat ja niitä on hankala käyttää ajon aikana, kun käytännössä pitää samaan aikaan ajaa autoa ja sohia hiirellä UI-kohteita. Ajaminen sujuu hyvin Xbox-ohjaimella, mutta kontrolleja ei voi määrittää uusiksi.
Pelin chatissa puhutaan paljon siitä, että rahan hankkiminen huijaamalla on ainakin toistaiseksi helppoa. En tosin koe, että tämä juuri omaa nautintoani nakersi, sillä minulle ei ole tärkeää voittaa jokaista kisaa tai saada pelin kaikkea sisältöä auki heti. Pikemminkin olen hieman huolissani siitä, että mitään loppupelisisältöä ei taida olla tarjolla, vaan tässä on ikään kuin kaikki. Jo reilun tunnin kokeilulla sain kuitenkin hankittua paremman auton ja viriteltyä sitä aika pitkälle.
Vajaan vitosen peli pitää kuitenkin myös arvostella sellaisena, ja juuri hintaansa nähden Kanjozoku Game on aivan ykkösluokan hankinta (japanilaisista) autoista ja katukisailusta kiinnostuneelle. Kiitoksia PC Gamer -sivustolle, joka nosti sen uutisoinnillaan laajempaan tietoisuuteen.
Arvosana hinta huomioiden:
Toinen kiinnostava asia ovat hieman käppäiset autopelit, joita olen Pelataanpa-videosarjassa sivunnutkin. Niistä käy esimerkiksi Japanissa julkaistu Simple-sarja, jossa myytiin 1500 ja 2000 jenin (n. 15 ja 20 euroa) hintaisia budjettipelejä. On selvää, ettei tuohon rahaan saada kummoisia tuotantoarvoja, mutta moni peleistä oli silti perin viihdyttävä. Euroopassa Simple-pelejä on julkaissut useampikin pienempi kustantaja.
Steamissa alle viidellä eurolla myytävä Kanjozoku Game on kuin Shutokou Battlen ja Simple-sarjan autopelin risteytys maustettuna verkkomoninpelillä, ja jos kumpikaan genre kiinnostaa yhtään, käy saman tien nappaamassa peli tilillesi, aivan kuten tein itse heti kun Manu kiinnitti siihen huomioni. Itse asiassa se oli vielä kirjoitushetkellä pikku alennuksessa, joten köyhdyin kokonaiset 3,74 euroa. Verrattuna vaikka leffalippuun tai keskimääräiseen AAA-peliin ollaan ihan eri viihteen hinnoissa tuntia kohti.
Moottoritie on verkossa
Lyhykäisyydessään Kanjozoku Gamen ideana on kaahailla kovasti Tokion C1 Loopia muistuttavalla moottoritiellä ja haastaa muita kuskeja kisoihin. Tarjolla on parikymmentä erilaista japanilaista autoa, perus-Civicistä Nissan Skylinen kaltaisiin urheiluautoihin. Tekee mieli arvella, ettei mitään lisenssejä ole kyselty, mutta oikean auton nimet rasseilla kuitenkin on. Kisat ajetaan verkkomoninpelinä, ja vaikka yksinkin voi kaahailla, tällöin haasteena ovat lähinnä motaria kiertävät poliisit, joita voi yrittää ajaa karkuun.
Onnistuneesta pakenemisesta palkitaan rahalla, mutta paljon helpommin hynää saa liittymällä käynnissä oleviin verkkokisoihin. Käytännössä jokainen maaliin ajanut palkitaan, mutta joissakin kisoissa on ehtona, ettei muuhun liikenteeseen saa törmäillä tai että nopeuden pitää ylittää tietty raja-arvo. Pelaajien autot eivät voi törmätä toisiinsa, mikä on varmasti aivan hyvä ratkaisu, sillä tie on melkoisen ahdas ja lagi saa autot warppailemaan villisti.
Vähintään yhtä tärkeää kuin kilvanajo on kuitenkin auton tuunaaminen mieleiseksi. Vahvasti Shutokou Battlen hengessä tarjolla on aivan mieletön määrä kustomointeja niin auton ulkokuoreen kuin voimalinjaan, ja jopa moottorin voi vaihtaa aivan toiseksi. Tuunaukset näkyvät myös muille pelaajille ja ovatkin nimenomaan se keino erottautua joukosta. Ei ole mitään ylärajaa sille, paljonko virittelyyn saa kulumaan aikaa.
Käppävaroitus
Vaikka Kanjozokun ydin on erittäin toimiva, sen edullinen hinta näkyy luonnollisesti monessa asiassa. Valikot ovat kankeat ja niitä on hankala käyttää ajon aikana, kun käytännössä pitää samaan aikaan ajaa autoa ja sohia hiirellä UI-kohteita. Ajaminen sujuu hyvin Xbox-ohjaimella, mutta kontrolleja ei voi määrittää uusiksi.
Pelin chatissa puhutaan paljon siitä, että rahan hankkiminen huijaamalla on ainakin toistaiseksi helppoa. En tosin koe, että tämä juuri omaa nautintoani nakersi, sillä minulle ei ole tärkeää voittaa jokaista kisaa tai saada pelin kaikkea sisältöä auki heti. Pikemminkin olen hieman huolissani siitä, että mitään loppupelisisältöä ei taida olla tarjolla, vaan tässä on ikään kuin kaikki. Jo reilun tunnin kokeilulla sain kuitenkin hankittua paremman auton ja viriteltyä sitä aika pitkälle.
Vajaan vitosen peli pitää kuitenkin myös arvostella sellaisena, ja juuri hintaansa nähden Kanjozoku Game on aivan ykkösluokan hankinta (japanilaisista) autoista ja katukisailusta kiinnostuneelle. Kiitoksia PC Gamer -sivustolle, joka nosti sen uutisoinnillaan laajempaan tietoisuuteen.
Arvosana hinta huomioiden:
Keskustelut (1 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
25.07.2022 klo 13.17